Minua vaivaa yksi asia pesäpallossa ainakin jossakin määrin. Ei niin paljon että hylkäisin lajin, se asia on vaivannut oikeastaan aika kauan mutta se ei ole haitannut kyllin paljon ja toisaalta taas en ole keksinyt siihen ratkaisua.
Ongelman voisi vaikka nimetä koppilyönniksi. Koppilyönti on paljolti "turvalyönti" ja sen säännöillä on syynsä mutta on johtanut siihen että joukkueet käyttää sisäpelissä vain noin puolia pelaajistaan. Kun pesäpallo keksittiin, koppisääntö taisi olla jokseenkin samanlainen kuin se on nytkin joskaan sääntöä ei "hyödynnetty" samaan tapaan kuin nykyisin tehdään eli kärjistetysti sanoen osalle pelaajia ei anneta vastuuta sisäpelissä. Voi kuinka hienoa olisikaan jos jokainen pelaaja saisi vuorollaan yrittää "tosissaan" vieden joukkueensa sisäpeliä eteenpäin, riippuen siitä millaiseen tilanteeseen hän tulee lyömään.
Tästä asiasta on puhuttu tämän foorumin "edeltäjäfoorumeilla" paljonkin ja tiedän että suuri osa kirjoittajista on sitä mieltä että nykykäytäntö on ok. Hyvä niin, ei minulla mielipiteet häiritse mutta oma mielipiteeni on myöskin ymmärrettävä? Asioissa tapaa olla niin - myös pesäpallossa - että kun lähdetään korjaamaan jotakin "ongelmaa" saadaan tulokseksi vielä suurempi ongelma. Minä ajattelin joskus niin että jos pesäpallosääntöjä muutettaisiin siten että vasta lyöntivuoron kolmannella lyönnillä koppilyönti tuomittaisiin kuten se tuomitaan nytkin ja ekalla ja tokalla lyönnillä koppilyönti tuomittaisiin "laittomaksi" lyönniksi? Jos vielä välistäjättösääntö poistettaisiin, normaalisti ilman sisäpeliroolia jäävä pelaaja saisi nyt kaksi lyöntiä yrittää jotakin "todellista" ja oikeastaan olisi lievä pakkokin yrittää koska ei voi luottaa siihen että koppi onnistuu kun siihen on vain yksi lyönti. Ja siinähän olisi paikka yrittää kun "turvalyönti" tuomittaisiin laittomaksi kahdella ensimmäisellä yrityksellä.
Mutta tokihan tästä seuraisi uusia ongelmia. Niissä "oikeissa" tilanteissa, sanotaan nyt vaikka ajolähtö ja pääkotiuttaja lyömässä, voisi huoletta yrittää kumuraa kahdella ekalla: kukaan ei palaisi, kukaan ei haavoittuisi, hienot ulkopelisuoritukset jäisivät vaille palkintoa kun kopin tulos olisi vain laiton ja uusi yritys.
Minä haluaisin että pesäpallo on peli jossa kaikki saisivat sisäpelivastuuta mutta tätä tilannetta ei liene mahdollista järjestää, ei vaikka mitä tehtäisiin. Kaikkea sitä näin joulun alla ajatteleekin ja kirjoittelee.