Supervuoro Verkkolehti »

Eduskuntavaalit 2023

Mika Niikon mielipide asiastako tämän totuudeksi julistaa?
Se on mielipide, johon on oltava oikeus, mutta täälläkin kun asiaa käydään läpi, niin @PesisJonne ja muut tätä samaa mielipidettä edustavat voisivat miettiä, kuinka syvälle ihmisen minuuteen tuollainen asia menee.
En tiedä, Pesisjonne loukkaantui oikeutetusti yhden palstaveljen ulosannista, joka viime aikoina on ollut sanotanko värikästä. Mutta pahaa pelkään, että myös tuo teidän mielipiteenne menee aika syvälle joidenkin foorumin jäsenten tai foorumia lukevien sieluun.

"Vuoden 2015 alusta voimaan tulleet tasa-arvolain muutokset ottavat huomioon sukupuolen moninaisuuden. Tasa-arvolaki kieltää syrjinnän sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella. Lisäksi tasa-arvolaki velvoittaa viranomaisia, koulutuksen järjestäjiä ja työnantajia ennaltaehkäisemään syrjintää sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella."

Raportoin täällä olevasta keskustelusta jo ylläpidolle, jo ennen bannin aiheuttanutta kommenttia, ja ehdotin samaa toimenpidettä, kuin @MieVaan
Täältä löytyy kaksikin yleisempää politiikan keskustelun lankaa. En tosin tiedä, kuuluuko nämä sinnekään.
Toista mielipidettä edustavien kommentit menevät myös syvälle minun ja monen muun sieluun. Pitäisikö sitäkin miettiä samalla?

No meidän kanssa sammaa mieltä on myös esim. lastenpsykiatrian erikoislääkäri Sinkkonen, on muutenki asiakaveri! 👍

Ei tästä tosiaan varmaan ole järkeä vääntää, se jatkuu loputtomiin....

Mutta, jännää, että ihan asialliset, biologisiin faktoihin perustuvat kommentit "loukkaa syväl sieluun" mutta tän päivän ainoa asiaton viesti, oliki sit todella asiaton, suorastaa vihapuhet ja kunnianloukkausta! Niin, se Hra Oranssin viesti oliki vaan "vähän värikäs" 🤔

Eiköhä se ollu täs, hauskaa viikon alkua kaikil! 👍

LBC

Toista mielipidettä edustavien kommentit menevät myös syvälle minun ja monen muun sieluun.

Mutta, jännää, että ihan asialliset, biologisiin faktoihin perustuvat kommentit "loukkaa syväl sieluun" mutta tän päivän ainoa asiaton viesti, oliki sit todella asiaton, suorastaa vihapuhet ja kunnianloukkausta! Niin, se Hra Oranssin viesti oliki vaan "vähän värikäs

Pakko kommentoida, vaikka tämä eduskuntavaaleissa edelleen on.
Hra oranssin viimeaikaiset kommentit ovat olleet värikkäitä vähän joka aiheesta, ml oman suosikkiseuransa otteluennakot. En kommentoinut bannin aiheuttavaa, van historiaa. Se oli mauton ja ansaitsi banninsa.

Jäin oikein miettimään mikä mielipide, joka ei koske minun henkilökohtaisia ominaisuuksia tai vakaumuksia ja mahdollisesti esille tullessaan aiheuttaisivat syrjintää, vähättelyä huumorin repimistä ja pilkkaa, satuttaisi minun sieluani, mutta en heti keksinyt. Ja olen siinä asemassa, että olen kokolailla liiankin tavallinen kaveri, jolloin en oikein edes ole törmännyt moiseen. Yritin asettua kommentissani raakaan vähemmistöön kuuluvan yksilön asemaan. Voi olla, että täällä asiasta keskustelee nyt pääsiassa ei-asianosaiset.

En siksi osaa anteeksikaan nyt pyytää, kuten tein yhdessä huumoria hakevassa ilmaisussani vajaa vuosi sitten.

No meidän kanssa sammaa mieltä on myös esim. lastenpsykiatrian erikoislääkäri Sinkkonen, on muutenki asiakaveri!

