Olisi niin paljon kommentoitavaa, mutta ei enää jaksa. Jos ei näe mitään kritisoitavaa THL:n toiminnassa, niin ihmettelen. Ristiriitaista ja jälkijättöistä on THL:n toiminta ollut. Vieläkään eivät kaikki usko suojien käytön kokonaishyötyyn. Eivät, vaikka THL:kin on kantansa ylösalaisin muuttanut ja puhuu selvästä hyödystä. . Syynä epäuskoon on milloin mikin, mutta tyypillisin peruste on se, kun kaikki eivät kuitenkaan osaa. Osmo Soininvaara osasi pukea loistavasti sanoiksi minun kantani.
Onko maailmassa terveydenhoito-organisaatiota joka on jotenkin menestynyt tässä pandemiassa? Edelleen Sarasvuon sanoin ihmiset tekevät virheitä. THL:n perusteet maskiasiassa ovat olleet loogisia ja perustuneet yleisesti vallassa olleeseen käsitykseen. Jos se nyt osoittautuu vääräksi niin sitten pitää ottaa opiksi. Mitä tulee muihin THL:n ulostuloihin niin uskoakseni olemme yhdessä epäilleet tarttuvuuslukuja, jotka itseasiassa taitavat tälöä hetkellä mätsätä melko hyvin todellisuuden kanssa. Jos Covid-19 olisi häipynyt SARSin tavoin niin THL mollattaisiin pessimismin lietsonnasta. Ei ole helppo olla asiantuntijataho kun ei ole juurikaan faktoja mutta paljon huhuja.
Lentokenttäepisodit ovat minusta heikkoa kriisinhallintaa eikä yhden yksittäisen toimijan virhe.
Olin ja olen Uudenmaan sulkemista vastaan ja olen siinä tavallaan samalla linjoilla Soininvaaran kanssa. Kokonaissairastuneiden lukumäärä tulee olemaan koko lailla vakio ja liiallinen hidastaminen vain pitkittää kestoa mutta aika näyttää sen.
Verkkokeskusteluissa on ollut n-kappaletta mielipiteitä mitä pitäisi tehdä, melko monet vieläpä ristiriitaisia.
Ei se THL ole varmaankaan loistokkaasti suoriutunut jos mittari on ettei tee virheitä mutta käsittääkseni se on edelleen paras asiantuntijataho mikä Suomessa on.
Mutta kohta on Suomessa taas vaalit niin voimme vaihtaa sellaiset päättäjät jotka etsivät noihin posteihin osaavat tahot jos nykypäättäjät eivät saa sitä aikaiseksi. Mistähän ne osaavammat vain sitten löytyvät?