Pallo muuntajalle
Mihinkähän voi luottaa? Jos saksalaiset ovat oikeassa, on se hyvä asia. Hengityksen, puhumattakaan yskimisen kautta leviäviä viruksia ehkäisee jopa itse tehty kasvosuoja. Kun on suoja ja etäisyys vähintään metrin, ei ilmeisesti tartuta muita yhtä helposti kuin ilman suojaa metriä lähempää. Tätä ei nyt Suomessa haluta tunnustaa. Todetaan vain, että suojia ei osata käyttää ja silloin niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tästä ollaan muualla ilmeisesti valtaosaltaan eri mieltä.
Totuus löytyy varmaan näiden yhdistelmästä.Tai sitten Suomessa ollaan inhorealisteja, eikä ymmärretä mielikuvan merkitystä päivittämiseen elämiseen. Kun ihmisille annetaan puuhaa niin ne eivät tunne oloaan niin voimattomaksi ja tämä on yleisen mielialan kannalta tärkeää.
Kyllä, kasvosuoja olisi jossain määrin hyödyllinen. JOS niitä osattaisiin käyttää. Itse lusin tätä koronaeristystä paikkakunnalla, missä päivittäisillä kävelylenkeillä olen nähnyt varmaan 200-300 maskin käyttäjää. Ehkä 2 % on osannut käyttää maskia - eli ne raksa- ja käsityöläisukot, jotka ovat niitä verstailla ja duunissa tottuneet pitämään. Muut hipelöivät niitä jatkuvasti, pitävät pelkästään suun päällä, pitävät kaulalla ja laittavat päälle vasta kun näkevät vastaantulijan, ottavat pois suun edestä kun puhuvat kaupan kassalle jne. jne.
Kasvosuojan käyttäminen tuntuu siltä, että tekee jotain. Se tietysti poistaa juuri tuota voimattomuutta ja parantaa fiilistä. Toisaalta se tuo huolettomuutta, kun maski päällä voi mennä lähemmäs ihmisiä.
Epidemiologin näkemys varmaan, että maskeja pitäisi käyttää. Käyttäytymistieteilijä kertoo, että ne ovat pikemminkin haitallisia. Poliitikko haluaa näyttää, että jotain tehdään ja antaa ihmisille toivoa.
Jos sinä itse osaat käyttää maskia (se on naamalla ja pysyy ja kädet ovat taskussa ja vältät kontakteja kuitenkin), käytä sellaista ihmeessä - ihan riippumatta kenenkään ohjeista. Jos huomaat, että et vaatimusten mukaisesti kykene suojusta pitämään, silloin se kannattaa jättää kotiin.