Mutta nyt en kyllä ymmärrä tätä mielipidettä. Että valtio on kieltänyt normaalin pesiskauden ja siksi sen pitäisi korvata kaikki tappiot. Minä olen kyllä ymmärtänyt, että se on korona, joka on ”kieltänyt” normaalin kauden. Vai ajatellaanko todellakin, että ilman valtion asettamia erinäisiä rajoituksia eri elämänalueille (urheilu siinä mukana) olisi pelattu normaali kausi. Kaukana siitä, varmasti kauempana normaalista oltaisiin silloin kuin nyt.
Valtio on ensinnäkin siirrättänyt kauden aloitusta ja toiseksi kieltää, ellei peru, yli 500 paikallaolijan pelitapahtumat. Valtio rajoittaa ihmisten perusoikeuksia kuten elinkeinon harjoittamista ja kilpailutoimintaa, josta osa on ammattimaista. Ilman valtion puuttumista, jokainen seura, pelaaja ja katsoja päättäisi itse, minkälaisen riskin haluaa elämässään ottaa. Korona varmasti vähentäisi joka tapauksessa katsojamääriä. Uskon kuitenkin, mutta voinhan toki olla väärässä, että monilla paikkakunnilla yleisöä tulisi paikan päälle enemmän kuin tuo 500. Siksi katson valtion olevan korvausvelvollinen, kun se puuttuu ihmisten perusoikeuksiin ja halvauttaa, jopa vaarantaa toimintaa.
Tilastoilla olen tuonut ainoastaan esiin sen, miten suurta varovaisuutta perusoikeuksia kiellettäessä noudatetaan. Väitän, että tehdessään rajoituspäätöksiä kategorisesti, valtio (= lue viisikko) ei ole ottanut lainkaan huomioon suuria eroja taudin esiintymisessä. Päätökset tehdään ikäänkuin tilanne olisi kaikkialla maassa sama kuin se on Helsingissä. Pesäpallo-Suomessa luvut ovat pieniä. Puolella paikkakunnista on koko aikana ollut tartuntoja 0 - 5. Suurella osalla paikkakuntia tartunnat ovat pysyneet pitkään samassa. Tampere ja Hyvinkää ovat pahimpia taudin esiintyvyyskaupunkeja ja niissä on päivittäin 1 - 2 uutta tapausta. Tilanne esim. jalkapalloliigan paikkakuntien osalta on täysin toinen. Siis jo nyt voitaisiin rajoituksia pesäpallon osalta erikseen höllentää. Valtio kuitenkin rajoittaa toimintaa näillä näkymin ainakin heinäkuun loppuun.
Toinen peruste valtiontuelle on, että kansallispeliä uhkaava elinvoimaisuuden menetys pitäisi estää. Valtion ja kuntien tuella elävät taidelaitokset eli Kansallisbaletti, orkesterit, teatterit jne. eivät voi tällä hetkellä järjestää esityksiä ja kerätä varoja. Ne pidetään kuitenkin yhteiskunnan tuilla hengissä. Edes lomautuksia ei ole tehty. Huippu-urheilu ja siten myös superpesis on kansan arvostamaa "liikunnallista estraditaidetta" samoin kuin mainitut taidemuodot ja siksi ei ole vailla perustetta, että myös sitä tuettaisiin.