Supervuoro Verkkolehti »

Ruutu+

Usein tuntuu, että joissain asioissa pesäpallon puolella ollaan hieman jämähdetty paikoilleen.. Monissa lajeissa naisia on näkynyt jo tovin tällaisissa rooleissa. Eiköhän tuo ole ihan suotavaa, että edustettuna on myös muitakin kuin miehiä. Saattaisi olla, että myös naisääneen sitä kautta tottuisi ja keskustelu voisi siirtyä sukupuolesta riippumatta koskemaan ammattitaitoa.
Mutta pitääkö sitä naisääntä sinne väkisin ottaa vaan sen takia, että jotkut saavat siitä hyvän mielen? Monessa lajissa, kuten esim pesäpallossa, miesten ja naisten peli on aika erilaista. Tai vaikka jääkiekossa, jossa naiset ei saa edes taklata. Eihän ne voi kommentoida sitten välttämättä miesten peliä, kun se on aivan eri laji jopa.

Olen jotenkin ajatellut, että kommentaattorit ovat ensisijaisesti siellä studioissa kommentoimassa ensisijaisesti taktisia ja strategisia ratkaisuja ja avaamassa miksi jokin tilanne pelattiin niinkuin pelattiin.

Kokemusasiantuntevuus on eduksi uskottavuuden takia mutta ei muuten. Luulen, että jokainen naisten superia useamman kauden pelannut pelaaja on aika paljon myös sitä miesten - mitä se ikinä onkaan - pesäpalloa.

Mutta pitääkö sitä naisääntä sinne väkisin ottaa vaan sen takia, että jotkut saavat siitä hyvän mielen? Monessa lajissa, kuten esim pesäpallossa, miesten ja naisten peli on aika erilaista. Tai vaikka jääkiekossa, jossa naiset ei saa edes taklata. Eihän ne voi kommentoida sitten välttämättä miesten peliä, kun se on aivan eri laji jopa.
Sama menee varmaan sitten myös toiseen suuntaan, että miehet eivät voi kommentoida naisten pelejä?

Ytimekkyys vielä mukaan Itävalolle niin tulee priimaa. Studiossa voi jaaritella, mutta pelissä tilanteet tulee ja menee äkkiä. Myöskään kaikkeen ei tarvitse tarttua, kuten esimerkiksi eilen El Klassikossa heittorallin harhaheiton analysointiin.

Österlundin ja Ojanperän "nokittelua" olen jäänyt kaipaamaan studioista.
Se on just näin. Studio- tai väliaikakommentointi on eri laji kuin pelin sykkeessä selostajan vieressä tapahtuva kommentointi. Nyt kommentit ovat monesti olleet liian monipolvisia sepustuksia tai selostajan sanoman toistamista lähes sanasta sanaan, ja silloin se ei toimi.

Annetaan mahis kehittyä eikä tuomita vielä. Sukupuoliasiaan en ota kantaa, koska minusta se on turhaa ja tyhmääkin.

Österin veroista tai tyylistä kommentaattoria ei varmaan nähdä ja kuulla pitkään aikaan, ellei palaa itse lauteille. Siinä on asiantuntemus ja kumartelematon särmikkyys samassa paketissa. Ymmärrän hyvin että kaikki eivät tykkää, minulle toimi hyvin.

Se on just näin. Studio- tai väliaikakommentointi on eri laji kuin pelin sykkeessä selostajan vieressä tapahtuva kommentointi. Nyt kommentit ovat monesti olleet liian monipolvisia sepustuksia tai selostajan sanoman toistamista lähes sanasta sanaan, ja silloin se ei toimi.

Annetaan mahis kehittyä eikä tuomita vielä. Sukupuoliasiaan en ota kantaa, koska minusta se on turhaa ja tyhmääkin.

Österin veroista tai tyylistä kommentaattoria ei varmaan nähdä ja kuulla pitkään aikaan, ellei palaa itse lauteille. Siinä on asiantuntemus ja kumartelematon särmikkyys samassa paketissa. Ymmärrän hyvin että kaikki eivät tykkää, minulle toimi hyvin.
Österlund oli hyvä kommentaattori. Hieman arvostustani laskee, kun tuli viime vuoden itä-lännessä juovuksissa arvostelemaan mm. Hukan heittokättä😄

Eihän miestenkään pitäisi kommentoida naisten pelejä lainkaan, kun aivan eri laji jopa.

Selostaminen, kuuluttaminen, kommentointi, tuottaminen jne ovat taitoja joita voi opiskella, opetella ja opettaa eikä niiden omaksuminen ole sukuelimistä kiinni. Naisten pelejä on on selostettu maailman sivu miesten toimesta ja nyt kun lasikattoa on vähä hipaistu ovat kommentit tätä. Aikanaan antiikissa miehet esittivät naistenkin roolit teatterissa.

Hienoa harrastuneisuutta ja oivallusta Imatralla laittaa lippis kameran päälle, niin ei aurinko heijasta niin pahasti.
Vähän vain meni sitten ylimääräiseksi säätämiseksi senkin jälkeen kun mitään ongelmaa ei ollut. Mutta hieno patenttiratkaisu kyllä oli! 👌

LBC

Vähän vain meni sitten ylimääräiseksi säätämiseksi senkin jälkeen kun mitään ongelmaa ei ollut. Mutta hieno patenttiratkaisu kyllä oli! 👌
Vastavalosuoja. Sellaisia saisi ihan siihen kameraan melko halvalla ja jos ei ole käytössä Sotkamossa Joensuussa, Kouvolassa Imatralla ja melkein missä vaan muualla paitsi Alajärvi ja Hamina, niin... hankkikaa ne.

Vastavalosuoja. Sellaisia saisi ihan siihen kameraan melko halvalla ja jos ei ole käytössä Sotkamossa Joensuussa, Kouvolassa Imatralla ja melkein missä vaan muualla paitsi Alajärvi ja Hamina, niin... hankkikaa ne.
Sanoman kuuluisi varmaan toimittaa kun kalusto kuuluu heille. Voisivat vaikkapa ottaa koppia kun Ukonniemessä tarve on tunnettu.

LBC

Sanoman kuuluisi varmaan toimittaa kun kalusto kuuluu heille. Voisivat vaikkapa ottaa koppia kun Ukonniemessä tarve on tunnettu.
Kyllä, itse asiassa sitä tarkoitin, että Ruutu/Sanoma hoitaisi, mutta jäi huonosti tuo muotoiltua.
Jos huomasitte, niin kuvahan oli varmaan paras ikinä noissa olosuhteissa, kun tuo itse tehty sellainen seikkaili kuvassa. Tai sitten se kamerateknikko keksi jotain uutta keltaisen läpipäästävän suojan ja värikylläisyyden kanssa.

Selostaminen, kuuluttaminen, kommentointi, tuottaminen jne ovat taitoja joita voi opiskella, opetella ja opettaa eikä niiden omaksuminen ole sukuelimistä kiinni.
Harjoittelualustahan on moderneille selostajaharjoittelijoille erinomainen: ottelutallenteita on hyvin saatavilla, omaa selostusta voi tallentaa helposti ja selostussuorituksia löytää aikakausittain noposesta häyrisen kautta mertarantaan.

Taitaa kuitenkin olla niin, että selostusten taso muuttuu vain kentällä pelattavan pelin kautta. Suomessa osataan pitää tukitoimia yllä, mutta ei sitäkään määräänsä enempää jaksa. 👁️

Itävalo on huonoin kommentaattori mitä Ruudussa on ollut, Supermaanantai-lähetykset vielä menevät kun saa etukäteen miettiä mitä sanoo. Joku vertasi häntä Eteläpäähänkin kenen mollauksesta on tullut trendilaji. Suurin ero heissä on se, millaisessa maineessa he ovat laji-ihmisten keskuudessa. Itävalon tarina pelaajaurallaan oli koskettava ja hän oli naispesiksen kasvot melkein kymmenen vuotta, joten ei häntä kukaan uskalla julkisesti kritisoida kun heti syytetään naisvihasta.
Tässäpä hyvin tiivistettynä Itävalon anti. Supermaanantaissa menettelee vielä, kun on ovat selkeästi Erosen kanssa suunnittelleet lähetyksen kulun. Mutta suoran lähetyksen kommentaattorina tuo juuri esiin itsestään selvyyksiä, eikä tuo mielestäni mitään lisää lähetykseen.

Tässä ei ole tarkoitus vähätellä Itävalon ymmärrystä pelistä, sillä varmasti ymmärtää siitä enemmän, mitä vaikkapa tämän palstan kirjoittelijat. Mutta se ei vielä itsestään riitä, vaan peliä pitää osata avata myös katsojalle oikealla tavalla, ja tässä ei Itävalo ole mielestäni onnistunut.

Näitä sanoja olen useamman pelin aikana jo ajatellut, mutta nyt näköjään muutkin ovat nyt huomanneet (uskaltaneet tuoda esiin?) saman. Eli nämä havainnot perustuvat useamman lähetyksen antiin.

Ja ennen kuin joku alkaa öyhöttämään. Tässä ei arvostella naisääntä tai kommentaattorin sukupuolta, vaan pelkästään osaamista.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.