Supervuoro Verkkolehti »

Petri Kaijansinkon häirintätapaus

No ethän ole, älä viitsi puhua potaskaa.

Lähinnä olet hakenut syitä ja syyllisiä aivan kaikkialta muualta kuin ahdistelleen tekijän ja tämän ahdistelut villasella painaneista seuratoimijoista.

Välillä syyllisiä ovat olleet "urheilulehdet", jotka eivät ole uutisoineet asiasta tarpeeksi ajoissa, välillä "kaikki" varsinaisen tapauksen ulkopuoliset, jotka ovat asiasta tienneet mutteivät "mitään asian eteen tehneet", sitten "setiä" jahtaavat kostonhimoiset "tädit" ja nyt viimeisimpänä asiasta ei saisi keskustella julkisesti uhrien tunteiden suojelemiseksi.

Aivan todella vastenmielistä ja itse asiassa koko ongelmavyyhdin ruminta ydintä tuollainen asian vähättely, selittely ja osoittelu muualle kuin itse ahdistelijaan ja hänen ahdistelunsa mahdollistaneisiin toimijoihin, vaikka toki sivulauseissa "sympatiat ovat ahdisteltujen puolella", tällöinkin mutta-ehtoisesti.

Ja kyllä, uhrit saavat aivan itse päättää ajankohdan, jolloin tuovat ahdistelutapaustensa julki -- tai tuovatko ollenkaan -- oli se samalla minuutilla, viikon kuluttua tai vuosia myöhemmin.

Siihen heillä on 100% täydellinen oikeus.
Päätit sitten kuitenkin julkaista. :) Mikä saa ihmisen perustamaan nimimerkin pelkästään tähän topiciin kirjoittelun ja tykkäilyn takia?

No ethän ole, älä viitsi puhua potaskaa.

Lähinnä olet hakenut syitä ja syyllisiä aivan kaikkialta muualta kuin ahdistelleen tekijän ja tämän ahdistelut villasella painaneista seuratoimijoista.

Välillä syyllisiä ovat olleet "urheilulehdet", jotka eivät ole uutisoineet asiasta tarpeeksi ajoissa, välillä "kaikki" varsinaisen tapauksen ulkopuoliset, jotka ovat asiasta tienneet mutteivät "mitään asian eteen tehneet", sitten "setiä" jahtaavat kostonhimoiset "tädit" ja nyt viimeisimpänä asiasta ei saisi keskustella julkisesti uhrien tunteiden suojelemiseksi.

Aivan todella vastenmielistä ja itse asiassa koko ongelmavyyhdin ruminta ydintä tuollainen asian vähättely, selittely ja osoittelu muualle kuin itse ahdistelijaan ja hänen ahdistelunsa mahdollistaneisiin toimijoihin, vaikka toki sivulauseissa "sympatiat ovat ahdisteltujen puolella", tällöinkin mutta-ehtoisesti.

Ja kyllä, uhrit saavat aivan itse päättää ajankohdan, jolloin tuovat ahdistelutapaustensa julki -- tai tuovatko ollenkaan -- oli se samalla minuutilla, viikon kuluttua tai vuosia myöhemmin.

Siihen heillä on 100% täydellinen oikeus.
Juuri näin. Asiasta saa koska tahansa kertoa, se ei vie ikäviä muistoja jotka saattavat vaikuttaa koko elämää, ja näistä asioista on kerrottava. Pelinjohtaja pitää olla pelaajien luottamus ja jos pelinjohtaja käyttää luottamusta näin väärällä tavalla se vakava asia, johon on välittömästi puututtava. Nämäkin naiset tekivät oikein ja kertoivat asiasta, jotta he voisivat kertoa miten hirveitä kokemuksia ovat joutuneet kokemaan, jotta asioista ei vaiettaisi joka voi rohkaista muita.

Päätit sitten kuitenkin julkaista. :) Mikä saa ihmisen perustamaan nimimerkin pelkästään tähän topiciin kirjoittelun ja tykkäilyn takia?
Niin päätin, vaikka aamusta jo kertaalleen aikalailla samansisältöisen kirjoituksen päädyin lopulta poistamaan.

Jaa-a. Esimerkiksi halu keskustella tärkeästä asiasta ja tykkäillä hyvistä puheenvuoroista?

Onko tämä ainoa tärkeä asia pesäpallossa? :D
Tällä hetkellä ajankohtaisista asioista ehdottomasti tärkein.

Lupaan kyllä mieliksesi kirjoittaa johonkin itse peliä koskevaan ketjuun jossakin vaiheessa, mutta niiltä viesteiltä nyt ei kannata kamalasti odottaa.

Eiköhän Petterin tapaus ole jo puitu? Tapaus kun on valitettavasti vain jäävuoren huippu ja häirintää, halveksimista ja syrjintää löytyy ihan joka suunnasta.

Eiköhän Petterin tapaus ole jo puitu? Tapaus kun on valitettavasti vain jäävuoren huippu ja häirintää, halveksimista ja syrjintää löytyy ihan joka suunnasta.
Toistaiseksi ei juurikaan enempää keskusteltavaa tästä tapauksesta ole, mutta liiton tekemää selvitystä odotellaan.

PPL.n lausunto asiasta kiinnostaa. Päätös heiltä, jotka eivät olleet koskaan kuulleetkaan aiemmin asiasta mitään.
Toivoin jo ihan alussa myös vinkkiä tai tietoja ainakin Oulun, Pattijoen ja Hyvinkään ajoista. Varmojen "huhutietojen" mukaan kaikki nämä tähänastiset pestit ovat päättyneet enemmän tai vähemmän samoissa merkeissä kuin Porissa, Raumalla ja nyt lopulta Jyväskylässäkin. Eiköhän asioista keskusteleminen sille varatussa ketjussa ole edelleen täysin sallittua. Jos ei halua osallistua tai lukea asioista, tai ei muuten vaan kestä sitä, niin ei sitten tee sitä. Pelitkin ovat tauolla juuri nyt.

No jaa, Porin pesiskatsomo ei taida olla kuitenkaan koko muun Suomen pesiskatsomot!
Mutta täysin uutena tieto on tullut muillekin, paljon meikäläistä enemmän pesiksen saloja tunteneille.
Näin siis muiden pesiksen seuraajien kanssa käymieni keskustelujen perusteella...
No ei siitä nyt Porin katsomossakaan vauhkottu. Lähinnä todettiin, että näin oli "Petelle käynyt Raumalla". Et siis missään paitsiossa ole ollut. Mutta toki siis asiasta "hyvin" tiedettiin huhujen perusteella. Kuten nytkin pääosin kirjoitellaan vain yhden lehden "subjektiivisesta totuudesta" muodostetuin mielipitein.
Onko asian uudelleen ja paisuneempi jauhaminen nyt "uhrille" suotuisempi ja miellyttävämpi tilanne, kuin silloinen "sopiminen"? Sitä en minä, tuskin "Juffakaan", tiedä, enkä aio arvuutella.

No ei siitä nyt Porin katsomossakaan vauhkottu. Lähinnä todettiin, että näin oli "Petelle käynyt Raumalla". Et siis missään paitsiossa ole ollut. Mutta toki siis asiasta "hyvin" tiedettiin huhujen perusteella. Kuten nytkin pääosin kirjoitellaan vain yhden lehden "subjektiivisesta totuudesta" muodostetuin mielipitein.
Onko asian uudelleen ja paisuneempi jauhaminen nyt "uhrille" suotuisempi ja miellyttävämpi tilanne, kuin silloinen "sopiminen"? Sitä en minä, tuskin "Juffakaan", tiedä, enkä aio arvuutella.
En todellakaan tiedä, enkä lähde arvuuttelemaan.

En todellakaan tiedä, enkä lähde arvuuttelemaan.
Mainioita uutisia teille, hyvät herrat, sillä kummankaan teistä ei tarvitse enää sen enempää arvuutella uhrien mielenmaisemaa.

Kuten Urheilulehden kahdesta jutusta lukemalla selviää, ovat molemmat, siis sekä "Tuula" että "Maiju", tuoneet ahdistelutapauksensa julkisuuteen ihan omasta tahdostaan ja tahtotilaa tilanteen parantamiseksi osoittaen:

Tuula sanoi:
– En halua kenellekään mitään pahaa, en minua häirinneelle valmentajallekaan. Haluan nyt tuoda kokemukseni anonyymisti esiin, koska toivon omalta osaltani vaikuttavan siihen, ettei ainakaan kukaan muu pelaaja joutuisi enää kokemaan vastaavaa. Tällaista on tuskin tapahtunut vain pesäpallossa.

Maiju sanoi:
Pian julkisen ulostulon jälkeen Ilta-Sanomiin otti yhteyttä entinen naisten pääsarjapelaaja, josta käytämme tässä yhteydessä nimeä "Maiju".

– Haluan nyt tuoda omat kokemukseni esiin, jotta kaikille olisi selvää, ettei viime viikolla julkisuuteen noussut tapaus ollut yksittäinen tästä valmentajasta puhuttaessa, Maiju perustelee.

– Haluan herätellä koko suomalaista urheiluväkeä keskustelemaan tästä vakavasta, useimmiten salatusta ongelmasta, joka koskee varmasti hyvin useita lajeja. Vanhojakaan tapauksia ei saa unohtaa.

Näistä kahdesta lausunnosta voinemme päätellä, että ihan kumpikin, niin "Tuula" kuin "Maijukin", haluavat asialle näkyvyyttä ihan riippumatta siitä, kokevatko aiheen julkisen käsittelemisen epäsuotuisana tai epämiellyttävänä. Rohkeita ihmisiä.

Minnekäs päin maalitolppia seuraavaksi liikutellaan?

edit: Laitetaanpa lähteet vielä hyvän keskustelutavan mukaisesti:

Tuulan homma: Seksuaalinen häirintä: Pesäpallovalmentaja pommitti alaikäistä naispelaajaa intiimein viestein, mutta episodi vaiennettiin eikä rangaistuksia tullut

Maijun asia: Pesäpallon häirintäskandaali paisuu – nyt syytöksensä esittää toinen uhri: ”Jo alkuvaiheessa hyvin seksuaalissävytteisiä viestejä”

Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Ei tässä ole mistään uhreille epäsuotuisasta uutisoimisesta kyse. Ja uskokaa pois ihan jatkoakin ajatellen, että epärehellisyys, asioista vaikeneminen ja täälläkin todistettu valkopeseminen vain ruokkivat julkisuutta ja näkyvyyttä. Mutta tämä nyt tuskin edelleenkään menee perille kaikille. Kateus-korttia ei enää sentään ole vilauteltu ihan joka puolustusviestissä 🙂

Juuri näin. Ei tässä ole mistään uhreille epäsuotuisasta uutisoimisesta kyse. Ja uskokaa pois ihan jatkoakin ajatellen, että epärehellisyys, asioista vaikeneminen ja täälläkin todistettu valkopeseminen vain ruokkivat julkisuutta ja näkyvyyttä. Mutta tämä nyt tuskin edelleenkään menee perille kaikille. Kateus-korttia ei enää sentään ole vilauteltu ihan joka puolustusviestissä 🙂
Kertokaapa nyt yksikin puolustusviesti tällä palstalla?

Ihan ensiksi, jos haluaa ymmärtää asioita tahallaan väärin, ei kannata jatkaa lukemista pidemmälle. Toiseksi en aio millään tavoin puolustella esillä ollutta tekoa.

Tämä on enemmän pohdiskelua itsestä ja uskoakseni useimmista meistä - maailman onnellisimmasta kansasta. Termi ei ehkä ole suoraan synonyymi moraalille, mutta näitä lukemattomia viestejä lukiessa tulee mieleen, että millaisen todellisuuden keskellä me oikeastaan eletäänkään.

Moraali on siitä mielenkiintoinen, että tuomioita jaetaan surutta, varsinkin anonyymisti ja vyyhti paisuu paisumistaan, miksi kukaan ei tehnyt mitään, vaikka "kaikki" tiesivät. En tämän ketjun tapauksesta ollut kuullut mitään ennen tätä nyt julki tullutta kohua, vaikka pesistä olen seurannut vuosikymmeniä. Ja Kaijansinkosta ei aiemmin ollut kuullut yli 90 % suomalaisista. En siis tarkoita, että haluan omalta osaltani pestä käteni, vaan kuinka suurin osa meistä toimii, vaikka tietäisikin jotain vääryyttä, vähintään moraalisesti, tapahtuneen.

Minä ja varmaan me kaikki olemme olleet tilanteissa, joissa kaikki ei ole mennyt kuin Strömsössä. Onko koulussasi tai luokallasi ollut kiusaamista. Olenko ollut itse kiusaaja tai kiusattu tai todistanut sitä? Teinkö asialle mitään tai tekikö opettaja? Onko opettaja kenties ottanut jonkun silmätikukseen? Onko työyhteisössä ilmapiiriä myrkyttäviä henkilöitä, vähättelijöitä, selkäänpuukottavia, asemaansa väärin käyttäviä? Urheilupiirit ei ole mikään oma kupla, jonne tällaiset asiat eivät eksy.

Kuinka monen meidän silmien nähtävänä ja korvien kuultavana on asioita, joihin pitäisi puuttua, mutta ei haluta sekaantua. Ja juuri tähän olen itsekin sortunut. Paljon on tilanteita, joita ei edes ymmärretä kiusaamiseksi. Yksi on ihmisen kaiken sosiaalisen toiminnan ulkopuolelle jääminen, ainoa ystävä on edessä hohtava ruutu, josta aukeaa korvaava maailma.

Kaikkea maailmassa ei voida raamittaa lakipykälin, siksi olisi itse kunkin hyvä pysähtyä miettimään omaa toimintaansa ja vasta sen jälkeen toisten tekemisiä. Tämä nettimaailma on tuonut paljon hyvää, mutta keskustelupalstojen kautta nimimerkkien takaa huutelussa on liian usein sivistys jäänyt narikkaan.

Meillä on aikamoinen pommi kytemässä tämän maan henkisessä tilassa. Nuorten pahoinvointi on lisääntynyt ja avun saaminen on jo nyt pitkittynyt huolestuttavasti. Kaikkea ei pysty edes arvottamaan rahalla. Jokainen ihminen on yksilö, ei mikään tilastonumero. Vanhan viisauden mukaan yhteiskunnan sivistys mitataan sillä, kuinka se pystyy huolehtimaan heikoimmassa asemassa olevista.

Meidän yksilöiden tehtävä olisi toimia niin, että se ei tuota ahdistusta tai muuten pahaa oloa. Nuorten pitää voida luottaa aikuiseen. Ei tämä asia voi olla kenellekään uusi, eikä myöskään pelkkää meetoon tuomaa. Moni aikuinen miettii lasten harrastusten kohdalla valintoja. Onneksi tämä esillä oleva tapaus on kaikkea muuta kuin valtavirtaa, mutta ikävyydessään heittää pitkän varjon. Leijonan osa toimii onneksi terveen moraalin puitteissa. Mutta ei tämä taida jäädä ainutkertaiseksi.

Jos ikävän tapauksen takaa sarastaisi sen verran aurinko, että toimintakulttuureja mietittäisiin tarkemmin ja asioihin puuttumiskynnys madaltuisi.

Tässä Kolmosvaran viestissä (ja joissakin muissakin ketjun viesteissä) on tavoitettu se kokonaissävy, jonka soisin nousevan enemmän pintaan: PK:n tekemisiä ei piiruakaan vähätellä, mutta yritetään hahmottaa kokonaisuus laajemmin ihmiselämässä pohtimalla vaikkapa kiusaamisen olemusta. Aina on oleva ihmisiä, jotka ovat ympäristönsä ja lähimmäistensä myrkyttäjiä, mutta eivät tee sellaista, että rikkoisivat mitään pykälää. Jämäkkyyttä olen ennenkin peräänkuuluttanut, mutta farisealaisuus (muiden vikojen kartoitus ja luettelointi) ei lajia eikä mitään muutakaan pitkän päälle auta eteenpäin, vaan pikemminkin pysähtyminen peilin ääreen: Mitä itse voisin tehdä paremmin?

Kertokaapa nyt yksikin puolustusviesti tällä palstalla?
Nimimerkin @Jotain tietävä kaikki viestit tähän ketjuun.
Jep. Monenlaista syyllisyyden siirtämistä sille kuulumattomaan suuntaan on viuhahdellut varsin näyttävästi monissakin viesteissä tämän ketjun aikana. Myös viimeisin käänne, jossa tietyt hahmot ovat mukamas paremmin tietävinä päättävinään nuorten naisihmisten eli uhrien puolesta sen, millainen tämän vastenmielisen ahdistelutapauksen käsitteleminen on itse asiassa sopivaa ja heille itselleen turvallista, on melkoisen, ehhh, mielenkiintoista sellaisella melkoisen kuvottavalla tavalla.

Tässä Kolmosvaran viestissä (ja joissakin muissakin ketjun viesteissä) on tavoitettu se kokonaissävy, jonka soisin nousevan enemmän pintaan: PK:n tekemisiä ei piiruakaan vähätellä, mutta yritetään hahmottaa kokonaisuus laajemmin ihmiselämässä pohtimalla vaikkapa kiusaamisen olemusta. Aina on oleva ihmisiä, jotka ovat ympäristönsä ja lähimmäistensä myrkyttäjiä, mutta eivät tee sellaista, että rikkoisivat mitään pykälää. Jämäkkyyttä olen ennenkin peräänkuuluttanut, mutta farisealaisuus (muiden vikojen kartoitus ja luettelointi) ei lajia eikä mitään muutakaan pitkän päälle auta eteenpäin, vaan pikemminkin pysähtyminen peilin ääreen: Mitä itse voisin tehdä paremmin?
Mielestäni puhut ihan asiaa ja lainaamasi viestikin puhuu pääasiassa ihan asiaa.

Yksi tapa toimia itse paremmin tällaisten tapausten kanssa on tuomita moinen toiminta, sen mahdollistajat, sen puolustaminen sekä sen mahdollinen vähättely mahdollisimman kuuluvasti ja niin näkyvästi, ettei kenellekään jää yhtään mitään epäselvää eli niin sanotusti sen osoittaminen, että moista käytöstä ei tässä yhteisössämme tai missään muuallakaan missään nimessä katsella eikä sallita.

Viimeksi muokattu:

Turha on sotkea kahta asiaa. Kiusaamisen olemisen yleistä pohtimista ja seksuaalisesta häirinnästä kiinni jääneen Kaijansinkon aseman pohtimista tulevaisuudessa. Luulisi sentään Kaijansinkon olevan syyntakeinen ja vastaavan itse omista teoistaan. Mitä itse voisin tehdä paremmin, oli kysymyksesi? Saattaa kaikkialta tuomiolle jokainen seksuaaliseen häirintään syyllistynyt! Näitä kaijansinkkoja ei tarvita missään.

Toiseksi viimeisen lauseen "mutta farisealaisuus...", sen suhteen olen kanssasi hyvinkin samaa mieltä!!!

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.