Supervuoro Verkkolehti »

Manse PP 2020

Toivon todella, että ottelutapahtuma kuuluttajasta ja musiikeista alkaen vielä kehittyy, jos nyt ei lähivuosina niin sitten joskus.

Oli sen verran hyvä viesti tämä, että suosittelen laittamaan tuon suoraan Manse PP:lle otsikolla "Ottelutapahtuman kehittäminen". Ei se täältä välttämättä heille asti kantaudu.

Täysin eri mieltä @Ceisari ja @Levity kanssa. Pesäpallo-otteluun ei mennä kuuntelemaan musiikkia eikä kuuntelemaan märistä päiväunista - puhumattakaan nahkan lätinästä ja tyttöystävän tsemppaamisesta katsomossa. Ällöttävää.

Viime suvena DJ:n musiikkivalinnat eivät antaneet millään tavalla yleisölle mahdollisuutta yhtyä spontaaniin kannustamiseen, vaan Tervon piti kurkku suorana vaatia nahkan lätinää. Tiedän että tänä vuonna on sama DJ, mutta hän on löytänyt soittolistalle sellaista musiikkia, jonka tahdissa kannustus tapahtuu itsestään. Vielä nykyisinkin soitto- ja kuulutusäänet ovat niin voimakkaita, että naapurin kanssa keskustelu pelin tapahtumista on vaikeaa.

Suomensarjan ja Ykköspesiksen vaatimukset myös ottelutapahtumien suhteen ovat erilaisia kuin Superpesiksessä. Täytyy pitää järki päässä eikä tehdä ottelutapahtumasta sirkusta. Nyt pitää antaa arvoa itse pelille eikä pelleille.

Viimeksi muokattu:

olihansepalo

Tämän kauden kommenteista liian pienelle huomiolle on jäänyt tosiseikka, että ulkopelin tärkeimmässä roolissa eli lukkarina on ollut ns. omakasvatti Alanen. Itseni ainakin yllätti pojan valmius pelata lähestulkoon junioripelien pohjalta noinkin valmista lukkaripeliä. Toki vielä kasvettaa on paljon mutta tuosta on hyvä jatkaa.

Mitä ottelutapahtumiin tulee niin pelaajat persoonineen ovat pääroolissa. Nämäkin hankinnat näyttäisivät onnistuneen uskottavasti aina pelinjohtajaa myöden. Toivottavasti sopivasti räiskettä löytyy kentältä kesän aikana, että voitaisiin puhua "viihteestä ja villistä pesiksestä" myös jatkossa. Otteluohjelman muutos viikonloppupainotteiseksi alkuperäisestä ei ainakaan tee tunnelmalle huonoa väittäisin. Viikonloppupeleissä on aina aivan eri syke kun arkipäivän nuhasissa väännöissä.

Kaupin kentästä huomiona voisi sanoa että katsomoja kiertävät muikkuverkko ensin vähän hämmästytti mutta loppujen lopuksi häiritsi yllättävän vähän pelin seuraamista. Ei äkkiseltä tule toista kenttää mieleen missä tälläinen viritelmä on tehty. Tosin tämä taitaa olla pakon sanelema asia koska toistaiseksi katsomot ovat vielä vanhat ennenkuin joskus saadaan uudet rakennelmat Kauppiin.

Kyllä, Alasen molemmat veljekset, vielä harvinaisia, oman alueen junnuja, ja erittäin potentiaalisia sellaisia molemmat. Pyryllä ollut harmillinen loukkaantuminen talvikaudella, mutta nuori mies niin nousee varmasti vielä tulevaisuuden pelureihin hänkin.

Ottelutapahtumista kaipaan vähän enemmän irrottelua minäkin.

• Tykkää
Reaktiot: LBC

LBC

Jaahas, Manse PP 2020 sai neljä uutta jäsentä tänne forumille parissa päivässä. Ei kun tervetuloa
(y)(y)(y) (y)

Tok lissääkii mahtuu

Täysin eri mieltä @Ceisari ja @Levity kanssa. Pesäpallo-otteluun ei mennä kuuntelemaan musiikkia eikä kuuntelemaan märistä päiväunista - puhumattakaan nahkan lätinästä ja tyttöystävän tsemppaamisesta katsomossa. Ällöttävää.

