Supervuoro Verkkolehti »

Katsojamääristä

Vs: Katsojamääristä

Jep! En mä niinkään nyt meinannu että pesis olis E-pohjanmaalla sen kummemmin laantunut, mutta futiksen suosiota olisin luullut siltikin suuremmaksi? Jos täällä tosiaan tuo yks nimeltämainitsematon Keijo lietsoo pesiksen kuolleisuutta, niin samaan aikaan yleisessä mediassa on hurmosteltu SJK:n futishuumalla!

Ehkä tuo katsojaero jalkapallon eduksi vielä kasvaa tänä kesänä, mutta keijon mainostama salibandy (oliko keijolla vielä joku muu lajikin) jää kyllä aivan telineisiin. Miten sitten seinäjokinen jalkapallo, jos Sarajärvi joskus jättää seuran rahoituksen.

Kaptah sanoi:
Ehkä tuo katsojaero jalkapallon eduksi vielä kasvaa tänä kesänä, mutta keijon mainostama salibandy (oliko keijolla vielä joku muu lajikin) jää kyllä aivan telineisiin. Miten sitten jalkapallo, jos Sarajärvi jättää seuran rahoituksen.

Onhan tuo todella pieni ero siihen nähden, että viimeisen kolmen vuoden ajan esimerkiksi lähes joka media on rummuttanut SJK:ta "buumijoukkueena" yms yms. Toki myös Jymyjussit on saanut näkyvyyttä, mutta aivan toisessa mittakaavassa. Esimerkiksi jos lasketaan Urheiluruudun tv-ajat, SJK on taatusti saanut kymmenkertaisen näkyvyysajan.

Saattaa olla että tuosta JJ-SJK vertailusta tulee taustalle mielikuva Kiri-JJK asetelmasta, joka oli perin synkkä pesäpallon kannalta. Toisaalta Seinäjoella on myös haettu yhteistyötä yli lajirajojen, mikä on ihan positiivista.

Keskiviikkona 2.7. SJK nappasi kolme pistettä Maarianhaminalta Seinäjoella ja nousi voiton turvin sarjakakkoseksi. Säätä tottelee myös jalkapalloyleisö:
Yleisömäärä:1239
Sää 1.puoliaika:pilvistä
Sää 2.puoliaika:pilvistä
Lämpötila 1.puoliaika:12ºC
Lämpötila 2.puoliaika:12ºC

Vaikka minulle paini, pesäpallo, jääkiekko ja yleisurheilu menevät selvästikin jalkapallon edelle, niin SJK on silti sillä rintamalla suosikkini.

Olen yhden SJK:n pelin aikeissa tällä kaudella käydä katsomassa lähinnä siksi, että olen tällaisen lupauksen jo vuosia sitten antanut eräälle seinäjokelaiselle jalkapalloihmiselle, mikäli SJK liigaan nousee.

Tästä kaudesta on näillä näkymin tulossa siinä mielessä historiallinen, että todennäköisesti tulen seuraamaan paikan päällä enemmän jalkapallon kuin pesäpallon pääsarjaotteluita...

jussi jymynen

Eli meinaa sitä että pian alkaa tulla potkupallon keskustelupalstoille tilastoja eri suorituksista.

Tuskinpa pesäpallotilastoista eroon koskaan pääsen. Niin kauan olen niiden kanssa toiminut. Mutta pesäpallokatsomoon minua ei kyllä enää nykyisin tahdo saada millään. Yhtään ainutta kertaa ei vielä tällä kaudella ole ollut edes lähelläkään mielessä peliin meneminen. Niin sietämätöntä jaksopeli mielestäni on. Ei kerta kaikkiaan kykene katsomaan edes sitä ensimmäistäkään peliä.

Mauri-Antero

JP2012 sanoi:
Tuskinpa pesäpallotilastoista eroon koskaan pääsen. Niin kauan olen niiden kanssa toiminut. Mutta pesäpallokatsomoon minua ei kyllä enää nykyisin tahdo saada millään. Yhtään ainutta kertaa ei vielä tällä kaudella ole ollut edes lähelläkään mielessä peliin meneminen. Niin sietämätöntä jaksopeli mielestäni on. Ei kerta kaikkiaan kykene katsomaan edes sitä ensimmäistäkään peliä.

Jokaisella saa olla mielipide. Mutta silti taidat olla viimeinen juoksupelin mohikaani. Jokioisilla vanhuksetkin nauttivat nyky- pesäpallosta.