Se, että Sinkkonenkin jälkeenpäin on selittänyt sanomiaan saattaa tuoda meidät aika lähelle:
...
Sinkkosen mielestä kyse oli sekaannuksesta. Hän sanoo puhuneensa ainoastaan biologisesta sukupuolesta, ei psykoseksuaalisen kehityksen monimuotoisuudesta ja sen yksilöllisestä lopputuloksesta.
”Suomen kielessä on vain yksi sana eli ’sukupuoli’, kun englannissa on kaksi, ’sex’ ja ’gender’"

tai tämä
..

No, tämäkään hiuksia halottessa ei ole ihan noin. Valtaosa syntyneistä lapsista saa selkeästi sukupuolen, mutta pieni osa on epäselvä. Tätä en ole hakenut Setan sivuilta, ihan Duodecim mainitsee tällaisissa tapauksissa tuen vanhemmille olevan tärkeä. Ja se ei tarkoita sitä, että "apua, lapsestani tulee.. mitä teen?"
Sinkkonen lastenlääkärinä lienee aina korostanut lasten asemaa, ja en minäkään tykkää kasvatuksesta "sää oot saamari poika, ala leikkiä autoilla siinä" enkä missään tapauksessa myöskään "oletpas konservatiivinen vanhempi kun tyttäresi leikkii vain nukeilla" -mielipiteestä.

Kaikenkin kaikkiaan, lähtikö koko homma Mäenpään sulkemisesta Provinssista? se oli näin sivullisen silmin turha juttu, jos kerran kutsu oli lähetetty.

Sananvapaus nousee esille näissä "vaalikeskusteluissa". Äärioikeisto varsinkin heiluttaa sananvapaus-korttia innokkaasti. Tuskin kaikki laitaoikeiston edustajat ovat niin tolloja, että eivät ymmärrä mitä sananvapaus merkitsee. Suomessa on perustuslain mukainen sananvapaus, jokainen saa sanoa tai kirjoittaa mitä haluaa. Itänaapurissa ei ole sananvapautta, hyökkäystä Ukrainaan ei saa sanoa sodaksi, muuten häkki heiluu. Suomessa ei ole ennakkoon sananvapautta rajoittavaa lainsäädäntöä. Sananvapautta seuraa tietenkin sananvastuu. Puhumiset ja kirjoitukset voidaan ottaa jälkikäteen esille, tutkia niiden lainmukaisuus, keskustella ja arvioida ulostuloja henkilön asemaan liittyen. Jokainenhan on vastuussa omista hengentuotoksistaan, sananvapauden nimissä ei kuitenkaan voi paeta vastuutaan sanomisistaan ja kirjoituksistaan.

Sananvapaus nousee esille näissä "vaalikeskusteluissa". Äärioikeisto varsinkin heiluttaa sananvapaus-korttia innokkaasti. Tuskin kaikki laitaoikeiston edustajat ovat niin tolloja, että eivät ymmärrä mitä sananvapaus merkitsee. Suomessa on perustuslain mukainen sananvapaus, jokainen saa sanoa tai kirjoittaa mitä haluaa. Itänaapurissa ei ole sananvapautta, hyökkäystä Ukrainaan ei saa sanoa sodaksi, muuten häkki heiluu. Suomessa ei ole ennakkoon sananvapautta rajoittavaa lainsäädäntöä. Sananvapautta seuraa tietenkin sananvastuu. Puhumiset ja kirjoitukset voidaan ottaa jälkikäteen esille, tutkia niiden lainmukaisuus, keskustella ja arvioida ulostuloja henkilön asemaan liittyen. Jokainenhan on vastuussa omista hengentuotoksistaan, sananvapauden nimissä ei kuitenkaan voi paeta vastuutaan sanomisistaan ja kirjoituksistaan.
Käsittämätöntä on kuitenkin se, että sitä vastuuta aletaan tutkia joskus neljän vuoden päästä. Eikö siihen voisi puuttua heti ja sen jälkeen kaikki jatkaa matkaa, jos/kun tuomiot on annettu? Ei näihin palata vuosien päästä muuta kuin vihervasemmiston cancelointikampanjoissa. Pelkkää politikointia ja kiusantekoa, sanon minä (enkä ole persu). Tässä maassa on vallalla kummallinen muutos, jossa ideologiat ovat voittamassa maalaisjärjen ihan heittämällä. Vähemmistöt jyrää asiaansa eikä tavallisella kansalla ole mitään keinoja pysäyttää muutosta, vaikka iso enemmistö on sitä vastaan. Jos sanot oman mielipiteesi maalaisjärjen nimissä, olet vähintään äärioikeistolainen, rasisti, natsi, setämies tai jotain muuta yhtä positiivista.

