Supervuoro Verkkolehti »

Manse PP - Jymy, finaali 2024

Kultaa voittaa?

  • Manse PP

    Ääniä: 46 56.8%
  • Sotkamon Jymy

    Ääniä: 35 43.2%

  • Äänestäjiä
    81
  • Poll closed .
Viestejä
438
Joo, minun ongelma on se, että peli kiinnostaa niin paljon, että se pitää katsoa kokonaan - jos ehtii. Eilenkään en tosin pelin alkuun ehtinyt, kun olin itse kilpaurheilemassa. Alkuhöpinöillä nyt ei niin väliä olekaan, mutta loppuhaastattelut pitää katsoa, vaikka koko ajan on mielessä, että lopettakaa jo!
 
Viestejä
1,767
Tuntuuko teistä kenestäkään muusta, että pelit kestävät aivan liian kauan?
Ei todellakaan tunnu.

Nuo ruohotrimmerit voivat katsoa peliä vaikka hieman jälkilähetyksenä. Voisin myös siteerata ensimmäistä pomoani: "jos tunnet työniloa, istu hetkeksi ja odota, että se menee pois."

Kun matsin katsomisen aloittaa klo 18:15 klo 15:45 sijaan, niin voi kelata pois alkuhaastattelut, jaksotauon, vuoronvaihdot, loppuhaastattelut ja vaikka toisen joukkueen sisävuorot kokonaan ja hups - koko matsi on katsottu alle 40 minuutin!

Mitä tuosta sitten jää katsojalle käteen, niin se on hyvä pohdinnan aihe.

Suosittelen robottiruohonleikkuria, jonka jälkeen pääsee nauttimaan pesäpallosta maksimaalisen paljon.

Tai sitten katsomaan vain juoksukoosteen.
 
Viestejä
438
Joo, minun ongelma on se, että peli kiinnostaa niin paljon, että se pitää katsoa kokonaan - jos ehtii. Eilenkään en tosin pelin alkuun ehtinyt, kun olin itse kilpaurheilemassa. Alkuhöpinöillä nyt ei niin väliä olekaan, mutta loppuhaastattelut pitää katsoa, vaikka koko ajan on mielessä, että lopettakaa jo!
Ja varmaan minun ongelma on sekin, että yritän varsinkin viikonloppuihin mahduttaa liikaa itseä kiinnostavia asioita. Siksi on koko ajan kiire ja stressi, ettei ehdi kaikkea tehdä.
 
Viestejä
89
Tuntuuko teistä kenestäkään muusta, että pelit kestävät aivan liian kauan? Jos lähetys pelistä alkaa klo 15.45 ja loppuu noin klo 19.20. On alkuhöpinöitä ja haastatteluja. Pelin jälkeen on loppuhöpinöitä ja haastatteluita. Kaikki tämä on kiinnostavaa, mutta vie kohtuuttoman paljon aikaa! Eikö pesäpalloa voisi pelata vaikka vain kolme vuoroparia kummallakin jaksolla? Kyllä siinäkin paremmuus selviäisi. Kauniina kesäpäivänä tai iltana ei haittaisi yhtään, vaikka peli taukoineen olisi puoleentoista tuntiin taputeltu. Minua kiinnostaa pesäpallo aivan valtavasti, mutta minua ahdistaa se kiire ja stressi, mikä pelien venymisestä seuraa. Kun ei tahdo ehtiä tehdä muita itselle tärkeitä juttuja. Nurmikkokin jäi eilen leikkaamatta pimeän takia.
Anna nurmikon kasvaa!

Mulla oli jo lenkkivaatteet puettuna päälle ku 4A Roope asteli lyömään ja kun Puhtimäki laitto taktisen väärän, jonka Jymy sai pois, ni alko hiipiä fiilis, että näinköhän tästä lenkille kerkee ollenkaan.
 
Viestejä
13
Ja varmaan minun ongelma on sekin, että yritän varsinkin viikonloppuihin mahduttaa liikaa itseä kiinnostavia asioita. Siksi on koko ajan kiire ja stressi, ettei ehdi kaikkea tehdä.
Kuulostaa omaan korvaan hieman omalta vialta ja ongelmalta, eikä Pesäpallon rakenteellinen ongelma otteluiden keston kohdalla.

