minua koukuttaa erityisesti matkakirjat.
Jep, nuo on mielenkiintoisia, kun sattuu kohdalle. Pitäisi haalia noitakin enemmän luettavaksi, kunhan ehtisi.
Jukka Salmiseltakin on ilmestynyt aika hurja kuvaus maailman ympäri polkemisesta. Erkki Lampenin 4 retkeä läpi Suomen on kepeä luettava, miten tehdään pitkää matkaa kävellen, hiihtäen, pyöräillen ja meloen.
Sitten vaikka ihan fiktiivinen Rosa Liksomin hytti nro 6 on tavallaan myös matkakirja.
Onko ketään koskaan napannut SciFi? Nuorempana olin ihan innostunnut noista, mutta en enää niin hirveästi, tosin dystooppiset kuvaukset maailman muutoksesta ovat kiinnostaneet jonkin verran vanhemmalla iälläkin, vaikkapa Hugh Howeyn Siilo, Kassandra Montagin Tulvan jälkeen, tai jopa Risto Isomäen ehkä vähän kömpelöt mutta mielenkiintoiset ennusteet.
Olen pitkään vastannut parhaasta kirjasta, jonka olen lukenut, että se on Isaac Asimovin Säätiö -trilogia. Jatkona luin aikoinaan mielelläni jatkotrilogiankin, jota ei kyl niin kehuttu kriitikoiden puolelta enää. Pitäisi ehkä yrittää etsiä nuo uudelleen ja koelukea, ovatko kestäneet aikaa ja onko mielipiteeni muuttunut.
Miellyttävää tekstiä: Ulla Maija Lundbergin Marsipaanisotilas ja Jää ja tietenkin Henning Mankell, ihan kaikki muutkin kuin Wallander-kirjat.
"Vaikeaa" tekstiä: Jari Tervo. Mutta kun pääsee sisälle, niin sitten onkin mielenkiintoista. Troikka - Ohrana - Myyrä kannattaa ainakin kahlata.