Liittyykö tämä nyt tähän Juha Mäenpään tapaukseen: ”Provinssissa nähtiin moraalipörhistelyä” – politiikan tutkija Hanna Wassin mielestä Juha Mäenpään poistaminen festivaaleilta oli ylilyönti

Mäenpää poistettiin Provinssista koska hänellä on mielipide jonka oli esittänyt Ilkka-Pohjalainen lehdessä. Jos tällainen poistamis-toiminta on hyväksyttävää, silloin on yhtä lailla hyväksyttävää että minut tai vaikka keskustelija @Observer poistetaan pesäpallo-ottelun katsomosta, koska meillä on väärä mielipide, jonka olemme esittäneet jossakin lehdessä. Ja lisäksi on oikein että mielipiteemme vääryyden arviointiin riittää tapahtumajärjestäjän yksipuolinen arviointi.

Eikös provinssissa poistettu Mäenpään kutsuvierasadrekikointi jonka yhteydessä kysyttiin et sitoutuuko kutsuttava tapahtuman arvoihin? Tarina ei kerro mitä olisi taoahtunut jos Mäenpää olisi halunnut ostaa tavallisen lipun tapahtumaan.

Kyllä tapahtuman järjestäjä voi vapaasti päättää kenet kutsuu tapahtumaansa järjestäjän kustantamalla pääsyllä ja ylöspidolla. Ja tapahtuman järjestäjä voi päättää lain puitteissa kenelle myy lippuja tapahtumaan.

Ja voi se järjestäjä myös poistaa ei toivottavan vieraan jonka on ensin kutsunut vaikka teko ei ehkä olekkaan tahdikas. Tietty voi kysyä miten tahdikasta on rastia sitoudun arvoihin ja samaan aikaan julkaista mielipidekirjoitus jonka perusteella voisi ajatellä että sitoutumista ei ole.

Eikös provinssissa poistettu Mäenpään kutsuvierasadrekikointi jonka yhteydessä kysyttiin et sitoutuuko kutsuttava tapahtuman arvoihin? Tarina ei kerro mitä olisi taoahtunut jos Mäenpää olisi halunnut ostaa tavallisen lipun tapahtumaan.

Twitterissä AJ Hirsimäki on julkaissut kuvakaappauksen kutsuvieraille tarkoitetusta kutsuvieraan hyväksymissivusta: twitter.com/aj_hirsi/status/1675934278046171137
Kuvassa näkyy kuinka pyydetään:
Etunimi, Sukunimi, E-mail, Puhelinnumero, Lisätietoja.
Näiden lisäksi pyydetään laittamaan rasti ruutuun kohtaan: "Provinssi on sitoutunut noudattamaan toimintaperiaatteita, jotka pyrkivät edistämään tasa-arvon, monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumista musiikkialalla. Haluamme taata kaikille työntekijöillemme, yhteistyökumppaneillemme sekä yleisöllemme turvallisen ja syrjinnästä vapaan festivaaliympäristön - niin minäkin!*"
Sekä rasti ruutuun kohtaan: "Olen tarkistanut että kirjoittamani tiedot (etenkin sähköpostiosoite) ovat oikein, sekä hyväksyn tietosuojaselosteen ja tietojeni käytön."

No nyt, kun nämä sukupuoliasiat on nostettu esille, niin otetaanpa kantaa. Biologisesti sukupuolia on kaksi. Koiras ja naaras. Intersukupuolisetkin ihmiset ovat ovat tarpeen tullen määriteltävissä jompaankumpaan ryhmään kuuluvaksi, jos joku sille kokee tarvetta.

Biologia taas ei ota mitään kantaa siihen, kuinka yhteiskunnassa tulee suhtautua sukupuoleen. Me olemme eläimiä, mutta muista lajeista poiketen meillä on keinotekoisia vaatimuksia ja arvotuksia eri sukupuolille, millä ei ole juurikaan tekemistä biologian kanssa. Siksi on vähintäänkin kyseenalaista nostaa yhtä tieteenalaa jumalan asemaan sellaisessa kysymyksessä, joka ei kyseistä tieteenalaa edes kiinnosta.

