Supervuoro Verkkolehti »

Tuomarit

Lukkareiden harrastama pelin viivyttäminen tuntuu olevan lajissa tabu ja pyhä asia, johon ei voi puuttua. Mukavahan se on katsella heittelytaistelua huippuetenijän ja huippulukkarin välillä, mutta suurin osa heittelystä on pelkkää keskinkertaisten lukkarien maneeria, joka ei oikeastaan edistä peliä millään tavalla. Linjaa voisi kiristää huomattavasti, periaatteessa jokaisen heittelyn pitäisi olla kunnollinen polttoyritys. Kaikista turhimpia ovat lukuisat peräkkäiset nykimiset ja heittelyt ajotilanteessa. Merkki pitää kyllä lukkarille selvitä yhdellä nykäyksellä, tai sitten se ei selviä.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei millään jaksa ruveta selittämään nykimisen ja heittelyjen kaikkia merkityksiä. Vai että jokaisen heiton pitäisi olla kunnollinen polttoyritys? Pesäpallopeli on periaatteessa etenijän ja ulkokentän välinen taistelu ja tässä ollaan ihan sen keskiössä, on sitten kyseessä ajotilanteessa "nykiminen" tai vaihtotilanteen heittely. Valitettavaa, että lajin taktisuus ei avaudu keskivertokatselijoille.

Turhat "juupas-eipäs" mussutukset olisi kyllä tarpeen kitkeä pois. Pelaajien/pelinjohdon pitäisi kyllä omatoimisestikin keskittyä omaa peliä auttavien asioiden tekemiseen, mutta ehkä tuomioista valittaminen kuuluu vielä tällä hetkellä perinteisiin.

Yksittäinen "välihuuto" siellä täällä saattaa vielä sisuunnuttaa tuomaria tarkkaavaisempaan työskentelyyn, mutta jatkuva valitus ei kiinnosta ketään.

Turhat "juupas-eipäs" mussutukset olisi kyllä tarpeen kitkeä pois. Pelaajien/pelinjohdon pitäisi kyllä omatoimisestikin keskittyä omaa peliä auttavien asioiden tekemiseen, mutta ehkä tuomioista valittaminen kuuluu vielä tällä hetkellä perinteisiin.

Yksittäinen "välihuuto" siellä täällä saattaa vielä sisuunnuttaa tuomaria tarkkaavaisempaan työskentelyyn, mutta jatkuva valitus ei kiinnosta ketään.
Varsinkin syötönvalvojien kohdalla vallitsee melkoinen "villi-länsi", joten mussutus on taattu. - Osalle heistä voisi lahjoittaa runokirjan ja antaa heidän tauolla esiintyä. - Lisänä täytyy mainita perinteinen kisa syöntön korkeudesta. Kun syötönvalvoja laskee navankorkuiset lävitse, niin kakohvoonia on valmis. Pelin jälkeen hän aloittaa puheensa kertomalla noudattaneensa linjaa. Säännöt kertovat puolestaan metristä, eli linja tarkoittaa suomennettuna dumarin hyväksyneen matalat. - Arvoisat syötönvalvojat ; tehkää ero sille mikä on metri ja mikä on litra!

Tuomarin metri on kyl yleensä yli 100 cm, eli sen puoleen navankorkuisia ei mene läpi
Ei ole vielä yksikään heistä ollut metrin tai 100cm noudattaja! - Kyä linjasta on talkutettu pelin jälkeen silmät vesissä. - Jos se meetrin maila pistetään lukkarin lakuaisen kohdalle, niin se on helekatin korkealla.

LBC

No, tuo on mun mielestä joskus ihan mitattu ja testattu, ilman sitä mailaa. Metrin korkuinen syöttö alkaa olla varsinkin nykyään aika mahdoton lyötävä ja tuomitaan matalaksi.

No, tuo on mun mielestä joskus ihan mitattu ja testattu, ilman sitä mailaa. Metrin korkuinen syöttö alkaa olla varsinkin nykyään aika mahdoton lyötävä ja tuomitaan matalaksi.
Vuosien saatossa meetri ei ole muuttunut. "Tilastojen mukaan, "testien mukaan"... täyttä jordankaa. Jos syöttö todella nousee metrin lukkarin nupon päälle, niin sehän on korkeahko nosto jo.

Vuosien saatossa meetri ei ole muuttunut. "Tilastojen mukaan, "testien mukaan"... täyttä jordankaa. Jos syöttö todella nousee metrin lukkarin nupon päälle, niin sehän on korkeahko nosto jo.

Tottakai metri on vuosien saatossa muuttunut. Alkuperäisen ja nykyisen määritelmän metrit poikkevat toisistaan - nykymetri on pidempi kuin orginaali standardimetri.

