Supervuoro Verkkolehti »

Superpesis 2014

Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

Voi hyvä luoja.... Niin edelleen jos puhutaan nyt tästä mahollisesta superin laajennuksesta 14 jengiin. NIIN MUN mielestä sinne nousevat jengit tulis olla urheilullisin perustein sinne valittuja! Siis ykkösen paras ja toisiks paras. Jos ei nämä halua jostain syystä ottaa paikkaa vastaan, niin sitten kolmas jne. Tai ehkä sitten mahollinen vapaa hakumenetelmä. Mutta minähän tätä en saa päättää, ettekä onneks tekään...
 
Viestejä
594
Vs: Superpesis 2014

Tikka sanoi:
joo, joo... Eli siis sun mielestä superin maholliset lisäpaikat ei kuulu ykkösen parhaille porukoille vaan vapaalla haulla jaettavaks?

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että näin toimittaisiin koko lajin etua ajatellen. Eli siis päätös tehtäisiin kaikkien seurojen voimin.

"Mä en tajuu miks nostat ton KPL:n tähän? Olenks sanonu että sekään oli urheilullisin perustein? Ei ollu, siitähän tästä onkin just kyse..."

Koska kukaan muu ei sitä nostanut. Tiikerit kyllä muistetaan mainita, vaikka käsittääkseni Tiikereiden nostaminen tehtiin yhteisellä päätöksellä, ei kahden seuran keskinäisen kaupankäynnin kautta. Minusta on mielenkiintoista, että yhteinen päätös on paha asia, mutta yksityinen kaupankäynti on ihan ok.

Tietysti perusteena voi olla se, että Tiikerit meni myöhemmin konkurssiin tai se, että Tiikerit tuli liian suuresta kaupungista. Jos peruste on edellinen, niin sehän ei estäisi muita villejä kortteja. Korkeintaan villin kortin ehtoja tulisi tiukentaa. Jos kyse on taas kateudesta Helsinkiä kohtaan, se tulisi rehellisesti myöntää.
 
Viestejä
12,938
Vs: Superpesis 2014

No mä viittasin historiaan kun yritin sanoa, että se miten on toimittu ennen ei ole musta välttämättä peruste siihen miten pitäisi toimia nyt ja käytin esimerkkinä torpparilaitostaja maaorjuutta.

Suomeen ei minusta mahdu kamalan montaa täysiammattilaisuuspalloilulajia ja minusta amatööri/puoliammattilaisuuslajeihin sopii kovin huonosti suljetut sarjat.

Jos superpesikselle on tärkeää että sitä pelataan nimenomaan tietyillä paikkakunnilla niin silloin sarja pitää sulkea ja varmaan samaan aikaan pohtia onko järkeä että sekä Vimpelissä että Alajärvellä on superin joukkue vai pitäisikö toinen olla esim Vaasassa tai Turussa. Ei sellainen sattuma, että mitkä joukkueet sulkuhetkellä ovat superissa voi olla peruste siihen mitkä joukkueet muodostavat suljetun sarjan. Otin Turun mukaan esimerkkinäkoska se vertautuu minusta hyvin NHLn Anaheimiin vaikka.

Eli sarja pitäisi minusta sulkea jos on ehdottoman tärkeää että tietyt paikkakunnat pelaavat. Jos pelataan avoimella sarjalla niin sitten johtava kriteeri sarjapaikkaan pitää olla urheilulliset perusteet.

Tämä on siis minun mielipiteeni ja tästä saa vapaasti olla eri mieltä.
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

No niin, eli samoilla linjoillahan myö siis ollaan, hyvin pitkälle.... :)

Ja mitä tulee tohon hesaan, niin ainoastaan siinä korpee se, kun se asetetaan tässäkin aina etusijalle. Ohan olemassa muitakin isoja kaupunkeja? Mihin esim. Turku on unohtunut? Lahti? LMV:lla on hiton pitkät perinteet historiassa, että sitä vaan superiin nostamaan! Ei Pumulla ole mitään enempää kuin LMV:lla? Parempi kenttäkin puitteineen löytyy Lahesta! Ja katsojiakin jopa 75, Pumun 40 sijaan... 8)
 
