Itse olen seurannut pesäpalloa enemmän tai vähemmän ehkä noin vuodesta 94 ja erittäin aktiivisesti jostain vuosituhannen alkupäästä. Kun luen täällä kommentteja tuntuu melkein, että osa meistä on seurannut ihan eri lajia. Esim 9 vuoroparin perään porattiin vuosikaudet(osa varmaan vieläkin), kun jaksopeli kuulemma pilasi koko lajin. Itse olen täsmälleen päinvastaisia mieltä. Tässä vapaa välistäjättö säännössä on jotain samaa tunteita nostattavaa. Osa vastustaa sitä, koska "niin ei kuulu olla ja se on lajin henkeä vastaan ja pilaa koko lajin tms". Tämä ajatus ei millään tavalla mahdu päähäni. Sääntö ei ehkä olisi sopinut 40 vuoden takaiseen jokerittomaan pesikseen, mutta tämän päivän pelissä se on varsin paikallaan. Nykyään pelaajilla on paljon selkeämmät roolit, jokereita on kolme ja pelataan jaksopeliä. Jokaisella pelaajalla on pelin kannalta tärkeä rooli, vaikka se jokaisella ei yhtä suuri olekkaan. Kuten tuolla edellä joku kirjoittikin, niin ei missään muussakaan joukkuelajissa yritetä väen vängällä luoda kaikille samanlaista roolia. Silloin kun on oikeasti se ratkaisun paikka niin pelataan niillä miehillä jotka todennäköisimmin sen tuloksen tekee. Ei tule mieleen, että esim jääkiekossa otettaisiin viime minuuteilla yhden maalin tappio asemassa neloskentän jarrumiehet jäälle. Ei! Silloin pelataan tehokkaimmalla viisikolla jotta saataisiin se maali puristettua. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tämän jarrukentän rooli olisi yhtään vähäisempi. Ei tietenkään, sen rooli on vain erilainen. Aivan samalla tavalla pesäpallossa numeroiden 1-5 rooli on usein erilainen kuin vaikka 7-9. Eikä siinä ole mitään väärä tai ihmeellistä.