Viime suvena DJ:n musiikkivalinnat eivät antaneet millään tavalla yleisölle mahdollisuutta yhtyä spontaaniin kannustamiseen, vaan Tervon piti kurkku suorana vaatia nahkan lätinää. Tiedän että tänä vuonna on sama DJ, mutta hän on löytänyt soittolistalle sellaista musiikkia, jonka tahdissa kannustus tapahtuu itsestään. Vielä nykyisinkin soitto- ja kuulutusäänet ovat niin voimakkaita, että naapurin kanssa keskustelu pelin tapahtumista on vaikeaa.

Suomensarjan ja Ykköspesiksen vaatimukset myös ottelutapahtumien suhteen ovat erilaisia kuin Superpesiksessä. Täytyy pitää järki päässä eikä tehdä ottelutapahtumasta sirkusta. Nyt piää antaa arvoa itse pelille eikä pelleille.
Alkoi kyllä naurattaa, kun luki nuo humoristiset termit. ”Nahan lätinähän” tarkoitti taputtamista ja ”jokaisen pesäpalloilijan märkä päiväuni” taisi olla paloton ajolähtö. :LOL: No, eihän se edes joka pelissä noita käyttänyt, että nuo ovat aika lailla ääriesimerkkejä ja sisällöstä alle 1 %. Valtaosa sisällöstä oli jopa jokaiselle umpitosikollekin ihan asiallista. Tämänkin asian olisi voinut hoitaa eri tavalla eli yksinkertaisesti antamalla Tervolle palautetta vaikka sanomalla, että "hillitse vähän niitä härskeimpiä juttuja, kun katsomossa voi olla myös tosikoita". Luulen, että Tervo olisi hyvin voinut muuttaa sen kaikkein härskeimmän 1 % sisällöstään ja pitää 99 % sisällöstä, joka oli täysin asiallista (eikä todellakaan mitään sirkusta tai pelleilyä) jopa umpitosikollekin ja taso oli valtavasti parempi ja innostavampi kuin näiden monen muun Superpesispaikkakunnan väsyneiden kuuluttajien tylsät ja monotooniset sepustukset. Luultavasti kuitenkaan tällaisia keskusteluja ei ole käyty Tervon kanssa, vaan on vain heitetty pihalle pitkäaikainen työntekijä ja tärkeä osa Manse PP:tä.
Jos asia on ollut näin, kuten luulen sen olleen, niin rehellisesti sanottuna itse pidän tällaista toimintatapaa aika röyhkeänä nykyiseltä seurajohdolta.

“Tervon piti kurkku suorana vaatia nahkan lätinää.” Aina ei kuuluttajakaan vaatimatta saa, mitä haluaa. :LOL:

Kyllä jääkiekkopeliin ainakin mennään osittain myös katsomaan sisääntulot, kuuntelemaan musiikkia ja nauttimaan tunnelmasta pelkän pelin lisäksi. Sama pesäpallossakin. Tämän takiahan pelejä ei kutsuta enää vain "peleiksi", vaan "ottelutapahtumiksi", mikä viittaa siihen, että katsoja voi saada muutakin tapahtumasta kuin vain kiekot maaliin tai pallot väliin. Suomessa ja varsinkin pesäpallossa ollaan itse asiassa aika paljon jäljessä muuta maailmaa urheilutapahtumien viihdepuolessa. Kannattaa katsoa joskus esim. jokin Super Bowl -peli.

Kyllä nuo edelliset viestit kuvaa aika lailla tätä Suomen nyky-yhteiskuntaa yleisemminkin. Hauskat ”nahan lätinät” viedään pois ja tilalle tuodaan jotain typeriä suojaverkkoja näkölinjalle. No, saattaapa käydä pahimmallaan sillä lailla, että osa näistä pitkään Manse PP:tä seuranneista kannattajista jättää tulematta peliin, kun heiltä on viety heidän tykkäämänsä kuuluttaja. Ei tee kauhean hyvää Korona-aikana varmaan seuran taloudelle, jos näin käy. Itse toivoisin, että ei kävisi, koska sarjanousijalla talous on aina muutenkin tiukoilla. Kyllähän tuo Tervo pitäisi takaisin saada kuuluttamaan todellakin, vaikkakin vähän Ykköspesiksestä ja Suomisarjasta riisutulla sisällöllä ja tasaisemmalla äänitasolla.

Viimeksi muokattu:

Pallo muuntajalle

Alkoi kyllä naurattaa, kun luki nuo humoristiset termit. ”Nahan lätinähän” tarkoitti taputtamista ja ”jokaisen pesäpalloilijan märkä päiväuni” taisi olla paloton ajolähtö. :LOL: No, eihän se edes joka pelissä noita käyttänyt, että nuo ovat aika lailla ääriesimerkkejä ja sisällöstä alle 1 %.
Aika monessa pelissä kyllä tuli tämän kuuluttajan aikana käytyä ja nahan piti lätistä kyllä ihan jokaisessa sisävuorossa, ei vain jokaisessa pelissä. Samoin märät päiväunet tulivat ihan joka kerta, kun se paloton ajolähtö kohdalle tuli.
Luultavasti kuitenkaan tällaisia keskusteluja ei ole käyty Tervon kanssa, vaan on vain heitetty pihalle pitkäaikainen työntekijä ja tärkeä osa Manse PP:tä.
Tämä on siis puhtaasti sinun oma arvauksesi, mikä ei perustu mihinkään faktaan, vaan olemassa oleviin ennakkokäsityksiisi seurajohdon toiminnasta.
No, saattaapa käydä pahimmallaan sillä lailla, että osa näistä pitkään Manse PP:tä seuranneista kannattajista jättää tulematta peliin, kun heiltä on viety heidän tykkäämänsä kuuluttaja. Ei tee kauhean hyvää Korona-aikana varmaan seuran taloudelle, jos näin käy.
Muutaman ottelulipun voisin lyödä vetoa, että yksikään pitkäaikaisesti peleissä käynyt ei jätä peleihin tulematta, kun seura viimein pelaa Superia pitkän odotuksen jälkeen.

Ja itseäni ei siis kuuluttaja koskaan mitenkään häirinnyt. Läppä oli toki 100% sisäänpäinlämpiävää ja sellainenhan maistuu kuin puuro hullulle, kun kyse on samasta pikkuporukasta, joka Kaupissa on käynyt vuosikaudet. Tulevina vuosina tietysti seura tavoittelee saavansa paljon uusiakin vakikatsojia. Niille uusille katsojille tällaiset iciwanhat sisäpiiriläpät aiheuttavat keskimäärin "öö, mitähän ihmettä" -reaktion.

Toivotaan että Mansen matsitapahtuma tuosta kehittyy ja vertyy uusille tasoille, varsinkin sitten ensi kesänä, kun oletettavasti on vielä parempi läpimurron paikka ratikoineen kaikkineen.

