Olen eri mieltä tuosta koko sarjan tasosta. Kaikilla tavoin katsottuna nyt pelataan tasaisempaa kautta kuin aikoihin. Aikaisemmin on pelattu vuosikausia niin, että jopa finaalijoukkueet on suurella todennäköisyydellä tiedettu jo ennen runkosarjan alkua. Nyt viime vuosina sarja on vuodesta toiseen tasoittunut. Selvää on, että erot edelleen sarjan heikoimpien ja parhaiden välillä ovat selvät, mutta näitä parhaita on nyt se 7 joukkuetta ja tänäkin vuonna jokainen näistä hävisi jaksoja ja jopa pelejä häntäpään joukkueille. Tällainen tasainen ja jännittävä sarja on herkkua jopa näin vannoutuneelle Jymy-fanilleVimpeli lienee yksi niistä ketkä ottavat eniten siipeensä tästä nykytilanteesta missä pelaajamarkkinat ovat todella ylikuumentunteita. Ilman oman akatemian tuottamia pelaajia olisi saarikentällä pelattu alasarjoja jo kauan sitten - onneksi nyt ei ole niin vaan tällä arvokkaalla kasvatustyöllä saadaan aikaan superissa menestyvä joukkue. Kuten olen aiemmin kritisoinutkin, on meillä liikaa joukkueita sarjassa suhteessa pelaajien määrään - joukkueiden taso laskee radikaalisti kun mennään sarjataulukon alapään joukkueita kohden jolloin myös urheilullisuus kärsii. Tällöin myös keskinkertaisten pelaajien palkkiot nousee kun niistä tappelee liian moni seura. Hyvätasoiset matsit kiinnostavat, ylikävelyjä ei jaksa kukaan katsoa montaa kertaa.
Jos 15 vuoden putki neljän sakissa ei kestä yhtä putoamista ekalla kierroksella niin sitten on seuran taloudenpidossa iso ongelma. Itse en tähän usko. Se että vimpelissä ei ole omaa väestöpohjaa joukkueen rungoksi ei haittaa mitään kun pääsevät olemaan se kasvatusalusta melko isolla alueella, ainoita erinomaista kasvatustyötä tekeviä seuroja sillä seudulla. Se on iso etu.
Samaa mieltä olen, että pelaajien palkkiotasot ovat haaste kaikille joukkueille. Enkä myöskään näe, että ViVen putoaminen välieristä mitenkään uhkaisi heidän talouttaan. Nykyään pelaajasopparit on mietitty vuosiksi eteenpäin, joten ei seuratalouskaan varmasti ole perustunut pelkästään tulevan kauden menestysodotuksiin. Astelman voi kääntää myös niin päin, että ViVe on sen 15v pudotuspelejä pelannut ja sitä myöten talouttaan vahvistanut, joten tuskin se tähän kaatuu.
Ja vielä tähän sanonnan ''toisen epäonni on toisen onni'' mukaisesti niin Jymyjussien häviäminen pesiskartoilta vain vahvistanee Vimpelin roolia alueen vetovoimaisimpana joukkueena.... Eli eiköhän ViVe jatkossakin lukeudu vähintään top-7 joukkueisiin ja tästä tasaisesta sakista tulevinakin vuosina 3 jää ulos pudotuspeleistä.