Pysyvä talviaika voitti niukasti . Otakantaa.fi sai melkoisen määrän bottiääniä, ja toki "äänestää" sai vaikka kuinka monta kertaa. Eikähän tämä myöskään ollut äänestys. Ja muuten: talviaika-sanaa käytettiin sekä otakantaa-sivustolla että Hesarin jutussa. En siis lähtisi itse viisastelukisaan normaaliajasta ja talviajasta.
Kuinka paljon tämä nyt vaikuttaa päätokseen, ei voi tietää. Mutta saattaa hyvinkin olla, että viimeisen kerran käännetään kelloja Suomessakin lokakuussa 2019. Ja siis taaksepäin.
Itse olen järjellä tuon saman käännön kannalla, vaikka kuinka tulee työpäivien iltoihin lyhyyttä. Pesis nyt on loppujen lopuksi vain peliä, ja saatiinhan sitä ennenkin Suomen mestarit selville, vaikka viisarit pysyi samassa ajassa.
No hyvä on, ne pudotuspelit. Niiden kannalla taas itse kyllä olen, niitä ei tuolloin ollut. Mutta jonkinlainen ylempi loppusarjakin pelattiin juuri ennen kesäajan käyttöönottoa, 28 ottelua yhteensä. Voisin kuvitella, että joku max 36 - 40 ottelua saataisiin pimeämpäänkin kesään mahtumaan. Joensuu taisi saada mestaruuden tämän kauden minimillä, eli 41 matsilla? maksimissaan pelejä 47? hurja määrä kolmannesammattilaisjoukkeille.
Sarjajärjestelmää olisi hyvä alkaa muutenkin suunnittelemaan uudelleen. Alueiden maakuntasarjat ovat aika surullisen vähäverisen näköisiä... 90-luvun alussa Kymenlaaksossakin oli lähes joka kunnassa jollain sarjatasolla miehissä joukkue, (vähänkin) suuremmissa automaattisesti useita. Olenko väärässä, että suomensarjan lohkojakin on vaikea saada täyteen? Ykkössarja on lähes täysin amatöörisarjaksi raskas. Olisiko oman säikeen paikka..? Nyt ei jaksa enempää miettiä.
Toisaalta aikaa ei ole liikaa, jos liitossakin tätä joku pähkii. Periaatteesa kaudelle 2020 pitää tietää ainakin suuntaa antavat nuotit jo ensi keväällä: nousijat - putoajat. Ja se sarjaportaiden määrä. Jonkinlaisen supistamisen kannalla täällä siis ollaan ilman talviaikaakin.