Aika monessa pelissä kyllä tuli tämän kuuluttajan aikana käytyä ja nahan piti lätistä kyllä ihan jokaisessa sisävuorossa, ei vain jokaisessa pelissä. Samoin märät päiväunet tulivat ihan joka kerta, kun se paloton ajolähtö kohdalle tuli.
Samoin, aika monessa pelissä tuli käytyä ja tuo ei pidä paikkansa.
Tämä on siis puhtaasti sinun oma arvauksesi, mikä ei perustu mihinkään faktaan, vaan olemassa oleviin ennakkokäsityksiisi seurajohdon toiminnasta.
Niin onkin, se on minun oletukseni. Jos sinulla on sitä oletusta muuttavaa faktatietoa, niin kerro toki.
Muutaman ottelulipun voisin lyödä vetoa, että yksikään pitkäaikaisesti peleissä käynyt ei jätä peleihin tulematta, kun seura viimein pelaa Superia pitkän odotuksen jälkeen.
Toivottavasti, mutta veikkaan, että pahasti aliarvioitu oletus. Tällekin palstalle liittyi pelkästään eilen kaksi ihmistä pääosin sen takia, että tulivat kertomaan oman kriittisen mielipiteensä kuuluttajan vaihtamisesta. Kuinka moni ei liity ja jättää tulematta. Suomalaiset aika usein äänestävät jaloillaan ilman palautetta.
Ja itseäni ei siis kuuluttaja koskaan mitenkään häirinnyt. Läppä oli toki 100% sisäänpäinlämpiävää ja sellainenhan maistuu kuin puuro hullulle, kun kyse on samasta pikkuporukasta, joka Kaupissa on käynyt vuosikaudet. Tulevina vuosina tietysti seura tavoittelee saavansa paljon uusiakin vakikatsojia. Niille uusille katsojille tällaiset iciwanhat sisäpiiriläpät aiheuttavat keskimäärin "öö, mitähän ihmettä" -reaktion.
Tähän sanon vaan, että aika moni Superin pesäpalloseurakin on taloudellisesti todella tiukalla, kun ei saada katsojia, koska ottelutapahtuma on varsinaista peliä lukuun ottamatta valju ja tylsä.
Toivotaan että Mansen matsitapahtuma tuosta kehittyy ja vertyy uusille tasoille, varsinkin sitten ensi kesänä, kun oletettavasti on vielä parempi läpimurron paikka ratikoineen kaikkineen.
Joskus saatetaan korjata myös asioita, jotka ei ole rikki ja kehitys mennä väärään suuntaan.
Mä en usko, että mikään ratikka tuo lisää katsojia. Mun mielestä on aivan absurdi ajatus, että "Hei, nythän kannattaa mennä katsomaan pesistä, kun on ratikka".

Nojoo, kaikilla toki omat mielipiteet.

Viimeksi muokattu:

Pallo muuntajalle

Samoin, aika monessa pelissä tuli käytyä ja tuo ei pidä paikkansa.
Jompi kumpi meistä nyt muistaa väärin. Minulla ei tässä ole suurta tunteen paloa suuntaan tai toiseen. Minun mielestäni kuuluttaja oli ihan hauska, mutta en nyt ole myöskään barrikadeille nousemassa asiassa. Olisiko mahdollista, että muistikuvat ovat vähän sumenneet tämän myötä?
Niin onkin, se on minun oletukseni. Jos sinulla on sitä oletusta muuttavaa faktatietoa, niin kerro toki.
Ei. Jos esität tuulesta temmatun väitteen tapahtumista, se on sinun vastuullasi kertoa ne faktat, ei minun vastuullani todistaa toiseksi. "Oletko jo lakannut hakkaamasta vaimoasi?"
Tällekin palstalle liittyi pelkästään eilen kaksi ihmistä pääosin sen takia, että tulivat kertomaan oman kriittisen mielipiteensä kuuluttajan vaihtamisesta.
No se ei mielestäni kerro muusta kuin siitä, että heillä on intohimoa seuraa kohtaan, mikä on vain positiivinen asia mille tahansa seuralle, jos tekemiset tässä määrin herättävät tunteita.
Joskus saatetaan korjata myös asioita, jotka ei ole rikki ja kehitys mennä väärään suuntaan. Mä en usko, että mikään ratikka tuo lisää katsojia. Mun mielestä on aivan absurdi ajatus, että "Hei, nythän kannattaa mennä katsomaan pesistä, kun on ratikka".
En esittänyt, että kukaan ratikan takia peliin tulisi. Ratikka osaltaan sen sijaan saattaa lieventää yhtä pahimmista haasteista katsomoiden täyttämisen suhteen.

Aiemmin aina jos stadionille tuli ~1000 ihmistä, johti tämä pysäköintihärdelliin. Kaikki paikat olivat täynnä, iso osa nappasi parkkisakkoja (mikä teki pelireissusta triplahintaisen), iso osa pysäköi johonkin hyvin kauas ja myöhästyi pelin alusta jne. Ratikka toivottavasti mahdollistaa sen, että iso osa lisäkatsojista sillä saapuu paikalle.

Itse kun ainakin näen, että kuuluttajaa suurempi yleisön karkottaja on, jos paikalle ei pääse ilman jatkuvaa stressiä parkkeeramisesta ja sakoista.

Kauppiin menen pesäpallon vuoksi ja aiemmin erityisesti sen tunnelman vuoksi. Nyt se on hieman äänetöntä, hajutonta ja mautonta kuin väljähtynyt äänetön pieru. Ei ne selostukset ole koskaan peliä häirinneet, ainakaan minua. Pesäpallo on nimenomaan tunnepeli ja luulen ja uskon että Tervo sytytti myös pelaajia värikkäällä hehkutuksellaan. Ei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta onhan se sellaista virkamiesmäistä et ainoa tunne joka siellä tulee on nälän, silloin kun tuulee makkarakioskilta päin. Rosenberg selosti viime vuonna naisten pelit ja nyt tosiaan miestenkin... Taisi muuten osa Keisarikannattaja-ryhmästäkin jättää leikin sikseen? Tuntuu ettei siitä porukasta ei enää lähde samalla tavalla ääntä eikä täten saa katsomoa samalla tavalla mukaan? Istun normaalisti vähän eri puolella kuin tuo porukka, niin en tiedä keitä siihen kuuluu/kuului.

Sitten hieman asiaa pelaajista ja pelaamisesta.

Mahtava sisääntulo Torpalta viime sunnuntaina kakkoskoppariksi! Aivan jäätävän hyvin mennyt kentälle, varsinkin Kankaanpään pelissä! Räpyläkin pitänyt ja uskaltanut tulla rohkeasti hakemaan välilyöntejä. Jo viime kaudella näki et kentällemeno on parantunut huomattavasti ja ottanut vielä askeleita lisää! Tuomistolla taitaa olla hermojen kanssa taistelua, kun ekat kaksi peliä otti kropalla enemmän palloa kiinni kuin räpylällä, mutta onneksi KaMa otteluun jo alkoi tarttumaan räpylään ja komea syöksykoppikin kaupan päälle. Vähän samaa ollut havaittavissa aiemmissa superikarsinnoissa. Tätä varmempaa Tuomistoa on totuttu näkemään ykkösessä. KC oli hyvä Kouvola-peleissä sekä sisällä että ulkona. Hotakaisen kädestä on tullut se yksi juoksu, ei sen enempää, melko tasaista suorittamista mutta mailan varressa odotan vielä enemmän. Tuohisaaren räpylä on vuotanut huolella ekat kaksi peliä, mutta hänelläkin jo askel parempaan KaMa pelissä. Lisäksi kentällemeno takkuili ekat pari peliä. Myllyniemi vaikuttaa erittäin pätevältä kaverilta, niin ulkona kuin sisälläkin ja nopeutta näyttäisi riittävän. Eirola, Luoma, Haukkala ei kovin montaa suoritusta, niin en osaa vielä sanoa. Niemellä on ollut paikkoja, mutta ei vielä ihan hirveän tasaista suorittamista... sitä kaipaisi lisää. Ukkosen jumala Malinen on ollut itselleni se positiivisin yllättäjä. Sen verran monta ykkösen peliä nähnyt Maliselta mailan varressa, että olin jo valmis lyttäämään kaverin aivan täysin. Viime vuosina jäi kakkosjokeriksi kauden edetessä, kun ei vaan pallo käynyt mailaan tai toisinpäin. Alasen veljeskatraan nuorempi lukkari on kanssa esiintynyt edukseen siihen nähden et lähti kauteen kolmoslukkarina (?). Uskoisin et jos Lassila on terveenä, niin hän syöttäisi. Parempi käsi ja enemmän annettavaa sisällä kuin Alasella. Kama-pelissä oli jo jokerina, kenties pakon sanelemana tai sitten vain testaamassa kuntoaan.

Merkkivirheitä tulee vieläkin yllättävän paljon, se on hämmentävää. Iivariselta löytyy enemmän yllätyksellisyyttä viuhkasta kuin Kumelta. KaMa voittopeli oli kyllä kokonaisuutena huonoin näistä ensimmäisistä peleistä, mutta tärkeään paikka pisti Myllyniemi läpärin 1+1. Jaksovoiton ratkaisi Luoman Japi, joka paiskas merkistä väliin. Tästä on hyvä jatkaa eikä nyt ekojen pelien perusteella mikään heittopussi olla. Toivottavasti saadaan ehjä kausi ja et jätkät pysyisi terveinä.