"Viimeinen mohikaani" on ehkä pahiten pieleen mennyt nimittely, joilla minua on näillä palstoilla määritelty. Minähän olen kaikkein uudistusmielisin kirjoittaja ollut jo vuosikausia. Minä en katsele taaksepäin enkä ole jämähtänyt nykyisyyteen. Sen sijaan olen esittänyt lukuisia erilaisia uudistusehdotuksia pesäpalloon, jotta laji saataisiin uuteen nousuun ja kukoistukseen. Olen tässä kyllä ennemminkin ensimmäisten joukossa kuin viimeisenä.

Mauri-Antero

JP2012 sanoi:
"Viimeinen mohikaani" on ehkä pahiten pieleen mennyt nimittely, joilla minua on näillä palstoilla määritelty. Minähän olen kaikkein uudistusmielisin kirjoittaja ollut jo vuosikausia. Minä en katsele taaksepäin enkä ole jämähtänyt nykyisyyteen. Sen sijaan olen esittänyt lukuisia erilaisia uudistusehdotuksia pesäpalloon, jotta laji saataisiin uuteen nousuun ja kukoistukseen. Olen tässä kyllä ennemminkin ensimmäisten joukossa kuin viimeisenä.

Joo, okei. Sinä olet täysin oikeassa. Tekstiisi ei ole mitään lisättävää. Yleisen edun vuoksi jätän tämän väittelyn tähän.

jhr

Tikka sanoi:
Jep! En mä niinkään nyt meinannu että pesis olis E-pohjanmaalla sen kummemmin laantunut, mutta futiksen suosiota olisin luullut siltikin suuremmaksi? Jos täällä tosiaan tuo yks nimeltämainitsematon Keijo lietsoo pesiksen kuolleisuutta, niin samaan aikaan yleisessä mediassa on hurmosteltu SJK:n futishuumalla!

Kannattaa muistaa, että kauppalan puoli on aina ollut enemmän jalkapalloon kallellaan. Pesäpallo on sinne tuotu aika myöhään ja ne 80-luvun menestysjoukkueetkin olivat maakunnasta värvättyjä. Peltoniemi, Rinta-Rahko, Pyhälahti ja muut Jussi-legendat olivat Ilmajoen juniorityön tuotteita. Seinäjoen oma laji on aina ollut potkupallo.

Nimim. Ferenc Beneä, Hannu Rajaniemeä ja Mikko Lampea kausikortilla ihaillut.

jhr sanoi:
Kannattaa muistaa, että kauppalan puoli on aina ollut enemmän jalkapalloon kallellaan. Pesäpallo on sinne tuotu aika myöhään ja ne 80-luvun menestysjoukkueetkin olivat maakunnasta värvättyjä. Peltoniemi, Rinta-Rahko, Pyhälahti ja muut Jussi-legendat olivat Ilmajoen juniorityön tuotteita. Seinäjoen oma laji on aina ollut potkupallo.

Nimim. Ferenc Beneä, Hannu Rajaniemeä ja Mikko Lampea kausikortilla ihaillut.

Pese suusi saippualla. Seinäjoki on täysin pesiskaupunki, ilman liioittelua sanoisin että Suomen pesispääkaupunki. Sotkamo tietty pärjää loistavasti miesten Superissa. Mutta jos koottaisiin jokaisesta pesäpallon SM-tason sarjasta (siis C-juniorit ja siitä ylöspäin, miehet/pojat ja naiset/tytöt) kolme joukkuetta, niin mikä paikkakunta (tai maakunta) voisi haastaa Seinäjoen? Oulu kenties pääsisi lähelle? Kainuu jäisi täysin jalkoihin.

Ferenc Bene oli silloin joskus kova sana. Itsekin ihailin, mutta onhan Seinäjoki täysin pesiskaupunki. Ainakin tällä hetkellä.

Hurjaa vauhtia se pesiskaupungin status on kyllä hiipumassa. Seinäjoen kaupungin alueella sarjatoiminnassa olevien juniorijoukkueiden määrä on romahtanut kymmenillä prosenteilla viimeisen 5 vuoden sisällä ja aikuisten ylimpien sarjojen joukkueita on luopunut sarjasta ja fuusioitu keskenään. Huonolta näyttää pesäpallon tulevaisuus Seinäjoellakin.

Mauri-Antero

JP2012 sanoi:
Hurjaa vauhtia se pesiskaupungin status on kyllä hiipumassa. Seinäjoen kaupungin alueella sarjatoiminnassa olevien juniorijoukkueiden määrä on romahtanut kymmenillä prosenteilla viimeisen 5 vuoden sisällä ja aikuisten ylimpien sarjojen joukkueita on luopunut sarjasta ja fuusioitu keskenään. Huonolta näyttää pesäpallon tulevaisuus Seinäjoellakin.