Ongelma ei niinkään ole biologia, vaan yhteiskunnassamme vallitsevat odotukset ja vaatimukset eri sukupuolien edustajille, mitkä aiheuttavat pahoinvointia.

Biologiaan vetoaminen on helppoa, mutta mitään ongelmia sillä ei ratkaista ikinä. Biologinen sukupuoli ei ole mielipidekysymys, mutta kannattaa ymmärtää ne erilliseksi sosiaalisesta sukupuolesta.

Mäenpään tapaukseen:

Eikös hän ollut saanut kutsun, mutta oli sittemmin järjästäjien mielestä rikkonut kutsun ehtoa, jolloin kutsu oli peruttu? Mäenpää ei ollut avannut saamaansa viestiä asiasta, ja hänet oli epähuomiossa päästetty alueelle ilman lippua. Liputon Mäenpää oli sitten poistettu tapahtumasta, kuten kuka tahansa muukin liputon henkilö.

Liittyykö tämä nyt tähän Juha Mäenpään tapaukseen: ”Provinssissa nähtiin moraalipörhistelyä” – politiikan tutkija Hanna Wassin mielestä Juha Mäenpään poistaminen festivaaleilta oli ylilyönti

Mäenpää poistettiin Provinssista koska hänellä on mielipide jonka oli esittänyt Ilkka-Pohjalainen lehdessä. Jos tällainen poistamis-toiminta on hyväksyttävää, silloin on yhtä lailla hyväksyttävää että minut tai vaikka keskustelija @Observer poistetaan pesäpallo-ottelun katsomosta, koska meillä on väärä mielipide, jonka olemme esittäneet jossakin lehdessä. Ja lisäksi on oikein että mielipiteemme vääryyden arviointiin riittää tapahtumajärjestäjän yksipuolinen arviointi.
Minut voi vapaasti poistaa tältäkin alustalta, jos rikon tämän palstan sääntöjä, joihin kaikki keskustelijat ovat joutuneet sitoutumaan. Minut voi poistaa myös Lipon pelistä, jos olen saanut Lipolta kutsuvieraslipun ja olen rikkonut kutsuvieraslipun yhteydessä vaadittuja sitoumuksia. Jos olen itse maksanut lipun, niin tuskin minua kukaan poistaa mistään tapahtumasta. Minä en myöskään ymmärrä sitä, miksi ministereiksi hallitukseen nousseiden aikaisempia natsisympatioita tai salaliittohörhöilyjä ei voi nostaa myöhemmin julkisuuteen. Kai sitä sananvapauden käyttöä voi arvioida myöhemmin, kun Suomessa ei sitä etukäteen voi perustuslainkaan mukaan estää.

Ja voi se järjestäjä myös poistaa ei toivottavan vieraan jonka on ensin kutsunut vaikka teko ei ehkä olekkaan tahdikas. Tietty voi kysyä miten tahdikasta on rastia sitoudun arvoihin ja samaan aikaan julkaista mielipidekirjoitus jonka perusteella voisi ajatellä että sitoutumista ei ole.
Niin juuri. Tämän kanssa on linjassa se että pesäpallo-ottelutapahtuman järjestäjä voi yksipuolisesti päättää onko mielipiteesi oikea vai väärä ja johtopäätöksensä perusteella poistaa sinut katsomosta. On hieman epäselvää toimitaanko noin riippuen siitä oletko vapaalipulla vai maksanut itse.

Minut voi vapaasti poistaa tältäkin alustalta, jos rikon tämän palstan sääntöjä, joihin kaikki keskustelijat ovat joutuneet sitoutumaan. Minut voi poistaa myös Lipon pelistä, jos olen saanut Lipolta kutsuvieraslipun ja olen rikkonut kutsuvieraslipun yhteydessä vaadittuja sitoumuksia. Jos olen itse maksanut lipun, niin tuskin minua kukaan poistaa mistään tapahtumasta. Minä en myöskään ymmärrä sitä, miksi ministereiksi hallitukseen nousseiden aikaisempia natsisympatioita tai salaliittohörhöilyjä ei voi nostaa myöhemmin julkisuuteen. Kai sitä sananvapauden käyttöä voi arvioida myöhemmin, kun Suomessa ei sitä etukäteen voi perustuslainkaan mukaan estää.
Minun on helppo uskoa että kannatat juuri tuollaista. Itse kannatan sitä että pääsyoikeus tapahtumiin on kaikilla ja siellä saavat olla jos käytös on hyvää. En kaipaa pesäpallopeleihin mielipidepoliiseja tarkkailemaan yleisön yhteiskunnallisia mielipiteitä ja Lipon peleissä niitä ei taatusti tule olemaan.

No niin, keskustelu senkun jatkuu... 🙂
Yhtä asiaa mä täsä viel pohdiskelen, eli saako tosiaan esim. ravintola viel nykyään valita itse asiakkaansa? 🤔

Niinkuin @MieVaan totesit, että lain puitteissa ihan ok. En tiedä, ehkä lain puitteissa, mutta kun miettii aina sillon tällön uutisia, jossa kohu, jos ravintola evännyt esim. romaneilta sis pääsyn?
Vaikka siihen olisi päteväkin, perusteltu syy, on aina tikun nokassa rasistiset yms syytökset...

Ennen vanhaan tosiaan oli sanonta, notta ravintola saa päättää itte asiakkaansa. On sitä nuaren poikan ittekin jääny ovel, joskus vaiks syynä purjehduskengät! Eivät olleet sopivia yhteen yökerhoon... 😁 Se oli sillon ok, eipä tota sen enempää ajatellu...

Mutta oikeesti, siis jos nyt vaikka Haminan palloilijat ei tykkää turkulaisista, niin voiko tosiaan minut poistaa HP-LP pelistä, syynä synnyinpaikka Turku? 🤔

Ja miten pitkälle tää, etten sanos lievä hulluus, nyt oikeesti vedetään? Moni nykynen ministeri on pelannu varmaan päiväkodis Ahrikan tähteä? Syöny koulus välipalana eskimopuikon? Tai niitä suklaisia Brunbergin pusuja, joitten nimen varmaan moni muistaa viel 90-luvul?

Pitääkö noistakin nyt joku vastuu ja yhteenveto? 🤔

Äkkiseltää saattas kuulostaa pöhköltä, mut kun SoMea vaiks tänään luki, niin eipä nää kovin kauas heitä enää... 😆

Ylhäällä perään kuulutettiin maalaisjärkeä! Yhdyn siihen ja sammoin taas kerran se presidentimmekin kaipaama "tolkku ja järjen ääni"... 👉

Ps. Tämä(kään) ei ole tarkoitettu hyökkäyksenä tms. Vaiks vähän kärjistetyt esimerkit. Ihan pohdinta, ja keskustelu, kysymyksineen... 🙂

Niin juuri. Tämän kanssa on linjassa se että pesäpallo-ottelutapahtuman järjestäjä voi yksipuolisesti päättää onko mielipiteesi oikea vai väärä ja johtopäätöksensä perusteella poistaa sinut katsomosta. On hieman epäselvää toimitaanko noin riippuen siitä oletko vapaalipulla vai maksanut itse.

Jos sä et lippua ostaessasi sitoudu mihinkään ja käyttäydyt tapahtumassa niin, että tapahtumaturvallisuus ei vaarannu niin ei sinua sieltä yleisesti ottaen voi poistaa. Toki tapahtuman järjestäjä voi antaa sinulle porttikiellon tapahtumiinsa mutta ei sekään päätös saa olla lain näkökulmasta syrjivä vaan sille pitää olla jokin muu peruste kuin naaman väri tai mielipide.

Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Eli mielipiteen tai oman näkökannan takia ei ihan helpolla voi pesäpallo-ottelun katsomosta poistaa. Sitten jos alkaa esittämään mielipidettään siellä yleisössä ja vaarantaa näin tapahtumaturvallisuuden - esim haastaa riitaa tms - niin poistaminen on/lienee sallittua tapahtumaturvallisuuden perusteella.

Ja en ole kyllä ihan varma miten helposti se lentää vaikka lippua ostaessa kysyttäisiin sitoutumista tapahtuman arvoihin ja sitten tapahtuman aikana käy ilmi että et juurikaan ko arvoista perusta tai toimit jopa niitä vastaan. Provinssin tapauksessa tapauksen järjestäjä oli kutsunut vieraita ja sitten syystä tai toisesta päätti, että tämä yksi aiemmin kutsuttu vieras ei ole enää tervetullut ja siihen kutsujalla on ihan täysi oikeus. Kyseisen teon tyylipisteet on sitten ihan eri tarina. Kuten sanottua tässä jäi testaamatta mitä olisi tapahtunut jos ko henkilö olisi ostanut tavallisen pääsylipun ja pyrkinyt alueelle. En tiedä mitä provinnsin lipun oston yhteydessä kysytään.