Jompi kumpi meistä nyt muistaa väärin. Minulla ei tässä ole suurta tunteen paloa suuntaan tai toiseen. Minun mielestäni kuuluttaja oli ihan hauska, mutta en nyt ole myöskään barrikadeille nousemassa asiassa. Olisiko mahdollista, että muistikuvat ovat vähän sumenneet tämän myötä?
Totta, toinen varmasti muistaa väärin, koska eri muistikuvat. Itse uskoisin, että se olet sinä. Olisikohan netissä joku vanha ottelutallenne, josta näkisi, että sanoiko "nahan lätinän" jokaisessa sisävuorossa ja "päiväunet" jokaisessa palottomassa ajolähdössä.

Ei. Jos esität tuulesta temmatun väitteen tapahtumista, se on sinun vastuullasi kertoa ne faktat, ei minun vastuullani todistaa toiseksi.
Minun vastuullani ei ole kertoa mitään faktoja olettamukseni tueksi, koska en ole oletustani faktana koskaan esittänytkään, vaan nimenomaan oletuksena/arvauksena/luulona. Se mihin se oletus/arvaus/luulo perustuu on yksinkertaisesti se, että en usko, että jos Tervolta olisi kysytty, että "Voitko jättää "nahan lätinät", "märät päiväunet" ja "tyttöystävän tsemppaamiset" pois kuulutuksista sekä koittaa pitää volyymitason tasaisena, niin voit kuuluttaa Superia?", että hän ei olisi tuohon suostunut. Se perustuu siis omaan ihmistuntemukseeni ja uskomukseeni, ei faktoihin. Enkä faktaksi tosiaan sitä ole koskaan väittänytkään. Voin toki olla väärässäkin ja Tervo ei ole suostunut jättämään "nahan lätinöitä" pois sisällöstään. En ole myöskään nähnyt mitään tiedotetta Manse PP:ltä, missä sanottaisiin, että miksi kuuluttaja vaihdettiin, niin silloin ainoa mitä voi tehdä on olettaa/arvata.

No se ei mielestäni kerro muusta kuin siitä, että heillä on intohimoa seuraa kohtaan, mikä on vain positiivinen asia mille tahansa seuralle, jos tekemiset tässä määrin herättävät tunteita.
Ehkä joku voi asian näinkin nähdä. Ovatkohan @Ceisari ja @Super Kopittaja asiasta samaa mieltä, että ainoa johtopäätös, mikä noista ensimmäisistä viesteistänne pitäisi vetää on, että Manse PP:tä kohtaan on intohimoa, vai oliko viestien tarkoitus ennemminkin herättää keskustelua kuuluttajaan liittyen ja mahdollisesti johtaa vanhan kuuluttajan palauttamiseen?

Aiemmin aina jos stadionille tuli ~1000 ihmistä, johti tämä pysäköintihärdelliin. Kaikki paikat olivat täynnä, iso osa nappasi parkkisakkoja (mikä teki pelireissusta triplahintaisen), iso osa pysäköi johonkin hyvin kauas ja myöhästyi pelin alusta jne. Ratikka toivottavasti mahdollistaa sen, että iso osa lisäkatsojista sillä saapuu paikalle. Itse kun ainakin näen, että kuuluttajaa suurempi yleisön karkottaja on, jos paikalle ei pääse ilman jatkuvaa stressiä parkkeeramisesta ja sakoista.
No tästä alusta olen samaa mieltä. Myös omasta mielestäni oli parkkipaikkaongelmaa. Ehkä kuitenkin sellaiseen ongelmaan ratkaisuna voisi olla tehdä lisää parkkipaikkoja, kuten muualla Suomessa... Veikkaan/arvaan/oletan (ei ole valitettavasti faktatietoa tähänkään, koska en ole mikään oraakkeli, enkä pysty perustelemaan kaikkea faktoilla) että valtaosa katsojista ei kuitenkaan asu ratikan varrella.

Viimeksi muokattu:
Tosiasia Tervon" märistä päiväunista" on se, että hän todellakin sai siitä palautetta seurajohdolta sen jälkeen, kun lapset alkoivat kysellä vanhemmiltaan, mitä märkä päiväuni tarkoittaa. Lasten vanhemmat antoivat palautetta seurajohdolle, ja seurajohto tämän johdosta Tervolle. Tämä on fakta, johon voitte saada vahvistuksen Tervolta itseltään ja seurajohdolta. Kyse ei siis ole tosikkomaisuudesta eikä huumorintajun puutteesta.

