Supervuoro Verkkolehti »

Hyvinkään Tahko 2024

Et ole tainnut seurata Kontion tämän kauden pelejä. Ei ole tosiaan sarjan paras ulkopelaaja, mutta keskipakan pelaajaksi nimittäminen on joko provosointia tai ymmärtämättömyyttä.
Kontio pelasi Jymyjusseissa kakkosena. Vaihdot kakkoselle onnistuivat 65 %:sti ja hän oli tuolla luvulla runkosarjassa 20 parhaan joukossa kuudenneksi huonoin. Kolmoselle vaihtoja hän yritti vain 13 kertaa ja onnistumisprosentti oli hyvä eli 84. Kakkosena pelaavan tulisi olla myös hyvä etenijä ja kentälle menijä. Kentällemenoprosentti Kontiolla oli vain 36. Runkosarjassa hän löi 4 juoksua, toi 29 juoksua ja teki 133 kärkkäriä (4,75/ottelu) 61 %:sti. Jatkopeleissä onnistumiset olivat hieman heikompia. Kontion viime vuosi oli hänen uransa paras. Juoksuja hän löi viisi vuotta sitten 29 eli oli eri roolissa. Ensi kesänä hän on 28-vuotiaana ainakin ihan sopivassa iässä. Tahkossa hänelle lienee sisällä paras paikka kolmosena tai sitten numeroilla 6 - 8.

Elk

Kontio pelasi Jymyjusseissa kakkosena. Vaihdot kakkoselle onnistuivat 65 %:sti ja hän oli tuolla luvulla runkosarjassa 20 parhaan joukossa kuudenneksi huonoin. Kolmoselle vaihtoja hän yritti vain 13 kertaa ja onnistumisprosentti oli hyvä eli 84. Kakkosena pelaavan tulisi olla myös hyvä etenijä ja kentälle menijä. Kentällemenoprosentti Kontiolla oli vain 36. Runkosarjassa hän löi 4 juoksua, toi 29 juoksua ja teki 133 kärkkäriä (4,75/ottelu) 61 %:sti. Jatkopeleissä onnistumiset olivat hieman heikompia. Kontion viime vuosi oli hänen uransa paras. Juoksuja hän löi viisi vuotta sitten 29 eli oli eri roolissa. Ensi kesänä hän on 28-vuotiaana ainakin ihan sopivassa iässä. Tahkossa hänelle lienee sisällä paras paikka kolmosena tai sitten numeroilla 6 - 8.

Pelkkien prosenttien tarkastelu ei taida antaa ihan oikeaa kuvaa, pitää ottaa huomioon myös tilanteiden määrät ja pelaajien roolitkin. Tilanteiden määrissä on pelaajilla erittäin suuria heittoja, ja pääsääntöisesti taitaa olla niin, että kun on paljon tilanteita, niin onnistumisprosenttikin tuppaa pysymään maltillisena. Ykköskakkosvaihdoissa Kontiolla oli yli 100 yritystä, kun taas joillain suuremman onnistumisprosentin omaavilla niitä oli vain kymmenkunta. Toisaalta Niko Korhonenkin jää Kontion taakse prosenteissa noin puolta vähemmillä yrityksillä, samoin Tuomas Jussila, jolla yrityksiä noin 80.

Sama vaikutus tilannemäärien suhteella onnistumisprosentteihin näkyy mm. myös kotiutuksissa, joissa vaikkapa Jesse Eskelinen hakkaa 100 prosentillaan kevyesti alle 60 prosentin jäävät JP Vainionpään ja Roope Korhosen….

Mutta samaa mieltä kyllä siitä, että Kontiolle sopii Tahkossa nro 3 paremmin kuin 2.

Minun täytyy sanoa, että numerot eivät ole minun mielestäni ihan hirveän hyvät. Parhailla kakkostilanteen purkajilla prosentit ovat päälle 70. Kentällemenoprosentti on heikko. Tuotu juoksumäärä oli aika hyvä. Pitää saada oikea rooli Kontiolle! Kuinka hyvä Kontio on juoksemaan?

Nyt kun Kontio vihdoin julkaistiin ja keskiviikkona lienee Toikka vielä tulossa?!?niin laitetaan vähän kokoonpano arvuuttelua kehiin, mukana siis myös Toikka. Tässä oma näkemys järjestyksestä.

1. Nurmio
2. Kontio
3. Eskelinen
4. Ikonen
5. Patova
6. Alanen
7. Lehtola
8. Kuosa
9. Raesmaa
10. Niemi
11. Toikka/Kyhyräinen
12. Kalmari/Tschesmenski/Kyhyräinen

Omaan silmään vaikuttaa todella hyvältä ja taistelevalta porukalta jopa 4:n joukkoon. Uskon että numerolle 12 tulee paljon vaihtuvuutta ja jokainen saa paikkansa antaa näyttöjä. Jokatapauksessa eiköhän näytetä ensi kaudella kaikille mihin meistä on ja unohdetaan viime kausien sekoilut.

Minun täytyy sanoa, että numerot eivät ole minun mielestäni ihan hirveän hyvät. Parhailla kakkostilanteen purkajilla prosentit ovat päälle 70. Kentällemenoprosentti on heikko. Tuotu juoksumäärä oli aika hyvä. Pitää saada oikea rooli Kontiolle! Kuinka hyvä Kontio on juoksemaan?
Pitää myös muistaa tässä tapauksessa se että meillä kärki on hieman nopeampi ja parempi kuin jymyjusseilla joten vaihtoehtoja lyönteihin tulee enemmän

Nyt kun Kontio vihdoin julkaistiin ja keskiviikkona lienee Toikka vielä tulossa?!?niin laitetaan vähän kokoonpano arvuuttelua kehiin, mukana siis myös Toikka. Tässä oma näkemys järjestyksestä.

1. Nurmio
2. Kontio
3. Eskelinen
4. Ikonen
5. Patova
6. Alanen
7. Lehtola
8. Kuosa
9. Raesmaa
10. Niemi
11. Toikka/Kyhyräinen
12. Kalmari/Tschesmenski/Kyhyräinen

Omaan silmään vaikuttaa todella hyvältä ja taistelevalta porukalta jopa 4:n joukkoon. Uskon että numerolle 12 tulee paljon vaihtuvuutta ja jokainen saa paikkansa antaa näyttöjä. Jokatapauksessa eiköhän näytetä ensi kaudella kaikille mihin meistä on ja unohdetaan viime kausien sekoilut.

Kyllä Toikka on suurella todennäköisyydellä tulossa. Pesäpallossa on pienet piirit ja huhut pitävät hyvin paikkansa. Mutta onko Toikan lisäksi joku muu tai muita tulossa?

Teistä muista voi tuntua omituiselta, mutta eniten itse olen innostunut tästä meidän uudesta pelinjohtokaksikosta Pokela+Österlund. Jotenkin tuntuu, että siinä aukeaa pelinjohdollisesti uusi aika Tahkolle. Saadan hyvin nykypesiksestä perillä olevat modernit pelinjohtajat kehiin. Ja kahden vuoden sopimukset ovat erittäin hyvät. Saatiin jonkin verran pysyvyyttä ja rauhallisuutta hommaan. Voidaan ajatella asioita hiukan pidemmällä aikavälillä. Tästä saattaa tulla hyvä homma!

Teistä muista voi tuntua omituiselta, mutta eniten itse olen innostunut tästä meidän uudesta pelinjohtokaksikosta Pokela+Österlund. Jotenkin tuntuu, että siinä aukeaa pelinjohdollisesti uusi aika Tahkolle. Saadan hyvin nykypesiksestä perillä olevat modernit pelinjohtajat kehiin. Ja kahden vuoden sopimukset ovat erittäin hyvät. Saatiin jonkin verran pysyvyyttä ja rauhallisuutta hommaan. Voidaan ajatella asioita hiukan pidemmällä aikavälillä. Tästä saattaa tulla hyvä homma!
Ei se ainakaan minusta tunnu omituiselta.
Kyseessä varmaan näiden julkistusten tärkeimmät hankinnat.
Pelaajapuolellahan ei nyt mitään maata järisyttävää tapahtunut. Menetettiin erinomainen lyöjäjokeri, saatiin takaisin erinomainen etukentän pelaaja ja muuten aika kysymysmerkkiä.
Itse olen huolissani lyöntivoimasta. Korhonen jättää ison aukon, ja olen ollut hieman pettynyt Nisun tasoon. On sellainen tunne, ettei hän ole päässyt Tahkossa samaan vireeseen, kuin missä oli aiemmissa joukkueissa. Toki se voi olla vain tunne, ja onhan Nisun kohdalla odotuksetkin todella kovat.
Odotan itse ehkä uudelta pelinjohdolta sitä, että Tahkon suorittamiseen tulisi tasaisuutta. Joukkue on osoittautunut pystyvänsä haastamaan käytännössä kaikki muut ihan kärkeä myöten, mutta epätasaisuus on estänyt loikan aivan huipulle.
Kontion uskon olevan ihan hyvä haku, mutta ei mikään sateentekijä. Toisaalta joukkueena voitetaan ja joukkueena hävitään. Takavuosina Tahko nappasi kertaalleen hopeaa joukkueella josta kukaan ei odottanut juuri mitään.
Eli varovaisen optimistisena odotan seuraavaa kautta.

LBC

eistä muista voi tuntua omituiselta, mutta eniten itse olen innostunut tästä meidän uudesta pelinjohtokaksikosta Pokela+Österlund. Jotenkin tuntuu, että siinä aukeaa pelinjohdollisesti uusi aika Tahkolle.
Kuha pysyvät Tahkon palkkalistoilla ensi syksyyn :D
Kyseessä varmaan näiden julkistusten tärkeimmät hankinnat.

Ei vaan, uskon että pysyvät ja AYS tuohon lisättynä on tosiaan se suurin juttu ensi kautta ajatellen. Ja siitä eteenkin päin.

Korhonen jättää ison aukon, ja olen ollut hieman pettynyt Nisun tasoon. On sellainen tunne, ettei hän ole päässyt Tahkossa samaan vireeseen, kuin missä oli aiemmissa joukkueissa. Toki se voi olla vain tunne, ja onhan Nisun kohdalla odotuksetkin todella kovat.
Nisu kamppaili 2022 runkosarjan loppumetreille asti lyöjäkuninkuudesta ja oli lopulta lyöntitilaston kakkonen (6+94), 5 juoksua Vainionpään takana, mutta 13 juoksua kolmanneksi tulleen Roope Korhosen edellä. Kyllä Nisu ekalla Tahko-kaudellaan siis ihan niiden parhaiden JoMa-kausiensa vireessä oli. Päättynyt kausi ei aivan yhtä hyvä ja uskon, että tähän vaikutti osaltaan pelinjohtajamuutos. Eiköhän ensi kaudella nähdä taas sitä ”parempaa Nisua” ja jatkopahvi hoidetaan kuntoon jo alkukaudesta (tai mieluiten jo talvella).

Itse olen huolissani lyöntivoimasta. Korhonen jättää ison aukon, ja olen ollut hieman pettynyt Nisun tasoon. On sellainen tunne, ettei hän ole päässyt Tahkossa samaan vireeseen, kuin missä oli aiemmissa joukkueissa. Toki se voi olla vain tunne, ja onhan Nisun kohdalla odotuksetkin todella kovat.
Sinänsä ymmärrettävä huoli, mutta Ikoselle ja Patovalle soisi enemmän kotiutustilanteita ja tulevalla kaudella niitä toivottavasti saavat. Kumpikin heistä kotiutti menneellä kaudella paremmalla prosentilla kuin Niemi tai Korhonen. Ikonen kotiutti 56 % tehoilla (yrityksiä 39 ja lyötyjä 22) ja Patova 67 % (yrityksiä 18 ja lyötyjä 12). Voisi siis sanoa, että varsinkin Patovaa ei viime kauden rosterin ja peluutuksen myötä päästy hyödyntämään tarpeeksi.

Sinänsä ymmärrettävä huoli, mutta Ikoselle ja Patovalle soisi enemmän kotiutustilanteita ja tulevalla kaudella niitä toivottavasti saavat. Kumpikin heistä kotiutti menneellä kaudella paremmalla prosentilla kuin Niemi tai Korhonen. Ikonen kotiutti 56 % tehoilla (yrityksiä 39 ja lyötyjä 22) ja Patova 67 % (yrityksiä 18 ja lyötyjä 12). Voisi siis sanoa, että varsinkin Patovaa ei viime kauden rosterin ja peluutuksen myötä päästy hyödyntämään tarpeeksi.
Kuinka moni Patovan 12 lyödystä tuli vapailla tai läpärillä?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.