Sinänsä mielestäni on huvittavaa, että Suomessa vähän lajissa kuin lajissa kuuluu valitusta siitä, miten liitto vie rahat. Totuus on, että minkään organisoidun urheilusarjan pyörittäminen ei onnistu ilman keskusorganisaationa toimivaa liittoa ja liiton ammattimainen pyörittäminen taas ei onnistu ilman rahaa. Se onko jonkin urheiluliiton organisaatiossa löysää ja voitaisiinko toimintaa tehostamalla saada säästöjä on tietysti aivan toisen keskustelun aihe. Pesäpalloliitossa ainakin avainhenkilöiden vaihtuvuus tuntuu olevan kunnossa
Liitto siis joka tapauksessa tarvitsee rahaa pyöriäkseen. Olen ymmärtänyt, että pesäpalloliitto saa ulkopuolista rahaa mm valtionavustuksista, Itä-Länsi tapahtumasta, ja sponsoreilta. Sitä saako liitto rahaa Sanomalta tv-oikeuksista en tiedä, mutta otteluiden televisiointi varmasti edesauttaa sponsoreiden hankkimista. Muuten liiton rahat tulevat pesäpalloliikkeen sisältä kuten urheilijoiden lisensseistä ja pelaajasiirtojen kirjauksista ja seurojen osallistumismaksuista sarjoihin (mm Miesten Superiin osallistuminen maksaa 6500/kausi).
Jos liiton tarvitsema rahoitusmäärä on vakio, tarkoittaa tämä mielestäni sitä, että ulkoisen rahoituksen lisääminen keventää sisäistä maksupainetta ja toisaalta jos ulkoista rahoitusta ei tule, paine esimerkiksi lisenssimaksujen ja osallistumismaksujen korotuksille nousee. Tähän nähden valitus siitä, miten liitto vie rahat, on mielestäni hyvin lyhytnäköistä.
Tämä on munkin mielestä erikoinen näkökanta. Monet lajit haluais mahdollisimman paljon näkyvyyttä, lähes hinnalla millä hyvänsä. Pesäpallofanit ainakin näköjään haluavat tehdä päinvastoin. Seuroissakin vaan kirotaan fanikameraa, vaikka pitäisi lähteä sitä haastamaan. Edes yrittää olla ajan hermolla. Mutta kun itse ottelutapahtumaan ei haluta saada mitään muuta, kuin ne 24 pelaajaa pelaamaan sitä peliä niin kuin ennenkin. Mä oon näitä kenttiä kiertänyt nelisenkymmentä vuotta. Ja lähes ainut muutos noin kärjistäen on ollut Joensuun savut. Toki niitäkin arvostellaan, Ruudun takaa tietty. Paikan päällä ei tuokaan piristävä muutos häiritse. Muualla ei oo yrittetty sitten sitäkään vähää viihdykettä. No saattaa jossakin olla makkaran lisäksi lihapiirakka.