Itse kävin ottelun aikana 1J jälkeen pelaamassa tunnin toista mailapeliä ja katsoin kotona 2J4A sekä Supervuoron nauhalta.
 
Viestejä
2,106
Varmaan on selkä seinää vasten ja haastava tehtävä edessä. Monella pelurilla on kuitenkin muistijälki mielessään siitäkin, että tälläistä tilanteesta on noustu. 2021 puolivälierät. Kyllä sekin ehkä jonkin lisävoimavaran antaa?
Minusta tuntuu, että pelaajat keskittyvät ja ajattelevat vain yhtä edessä olevaa matsia kerrallaan. Sitä kautta voitolla päästään pala kerrallaan tavoitetta kohti. Tämä niin Mansen kuin Jymyn pelaajien silmin katsottuna.
 
Viestejä
89
Kahtelin loppuratkasuja uuestaan ja enpä eilen hoksannu, että Roopen läpärin lisäks Jymy sai huudettua väärät pois sitä edeltäneellä Huotarin lyöntivuorolla jossa purki viimesellä etutilanteen ja myös Kuosmasen supervuoron lyöntivuorolle.

Ennen sarjaa ajattelin, että Puhtimäki tulee olemaan Jymylle isoin haaste ja arvelin, että liian kova haaste, mutta ei oo päässy kyllä ainakaan vielä dominoimaan.

Toki tuota loppua katellessa vaikee sanoa mihin kaatu Mansen peli, kun niin paljon huonoja suorituksia räpylässä ja Myllyniemen lönkyttelyt supervuorossa ja Lehtosen sekoilu. Mutta kolme erittäin tärkeetä väärän huutoa anyway!
 
Viestejä
154
Kahtelin loppuratkasuja uuestaan ja enpä eilen hoksannu, että Roopen läpärin lisäks Jymy sai huudettua väärät pois sitä edeltäneellä Huotarin lyöntivuorolla jossa purki viimesellä etutilanteen ja myös Kuosmasen supervuoron lyöntivuorolle.

Ennen sarjaa ajattelin, että Puhtimäki tulee olemaan Jymylle isoin haaste ja arvelin, että liian kova haaste, mutta ei oo päässy kyllä ainakaan vielä dominoimaan.

Toki tuota loppua katellessa vaikee sanoa mihin kaatu Mansen peli, kun niin paljon huonoja suorituksia räpylässä ja Myllyniemen lönkyttelyt supervuorossa ja Lehtosen sekoilu. Mutta kolme erittäin tärkeetä väärän huutoa anyway!
Putte pääsi ensimmäisessä pelissä ja sen alussa hämmentämään enemmän, mutta on sen jälkeen yllättävän vähän dominoinut ja hieman yllättäen ei ole onnistunut Roopea pelaamaan niin vahvasti ulos kuin on ehkä aiemmin peleissä onnistunut. Tässä sarjassa Roope on ollut molemmissa peleissä ratkaisevassa roolissa, jotta tässä tilanteessa ollaan. Joku voisikin sanoa Roope 2 - Manse 0. Toki ei tämä yksistään Roopen ansiota ole.
 
Viestejä
374
Arffman:

En todellakaan tiedä, mitä Manselta puuttuu, ettei se pysty tappamaan näitä selvästi hallitsemiaan otteluita. Vastaus löytyy todennäköisesti henkiseltä puolelta, mutta sen purkamiseen tarvittaisiin todennäköisesti psykologia. Pelilliset syyt eivät selitä sitä, miksi Manse ikään kuin lopettaa pelaamisen ja jää odottamaan voittoa.

Tänään Mansen ykköskärjellä ei kulkenut ja Henri Puputti jäi nelosena turhan työttömäksi, mutta kakkoskäki – Lehtonen, Samu Vainikainen ja Kalle-Tapio Huusko – paikkasivat loistavasti ykköskärjen vaisumman esityksen.

Puhtimäkikin taisi mainita, että tykkää lyödä loppupäässä mieluummin kuin vitosena. Tätä on rähinä! 🥰
 
Viestejä
1,976
Ei oo Putte kovin hanakkaan lyhyiden perään hötkyillä niinä harvoina kertoina kun Jymy on onnistuneen lyhyen lyönyt.
 
