Itse asiaa - tuomiota ja Braggen purkausta - on täällä jauhettu jo turhankin paljon, eikä minulla ole niiden suhteen huomautettavaa niihin näkemyksiin, joita enemmistö täällä on esittänyt.
Sen sijaan en ymmärrä Alasen syyllistämistä pisteiden menettämisestä, ja itse asiassa tähän liittyy mielestäni kiinnostavampi pointti tapauksessa, eli ulkopelin jatkuva nopeutuminen, joka johtaa tilanteisiin, joissa pelaajat tekevät tai yrittävät vaikeitakin suorituksia, joskus niissä onnistuen, joskus epäonnistuen.
Alanen yksi vahvuus lukkarina on etukentän siivoaminen sähäkkyytensä ja heittovoimansa ansiosta. Hän lähtee miltei mahdottomienkin pallojen perään, ja aika usein pystyy niistä myös polttamaan. Muistaakseni tuossa Alajärvi-pelissäkin (vai oliko Kopla-peli, en ole varma) oli ainakin yksi tuollainen melkein mahdoton haku, josta polttaminen tapahtui. Tuollainen ei onnistuisi ilman, että pelaaminen tapahtuu pitkälti vaistojen (tai ns. selkäytimen) varassa, jolloin ratkaisut siitä, mitä yritetään tai ei yritetä tapahtuvat varmaan sadasosasekunneissa, jos ylipäänsä edes ovat tietoisia. Tuossa nyt paljon puhutussa tilanteessakin Alanen videokuvan perusteella on vaistonvaraisesti lähtemässä hakemaan lyöntiä, vaikka se selvähkösti siepparin tontille meneekin. Tuon lähtöhetken ja siinä tapahtuvan liikkeen (jossa siis lienee kyse ajallisesti noin sekunnista) jälkeen hän tekee jatkoliikkeen, jonka aikana hän huomaa, että pallo on siepparin ja yrittää ottaa liikettä takaisinpäin (puhuttaneen jälleen sekunnista), mutta se on liian myöhäistä ja siinä syntyy tilanne, joka voidaan aivan oikein tuomita estämiseksi. Tahalliseksi estämiseksi en kyllä tuota pysty näkemään (mutta se ei ole tuomion kannalta merkityksellinen).
Niin siis, ulkopelin nopeus on nykyisin ihan toista luokkaa kuin se on ollut joskus menneinä aikoina. Tämä näkyy niin modernien lukkareiden kuin muidenkin ulkopelipelaajien pelaamisessa. Palloja tavoitellaan ja haetaan todella vaikeista paikoista ja joskus riskirajoilla esim. loukkaantumisten suhteen. Yhteentörmäyksiäkin sattuu. Taitaa olla tässä viikon sisällä, kun Ruudusta eri pelejä vilkuillessani on sattunut silmään parikin tapausta, jossa kopparit ovat törmänneet tai olleet ihan vähällä törmätä toisiinsa samaa vaikeaa palloa tavoitellessaan.