Mulla meni aikanaan Komulaisen asiattomat huutelut Vimpelissä niin tunteisiin, että Jymyn faninaki oon suhtautunu Komulaisen persoonaan pienellä epäilyksellä. Voi olla että tästä syystä katon asiaa värittyneeksi, mutta Komulaisen pelinjohtajauralta en oo vielä todistanu tilannetta, jossa ois näyttäny että hänellä ja joukkueella on loistava yhteisfiilis. Ehkäpä olen väärässä kun en joukkueen arkeen nää.
Mutta esim jonku Kuosmasen kohalla oli muiden pelinjohtajataitojen lisäks koko ajan läsnä semmonen olo että hän kunnioittaa pelaajiaan ja pelaajat häntä.
Pelaajalle tietty vittumaisuus luo varmaan joskus kykyä olla tyly ratkasupaikoissa, kuten Komulainen todellakin oli, mutta hankalassa paikassa on vielä pelinjohtajana minun silmään hankala saaha joukkue pelaamaan parhaimmillaan.
Vaikkakin on totta että hienosti ne pelas eilen superissa sisällä ja ei oo ollu voitot kaukana.
Ajattelen lähes täysin samoin. Komulainen oli ilmiömäinen pelaaja ja äärimmäisen voitontahtoinen, mikä näkyi sekä hurjana onnistumisprosenttina että kaikkien keinojen käyttämisenä voiton eteen, kuten hyvin monilla eri lajien absoluuttisella huipulla. Myöskään pelaajana hän ei juuri hymyillyt, vaan sama hypnoottinen tuijotus pysyi kasvoilla kunnareita tuulettaessakin. Siviilihenkilönä mies vaikuttaa ihan toisenlaiselta.
Voi olla, että koska hän itse oli aina äärimmäisen motivoitunut pelaajana, hänen on vaikeaa tavoittaa sitä, että toiselle pelaajalle ilmapiirin merkitys tai rentouden löytäminen voi olla ratkaiseva onnistumisen kannalta. Mene ja tiedä. Tällainenkin ilmiö valmentajiksi siirtyneiden huippujen parista tunnetaan.
Ilmapiirin luominen voi hyvinkin olla se Komulaisen osaamisen heikko kohta. Ehkä se on kääntänyt uralla jonkun ottelun tappioksi. Eiliseen peliin en tosin hakisi selityksiä kovin syvältä, se oli enemmänkin sattumien summa. Esimerkiksi Purmosen eteneminen kakkoselle olisi voinut olla yhtä hyvin palo, mikä olisi riittänyt muuttamaan tuloksen. Samoin Mansen esitys superin tasoittavalla oli erittäin hyvä, vaikka Jymyllä oli hurmos päällä. Missään takalukossa Manse ei siis todellakaan ole, vaan puhutaan hyvin pienistä nyansseista