Supervuoro Verkkolehti »

Ruutu+

Viestejä
981
Usein näkee kirjoitettavan: Ompa ja niimpä. Kannattaa miettiä mikä on sanan perusmuoto. Ei taida Suomen kielessä olla sanoja; om ja niim? Miltä jokin sana kuulostaa puhuttuna, ei se ole sama kirjoitettuna. Alkaakohan päivän viisasteluarkkuni olla tyhjennetty?
 
Viestejä
543
Usein näkee kirjoitettavan: Ompa ja niimpä. Kannattaa miettiä mikä on sanan perusmuoto. Ei taida Suomen kielessä olla sanoja; om ja niim? Miltä jokin sana kuulostaa puhuttuna, ei se ole sama kirjoitettuna. Alkaakohan päivän viisasteluarkkuni olla tyhjennetty?
Täällä taitaa kirjoitella porukkaa niin monelta murrealueelta, että kielipoliisina toimiminen saattaisi olla kokopäivätyötä :).
 
Viestejä
981
Kyllä, mutta moni näyttää kirjoittavan enemmän puhekieltä kuin kirjakieltä. Itselläkin se puhekieli vivahtaa vieläkin E-P:n murteeseen vaikka on tullut oltua muualla jo kymmeniä vuosia.
On hieno asia että murteet edes joillakin säilyvät. On ilo kuunnella eri murteita puhuttuna. Valitettavasti murteella puhuminen alkaa vähentyä, mikä on mielestäni suuri menetys kielellisesti. Kirjoittamisesta puheen ollen, olen sitä ikäluokkaa jolle paukutettiin karttakepillä päähän oikeinkirjoituksen tärkeyttä, joten yritän pää vieläkin ruvella noudattaa saamani opetusta.
 
Viestejä
7
Jos kirjoitetaan monikkomuodossa ja viitataan joukkueen jäseniin, lienee oikein kirjoittaa pienellä? Eli Kirittäret juhlii tai kirittäret juhlivat. Puhutusta selostuksesta silloin pitää vaan ymmärtää, ettei ilmaisulla tarkoiteta joukkuetta vaan sen pelaajia.
Sanotaan näin, että ainakaan Kielitoimiston ohjeiden perusteella ei ole missään tapauksessa väärin kirjoittaa, että voitokkaat Kirittäret juhlivat.
 
Viestejä
305
Ruutu+-ketju muuttunut äidinkielenopettajien oikeinkirjoitus neuvontasivuksi.
Kai tuossakin oli joku yhdyssanavirhe, mutta minä tulin ihmettelemään miksi tuo naisääni on nykyään kaikissa peleissä kommentaattorina? Vai onko se vaan niissä mitä minä yritän joskus harvoin katsoa. Painosanalla YRITÄN, on niin raskasta kuunneltavaa, että vaihdoin peliä.
 
Viestejä
175
Ruutu+-ketju muuttunut äidinkielenopettajien oikeinkirjoitus neuvontasivuksi.
Kai tuossakin oli joku yhdyssanavirhe, mutta minä tulin ihmettelemään miksi tuo naisääni on nykyään kaikissa peleissä kommentaattorina? Vai onko se vaan niissä mitä minä yritän joskus harvoin katsoa. Painosanalla YRITÄN, on niin raskasta kuunneltavaa, että vaihdoin peliä.
Olipa taas tarpeellinen huomauttaa, kuinka nimenomaan NAISÄÄNI ärsyttää.. Mielestäni Itävalo on ihan kohtuullinen kommentaattori, mutta puhuu vähän turhan itsestäänselviä asioita lajista enemmän tietävälle.
 
Viestejä
20
Usein tuntuu, että joissain asioissa pesäpallon puolella ollaan hieman jämähdetty paikoilleen.. Monissa lajeissa naisia on näkynyt jo tovin tällaisissa rooleissa. Eiköhän tuo ole ihan suotavaa, että edustettuna on myös muitakin kuin miehiä. Saattaisi olla, että myös naisääneen sitä kautta tottuisi ja keskustelu voisi siirtyä sukupuolesta riippumatta koskemaan ammattitaitoa.
 