Mutta tosta syötön korkeus metristä mulla on sama mielikuva kuin @LBC :llä, että kun istä taannoin tutkittiin niin superin tuomareiden metri oli lähempänä 1,2 m kuin metriä. Jos syöttötuomarit ovat tästä havainnosta skarpanneet niin oisko nykyään 1,1 m ja se kyllä alkaa olla sellainen että etenkään lyhyempien lukkareiden syöttöön ei nykylyöntitavoilla vaan ehditä kunnolla joka luo kyllä syöttötuomarille paineen venyttää omaa metriään vielä lisää.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: LBC
Tottakai metri on vuosien saatossa muuttunut. Alkuperäisen ja nykyisen määritelmän metrit poikkevat toisistaan - nykymetri on pidempi kuin orginaali standardimetri.

Mutta tosta syötön korkeus metristä mulla on sama mielikuva kuin @LBC :llä, että kun istä taannoin tutkittiin niin superin tuomareiden metri oli lähempänä 1,2 m kuin metriä. Jos syöttötuomarit ovat tästä havainnosta skarpanneet niin oisko nykyään 1,1 m ja se kyllä alkaa olla sellainen että etenkään lyhyempien lukkareiden syöttöön ei nykylyöntitavoilla vaan ehditä kunnolla joka luo kyllä syöttötuomarille paineen venyttää omaa metriään vielä lisää.
Tutkinta ei sitten kerro sitä, minkä mittaisia olivat itse mittaajat. - Nämä tutkimusten mukaan jorinat ovat julkaistu jonkun kynäilijän toimesta ja tätä "tutkimusta" siteerataan jonain mailman tappina. - Vahinko, että Tohtoorin päätelmiä ole päästy juurikin ensimmäisenä lainaamaan. - Tämä metri on pituusmitta ja litra puolestaan vetomitta. Toivotaan, että päädytään peleissä metrijärjestelmään ja käytetään litran mittaa vain saunailloissa.

Tutkinta ei sitten kerro sitä, minkä mittaisia olivat itse mittaajat. - Nämä tutkimusten mukaan jorinat ovat julkaistu jonkun kynäilijän toimesta ja tätä "tutkimusta" siteerataan jonain mailman tappina. - Vahinko, että Tohtoorin päätelmiä ole päästy juurikin ensimmäisenä lainaamaan. - Tämä metri on pituusmitta ja litra puolestaan vetomitta. Toivotaan, että päädytään peleissä metrijärjestelmään ja käytetään litran mittaa vain saunailloissa.
Tohtoorin jorinat on mukahauskaa kirjoittelua vailla totuuden siementä. LBC on oikeassa. Lähes kaikkien syöttärien metri on reilusti yli metrin.

LBC

Syötön korkeuden arvioinnista vielä, voiko olla hankalin tilanne syötönvalvojalla, jos samassa pelissä syöttää lipputanko ja kosani..?

Meinaan IPV - HP -pelissä ainakin melkein oli niin ja @MieVaan valitteli että Pikku-Lore ei saanut kalibroitua. Noinhan ei sais olla, mutta ihmisen tekemä arviohan siinä tehdään.

Itsekin muistelin tuota 1,20 tyypilliseksi
matalan rajaksi ja en ihmettele jos sitä on pyritty laskemaankin, koska lyöjät ja lyöntivälineet ovat menneet niin paljon eteenpäin, että ulkopelillekin kenties jotain lisäaseita?

Tämä muistelu voi taas mennä pahasti metsään, mutta: sellainen muistijälki on, että jossakin tämän kauden HP:n pelissä kumpikin joukkue olisi ollut tyytymätön matalalinjaan, ja syöttötuomari olisi sitten itsekin todennut linjan olevan väärä ja lopulta muuttaneen sitä kesken pelin (yhteisymmärryksessä joukkueiden kanssa toki). Hyvinkin mahdollisesti muistoni on väärä, mutta onkohan tälläisiä tilanteita tapahtunut pesiskentillä noin ylipäätään?

Itsekin muistelin tuota 1,20 tyypilliseksi
matalan rajaksi ja en ihmettele jos sitä on pyritty laskemaankin, koska lyöjät ja lyöntivälineet ovat menneet niin paljon eteenpäin, että ulkopelillekin kenties jotain lisäaseita?

Tarina kertoo, että joskus näitä on videoiden kanssa mittailtukin harjoituskentällä. Tuloksena oli, että normaali matalan raja oli luokkaa 80 senttiä. Tämän jutun tosin kertoi Narvin Petteri ja Petterin jutuissa saattaa välillä olla vähän Lapin lisää, joten ihan varmana faktana en uskalla tätä pitää.

Tuossa jutussa mainitaan "huhuna" joidenkin syöttötuomareiden itse vaativan yli metrin korkuista. Toki huhut ovat vain huhuja, varsinkin kun minkäänlaista, edes suuntaa antavaa, lähdettä ei huhun liikkeellepanijasta ole.

Tämän jutun perusteella on kyllä helppo uskoa pienimuotoista kokoustamista kehkeytyvän lukkarin ja syöttötuomarin välille.

Tarina kertoo, että joskus näitä on videoiden kanssa mittailtukin harjoituskentällä. Tuloksena oli, että normaali matalan raja oli luokkaa 80 senttiä. Tämän jutun tosin kertoi Narvin Petteri ja Petterin jutuissa saattaa välillä olla vähän Lapin lisää, joten ihan varmana faktana en uskalla tätä pitää.
Juttu on tosi ja kertoja elää ! - Jos Petteri puhuu luokkaa 80 cm, niin silloin kyse on 50 cm syötöistä. Petterin taruissa on aina lyhyen miehen lisät .

Itse olen pelejä seuratessani kiinnittänyt huomiota siihen, että jos alle kaksi metrinen lukkari(taitavat kaikki olla) syöttää, niin syötön pitäisi mennä vähintään puoli vartalon mittaa lukkarin pään yläpuolelle. Tätä on kohtuu helppo silmämääräisestikin arvioida ainakin kun istuu kotipesän takana suht lähellä tapahtumapaikkaa. Ja monessa pelissä olen ihmetellyt että kaksi selkeästi matalaa syöttöä niin se syöttötuomari saa niistä toisen oikeaksi ja useimmiten se on se jälkimmäinen syöttö. Eli kovapaikka tuomita se toinen väärä. Sama kuin jääkiekossa se toinen kaksiminuuttinen kun rikkoneen joukkueen pelaaja istuu jo boksissa.

Itse olen pelejä seuratessani kiinnittänyt huomiota siihen, että jos alle kaksi metrinen lukkari(taitavat kaikki olla) syöttää, niin syötön pitäisi mennä vähintään puoli vartalon mittaa lukkarin pään yläpuolelle. Tätä on kohtuu helppo silmämääräisestikin arvioida ainakin kun istuu kotipesän takana suht lähellä tapahtumapaikkaa. Ja monessa pelissä olen ihmetellyt että kaksi selkeästi matalaa syöttöä niin se syöttötuomari saa niistä toisen oikeaksi ja useimmiten se on se jälkimmäinen syöttö. Eli kovapaikka tuomita se toinen väärä. Sama kuin jääkiekossa se toinen kaksiminuuttinen kun rikkoneen joukkueen pelaaja istuu jo boksissa.
Eniten luulisi matalien kohdalla juurikin näiden mainitsemiesi tilanteiden, joissa "sama syöttö" saa aikaan erilaisen tuomion pelin sisällä -> linja koetaan epäselväksi, jälkeen aiheutuvan suurimman hämmennyksen ja tyytymättömyyden pelaajien/pelinjohdon piirissä.

Mielenkiintoista keskustelua täällä! Matalan syötön rajan tulkinnasta mieliteet hajoavat varsin paljon eikä yhteistä konsensusta löydy. Jotkut puhuvat myös tehdyistä testeistä ja tutkimustuloksista, mutta kunnollista tutkimusta en onnistunut löytämään. Olisiko sellainen aiheellista tehdä? Luultavasti syöttötuomarienkin tulkinnat lähenisivät toisiaan.

@pintakraapaasu otti lukkarin heittelyn esille ja tässä yhteydessä tuli esiin koripallon 24 sekunnin hyökkäysaika. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mielenpiteitä jonkin aikarajan asettamista tähän kohtaan myös pesäpallossa. Äkkiseltään vaikuttaisi hyvältä ajatukselta. Taktinen elementti säilyisi ja silti heittäminen vähenisi.

Tuomioiden protestoinninkin toi pari kirjoittajaa esille. Itse olen ajatellut, että myös syöttötuomarilla tulisi olla oikeus antaa kortti. Kortin antaminen voisi olla myös hyvin nopea tapahtuma jalkapallon tapaan, eikä pesäpallolle tyypillinen pitkä rituaali kävelyttämisiin pelituomarin luokse ja asiaan kuulumattomien henkilöiden mukaan ottamiseen. Suurin osa mussutuksista tapahtunee kuitenkin kotipesän tuntumassa?

@Kalle tähän pelikelloon liittyen niin kotipesän kulmilla ja vähän muuallakin pitäisi olla sitten tuo kello näkyvillä kaikille toimijoille. Mutta olisi kyllä mielenkiintoinen kokeilu ja aivan varmasti nopeuttaisi peliä jos tuolla samalla 24 sekunnilla mentäisiin. Voisihan sitä aikaa hieman säätää suuntaan tai toiseen tarpeen mukaan.
Sitten jos hiukan hassutellaan niin pitäisikö sellainen 3 sekunnin alue laittaa johonkin kohtaan kenttää?

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.