Viestejä
4,094
Vs: Superpesis 2014

Keskustelua tulisi käydä koko sarjasysteemistä alimmasta sarjasta ylimpään. Nyt liiton tasoja on 4 Superista maakuntasarjaan. Laskin viime kesän joukkueet näissä sarjoissa ja sain luvuksi 130: 12 + 12 + 39 neljässä suomensarjan lohkossa ja 67 kahdeksassa maakuntasarjan lohkossa. Sitä en tiedä, kuinka monta joukkuetta pelaa maakuntasarjaa alempana. Kun pelaajien ja joukkueiden määrä on laskenut olisi harkittava, pelattaisiinko mieluummin kolmella tasolla neljän sijaan. Ainakin matkoja säästyisi ja mahdollisuudet rakentaa järkeviä lohkoja paranisivat. Ratkaisu voisi olla esim.: 14 Superissa, Ykkösessä kaksi kymmenen joukkueen lohkoa ja loput vajaat sata joukkuetta 8 - 10 joukkueen lohkoissa.

Nykyisessä systeemissä kaksi ylintä tasoa ovat kokonaan urheilullisia. Osa suomarin joukkueista ja pelaajista pääsee samaan kategoriaan. Loput eli valtaosa koko pesäpalloilusta on enemmän harrastustoimintaa (jäähdyttelijät ja nuoret, jotka eivät pyri huipulle). Tiivistämällä esittämälläni tavalla huippu-urheilua harjoittaisi n. 34 joukkuetta ja loput vajaa sata ottaisi homman hieman rennommin.
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

Tilastoniilo puhuu asiaa, ei hullumpi idea tuokaan, ruoditaan lisää illemmalla, nyt vaan nopee postaus työmaalta....
 
Viestejä
594
Vs: Superpesis 2014

MieVaan sanoi:
No mä viittasin historiaan kun yritin sanoa, että se miten on toimittu ennen ei ole musta välttämättä peruste siihen miten pitäisi toimia nyt ja käytin esimerkkinä torpparilaitostaja maaorjuutta.

Mielenkiintoista tuossa historiavertauksessa oli vain se, että sama asia oli huono juttu vuonna 1997, hyvä juttu 2006 ja taas huono juttu vuonna 2013. Tuota vain tohdin ihmetellä, enkä oikein tuosta torpparilaitos-vertauksesta sitä ymmärtänyt.
 
Viestejä
594
Vs: Superpesis 2014

Tilastoniilo sanoi:
Ratkaisu voisi olla esim.: 14 Superissa, Ykkösessä kaksi kymmenen joukkueen lohkoa ja loput vajaat sata joukkuetta 8 - 10 joukkueen lohkoissa.

Johtaisiko tuo sitten sellaiseen malliin, jossa joukko pesisalueita joutuisi tuohon jäähdyttelijäsarjaan. Mitä se sitten tekisi pesiskulttuurille noilla alueilla.
 
Viestejä
12,938
Vs: Superpesis 2014

Dyrokopus sanoi:
Mielenkiintoista tuossa historiavertauksessa oli vain se, että sama asia oli huono juttu vuonna 1997, hyvä juttu 2006 ja taas huono juttu vuonna 2013. Tuota vain tohdin ihmetellä, enkä oikein tuosta torpparilaitos-vertauksesta sitä ymmärtänyt.

No mulle henkilökohtaisesti se on ollut huono juttu aina. Jo sfnet.urheilu.pesapallo -ajoista saakka. Mutta mä olen vain ex-pelaaja ja -tuomari enkä ole koskaan ollut päätöksentekijä joten tyydyn toki päätöksentekijöiden päätöksiin koska katsojana en voi muuta. Mutta ainahan sitä saa toivoa, lottovoitostakin haaveilen säännöllisesti.
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

Juu, haaveita pitää aina olla! Joskus on kiva jos joku toteutuukin, ihan vaikka pesiksen ulkopuolisessakin elämässä... :)

Mutta pientä tuunausta tohon Niilon sarjasysteemiin: toi ykkösen jakaminen lohkoihin vois olla hyvä juttu? Lohkojen 2 parasta pelaa nousufinaalin, ekaks vaikka 4 parasta pleikat, ja sitten molempien lohkojen nousukarsinnan voittajat nousee, 2 huonointa superista putoo.... Kyl ainaki Suomisarja pitää myös olla! Siitä samankaltainen nousu kuin nytkin about... Ja itseasiassa maakuntasarjakin, muuten menee pelkäks sunnuntaipelailuks!