Viestejä
1,767
Usein tuntuu, että joissain asioissa pesäpallon puolella ollaan hieman jämähdetty paikoilleen.. Monissa lajeissa naisia on näkynyt jo tovin tällaisissa rooleissa. Eiköhän tuo ole ihan suotavaa, että edustettuna on myös muitakin kuin miehiä. Saattaisi olla, että myös naisääneen sitä kautta tottuisi ja keskustelu voisi siirtyä sukupuolesta riippumatta koskemaan ammattitaitoa.
Juuri näin.

Esim. futiksen puolella vaikka Marianne Miettinen on taktisesti ja teknisesti edellä 99/100 suomalaista mieskommentaattoria.
 
Viestejä
1,348
Kukaan, yhtään kukaan ei kommentoisi vaikkapa Ojanperää kommentaattorina, että mitä tämä miesääni tuolla tekee. Halventavaa, halveksuttavaa ja todella ikävää kommentointia.

Mielestäni Itävalo on ihan kohtuullinen kommentaattori, mutta puhuu vähän turhan itsestäänselviä asioita lajista enemmän tietävälle.
Se on tietysti hänen roolinsa, mitä Sanoma on hänet palkannut sinne tekemään. Jos olisi tilattu, että kommentoi lajiniiloille ja heidän tasollaan, tekisi varmasti juuri niin - ja ihan yhtä hyvällä tasolla. Kenenkään ei kannata ajatella, etteikö Itävalo ymmärtäisi pelistä enemmän kuin tämän ketjun kirjoittajat (minä mukaan lukien) yhteensä.
 
Viestejä
20
Musta Itävalo avaa hyvin sellaisia asioita, joita en usko kaikkien lähetystä katsovien tietävän tai ajattelevan. Pelejä katsoo varmasti joukko erilaisia ihmisiä nykyisistä pelaajista pelaajien tuttaviin. Välillä tulee itellekin ajatuksia, että noinkin voi asioista ajatella tai noinkin jossain joukkueissa tehdään.

Asiasta toiseen. Onko tunne väärä vai onko lähetyksissä ehkä vähemmän ollut pelaajien dissaamista aiempaan verrattuna? Muutos on voinut tapahtua jo ennen tätä kautta, mutta jotenkin tuntui jossain kohtaa, että pelien katsominen oli raskasta siitä syystä, että toisten pelaajien virheillä lähes mässäiltiin kun taas joidenkin (yleensä nimekkäämpien pelaajien) virheille naureskeltiin tai jätettiin kokonaan huomiotta. Tai sitten oon vaan katsonu päälähetyksiä nykyään vähemmän.
 
Viestejä
486
Ajatus....
Nyt, kun monista asioista on voinut äänestää, voisiko pesiskansa äänestää myöskin siitä, kuka selostaa ja kommentoi esim. finaalipelejä. Maksava kansa voisi päättää, millaisella äänisisällöllä haluavat pelejä katsoa ;)
 
Viestejä
132
Itävalo on jo nyt Ruudun paras kommentaattori. Jokainen saa itse päättää, kertooko se enemmän Itävalosta vai kollegoista.
Itävalo on huonoin kommentaattori mitä Ruudussa on ollut, Supermaanantai-lähetykset vielä menevät kun saa etukäteen miettiä mitä sanoo. Joku vertasi häntä Eteläpäähänkin kenen mollauksesta on tullut trendilaji. Suurin ero heissä on se, millaisessa maineessa he ovat laji-ihmisten keskuudessa. Itävalon tarina pelaajaurallaan oli koskettava ja hän oli naispesiksen kasvot melkein kymmenen vuotta, joten ei häntä kukaan uskalla julkisesti kritisoida kun heti syytetään naisvihasta.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös