Uskotko oikeasti että asiat selviävät jos vain tutustuu huolella vävyehdokkaaseen? Sen lisäksi että kyseinen henkilö saattaa parhaansa mukaan antaa todellisuutta valoisamman kuvan (kuten meillä kaikilla on tapana), tähän liittyy myös asioita joihin kyseinen vävyehdokas ei edes halutessaan voi vaikuttaa. Kenties muuttavat miehen kotiseuduille esim viiden vuoden kuluttua vaikka asiasta ei tiedetä vielä. Mutta julkisesti asiasta ei ole syytä keskustella, kansalaiset pärjäilköön omillaan?
Pirun pitkä ja otsikon vierestä mutta menkööt.
itse en tiedä varmuudella missä elämäni on edes kolmen vuoden päästä saati viiden - jos jonkun muun aikuisen elämä siirtyy jonnekin niin onko se lähtökohtaisesti minun asia?
Luulen, että me kaikki yritetään antaa itsestämme todellisuutta paremoi kuva silloin kun siitä on meille hyötyä. Mutta olen @Kupitkaakkoon kanssa samaa mieltä, että henkilökohtainen tutustuminen antaa luotettavamman kuvan kuin jos perustaa käsityksenä yleiseen käsitykseen joka voi olla hyvinkin vääristynyt etenkin mitä vieraammasta kulttuurista puhutaan. Ja vaikka se yleiskäsitys kulttuurista olisikin suht oikea niin ihmiset ovat yksilöitä.
Huono esimerkki on esimerkiksi yhdysvaltalaiset - joista osa voi loukkaantua jos heitä kutsutaan jenkeiksi mutta meillä Suomessa kaikki yhdysvaltalaiset ovat yleisesti jenkkejä. Yleistäen voi sanoa, että raamattuvyöhykkeellä asuvat näkevät maailman hyvin erilaisena kuin esimerkiksi kalifornialaiset tai connecticutlaiset tai NYC:ssa asuvat. Ja tämä ero voi olla todella suuri. Ja sitten kuitenkin vaikka siellä South-Carolinassa asuu ihmisiä joiden arvo- ja ajatusmaailma on hyvin samanlainen kuin jollain New Yorkissa asuvalla liberaalidemokraatilla. Ja meille kaikille he ovat jenkkejä. Ja me helposti sanotaan, että me kaikki tiedetään tämä, että ihmiset ovat siellä erilaisia. Miksi sitten on vaikea ajatella, että sama pätee kaikkiin ihmisiin? Katsantokannasta riippuen joku on yhdelle huipputyyppi ja joku toiselle idiootti. Mitä ko henkilö on minulle selviää vain selvää ottamalla tai luottamalla luotetun tahin näkemykseen. Mulla on aika vähän sellaisia tuttuja joiden käsitykseen jostain kolmannesta ihmisestä luotan varauksetta - olen ehkä liian ennakkoluuloinen.
Jos menee yleistyksellä on olemassa riski, että oma jälkikasvu menee puolustuskannalle kun häntä ei kuulla ja rupee puolustamaan ihastuksena kohdetta ja ei arvioi mahdollisia arvoristiriitoja. Jos taas käydään avointa keskustelua kaikkien tahojen kanssa niin arvoristiriidat tulevat esiin ja niitä voi kukin keskustelun osapuoli arvioida ovatko ne itselleen ylitsepääsemättömiä. Ihmiset ovat erilaisia ja siksi ne ovatkin niin kiinnostavia.