Supervuoro Verkkolehti »

Hyvinkään Tahko 2015

Vs: Hyvinkään Tahko 2015

Olin kyllä luullut että Autero on yhä vahvasti mukana mutta ehkä säästetty on. Kuinkahan lähellä joukkuetta täällä keskustelevat oikein ovat. Pohdin vain.

Boltsi hallussa sanoi:
Kyllä nyt on vikaa luetun ymmärtämisessä. Lue rauhallisesti ed. kirj. ja kerro yksikin huono ominaisuus, jonka Puhtimäestä kirjoitin enkä Tahkon ole taaperruksesta maininnut syntipukiksi Puhtimäkeä koskaan, kerran mietin kyllä Sirviön vaihtoa.Puhtimäen tulo Tahkoon kärjen vaihtajaksi sai kehut minulta, mainiten myös läpäriuhan. Sisäpelissä on nykyään roolitettu pelaajat, eri miehet juoksee, toiset vaihtaa ja jotkut kotiuttavat. Pakolliset kopinnostajatkin on, välistäjätettäviä ei yleensä tarvita. Kaikki pääsevät johonkin valmiiseen, kärjet tyhjään kenttään,josta onnistuessan saa pisteen, 2pääsee valmiiseen ykköstilanteeseen ja taas saa piseen jos onnistuu jne. Tätä on roolitus. "Sisäpelitaidoton lukkari" kuulostaa lähes solvaukselta, tarkoitit kumpaa tahansa, kummallakin on omat näyttönsä. Rantanen ei todennäköisesti halua enää Tahkoon, jaa luulisin, että Tahkokin haluaa juhlia kesän juhlasaavutuksiaan ilman Rantasta. Nyt vaan toivon ymmärtämystä kirjoitukselleni, en osannut hitaammin kirjoittaa.
Luetun ymmärtämisessä on "vikaa" monillakin. Ei siinä mitään. Mutta jos ei tiedosta oman tekstinsä sisältöä, niin silloin olisin ainakin hiukan huolestunut.

Boltsille. Olen samaa mieltä, vikaa on luetun ymmärtämisessä, mutta sinulla. Kirjoitin ajatuksiani lukkarin merkityksestä joukkueilleen yleisellä tasolla, ja kärjistetysti, jotta ajatus selvenisi. Ajatus siis oli, että lukkarin monipuolisuus ja käyttökelpoisuus mailan varressa korostuu joukkueilla, joilla on vähän muita ratkaisuihin kykeneviä pelaajia. Asiayhteys, missä tästä keskustellaan on Tahkon peli, mutta en väitänyt kummankaan tahkolaisen lukkarin olevan esittämäni vertauksen esimerkkejä. Valitan, en pysty kirjoittaman tämän selvemmin edes tikkukirjaimilla.

Ja ennen kuin itse ryhdyt väärinymmärretyksi marttyyriksi ja loukkaannut lukkarien puolesta, kannattaa miettiä myös omia kirjoituksiaan. Herra Boltsin puolueettomaan ja aina niin asialliseen kommentointiin, muiden syyttelemättömyyteen, sanoisinko jopa lukkarinrakkauteen ovat kuuluneet mm. seuraavat analyysit:

"Parempi kun Puhtimäki keskittyisi enemmän pelaamiseen kuin kirjoitteluun tai hevosiin, lukkarointi lähes luokatonta mutta vaihtopeli ihan kohtuullisen hyvää."

"onne pähkäilyyn, mikä on mennyt vikaan, voin ainakin todeta, että joukkueen kasaajaksi ilmoittautunut Herra Kosusen hommat on mennyt aivan totaalisesti persiilleen! Takakenttää piti vahvistaa, ostettiin heikompitasoinen lukkari, joka toki on huippuvaihtaja, mutta eihän sitä tarvittu, olihan Kokkonen vaihtelija ja etenijä, vaikka ei takana enää pärjännytkään."

"Puhtimäki on Tahkon paras, sovitaan niin, mutta millä muilla pesispaikkakunnilla hän olisi paras, Sotkamossa tai Vimpelissä ei mahtuisi joukkueeseen. Kyllä se paremmuus on suhteellista. Omat miehet myöntää että helppoa tulee ja liikaa vääriä, mutta minkäs enää voi, dodger vertasi hyvin amarillon tarjoilijaan, enkä usko, että hän oli yhtään väärässä!"

Ja ehkä kaikkein hienoin helmi on analyysisi Puhtimäen ylimielisyydestä:
"Hyvä Elk, ylimielisyys näkyy kasvojen ilmeestä ja kehon kielestä, en minäkään häntä tunne." Eli suomeksi sanottuna, en tunne miestä, mutta mulkku se on. Jottei minua nyt syytettäisi kenenkään loukkaamisesta, sama korrektimmin; en tunne miestä, mutta genitaalialueelta se on.

Anteeksi vain Boltsi, mutta voit vaikka kuinka perustella Puhtimäen lukkaritaitojen puutetta tolppien korkeudella, lautasen reunojen hyväksikäytöllä tai vaikka niillä katsomossa kuiskuttelevilla pitkän linjan tahkomiehillä, mutta kun itse argumentoit tuolla tavalla en ole kovin vakuuttunut näkökantojesi puoluettomuudesta. Itse lopetan toistaiseksi keskustelun lukkareista, jotta Tahko-keskustelua voitaisiin jatkaa Tahkon pelillisistä ongelmista.

Nuorelle sossulle. Itse näkisin, että yksittäisiä pelaajia voidaan kritisoida yksittäisten pelien sisällä tapahtuvista ratkaisuista, mutta jos peli on huonoa ottelusta toiseen, kyllä silloin katse kohdistuu pelinjohtajaan. Ja jos pelinjohtaja itse on ilmoittanut kauden, Tahkon tapauksessa kahden kauden alussa, selkeän pelillisen tavoitteen, eikä se toteudu, kyllähän pelinjohtaja on mielestäni silloin epäonnistunut.

Myönnän, viime vuonna Sirviön alaisuudessa saatiin tulos mikä sillä materiaalilla oli aika maksimi. Mutta kausi oli silloinkin melkoista taaperrusta. Ja vaikka tämä kausi nyt räpellettäisiinkin kuiville minua huolestuttaa saavutetun tuloksen hinta. Katsojat eivät tule katsomaan tylsää peliä ja tappioleiman saanutta joukkuetta --> lipputulot vähenevät, kumppanit harvenevat --> joukkueeseen on mahdollisuus satsata entistä vähemän tulevina kausina --> jne. jne. Loppujen lopuksihan on kysymys tulosurheilusta, pelien ulkopuolella, somessa jne. voi puhua mukavia, onnistuminen mitataan kentällä ja kauden päätyttyä.

rehaaja sanoi:
Olin kyllä luullut että Autero on yhä vahvasti mukana mutta ehkä säästetty on. Kuinkahan lähellä joukkuetta täällä keskustelevat oikein ovat. Pohdin vain.

Niin, sanoin että Autero oli ainakin hetken poissa Sämpyn edellisellä stintillä. Nyt taas mukana.

Nuori sossu

Kyllä kauden menestystä mitataan play-off paikalla. Jos play-offiin päästään niin kausi on onnistunut. Jäämme odottamaan.

Nuori sossu

Sirviöllä on kyllä nyt näytön paikka. Nyt niitä vottoja pitäisi alkaa tulemaan myös ylemmäksi sijoitettuja vastaan. Jäämme odottamaan.

Boltsi hallussa sanoi:
Kisailija, tekstin sisältö täysin hallussa, älä ole huolissasi.

Pakkohan se on kaverin puolesta huolestua, kun se täällä julkisesti puhuu totuuksina aivan höpöhöpojuttuja.

Tahko on tänä vuonna pelannut kaikkea muuta kuin "seksikästä" pesäpalloa, lainataksekseni HJK:n kannattajien ilmaisua (sexy football, Antti Muurinen!). Parhaiten se on näkynyt kunnareiden määrän dramaattisessa romahtamisessa. Viime kaudella jouduin tavan takaa nostamaan leveän ahterini penkistä juhliakseni tahkolaisen kunnaria. Tänä vuonna olen saanut röhöttää lehtereillä liikkumatta ottelusta toiseen. Tahkon maine kovalyöntisenä porukkana alkaa olla mennyttä niin vastustajien kuin kotiyleisönkin keskuudessa. Kun vielä säät Pihkalassa ovat olleet kehnonpuoleiset, ei tarvitse ihmetellä yleisökatoa pesäpallopyhätössämme.

Palatakseni Sirviöön, miten on mahdollista, että tänä vuonna on toistumassa viime kauden kaava. Ensin Tahko alkukaudesta kaivaa kuopan itselleen, ja sitten loppukaudesta yrittää kammeta itsensä sieltä ylös. Miksei valmentajavelho saa pelaajia pelaamaan tasollaan ensimmäisestä ottelusta alkaen?

Hyvinkää on ollut aina suosikkijoukkeeni Joman jälkeen ja kahtena vuotena olemme pelanneet unohtumattomat pudotuspelit. Erityisesti muistan tuon ampumajutun jälkeiset pudotuspelit , jossa Joma pudotti Hyvinkään Joensuussa. Silloin viimeisessä koskettavassa lehdistötilaisuudessa Juha Korhonen oli aivan puhki ja kertoi liikuttuneena tuosta kaikkia sykähdyttävästä kaudesta. Mies oli silloin Hyvinkään Tahdon (e i kirjoitusvirhe) ruumiillistuma. Samoin viime vuonna mitalipeleissä.

Kun tänä vuonna Hyvinkää kävi täällä, niin joukkue olit tahdoton. Ei myöskään Juha Korhosella ollut sellaista tahtoa ja taitoa , jota aiemmin olen nähnyt. En usko että se hurmos, jolla joukkue on aiemmin on pelannut on minnekkään kadonnut. Johtajia joukkue kuitenkin kaipaa ja Juha Korhonen on juuri sellainen. Kun peli hänellä alkaa kulkea, Hyvinkään Tahko muuttuu samaksi Tahtojoukkueeeksi, jona minä olen aina sen tuntenut.

Hieno kirjoitus ja osoitus oikeasta urheiluhengestä. Vaikka omaa joukkuetta kannatetaankin ja sille toivotaan parasta menestystä, voidaan vastustajaakin kunnioittaa. Arvostan.

Yritän vastata lyhyesti oman kantani, en marttyyrina, hevoskirjoittelu: kävin niihin aikoihin katsomassa pari peliä, niiden perusteella en muuta kantaaani: Kosusen hankinnat, lukkarien arvostus oli siihen aikaan noin päin, eikä vieläkään ole takakenttävahvistuksia: Puhtimäki Sotkamossa tai Vimpelissä, vain oma arvioni, että ei ohittaisi Kohosta tai Heimosta, makuasia: tuo mulkku tuli sinun koneeltasi, ei minun. Toinen lukkari jatkaa ja parantaa peliään koko ajan(no ei ihan aina kukaan) ja toinen tekee jotain muuta. Mutta ollaan me kuitenkin jossakin asiassa yhtä mieltä, Sirviön puheet 2 vuotta että puolitetaan annetut ja tuplataan lyödyt, kyllä mennään koko ajan eri suuntaan ja silloin kyllä pitäisi vastuun kantaa pelinjohtaja.

Kisailija, kyllä minä sanon raakoja totuuksia tai VAIN OMIA mielipiteitäni, en kuulu siihen höpöhöpöjoukkoon, joita täälläkin valitettavasti on. Jos Sirviö ei tällä hetkellä nauti luottamustani, se oma mielipide, ei välttämättä ole kaikkien mielipide, mutta ei se ole valekaan. On hienoa vaihtaa mielipiteitä pesistietäjien kanssa ja oppia lajista joka päivä jotain uutta.

Lueskelin tuossa tuoreinta Urheilusanomien lehteä ja juttua Jukka Latvalasta ja haastattelussa useampikin kommentti pisti silmään, mutta pistetään pari eniten mietteitä herättänyttä juttua:

- "Jukka on elintärkeä pelaaja henkisesti. Olemme saaneet juuri sitä, mitä hänestä halusimmekin. Rohkeutta ja johtajuutta" (PJ Hämäläinen).

Niin, ketkä Tahkolla edustavat Latvalan pelaajatyyppiä? Ei ketään. Kokeneita pelaajia ovat Puhtimäki, Junnu, Korhonen ja Pelkonen, mutta heistä ei huou sama johtajuus, kun esimerkiksi juuri Latvalasta. Puuttuu tietty karisma. Joukkueen sytyttäjät. Kundit jotka pystyvät siis sytyttämään muutenkin kuin läpäreillä ja kovilla moukareilla. Itse kaipaan todella paljon aikoja, kun etukenttää hallitsi Mikko Linnaluoma ja lautasella juuri paljon vääntöä täällä aiheuttanut Rantanen. Esimerkiksi Kuosa ei pelitaidoiltaan häviä Lintsille, mutta persoona puuttuu. Kylmä fakta on, että kun joukkue sytyttää yleisön, oravanpyöränä myös joukkue syttyy. Tämän kauden Tahkon hautajaistunnelma on ollut kyllä ankeaa ja vastaavasti negatiivinen oravanpyörä on valmis.

- "Pelaajien pelihän tämä on, joten heillä pitää olla mahdollisuus toteuttaa itseään. Minun roolini on lopulta aika pieni" (PJ Hämäläinen).

Niin, jälleen jotain täysin päinvastaista, kuin mitä tämän kauden Tahkosta huokuu. Onko vika paria yksilöä lukuun ottamatta koko kokeneemmassa pelaajakaartissa vai narujen vetäjässä? Jotainhan on kiistatta tehty väärin, kun Kore - Pele -kaksikko ei pääse näillä näkymin edes yhdessä Koren viime kauden lyötyjen määrään, vaikka tahti vielä vähän kiihtyisi.

- "Kärsivällistä pelaamista edesauttaa se, että juoksijoita on paljon. Kun puolet joukkueesta pystyy etenemään laadukkaasti, tilanteita voidaan tehdä tiukoissakin paikoissa" (Latvala).

Niin, Tahkossahan noita juoksijoita jotka pääsevät etenemään ja etenevät laadukkaasti, taitaa löytyä huimat 3 pelaajaa (Vierimaa, Putte, Hokkanen. Nikkanen rajatapaus). Perseelleen rakennettu joukkue, jota peluutetaan vielä huonommin. Jos jengi on täynnä moukareita, pitäisi rajojen paukkua tasaiseen tahtiin, nyt haetaan sitä varman päälle ratkaisua. Ymmärrän kyllä, että Kore vastaan pelataan aivan eri tavalla, kuin muutamaa yksilöä lukuun ottamatta koko sarjassa, mutta niin on tehty jo useamman kauden ajan ja silti sieltä on löytynyt reikiä kymmenille kunnareille.

Nuori sossu

Kaikki paikalle Pihkalaan huomenna kello 17 kannustamaan Tahko voittoon Kiteestä!

Nuori sossu

Jospa Tahko pelaisi nyt kerrankin hyvän pelin kotiyleisönsä edessa. Olisi jo aikakin. On se kummaa, että vieraspeleissä pelataan hyvin, mutta kotiotteluissa ei. Jäämme odottamaan hyvää esitystä myös kotona.

Kaikki paikalle kannustamaan ja tukemaan Tahko pisteille ja voittoon! Kättä yhteen!

Nuori sossu

Toivon paljon parjattuiden Sami Sirviön ja Marko Pelkosen petraavan Kitee-ottelussa. Toivon molemmilta miehiltä selkeää tasonnostoa. Varsinkin Sirviön olisi nyt näytettävä leijonankynsiä. Pelinjohtaja on kuitenkin viimekädessä vastuussa pelituloksesta. Paras jalka eteen Sami Sirviö ja Kitee kumoon!

Nuorin sossu

Nuori sossu sanoi:
Kaikki paikalle Pihkalaan huomenna kello 17 kannustamaan Tahko voittoon Kiteestä!

Minusta tuntuu, että minun äitini ei päästäisi minua.

Nuori sossu

Peli Tahko-Kitee on juuri päättynyt Tahkon voittoon 0-1 (2-0, 1-1). Pelin positiivisintä antia on Tahkon tiivistynyt ulkopeli. Pelin sykähdyttävin suoritus oli Marko Pelkosen upea kolmosrajavenytys pallon tielle. Muuten ei pelistä jäänyt paljon kerrottavaa jälkipolville. Varovaista ja kyttäävää peliä molemmin puolin. Tärkeintä oli, että voitto tuli ja pisteet saatiin. Siihen täytyy olla tyytyväinen. Tahkon juoksuista vastasivat Juha Korhonen, Riku Hokkanen ja Marko Pelkonen. Yleisöä oli 1051.

Tahko on juuri kaatanut Kiteen 1-0 ja ottanut neljännen peräkkäisen kahden pisteen voittonsa. Jaksot päättyivät 2-0 ja 1-1. Muutama pointti ottelusta:

1. Ottelu oli kahden pudotuspelipaikasta kamppailevan joukkueen tuskaista vääntämistä, missä juoksut olivat kortilla. Kitee teki ottelussa ainoastaan yhden juoksun, millä harvoin voitetaan pelejä. Tahko repi voiton, mutta peli ei edelleenkään näyttänyt hyvältä. Virheitä ja sähläämistä oli liikaa. Luonteenomainen oli tilanne, missä kolmosella ollut Puhtimäki jäi ajolähdössä paikoilleen muiden edetessä. Tuloksena kaksi ristiä taululle.

2. Tahko onnistujiin kuuluivat nähdäkseni Vierimaa, Pelkonen, Hokkanen, Korhonen ja Nikkanen. Kukin teki ns. voittavia suorituksia, mm. Hokkanen iski kunnarin tyhjään kenttään ja Pelkonen esti kiinniotollaan Kiteen läpilyönnin ensimmäisellä jaksolla.

3. Pakko todeta, että ainakin tämän ottelun perusteella Junnu Rantatorikan päivät jokerilyöjänä alkavat täyttyä.

4. Pelinjohtaja Sami Sirviö johtaa joukkoja zenbuddhalaisella tyyneydellä. Hän on jonkun Juhani Tammisen täysi vastakohta. Tamminen uhoaa ja murisee kuin gorilla, Sirviö on kuin suntio kirkossa. Enkä ota kantaa, kumpi tyyli on parempi.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.