Kiistelläänkö sitten vaikka siitä, et kumman toimesta Mainilan laukaukset sitte lopun kaiken ammuttiin? ;D
 
Viestejä
594
Vs: Superpesis 2014

MieVaan sanoi:
No mulle henkilökohtaisesti se on ollut huono juttu aina. Jo sfnet.urheilu.pesapallo -ajoista saakka.

OK. Sitten ymmärrän tuon kannan. Mutta tietenkin hieman harmissani olen siitä, miten korostuneella asemalla tuo vuoden 1997 huono juttu on verrattuna vuoden 2006 huonoon juttuun. Mutta et toki ole ainoa, jolla vanhempi huono juttu korostuu.
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

Ei, kyl mä väitän että ne oli ryssien toimesta ammuttu! Kuten historian kirjamme sanoi... Toki Ylen puolelta tuttu suuren maailman business-piireissä pyörivä ystävämme Kaptah, ja hänen veljensä Kaptah 2 ja 3 sanovat myös itä-suomalaisia sellaisiksi, kun ei vissiin ole maantieto hallussa. Siis Mainilan laukaukset ammuttiin itäsuomalaisten maaorjien puolesta Sotkamossa? Eikä Mainilassa! 8)
 
Viestejä
12,938
Vs: Superpesis 2014

Dyrokopus sanoi:
MieVaan sanoi:
No mulle henkilökohtaisesti se on ollut huono juttu aina. Jo sfnet.urheilu.pesapallo -ajoista saakka.

OK. Sitten ymmärrän tuon kannan. Mutta tietenkin hieman harmissani olen siitä, miten korostuneella asemalla tuo vuoden 1997 huono juttu on verrattuna vuoden 2006 huonoon juttuun. Mutta et toki ole ainoa, jolla vanhempi huono juttu korostuu.

Mä en ole tietääkseni ottanut mitään kantaan että vanhempi juttu olisi jotenkin pahempi. Jos ylen pesispalsta olisi vielä auki niin näkisit siletä muutaman viittauksen viimisimpään juttuun (ei positiivisessa hengessä) eikä yhtään viittausta ekaan juttuun (jos muistan oikein). Sfnetistä sitten löytyy toki ekaan juttuun liittyviä repliikkejä ajalta ennnen viimeisintä.

Kävin kuitenkin aika monta Tiikerien matsia katsomassa niiden kotikentällä ...
 
Viestejä
12,938
Vs: Superpesis 2014

Mut toihan on sit vaan vain mun mielipide, muut saavat olla sitä mieltä mitä ovat.
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

Kausalan Tiikerien peleissä oon käyny, mutta Kaisaniemen en.... Kausala Tigers itseasiassa oli kans aikamoinen komeetta, niitten veskarin kans olen ottanu kuppia joskus, ja tää veskari sittemmin voiti monta SM-kultaakin, viimeks viime keväänä :D

niin, no eihän se KPL:n ja IPV:n sarjapaikkojen vaihto nyt menny kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, ja jos sen saman vaihtokaupan olis tehny vaikka Tahko ja KaMa, olisin varmaan itkeny ittekin paljon enemmän sen perään, nyt olin jäävi... :)

Toisaalta, kyseessä oli rehellinen vaihtokauppa tavallaan ;), eli eihän KPL:lää nostettu suoraa tyhjästä, kuin Tiikerit taannoin. Mutta niin, kait tuossakin tietty ajeltiin joittenkin ohi. Mutta jos kyseessä on selkee vaihto, niin on se jotenki ees reilumpaa, kuin että tyhjästä nousee joku Turun räpylä ja saa heti sarjapaikan. Pelkästään sillä perusteella, että Turussakin pitää olla superpesistä Tammisen Juhanille tarjolla....

Mutta nää on vaan mielipiteitä ja pohdintoja. Ei sen vakavampaa.... Koskas se jyväskylän spektaakkeli nyt olikaan? Joks se oli? Mitäs siel päätettiin, jos päätettiin?
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

http://www.pesis.fi/superpesis/?x2300756=7861028

Siinä palkittuja gaalassa. Tuomareista piltaisen kullin sai Matti Lähteenmäki. Muistanko väärin mutta oliko tää just sen Kortelaisen aisapari? Oli tai ei, mutta se surkeimman tuomarin "villi-kunkku"-pystin saakoot just tää Kortelainen! Hylkilän Mikkokin sano kesällä että jos suuntaus on Kortelaisen linja, myö ollaan kusessa viel....