Viestejä
106
Tuo Arffmanin mainitsema johtoasemien hukkaaminen oli tosiaan jossain määrin leimallista myös Komulaisen Jymylle, vaikka hän vastapainoksi kykeni luotsaamaan Jymyn kahdesti finaaleihin vastoin ennakko-oletuksia ja yhteen mestaruureenkin. Kauden mittaan näytti, että Mansen kanssa asiat ovat toisin, mutta nyt finaaleissa on ollut tältä osin jotain tuttua.

Erittäin vaikeaa on kuitenkaan konkretisoida, mistä se voisi johtua. On johtavia pelaajia, on luottoa lyöntiratkaisuihin ja on mahdotonta uskoa, että Komulainen katselisi mitään puolivillaista tekemistä harjoituksissakaan, niin voitonnälkäinen hän on. Paljon voi selittyä ihan sattumallakin, mutta pelien kääntymiseen lienee syynsä niin Jymyn kuin Mansenkin puolella
 
Viestejä
4,728
Ei oo Putte kovin hanakkaan lyhyiden perään hötkyillä niinä harvoina kertoina kun Jymy on onnistuneen lyhyen lyönyt.

Pää ja taidot ovat paremmat kuin ikinä mutta kuten Kohonenkin aikanaan niin joskus on lukkarin kohdattava iän tuomat fyysiset rajoitteet. Puttehan käyttää jo selkätukeakin vaihtopenkillä ja ne vaivat varmasti vaikuttavat.
 
Viestejä
226
Kelasin nyt tuon koosteen läpi ja pari asiaa: ensinnäkin se tilanne, josta Myllyniemi poltti päreensä oli aika selkeä palo. Kiukuttelu tuosta oli tietty täysin turhaa mutta Mylläri on Mylläri edelleen. Toiseksi se Roopen läpäri oli Tikkakosken pallo, ei Myllyniemen. Pallo menee keskeltä pesää läpi ja se on tuossa kuviossa ihan siepparin pallo, ei pysty vahti tuota enää hakemaan. Tuossa Perttu Hautalan erinomaisessa takatilannekuvioiden selvityksessä tuosta kasarikuviosta on mainittu "Koska kulmat tulevat lähemmäksi, on kuvio altis luukusta meneville läpilyönneille. Siksi kuviota harvemmin pelataan yli 170 km/h lyöville pelaajille.". Roopea vastaan sitä kumminkin näköjään pelataan.
 
Viestejä
89
Tuo Arffmanin mainitsema johtoasemien hukkaaminen oli tosiaan jossain määrin leimallista myös Komulaisen Jymylle, vaikka hän vastapainoksi kykeni luotsaamaan Jymyn kahdesti finaaleihin vastoin ennakko-oletuksia ja yhteen mestaruureenkin. Kauden mittaan näytti, että Mansen kanssa asiat ovat toisin, mutta nyt finaaleissa on ollut tältä osin jotain tuttua.

Erittäin vaikeaa on kuitenkaan konkretisoida, mistä se voisi johtua. On johtavia pelaajia, on luottoa lyöntiratkaisuihin ja on mahdotonta uskoa, että Komulainen katselisi mitään puolivillaista tekemistä harjoituksissakaan, niin voitonnälkäinen hän on. Paljon voi selittyä ihan sattumallakin, mutta pelien kääntymiseen lienee syynsä niin Jymyn kuin Mansenkin puolella
Mulla meni aikanaan Komulaisen asiattomat huutelut Vimpelissä niin tunteisiin, että Jymyn faninaki oon suhtautunu Komulaisen persoonaan pienellä epäilyksellä. Voi olla että tästä syystä katon asiaa värittyneeksi, mutta Komulaisen pelinjohtajauralta en oo vielä todistanu tilannetta, jossa ois näyttäny että hänellä ja joukkueella on loistava yhteisfiilis. Ehkäpä olen väärässä kun en joukkueen arkeen nää.

Mutta esim jonku Kuosmasen kohalla oli muiden pelinjohtajataitojen lisäks koko ajan läsnä semmonen olo että hän kunnioittaa pelaajiaan ja pelaajat häntä.

Pelaajalle tietty vittumaisuus luo varmaan joskus kykyä olla tyly ratkasupaikoissa, kuten Komulainen todellakin oli, mutta hankalassa paikassa on vielä pelinjohtajana minun silmään hankala saaha joukkue pelaamaan parhaimmillaan.

Vaikkakin on totta että hienosti ne pelas eilen superissa sisällä ja ei oo ollu voitot kaukana.
 
Viestejä
1,352
Tämä oli kyllä iso virhe. Palottomassa tilanteessa Puputti olisi saanut ainakin kolmostilanteen sorvattua (takapalo olisi tässä tilanteessa voinut tullakin) ja olisi saanut jatkettua paineen antamista. Siinä tilanteessa kuitenkin Torppa ja Ruuska oli jo käytetty ja numero neljä oli viimeinen lyöjä.
Tämä on pelkkää jälkiviisautta ja perustuu siihen, mitä lopulta tapahtui, ei siihen mikä juuri siinä tilanteessa oli voittamisen kannalta paras ratkaisu.

Sanotaan että Puputti olisi siis itsensä uhraten viimeisellä lyönnillä saanut Liedon kolmoselle ja Ruuskan kakkoselle. Ja siinä on aina sitä lyödessä laittoman riskin myös - jolloin olisi samat miehet etupesillä, mutta palo alla ja paras etenijä Lehtonen tulossa mailaan...

Noh, siellä olisi Lieto siis kolmosella. Lehtonen täyttää ykkösen ehkä kokeiltuaan yhden. Kivinen tulee lyömään ja kotiutettavana on ehkä Mansen 8. nopein etenijä. Jos siitä tulee palo, on lyömässä Vainikainen ja kotiin tulossa Ruuska. Vaikka Perttu on etenemisessä ihan lyöjäjokerien aatelia, kotiutuslyönnin pitää olla silti olla merkittävästi parempi kuin Lehtoselle. Ja yhä, lyömässä on Vainikainen.

Sen sijaan ilman Lehtosen höntyilyä on 75-80 % todennäköisyydellä paloton ajolähtö ja seuraavina lyömässä Kivinen & Puhtimäki sekä etenemässä kaikilla pesillä nopeat etenijät. Siis joukkueen 3./4. parhailla kotiuttajilla kolme yritystä lyödä nopeita etenijöitä tupaan.

Toki se nyt ensin vaati sen, että Lehtonen ja Vainikainen hommansa hoitavat, mutta sen % taas oli hyvin korkea. Eikä tilanne mitenkään erityisen huono olisi ollut, vaikka toinen olisi siinä epäonnistunutkin.

Ihan jokainen pelinjohtaja sarjassa valitsee palottomassa tilanteessa Lehtosesta eteenpäin pelaamisen, eikä viimeisellä lyönnillä yritä saada Lietoa ja Ruuskaa sinne kotiutettaviksi.

Suunnitelma edennyt sen mukaisesti 2/4. Menkäähän Mansen kannattajat katsomaan ensi lauantaina omienne voittoa, kun se on suunnitelmassa. 😊
Ottelu oli loppuunmyyty jo heti eilen, kun liput tulivat myyntiin. Ei tarvitse Tampereella pelipäivään asti odotella.
 
Viestejä
14
Paras kolmesta sarjassa se varmasti olisi noin. Jos taas tänään Sotkamo voittaa, niin miten ottelusarjasta voisi tulla enää hyvä.

Pienestä nää on kiinni.. Olikos se Purmonen joka ehti 2j 4aloittavalla nipinnapin kakkoselle, kun Myllyniemi syöksy pallon kanssa pesään. Livessä näytti palolta, mutta hidastuksessa ehkä kuitenkin ehti! (Mylläri tais olla toista mieltä😉) Ihan täptäp-tilanne, siitä toinen palo taululle, niin tod.näk voitot 1-1, mut tällä kertaa näin!!
Livessä aivan läheltä paikanpäältä katsottuna aivan selvä ehtiminen. Kyllä nämä tuomarit on uskomattoman hyviä.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös