Kiitos vastauksesta. Seuraava menee ohi otsikon mutta menköön.
Tutkimustenkin mukaan naiset ovat erilaisia johtajia kuin miehet. Naiset ovat enemmän "ruotsalaistyyppisiä" (saakohan tätä käyttää?) johtajia eli diskuteeraavat enemmän eli luonnostaan ottavat enemmän ihmisiä mukaan päätöksentekoon ja kuuntelevat muita.
Jos nyt ymmärsin sinua oikein niin oletetat, että
miehille luontaiset tavat johtaa sopivat pesäpalloerotuomarointiin
naisille luontaisiin tapoihin paremmin. Kun et kai kuitenkaan oleta, että kategorisesti miehet olisivat erilaisia johtajia kuin naiset kun puhutaan yksilöistä - yksilön suoritustahan me tässä arvioitiin eikö niin?
Jos on referenssiä tutkimuksesta niin lukisin ihan työ- ja (muiden) harrastusintressien takia mieluusti jos vaikka olisi joku sellainen jota ei ole nähnyt niinkuin varmaan olisi. Tuollaista tutkimustietoa todellakin on olemassa mutta kuten usein ihmisistä puhuttaessa tiedemaailma ei ole ihan kaikki samaa mieltä. Tai ehkä oikeammin muitakin kantoja on ihan merkittävissä määrin.
Joskus muinoin lukaisin
tuon mutta olen kyllä sisällön jo autuaasti pääosin unohtanut, kyseessä on opinnäyte, joten tieteellisyyteen kannattaa suhtautua varauksella mutta samankaltaisia tuloksia esittää moni ihan oikeasti tieteellinen tutkimus. Lainaan tätä kun sattui ekana käsille ja on suomeksi. Lopputyönttekijä päätyy jo varsin varhaisessa vaiheessa seuraavaan:
Yhteenvetona voidaan todeta, että sukupuolierot johtamistyyleissä eivät ole saaneet vahvaa tukea tutkimuksissa. Sukupuolen vaikutusten tutkiminen käyttämällä itsearvioita ja ottamatta huomioon muita johtamistyyliin vaikuttavia tekijöitä ei välttämättä luo todenmukaista kuvaa johtamiskäyttäytymisestä, vaan voi heijastaa subjektiivisia uskomuksia. Tämän tutkielman tarkoituksiin liittyen voitaneen siis päätellä, että ainakaan sukupuolistereotypioiden mukaisten vahvojen ja säännönmukaisten erojen olemassaoloon naisten ja miesten välillä ei ole syytä uskoa. Voidaan myös pitää mahdollisena, että sukupuolistereotypiat vaikuttavat nais- ja miesjohtajia koskeviin näkemyksiin. Tämän aiheen tarkastelua jatketaan seuraavassa alaluvussa
Myös
tässä opinnäytteessä päädytään (kait, en ole lukenut pieteetillä) aikalailla samaan tulokseen, että sukupuoli ei määritä johtamistapaa tai -arvoja. Tuossa toisessa on käsittääkseni analysoitu kirjoituksia johtajista ja millaisen kuvan ne johtajasta luovat.
Omiin havantoihin ei pitäisi tällaisessa tukeutua, mutta sanon kuitenkin. Ainakin omien havaintojeni mukaan nuorissa 15 ... 23 vuotiaissa erilaisia johtamispestejä hoitavissa nuorissa näkee sukupuolesta riippumatta kaikenlaisia tapoja johtaa. Hyvä johtaja on harvoin yhden metodin johtaja vaan käyttää luontevasti erilaisia johtamistapoja tilanteen niin vaatiessa. Ja tätä ominaisuutta ainakaan minä en pysty päälle näkemään tai ainakaan sukupuoli (mitä se sitten tarkoittaakin) ei sitä määritä.
Asiallinen kysymys on varmaan, että millainen
johtamistyyli sopii parhaiten pesäpallon päätuomarille. Se voi hyvinkin olla tuosta Pasin käyttämästä listasta (muitakin lajitteluja on) pakottava johtaja mutta edelleenkään en jaksa uskoa sukupuolen sitä määräävän vaan yksilön omien luontaisten kykyjen. Ehkä pääsarjatasolla pitäisi jotenkin mitata noitakin asioita pelkkien pykälien ja kokemuksen sijaan?
Olen nyt siis sortunut siihen, että olen luokitellut naistuomarit ryhmänä erilaiseksi miestuomareihin nähden mitä tullee jämäkkään, ripeään päätöksentekoon ja ylipäätään tuomioiden oikein menemiseen. Ja saa tuomita - siis minut - asenteellisena. Sitä varmaan olen, ainakin jonkin verran.
Kyllä, olet asenteellinen mutta ei se ole mitenkään erityisen vaarallista jos sen itse tiedostaa eikä anna oman asenteellisuuden (liikaa) vaikuttaa siihen kun arvioi pesistuomarin onnistumista tehtävässään. Eiköhän me kaikki olla jollain tavalla asenteellisia.
Sanotaan näin, että eilinen päätuomari eikä sunnuntainen KSS-Areenan päätuomari eivät kumpikaan kuulu minulla kategoriaan
en edes huomaa persoonaa. Molempien kanssa saa aina vähän jännittää mitä tänään tapahtuu ottelussa. Olen siis asenteellinen mutta en kyllä sukupuolen vaan yksilön takia.