Siksi sanoisin, että joku korkean profiilin globaali laji on pakko palvelussa olla uskottavuutensa vuoksi, tai se kuihtuu
Tätä saat kyllä hieman perusteella. Ei ”korkean profiilin globaali laji” ole mikään ”pakko” palvelun ”uskottavuuden” vuoksi ja jota ilman palvelu ”kuihtuu”.
Ensisijaisesti kotimaista urheilua tarjoava palvelu voi olla hyvinkin ”uskottava” ja ihan kannattavakin. Avaan tätä hieman. Kotimaiseen lajien lähetysoikeudet ovat edullisia suhteessa ”korkean profiilin globaaleihin lajeihin” vaikka näissä tapauksissa tuotantokuluja tulisikin enemmän kun lähetykset tulisi lähtökohtaisesti tuottaa itse. Tämän myötä palvelun hinta pysyy kilpailukykyisenä verrattuna ”korkean profiilin globaaleja lajeja” tarjoaviin palveluihin. Mitä tämä sitten tarkoittaa potentiaalisten asiakkaiden kannalta? Ensinnäkin, ilman kalliita ”korkean profiilin globaaleja lajeja” paketti voi olla sen hintainen, että moni ”korkean profiilin globaaleja lajeja” sisältävän ”uskottavan” palvelun tilaaja pystyy sen tilaamaan toisen palvelun lisäksi. Esimerkiksi: jalkapallofani tilaa kallista palvelua joissa ulkomaan sarjoja mutta maksaa mielellään lisäksi Ruudusta, jotta pääsee näkemään myös suomifutista laajalla kattauksella, vaikkapa kannattamansa kotimaisen joukkueen vuoksi.
”Korkean profiilin globaalin lajilla” saat palvelusi tilaajaksi vain niitä joita kyseinen laji kiinnostaa niin paljon, että ovat tuollaisen ”korkean profiilin globaalin lajin” lähetysoikeuksien mukaista kuukausimaksua valmiita maksamaan. Samalla moni muu voi jättää ”uskottavan” palvelun tilaamatta, jos ”korkean profiilin globaali laji” ei kiinnosta niin paljon että sen vuoksi liian kalliiksi kokemaansa hintaa olisi valmis maksamaan ja kokee hinnan myös perusteettoman korkeaksi muun urheilusisällön kannalta.
Laajalla ja monipuolisella kattauksella kotimaista urheilua (ja edullista ulkomaista urheilua) sitä vastoin pystyt houkuttelemaan tilaajaksi sekä monipuolisesti urheilua diggaavia (vrt Eurosport ainakin aikoinaan ja suomalainen kasariklassikko Urheiluruutu) että tietyn lajin faneja. Ja kun lajeja on monia, muodostuu eri lajien faneista suurempi joukko potentiaalisia asiakkaita. Kaikki pesäpalloharrastajat, -aktiivit ja -fanit = potentiaalista asiakaskuntaa. Kaikki jalkapalloharrastajat, -aktiivit ja -fanit = potentiaalista asiakaskuntaa. Kaikki koripalloharrastajat, -aktiivit ja -fanit = potentiaalista asiakaskuntaa. Kaikki lentopalloharrastajat, -aktiivit ja -fanit = potentiaalista asiakaskuntaa. Kaikki salibandyharrastajat, -aktiivit ja -fanit. Jne. Suomessa on noin 150 000 jalkapalloharrastajaa, noin 50 000 salibandyharrastajaa, noin 20 000 koripalloharrastajaa, noin 15 000 pesäpalloharrastajaa ja noin 10 000 lentopalloharrastajaa. Jo noiden lajien kanssa puhutaan noin 100-200k potentiaalisesta asiakkaasta. Ja tähän harrastajien päälle myös kaikki muut aktiivit, lisenssitömät harrastajat ja fanit.
Ollakko yksi ”korkean profiilin globaaleja lajeja” tarjoava ”uskottava” ja kallis urheilupalvelu muiden joukossa (vaikkapa Viaplaylta voi kysyä kuinka hyvää bisnestä se on) vai rohkeasti differoitu erilainen urheilupalvelu?