Olen samaa mieltä, joskin mielestäni ensi kauden sääntömuutokset ovat korjausliikettä pesäpallon tason laskuun. Samalla reagoidaan siihen, että pesäpallon alkuperäinen ajatus (yleispelaajat, kaikki lyövät ja yrittävät) ja nykyinen todellisuus (roolipeli ja kopinnosto) ovat liian kaukana toisistaan, eivätkä säännöt vastaa nykytilannetta.Uskoakseni en ole ainoa, jonka mielestä pitäisi pystyä avoimesti ja samalla tarvittaessa kriittisesti arvioimaan ja keskustelemaan - kilpapesäpallosta puhuttaessa - onko itse päätuote Superpesis priimaa. Silmänkääntötempuilla ei nykytuotetta saada uuteen nousuun. Ainakaan minulle esimerkiksi tämän päivän Ankkureiden ja Kossun koitos ei näyttäytynyt kovin Superilta. Tämänhetkinen huippupelaajamateriaalin laajuus ei vain taida riittää 14 joukkueen Superiin, minkä seurauksena liian usea peli on läpsyttelyä ja kaukana oikeasta superpesiksestä. Mistä syystä tähän on ajauduttu, ja mikä neuvoksi, on sitten toisen keskustelun paikka.
Visionäärinen johtokunta voisi kyllä julkisesti ottaa hieman perustavammanlaajuisiakin asioita selvitettäväkseen ja arvioitavakseen (esim. olisiko kilpapesäpallon edun mukaista supistaa Superin joukkuemäärä ensin kahteentoista ja sitten kymmeneen aivan lähivuosien aikana). Tämänkaltaiset julkitulot ja jopa päätökset taitaisivat kyllä olla liian vaarallisia nykypäättäjille (kun esim. supervuoroparin poistamiseksi pitää selvittää FAKTOJA vielä vuoden tms. verran ).
Tuo mainittu Superpesiksen joukkuemäärän kasvattaminen kaudelle 2016 on nopeasti osoittautunut isoksi virheeksi. Ja sitä virhettä toki olivat tekemässä samat instituutiot kuin nyt päättivät sääntömuutoksista. Nyt tarvittaisiin rohkeutta tunnustaa tehty virhe ja laatia polku virheen korjaamiseksi.
Superpesiksen laajentamisessa oli sinisilmäistä ja ideologista uskoa siihen, että yhä useamman seuran toiminta muuttuu superpesistasoiseksi ja pääsarja tasokkaammaksi, kun Superpesistä kasvatetaan. Näin ei ole käynyt, vaan laajennuksella kasvatettiin ainoastaan Superpesiksen huonosti pärjäävää häntäpäätä. Samalla heikennettiin Ykköspesiksen tasoa. Ratkaisu oli käsittämättömän typerä.