Supervuoro Verkkolehti »

Sotkamon Jymy 2018

Hiukkahikeä

Positiivisuus on eri asia kuin sinisilmäisyys. Niilo on päästänyt tällä kaudella varmaan yhtä paljon palloja läpi kuin Vimpelin Arttu Ruuska kopparina ollessaan. Sama oli Niilolla jo viime kaudella ja sitä edellisellä.

Valitettavasti tilanne nyt vaan on niin, että tuolla kopparikaksikolla ei syksyllä voi mestaruutta voittaa. Eikä toki nykyisellä lukkaripelilläkään, mutta sen muuttuminen nyt on ihan Kohosesta itsestään kiinni.

Niilo on äärimmäisen nopea etenijä ja siinä roolissaan hyvä, joskin käsittämättömiä aivopieruja tulee etenimisessään aina välillä. Mutta eipä sillä niin väliä kun etenijätilastoa katsoo.

Se on Sinun määritelmä positiivisuudesta ja sinisilmäisyydestä. Miksi hyökkäät niin lujaa niitä vastaan, mitkä ovat eri mieltä kanssasi?

Miten sen KPLn fanien puutteiden näkemien KPLn pelistä on muuttanut KPLn peliä? Kerroppa se, äläkä vain vänkää. Sulle tarjosin jo sovittelevaa kättä, ettei tätä vänkäämistä tarvitseisi jatkaa, jos me haluamme vain Jymyn menestymistä, mutta Sinä et vain sitä halua?

Jos nyt ymmärrän oikein ekan lauseen, niin tuskinpa fanit KPL:n peliä ovat muuttaneet mihinkään suuntaan. Enkä niin ole toki väittänytkään. Lainaamassasi viestissä tarkoitin sitä, että kaikki muut (kuten vastustajat) näkivät Kouvolan puutteet jo ajat sitten eli että lähes pelkällä pompulla ei voi menestyä. Ja vastustajat olivat varmaan ihan tyytyväisiä, kun Kouvola löi pelkkää pomppua, koska tiesivät että sillä ei pronssiottelua pidemmälle tulla pääsemään.

Vänkäämisestä olen muuten eri mieltä, sitä tekee jotkut ihan muut kuin minä. Jokaisen näkökantani olen perustellut. Jos joku ei niistä näkökannoistani pidä, niin minkä minä sille voin, mutta one-linereita tai perusteettomia väitteitä täällä heittelevät ihan jotkut muut kuin minä.

Se on Sinun määritelmä positiivisuudesta ja sinisilmäisyydestä. Miksi hyökkäät niin lujaa niitä vastaan, mitkä ovat eri mieltä kanssasi?

Minä hyökkään muita kirjoittajia vastaan? Ei, joukkueen selkeitä ongelmia vastaan minä argumentoin. Kyllä minä väittäisin, että kirjoittajista nimenomaan minua täällä haukutaan aika tavallakin, mutta ei se minua haittaa. Yleensä kun argumentit loppuvat, niin sitten koitetaan dissata kirjoittaja, niin se vain tuntuu menevän.

Hiukkahikeä

Minä hyökkään muita kirjoittajia vastaan? Ei, joukkueen selkeitä ongelmia vastaan minä argumentoin. Kyllä minä väittäisin, että kirjoittajista nimenomaan minua täällä haukutaan aika tavallakin, mutta ei se minua haittaa. Yleensä kun argumentit loppuvat, niin sitten koitetaan dissata kirjoittaja, niin se vain tuntuu menevän.

Noh, esimerkiksi tuo sinisilmäisyys - se ei ole objektiivinen käsite. Se on Sinun muodostama käsite. Kyllä, jotkut jakaa sen mielipiteen, mutta ei kaikki. Minä en. Minä uskon esim. Koden parantavan peliään. Se ei ole mielestäsi uskon asia. Niin, se ei ole SINUN uskosi asia. Älä siis väitä, ettetkö antaisi kaikkien kukkien kukkia. Et voi peitellä sitä, että me "puusilmät" emme provosoisi sinua ja aivan ilman oikeaa syytä. Syy on ainoastaa se, että fanitamme Jymyä Sinun mielestäsi väärällä tavalla.

Niin siis kannattaa katsoa, mistä tämä väittely lähti. Alkuperäinen väite oli ihan jonkun muun kuin minun ja juurikin päinvastainen.
Sinun mukaasi on kiistaton fakta, että Jukkis oli Roopea parempi molemmissa peleissä. No minä olen eri mieltä ja tilastot osoittavat, että väitteesi kiistattomuudesta voidaan heittää mäkeen.

Sinun mukaasi on kiistaton fakta, että Jukkis oli Roopea parempi molemmissa peleissä. No minä olen eri mieltä ja tilastot osoittavat, että väitteesi kiistattomuudesta voidaan heittää mäkeen.

Sinun alkuperäinen väitteesi oli, että Jukkis oli näissä back-to-back peleissä aivan kuolevainen ja sitten vähän myöhemmin sanoit, että Roope oli hyvä. Minä kysyin, että miten Jukkis voi olla huono ja Roope hyvä, vaikka Jukkis löi enemmän juoksuja kuin Roope? Miten Jukkis voi olla huonompi kuin Roope, vaikka lyötyjen mukaan Jukkis oli parempi kuin Roope? Siitä sinä sitten hermostuit ja aloit tilastoilla kikkailemaan, joka sekin meni pieleen.

Osaatkohan vastata tähän:

Miten sinä määrittelet lyöjäkuninkuuden kauden lopussa, lyötyjen määrässä vai joidenkin prosenttien mukaan? Meinaan viime kaudella Roope oli hienosti lyöjäkuningas, mutta siitä huolimatta kotiutusprosenteissa kaukana kärjestä. Myös Jukkiksen takana. Kumpi oli parempi? Viime kaudella tilastoiduissa kotiutusprosenteissa muuten Jere Saukko oli kirkkaasti paras ja näyttää olevan tänäkin vuonna tällä hetkellä. En minä silti häntä parempana kotiuttajana pidä kuin Roopea tai Jukkista tai juuri ketään lyöjämiestä, mutta noiden sinun ja muutaman muun harrastaman tilastokikkailun myötä niinhän sen kuuluisi sitten olla.

Ensimmäisessä back-to-back -pelissä Jymy kyllä sai Jukkiksen pois. Eilen ei. Löi viisi. Pesäpallon tulospalvelu

Viis lyötyä on hyvä tulos, varsinkin kun joukkue tietää häviävänsä. Mielestäni nk. Voittava suoritus Jukkikselta

Jos Jymyyn hetkiseksi, niin Tuikka pelasi ulkona hyvin. On sitä odoteltukin, vaikka motivaatio lienee sisäpelin numeron kautta hieman koetuksella. Posia on myös se, että pystyttiin pelaamaan Topi Korhosesta aika ajoin, mutta oliko se jussien alistumista vai Jymyn hyvyyttä? Ulkopelaajiin ei voi tulla tälle kaudelle yhtään loukkaantumista, joskin Kiiskinen voidaan aina ottaa takaisin, mutta jos jostain vaikkapa Härmästä tulee raato, niin ei hyvää heilu. Niilo ulkopelissä on just nyt heikko. Taas. Jonkinlaisen ylpeyden toivoisin nousevan esiin. Vaikka voittaneekin etenijätilaston.

Auts, Jukkis totta kai, ei kahta sanaa. Ontuu ja ei nyt mene ihan putkeen tämä. Mielestäsi siis Jere Vikström oli viime kauden aikana parempi etenijä kuin mm. taaksejääneet Teemu Isoketo ja Mikko Kanala, voittihan hän etenijäkuninkuuden, eikö?

Noh, noh.

Vastaatko Sinä kysymykseeni muuten kuin kysymyksellä? Puhuitteko lyöjäkuninkuudesta, vai yhdessä pelissä paremmin suorittamisesta. Jos oikein pinnistät, pystytkö näkemään noista mainitsemistani tilastoista jotain todennäköisyyksiin liittyen?

Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että ei pelaajien paremmuutta voi vertailla aina sen tilaston mukaan, mikä itselle tuntuu sopivimmalta. Lyöjäkuninkuus ratkeaa lyötyjen juoksujen mukaan, ei minkään muun. Viis prosenteista, viis yrityksistä, viis muusta joukkueesta. Lyöjäjokerin lähtökohtaisesti ainut tavoite on lyödä juoksuja. Ei tuoda niitä tai voittaa kärkilyöntitilasto. Ne ovat plussaa, mutta eivät määritä sitä lyöjäjokerin paremmuutta mihinkään suuntaan.