Kymmenillä prosenteilla viiden vuoden sisällä? Etkös aiemmin sanonut, että 30 prosenttia kymmenen vuoden sisällä? Koita nyt saada yksi tarina fantasia kirjoituksiisi.

Mauri-Antero,
kyllä se 30% pudotus on tapahtunut pelkästään viiden viimeisen vuoden aikana. Kaudella 2009 oli nykyisen Seinäjoen alueella sarjatoiminnassa 43 CDEF-ikäisten juniorijoukkuetta. Kaudella 2014 määrä on 29. Pudotusta on siis tapahtunut 33% eli kolmanneksen verran.

Tämä tarina ei kaunistu, vaikka kuinka kieltäytyisi asiaa hyväksymästä. Pesäpallo on ajautumassa aivan marginaaliseksi pallopeliksi todella lyhyen ajan sisällä.

Mauri-Antero

Niinpä tietysti. Aika erikoista, jos pesäpallo on nyt huonoimmassa tilassa kuin koskaan, niin miten on mahdollista, että valtakunnallisille leireille on ilmoittautunut tänä kesänä ennätysmäärä joukkueita? Turhaan taidetaan koko ajan rakentaa uusia hiekkatekonurmiakin pitkin valtakuntaa, kun yhden ääliön mielestä pesäpallo on kuolemassa muutaman vuoden päästä. Täälläkin varmaan pesis kuolee kohta, kun junnu tilanne on tällä hetkellä paras kahteenkymmeneen vuoteen. Mutta nämä ovat varmaan niitä kuolinkouristuksia Reijon mielestä.

Valtakunnallisille leireille ilmoittautuneiden joukkueiden määriä en ole tutkinut, mutta voisin kuvitella, että tällä asialla ei ole suoranaista yhteyttä pesäpallon juniorijoukkuemäärätilanteen kanssa. Etelä-Pohjanmaalla joukkuemäärät putoavat hurjaa kyytiä ja se on fakta. Jos pesäpallo olisi noususuhdanteessa, niin Suomessa pitäisi olla useita maakuntia, joissa joukkuemäärät ovat hurjassa kasvussa. Missä nämä maakunnat ovat?

Jos tarkasteluun otettaisiin pidempi ajanjakso, esim 20 vuotta, niin joukkuemäärätilastot olisivat vielä murheellisempaa luettavaa.

Jos joku on sitä mieltä, että puhun puppua, esittäköön faktoja, joilla osoittaa tilanteen olevan eri kuin väitän.

Mauri-Antero

JP2012 sanoi:
Missä nämä maakunnat ovat?

Sinä jankkaat koko ajan tuota Etelä-Pohjanmaata, aivan kuin ainoastaan siellä pelattaisiin pesäpalloa. No päällimäisenä tulee mieleen edellä mainittu Kanta-Häme, ja tarkemmin ottaen Hämeenlinna ja Jokioinen. Varsinais-Suomessa Pöytyällä aloitti viime kesänä seuran historian ensimmäistä kertaa A- pojat superpesiksen, ja laajasti on siellä muitakin joukkueita. Turussa Naisten Superjoukkue joutui luopumaan sarjapaikasta rahoitusongelman vuoksi, mutta kauan kaivattu junnutoiminta on nostanut hienosti päätään turussa. Uudellamaalla Espoossa on pitkään edetty nousujohteisesti, ja uusi hiekkatekonurmikin rakennettiin kylälle.

Siinä nyt ainakin kolme maakuntaa, jossa pesäpallo on hiljaisten vuoisien jälkeen lähtenyt nousuun. Kauemmista maakunnista voi raportoida joku muu, itse en kaikkialle suomeen ajanpuutteen vuoksi ehdi tarkistamaan toimintaa.

JP2012 sanoi:
Etelä-Pohjanmaalla joukkuemäärät putoavat hurjaa kyytiä ja se on fakta. Jos pesäpallo olisi noususuhdanteessa, niin Suomessa pitäisi olla useita maakuntia, joissa joukkuemäärät ovat hurjassa kasvussa. Missä nämä maakunnat ovat?

Kerro meille miten Seinäjoen pesäpallo taannehtii. Otetaan SM-taso, siis C-junioreista ylöspäin, vaikkapa mitalijoukkueet eli kolme joukkuetta/taso. Yhteensä tuo tekisi käsittääkseni 21 joukkuetta. Mistä löytyisi seura/kaupunki/maakunta, joka pystyisi edes jonkinlaiseen haastoon Seinäjokea vastaan? Niinpä niin. Olisiko tiukimmallaankin jotain 15-6 Seinäjoelle?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.