Supervuoro Verkkolehti »

Säälipleijarit ja paras seitsemästä -puolivälierät Miesten Superiin

Lisätääs vielä että väärässä olin, ainakin matemaattisesti säälisysteemikin "vähentää" sattuman mahdollisuutta verrattuna siihen, että pelataan yksi ottelu. Jokainen voi laskea, et jos toinen on vaikka 60% suosikki niin yhden matsin otannalla voiton todennäköisyys on 60% ja kahden se onkin jo lähelle 65%. (Tietenkin puhtaan teoriassa).

Onhan se niin että mitä enemmän pelitapahtumia, sitä vähemmän on merkitystä yksittäisellä "aurinko häikäisi 4 juoksua" -tyyppisellä jutulla.

Kuningas jalkapallo taitaa tässä olla poikkeus. Brasiliassa on kait joskus pelattu pudotuspelejä ja MLS jenkeissä 9n toki poikkeus tähän, ei ehkä menisi siellä läpi ilman postseason knockoutteja. Mutta onko muita?
Se on vain jalkapallo, ei kuningassellainen.

Tämä on muuten oikeastikin hyvä pointti, voiko esim loukkaantuneen pelaajan korvata toisen ottelun jälkeen pelattavaan ”kultaiseen vuoropariin” tai tuo twiitin tapaus voiko esim pelikiellosta vapautua siihen

Tästä on tehty tutkimustakin, ja erään laskelman mukaan tarvitaan 68 ottelua että parempi voittaa eli onni/sattuma ei ratkaise. Oleellisempaa kuin pelien määrä on se että katsojat ymmärtävät helposti mitä tapahtuu ja miksi. Onkohan tämä malli aivan sellainen.
Aika iso määrä, tosin voi pitää hyvinkin paikkansa, jos sattuman osuuden halutaan olevan mikrotasoa.

Jos otetaan eksakti 60% / 40% ottelupari ja pelataan ottelusarja, niin suosikki voittaa sarjan
- 71,0% paras seitsemästä
- 68,3% paras viidestä
- 64,8% paras kolmesta
- 60,0% paras yhdestä

Tästä on tehty tutkimustakin, ja erään laskelman mukaan tarvitaan 68 ottelua että parempi voittaa eli onni/sattuma ei ratkaise. Oleellisempaa kuin pelien määrä on se että katsojat ymmärtävät helposti mitä tapahtuu ja miksi. Onkohan tämä malli aivan sellainen.

Mielelläni näkisin tämän tutkimuksen, jonka numeroon viittaat. Lajien sisältämän sattuman määrää on kyllä tutkittu ja vertailua tehty esimerkiksi isojen jenkkilajien välillä mutta pesäpalloon en ole missään vastaavassa yhteydessä törmännyt. Pääsääntöisesti koripallon arvioidaan sisältävän vähiten sattumaa kun taas jääkiekko ja baseball sisältävät erittäin paljon sattumaa ainakin koripalloon verrattuna.

Pesäpallossa varmaan esimerkiksi keväinen nihkeä lyöntikeli (tyyliin +5C ja vastatuuli) lisää sattuman merkitystä, kun vaikkapa kenttämestarin erikoisella tullut pajatson tyhjennys voi olla puoli mahdoton kutoa kiinni.

Se on vain jalkapallo, ei kuningassellainen.

Kyllä mun pesäpalloitsetunto kestää jalkapallon 3,5 miljardine seuraajineen kutsumisen kuningas jalkapalloksi. Silti valkkaan joka kerta pesiksen ensin, vaikka sitten maakuntasarjaa Summan Pirttilässä.

Kyllä mun pesäpalloitsetunto kestää jalkapallon 3,5 miljardine seuraajineen kutsumisen kuningas jalkapalloksi. Silti valkkaan joka kerta pesiksen ensin, vaikka sitten maakuntasarjaa Summan Pirttilässä.

Ei kai sillä itsetunnon kanssa ole mitään tekemistä? Jalkapallo on urheilulaji muiden joukossa siinä missä snookerkin. Jälkimmäinen vaan on paljon kiinnostavampaa.

Tuo säälipleijarit termi on NIIIIIIIN väsynyt termi. Miksi tähän pitää Supervuoronkin lähteä mukaan? Käytetään nyt pliis sitä pudotuspelikarsintaa tai pudotuspelien 1. kierrosta.

Mitä tulee tuohon 2 ottelun systeemiin, niin onhan se ihan perseestä. Olisi vaan pelattu se paras kolmesta sarja.

Tuo säälipleijarit termi on NIIIIIIIN väsynyt termi. Miksi tähän pitää Supervuoronkin lähteä mukaan? Käytetään nyt pliis sitä pudotuspelikarsintaa tai pudotuspelien 1. kierrosta.

Urheilun todelliset asiantuntijat tietävät urheilussa käytettävän kyseisestä nimitystä neljännesvälierät. Katsokaa vaikka Englannin Cupia.

LBC

Eikös neljännesvälierissä ole 16 joukkuetta ja kahdeksen ottelua?
Jos tuo englannin cup on edelleen sellainen kuten luulen, cupmuotoinen kerrasta poikki-järjestelmä, niin ei vastaa näitä sijojen 8-10 tms karsintoja.

Urheilun todelliset asiantuntijat tietävät urheilussa käytettävän kyseisestä nimitystä neljännesvälierät. Katsokaa vaikka Englannin Cupia.
FA Cup - Wikipedia tuon mukaan ainakin siellä on 5. kierros ja tämän jälkeen neljännesfinaalit eli suomeksi vakiintuneesti puolivälieräerät, vai mitä en ymmärrä noiden mallissa? Vaikka siellä olisikin neljännesvälierät, niin se olisi eri asia, sillä siinä on mukana 16 joukkuetta, koska kyseessä cup-muotoinen kilpailu. Toki siinä mielessä verrattavissa, että osa saa suoran paikan vielä 3. kierrokselle kuten Superpesiksessä puolivälieriin.

LBC

No vähän kaukaa haettu, koska eiks nuo suoraan tietyille lierroksille mene rankingin/sarjatasojen kautta. pudotuspelikarsintaan joutuu/pääsee keskinäisten pelien (=runkosarja) perusteella. Puolivälieräkarsinta voisi siis olla lähempi nimi.

Ylläpito voi antaa takuun siitä, että kun näitä otteluita elokuussa pelataan, niistä keskustellaan lähtökohtaisesti jollain muulla termillä foorumin käyttäjien kesken kuin "pudotuspelikarsinta".

Puolivälieräkarsinta voisi siis olla lähempi nimi.
Tuossa Ylläpidon maininnassa on pointtinsa, epäilen myös, ettei kansan suussa puolivälieräkarsintakaan heti istu suuhun. Tuo olisi kuitenkin kuvaavampi sana kuin neljännesvälierä ja kohteliaampi kuin säälipleijari.

LBC

Tuossa Ylläpidon maininnassa on pointtinsa,
Näinhän se on, säälipleijari-sanaa on melko turha yrittää kitkeä pois keskustelupalstoilta, vaikka itse sitä pyrin välttämään. Toisaalta en myöskään ala sen käytöstä jäpättämään, tai en ainakaan muista niin tehneeni. Ja "virallisissa" julkaisuissahan sitä ei voi käyttää.

LBC

Nythän muuten tuntuu, kuin olisi menossa eräänlaiset puolivälierien sijoitusottelut. Kaksi joukkuetta omaa hyvyyttään on tipahtanut niistä pois, mutta ovat -tai eiliseen asti molemmat olivat- vaikuttamassa asiaan.

Ei kai sillä itsetunnon kanssa ole mitään tekemistä? Jalkapallo on urheilulaji muiden joukossa siinä missä snookerkin. Jälkimmäinen vaan on paljon kiinnostavampaa.

Olen ilmeisen huono käyttämään kielikuvia, siitä pahoittelut.

Tuossa Ylläpidon maininnassa on pointtinsa, epäilen myös, ettei kansan suussa puolivälieräkarsintakaan heti istu suuhun. Tuo olisi kuitenkin kuvaavampi sana kuin neljännesvälierä ja kohteliaampi kuin säälipleijari.
Mlb:ssä käyttävät nimitystä "Villi Kortti" playoffsien ensi vaiheen peleille joihin parhaiten runkosarjassa menestyneet joukkueet eivät osallistu. Olisiko sopiva termi?

Mlb:ssä käyttävät nimitystä "Villi Kortti" playoffsien ensi vaiheen peleille joihin parhaiten runkosarjassa menestyneet joukkueet eivät osallistu. Olisiko sopiva termi?
Kuulostaa mielestäni hyvältä itse asiassa! Mietin, että jossain Suomessakin olen kuullut tuota käytettävän ja näyttäisi googletuksen perusteella Liigassa ainakin jollain tavalla olevan käytössä.

Pesiksen valitsema virallinen nimi pudotuspelien karsintakierros on järkevä, ja luulen, että ajan mittaan se voi vakiintua yleisesti käytetyksi termiksi - kunhan itse (ja seurat) muistavat sitä käyttää.

Jääkiekossahan tuota termiä vältetään kuin ruttoa, koska tietysti "karsinnat" on pannassa suljetussa sarjassa.

Niinpä on yritetty eri vuosina kaikkea typerää, mikä ei koskaan ole istunut fanien eikä edes median suuhun, kuten nuo 1. kierrokset, Villit kortit ja Lomarengas-kierrokset.

Neljännesvälieriähän nämä eivät vaan ole, koska ei osallistu 16 joukkuetta.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.