Sitten kun vielä väheksytään toista lyöjäjokeria, koska hän ei mukamas lyönyt tarpeeksi juoksuja ja kehutaan toista lyöjäjokeria, joka samoissa peleissä kuitenkin löi vähemmän juoksuja kuin se väheksytty jokeri, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Ei vähemmän juoksuja lyönyt lyöjäjokeri voi olla parempi kuin enemmän juoksuja lyönyt lyöjäjokeri.

Totta kai Jere oli viime kaudella paras etenijä, koska voitti etenijätilaston. Vieläpä ylivoimaisesti. Miksi ei olisi ollut paras? Onko sinulla joku perustelu sille, ettei olisi ollu paras voitostaan huolimatta? Tällä kaudella Jere ei voi olla paras, kun ei tunnu pääsevän edes kentälle. Ei silloin voi tulla juoksujakaan. Juoksujen tuominen ja kentällemeno kuuluu etenijän rooliin ja jos niissä ei onnistu, niin ei voi olla kovin kummoinen sijoituskaan etenijätilastossa.

Viimeksi muokattu:
Jukkis löi siis yhden juoksun enemmän vaikka oli viisi yritystä enemmän. Jos tämä osoittaa sinulle, että Jukkis oli kiistatta parempi, niin morjens. Eiköhän tämä asia ole tällä erää taputeltu.

En ymmärrä yhtään, miksi te haluatte kaivaa itseänne yhä vaan syvämmälle näillä "perusteluillanne". Tuolla sinun logiikallasi nimittäin Jukkis oli parempi lyöjä kuin Roope viime kaudella, vaikka Roope olikin lyöjäkuningas. Miten se on mahdollista?

Roopella nimittäin oli viime kaudella tasan yksi lyöty juoksu enemmän vaikka hänellä oli yrityksiäkin 21 enemmän. Siis vaikka Roopella oli 21 yritystä enemmän kuin Jukkiksella, niin hän sai lyötyä vain yhden juoksun enemmän kuin Jukkis. Sinun logiikallasi Jukkis olisi pitänyt kruunata lyöjäkuninkaaksi viime vuonna eikä Roope ja siitä minä olen kyllä täysin eri mieltä.

Peace on earth. Mä tykkään siitä, ettei kaikki kotiutus ole Roopen harteilla tämän suven aikana. Rönkkö on erinomainen. Toisinaan parempi kuin Roope. Mutta se Roopen potentiaali ei mun mielestä vähene Rönkön läsnäolosta. Yhdessä hyviä, mutta Jukkis on tällä hetkellä lyöjien kunkku, tilastoista huolimatta.

Enemmän mietityttää se, että kolmas jokeri jää umpeen. Sakulla ei tällä kokoonpanolla ole juuri käyttöä.

Ottelussa JymyJussit-SoJy ekan jakson tasoittavalla JymyJussit otti aikalisän ennen Jukkiksen lyöntejä. Kode lähti vaihtopenkille kun muut sotkamolaiset kokoontuivat 2-3 taipaleelle ulkopeli kuvioista sopimaan. Erikoinen tapaus, lieneekö Kohosella jotain vaivoja?

Ottelussa JymyJussit-SoJy ekan jakson tasoittavalla JymyJussit otti aikalisän ennen Jukkiksen lyöntejä. Kode lähti vaihtopenkille kun muut sotkamolaiset kokoontuivat 2-3 taipaleelle ulkopeli kuvioista sopimaan. Erikoinen tapaus, lieneekö Kohosella jotain vaivoja?

Kohosen on ihan turha mennä ulkopelivuoron aikana aikalisälle muun joukkueen mukaan, kun ei se kuuntelisi pelinjohtajan ohjeita kuitenkaan. Myös pelinjohtajat tietää tämän, joten antaa Kohosen tehdä omiaan. Kaikki pääsee helpommalla. Tällä kaudella Kohonen ei ole kyllä tuntunut viitsivän mennä ihan jokaisen sisäpelivuoron aikanakaan otetulle aikalisälle, puhumattakaan että olisi katsonut ennen lyöntivuoroaan, mikä merkki sillä pelinjohtajalla laikassa oikein on.

En nyt kovin erikoiseksi sanoisi kun ei miesmuistiin (liekö koskaan) aikalisille ole muun joukkueen kanssa osallistunut.
Itse huomasin vasta ekan kerran. Mistähän Kohosella tuollainen perinne? Äkkipäätä kuvittelisi kun sisäjoukkue punoo aikalisällä juoniaan niin ulkopelin pääarkkitehti osallistuisi oman joukkueen palaveriin. Luulisi ettei muiden jymyläisten kannata sopia aikalisän aikana mitään kun Kohonen ei ole paikalla.

Kohonen on lievästi oman tiensä kulkija. Kollegoiden ikärakenteen muuttuessa se alkaa yhä enemmän korostumaan. Ei siinä sen kummenpaa.

Katsoo parhaakseen pitää pienen breikin läheisellä vaihtopenkillä, vaihtaa sanat Niinan kanssa. Ottaa silmäys hänen kirjanpitoonsa. Kysyä tietääkseni kuka on vastustajan viimeinen lyöjä.

Uskoisin myös että sekin on etukäteen sovittu, että Kohosen juomapullo pudotetaan pois "kyydistä" ennen matkaa ulkokentälle. Onkokaan pullo ylipäätään missään telineessä? Saattaa paikka löytyä Roopen mailapussin (lue mailojen pussin) vierestä pelaaja-aition vasemmasta etureunasta. :D Sitä pitäisi kysyä tosin Jymyn juomapullon täyttäjältä. Hänhän se persoona vasta olikin sitten viime syksyn episodien. (mielivaltainen huutelu,->kuudes tuomari, vastustajan onnittelematta jättäminen) jne. :mad:

^
Persoona mutta huonolla tavalla. Kohonen taas persoona mutta hyvällä tavalla.

Hiukkahikeä

Saas nähdä, millainen peli tulee keskiviikkona. Jymyläiset saa hyvän treeniviikonlopun ja puolet vimpeliläisistä ryyppää itä-lännessä. Vaikuttaako mitenkään ja jos vaikuttaa niin mihin suuntaan?

Ovatko välisi kunnossa Komulaiseen?
– Nämä ovat niitä samoja paskapuheita, jotka liittyvät Itä–Länsi-valintoihinkin. Välini Janiin ovat täysin kunnossa. Ne, ketkä asioista oikeasti tietävät, pystyvät varmasti allekirjoittamaan tämän. Sivusta on helppo huudella keksittyjä juttuja.
Sama vastaus Kohoselta oli välit sitten kunnossa tai ei. Ei kai kukaan ala iltapäivälehdistön sivuilla totuuksia juttelemaan.

Sama vastaus Kohoselta oli välit sitten kunnossa tai ei. Ei kai kukaan ala iltapäivälehdistön sivuilla totuuksia juttelemaan.

Ehkäpä paras osoitus Kohosen ja Komulaisen väleistä saatiin tänään Itä-Lännessä. Kun tuli Kohosen vuoro lyödä, hän kysyi pelinjohtaja Iivariselta, että mitä tehdään, onko merkki päällä ja mihin lyödään? Useampaan kertaan. Tällä kaudella Sotkamon peleissä ei ole tainnut edes vilkaista pelinjohtaansa Komulaista päin kertaakaan ja lyönyt ihan mitä sattuu tilanteista ja merkeistä viis.

Samoin tänään jotenkin kummasti Kohosen muutamat lyönnit upposivat vaihtotilanteissa vastustamattomasti kenttään, vaikka vastassa oli Suomen parhaat ulkopelaajat. Sotkamon peleissä Kohonen ei kovin montaa kertaa ole mailan varressa onnistunut, vaikka vastassa olisi kuka tahansa. Ei tuo ole mistään muusta kuin motivaatiosta tai tahallisuudesta kiinni.

Olisi kyllä ollut mielenkiintoista nähdä Kohonen tänään myös lautasen äärellä. Tuskin olisi kehdannut olla yhtä löysä kuin Sotkamossa tällä kaudella ja ehkäpä juuri siksi ei lukkarina halunnut toista puoliaikaa ollakaan.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.