Rattoisaa lauantaita! Rokillinen Cognacia ja vähän sumpin pihinää ni siitä se lähtee ;D
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

http://yle.fi/urheilu/superpesisseuroilla_vaikeaa__monissa_seuroissa_katastrofin_aineksia/6952929

Hankalaa on rahapolitiikan suhteen.... Marttala salailee tietoja, kuinka yllättävää... ;) Eikös nuo Kossunki velat ole juurikin Marttalan saavutuksia? Positiivista on KPL:n tilanne, ei se ole niin surkea, kuin monet on luulleet!
 
Viestejä
1,328
Vs: Superpesis 2014

Tikka sanoi:
http://yle.fi/urheilu/superpesisseuroilla_vaikeaa__monissa_seuroissa_katastrofin_aineksia/6952929

Hankalaa on rahapolitiikan suhteen.... Marttala salailee tietoja, kuinka yllättävää... ;) Eikös nuo Kossunki velat ole juurikin Marttalan saavutuksia? Positiivista on KPL:n tilanne, ei se ole niin surkea, kuin monet on luulleet!

Sen tiedän, että JymyJusseilla ei velkaa (vielä) ole ulkopuolisille tahoille, mutta kauden jälkeen eivät olleet vielä pystyneet kaikkia pelaajien palkkoja maksamaan. Tosin en tiedä sitten mistä mihin on JJ:n tilikausi? Jos se on vuoden vaihteesta vuoden vaihteeseen, voivat he ehkä saada yritysmyynnillä talouden vielä plussalle ja palkat hoidettua. Nyt kuitenkin näyttäisi noiden kommenttien valossa, että tiukkaa tekee.

Niin, ja sittenhän JymyJusseilla oli vielä tämä rikostutkinta tästä autoarvonnasta. Se vasta käynnistyi, joten saa nähdä, millaiset tuomiot siitä tulee. Pahimmassa tapauksessa voi olla aika vakavatkin seuraamukset.

***

Noita kommentteja lukiessa huomaa kyllä, että moni seura on ihan siinä ja tässä, kuinka käy. JoMakin esimerkiksi tekee hieman miinusta, vaikka voitti pronssia, ja muutoinkin yleisömäärät ihan valtavassa kasvussa. Jos olisi tehnyt ns. "KaMat" olisi sielläkin todella tiukkaa. Siellä kuitenkin riski kannatti.

Toinen mikä pistää silmään, että Jyväskylä ja Alajärvi tekevät tappiota. Okei, molemmilla oli pahoja loukkaantumisongelmia kesän aikana, joten vahvistukset veivät varmasti tilin miinukselle. Alajärvellä ei välttämättä ihan niin suurta ongelmaa ensi kauden kanssa, mutta melkein voisin väittää, että mikäli Kiri nykyisten vahvistustensa kanssa jää vaikkapa 8 parhaan ulkopuolelle, ollaan siellä ensi kauden jälkeen ns. kusessa. Veikkaisin, että plussalle siellä päästäisiin vasta välieräpelien myötä, sillä jossainhan seura on uhonnut kamppailevansa mitalista ensi kaudella. Ei tule tapahtumaan.

KaMan puolesta positiivista, että velkoja on pystytty lyhentämään. Ensi kauden joukkue vielä on niin halpa ja nimetön, että jos jollain ilveellä sarjassa säilyvät, voisi sanoa, että vanhat velat saadaan kuitattua ensi kesän aikana. Näyttäisi siltä, että ensi kausi on ns. vaa'ankielikausi. Mikäli selviävät, helpottaa tilanne huomattavasti, elleivät...sitten saa nähdä.
 
Viestejä
3,478
Vs: Superpesis 2014

http://www.pesis.fi/superpesis/sarjaohjelma/

Kas siinä ens kauden ohjelma. KaMa pelaa avausottelunsa Turussa? Meininkiä! KPL:lla jo sadannen kerran Sotkamo-peli Hesassa...

10.5 alotus ja mahollinen viiminen finaali on 20.9.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös