Ja nyt alkaa kysymys: onko jonkinlainen yleisesti hyväksytty osa kotietua, että kotijoukkueen pallojunnut hidastelee eikä heitä tässä tilanteessa odottavalle lukkarille palloa vaan heittää sen vasta, kun kotijoukkueen sisäpelaajat on päässeet hyviin asemiin pesille juoksuvalmiuteen? Minusta siis on useamman kerran näyttänyt, että erinäisten kotijoukkueiden pallojunnut tekee just näin. Ja sehän ihan vaikuttaa pelin kulkuun, koska sisäjoukkue ehtii saada lähdöt.
Toisaalta huomasin viime pelissä, että pelituomari sanoi pariin kertaan pallojunnulle "heitäpä nyt". Eli siis miten tuomari tässä toimii, jos havaitsee hidastelua? Mitä tällaisista tilanteissa on säännöissä ja mikä on vain tapa?
Pallohenkilö heittää uuden pallon lähtökohtaisesti vain ja ainoastaan pelituomarin merkistä. Ei ennen, ei jälkeen. Yleensä pelituomari vyötärön korkeudella avoimella kädellä näyttää, että pallon saa luovuttaa lukkarille.
Merkki taas tulee, kun laittomalla liikkuneet ovat palanneet pesiinsä. Pelituomarin merkinannon ripeyteen tosin voi vaikuttaa myös pelaajien palaamisvauhdin ripeys. Jos siellä yritetään kävellä takaisin, saattaa lupa uuden pallon peliin laittamisella tulla hieman etuajassa.
Jotkut pallojunnut tietysti ovat intoa piukassa ja heillä on pallo valmiina kädessä ja se lentää suoraan lukkarin räpylään. Ja sitten välillä siellä voi olla suurinpiirtein pesiskoululaisia, jolloin hiekkaan piirtely on ollut mielenkiintoisempaa ja omiin tehtäviin muistetaan palata vasta pelituomarin sanallisesta muistutuksesta.
Itse en ole kyllä törmännyt sellaiseen, että pallojunnujen toiminnassa olisi aistittavassa mitään tarkoituksellista viivyttelyä kotijoukkueen sisävuoroissa.
Joskus pallo lentää etuajassa ihan yli-innokkuutta vain, ja sellaisia ainakin itse olen nähnyt aika paljonkin, ja silloin sitten taas pelituomari viheltää pelin poikki, syöttäri nappaa pallon ja uudelleen peli käyntiin pelituomarin merkistä.
Ja aina se pelituomari ei joka kerta niin selvillä käsimerkeillä toimi, jos on laiska ja/tai havainnut, että pallojunnu tietää mitä tekee. Silloin tuntuu riittävän joku nyökkäys tai katse siihen koska pallon saa toimittaa.