Mäenpää poistettiin Provinssista koska hänellä on mielipide jonka oli esittänyt Ilkka-Pohjalainen lehdessä. Jos tällainen poistamis-toiminta on hyväksyttävää,

Niinkuin yleensä, tällaiset eivät ole ihan mustavalkoisia asioita ja näkökulmia on erilaisia. Mitenkään tyylikkäänä asiaa en pidä koska asiantilan olsi voinuty korjata tulevaisuudessa paremmalla taustatyöllä ketä tuleviin tapahtumiin kutsuu vieraaksi ja ketä ei.

Oikeasuhtainen toimenpide?

Rautiaisen mukaan Mäenpään tapaus ei ole syrjintää, koska lain näkökulmasta Provinssilla on ollut hyväksyttävä syy poistaa Mäenpää pois tapahtumastaan.
– Hyväksyttävyyden lisäksi pitää myös arvioida, onko toimenpide ollut oikeasuhtainen. Koska hänellä olisi ollut mahdollisuus saapua kyseiseen tapahtumaan maksavana asiakkaana, niin hän ei ole tullut syrjityksi suhteessa maksavin asiakkaisiin. Sitä kautta tämän kutsulipun peruuttaminen on oikeasuhtainen.
Olen siis enempi Hesarin linjoilla

Summa summarum, näissä viimeaikojen sanomisis, kuten jo pitempään politiikas, oon tehny havainnon, että isompi merkitys on aina sillä kuka sanoo, eikä niinkään mitä sanotaan...

Muistatteko taannoin kun se joku woke-kulttuurin edustaja oli Esko Valtaojan kans keskustelus?

Se oikeestaan viimistään kerto, kuin surullisella tasolla nää woket ja cänselöinnit menee... 🙄 Jos Esko Valtaoja, siis yks sympaattisimmasta, fiksuimmista ja tolkullisimmista ihmistä ketä tiedän, sai hänkin julman rasistin leiman... 🙄

Ja mitä tuol ylempän kirjotin, niin en meinannut Junnilan juttua, se käsitelty ja oikea päätös. Mutta nythän on jo tullu uusia, ihan kokoomuksen Elina Valtosen 13 vuotta sitten tekemä kirja-arvostelu on ollut puntarissa... 😁

Viimeksi muokattu:
Provinssin tapauksessa tapauksen järjestäjä oli kutsunut vieraita ja sitten syystä tai toisesta päätti, että tämä yksi aiemmin kutsuttu vieras ei ole enää tervetullut ja siihen kutsujalla on ihan täysi oikeus.
Oli oikeus mihin? Poistaa Mäenpää paikalta?

Näkemykseni mukaan ainoa asiaan liittyvä oikeus joka Provinssilla oli, oli päättää keille lähettää ilmaislippu ja keille ei. Heidän ei ollut mikään pakko lähettää Mäenpäälle kyseistä lippua mutta sen he tekivät silti, mielestänsä tämä oli virhe ja ainoa syyllinen virheeseen olivat he itse. Se, mitä he sen jälkeen tekivät oli jatkumoa virheilleen ja tämän syynä on nimenomaan vasemmistopiireille tyypillinen "oikeassa olemisen" tunne josta seuraa periaate: heitä jotka ovat "väärässä" saa kohdella miten huvittaa koska mielipiteensä on väärä.

Josta aiheutuu keskustelua siitä voidaanko pääsylipun ostajalta vaatia sitoutumista tiettyihin arvoihin joka jo pelkkänä ajatuksena on absurdi mutta edelleen linjassa sen porukan ajatusten kanssa joilla oikeassa olemisen kokemus on voimakas. Jostakin lähinnä koomisesta syystä johtuen kutsuvat itseään "suvaistevaisiksi" ja väärää mieltä olevia "suvaitsemattomiksi". Ja samalla kun tälle toiminnalle antaa hyväksyntää, samalla hyväksyy myös sen että kenties piakkoin ovat meidän joukossamme, järjestämässä pesäpallo-otteluita ja päättämässä kenen mielipide on niin väärä ettei heitä voi laskea peleihin sisälle katsojan ominaisuudessa.

Katselin CMore kanavalta Timanttiliigaa Tukholmassa muutama päivä sitten. Miesten 400 metrin aitojen ollessa käynnissä, joukko mielenosoittajia saapui juoksuradalle makoilemaan plakeettaineen hieman ennen maalia. Tämä toiminta on erittäin vaarallista mutta ongelmaa ei ole koska mielenosoittajat eivät ole "väärää mieltä" vaan ovat vasemmistolaisia. Kukaan ei ole väittämässä että ilmastonmuutoksesta huolissaan oleminen olisi väärä mielipide vaikka se saattaa johtaa radallamakoiluun joka sekä vaarantaa terveyttä että pilaa itse kilpailun, joka on syy miksi tapahtuma järjestettiin. En itsekään toivo moista, ainoastaan elinikäinen porttikielto suunnilleen kaikkiin yleisötapahtumiin kyseisille mielenosoittajille, syynä käytös kisoissa, ei yhteiskunnallinen mielipide.

Oli oikeus mihin? Poistaa Mäenpää paikalta?

Näkemykseni mukaan ainoa asiaan liittyvä oikeus joka Provinssilla oli, oli päättää keille lähettää ilmaislippu ja keille ei. Heidän ei ollut mikään pakko lähettää Mäenpäälle kyseistä lippua mutta sen he tekivät silti, mielestänsä tämä oli virhe ja ainoa syyllinen virheeseen olivat he itse. Se, mitä he sen jälkeen tekivät oli jatkumoa virheilleen ja tämän syynä on nimenomaan vasemmistopiireille tyypillinen "oikeassa olemisen" tunne josta seuraa periaate: heitä jotka ovat "väärässä" saa kohdella miten huvittaa koska mielipiteensä on väärä.

Josta aiheutuu keskustelua siitä voidaanko pääsylipun ostajalta vaatia sitoutumista tiettyihin arvoihin joka jo pelkkänä ajatuksena on absurdi mutta edelleen linjassa sen porukan ajatusten kanssa joilla oikeassa olemisen kokemus on voimakas. Jostakin lähinnä koomisesta syystä johtuen kutsuvat itseään "suvaistevaisiksi" ja väärää mieltä olevia "suvaitsemattomiksi". Ja samalla kun tälle toiminnalle antaa hyväksyntää, samalla hyväksyy myös sen että kenties piakkoin ovat meidän joukossamme, järjestämässä pesäpallo-otteluita ja päättämässä kenen mielipide on niin väärä ettei heitä voi laskea peleihin sisälle katsojan ominaisuudessa.

Katselin CMore kanavalta Timanttiliigaa Tukholmassa muutama päivä sitten. Miesten 400 metrin aitojen ollessa käynnissä, joukko mielenosoittajia saapui juoksuradalle makoilemaan plakeettaineen hieman ennen maalia. Tämä toiminta on erittäin vaarallista mutta ongelmaa ei ole koska mielenosoittajat eivät ole "väärää mieltä" vaan ovat vasemmistolaisia. Kukaan ei ole väittämässä että ilmastonmuutoksesta huolissaan oleminen olisi väärä mielipide vaikka se saattaa johtaa radallamakoiluun joka sekä vaarantaa terveyttä että pilaa itse kilpailun, joka on syy miksi tapahtuma järjestettiin. En itsekään toivo moista, ainoastaan elinikäinen porttikielto suunnilleen kaikkiin yleisötapahtumiin kyseisille mielenosoittajille, syynä käytös kisoissa, ei yhteiskunnallinen mielipide.
Allekirjotan joka sanan! En vois ol enempi sammaa mieltä! 👍

Niin Rautiainen ei ole ainut jota on haastateltu. Myös Matti Tolvanen on kommentoinut ja hän on täysin erimieltä asiasta. Tolvasen mukaan provinssi liikkui harmaalla alueella, JOKA kannattaisi viedä päätyyn saakka. Eli kaks asiantuntijaa täysin vastakkaiset mielipiteet.

Miksei Tolvasen mielipidettä ole kysytty Iltalehteen? Ai niin yhden henkilön mielipide on tässä tapauksessa on sallittu ja se on niin kuin hän itse sanoo, koska Tolvanen on erimieltä.

Ja ei yllättänyt Rautiaisen mielipide. Asiat menee aina Niiku SDP asiantuntija sanoo😆😂

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.