Totta on, että tämänvuotinen juontaja ei ole yhtä vauhdikas (onneksi) kuin Tervo eikä pyri kovalla mekastuksella varastamaan huomiota itseensä, vaan antaa enemmän tilaa yleisölle. Yleisö on kannustanut ihan spontaanisti parissa ensimmäisessä ottelussa, vaikka kukaan ei ole vaatinut nahan lotinaa. Tervo tosiaankin käytti termiä "nahan lotina" joka ikisessä kotijoukkueen sisävuorossa - joskus useastikin. "Märät päiväunet" rajoitettiin seurajohdon vaatimuksesta loppukaudesta yhteen/jakso (vai olisko ollut yksi/ottelu).

Pysyn kannassani, että Kauppiin mennään katsomaan pesäpalloa ja kannustamaan omaa joukkuetta, eikä kuuntelemaan äänekästä yhden miehen show`ta. On mukava keskustella ystävien kanssa ottelun tuoksinnassa ilman liian kovaa taustahälyä ja osallistua kannustamiseen silloin, kun se paikka tulee.

Nykyinen otteluiden juontaja "Ruuska" ei onneksi ole yhtä paljon äänessä kuin Tervo. Ruuskalle on annettava propsit siitä, että hän kertoo eri pelitilanteissa "sääntöoppia", mikä on tarpeen, kun tamperelaisia opetetaan pelin saloihin ja lajia yritetään juurruttaa tulevaan pesäpallon pääkaupunkiin. Toivottavasti Ruuska jatkossa kertoisi myös vastustajan pelaajien taustoista (kasvattajaseura, vuodet superissa, jne). Omista pelaajistahan me jo tiedämmekin jo kaiken. 😂 :unsure:

Olisi toivottavaa, että Kaupin katsomon jokaiseen lohkoon (ykkös-kolmospuoli, päätykatsomo kakkospuoli ja keisarikatsomo) saisi synnytettyä isompia (yli 10 hlöä) kannustusryhmiä vähän samaan tapaan kuin Keisarikunnan 3-8 henkilön ryhmä on toteututtanut jo muutamana vuonna ykköspesän puolella. Tuo naisvoittoinen porukka on saanut kiitettävästi ääntä aikaan pienestä koostaan huolimatta. Mielestäni yleisön on tehtävä Kaupin stadionista vieraille vaikea - ei kenttäkuuluttajan.

Viimeksi muokattu:
Tämän kauden kommenteista liian pienelle huomiolle on jäänyt tosiseikka, että ulkopelin tärkeimmässä roolissa eli lukkarina on ollut ns. omakasvatti Alanen. Itseni ainakin yllätti pojan valmius pelata lähestulkoon junioripelien pohjalta noinkin valmista lukkaripeliä. Toki vielä kasvettaa on paljon mutta tuosta on hyvä jatkaa.

Mitä ottelutapahtumiin tulee niin pelaajat persoonineen ovat pääroolissa. Nämäkin hankinnat näyttäisivät onnistuneen uskottavasti aina pelinjohtajaa myöden. Toivottavasti sopivasti räiskettä löytyy kentältä kesän aikana, että voitaisiin puhua "viihteestä ja villistä pesiksestä" myös jatkossa. Otteluohjelman muutos viikonloppupainotteiseksi alkuperäisestä ei ainakaan tee tunnelmalle huonoa väittäisin. Viikonloppupeleissä on aina aivan eri syke kun arkipäivän nuhasissa väännöissä.

Kaupin kentästä huomiona voisi sanoa että katsomoja kiertävät muikkuverkko ensin vähän hämmästytti mutta loppujen lopuksi häiritsi yllättävän vähän pelin seuraamista. Ei äkkiseltä tule toista kenttää mieleen missä tälläinen viritelmä on tehty. Tosin tämä taitaa olla pakon sanelema asia koska toistaiseksi katsomot ovat vielä vanhat ennenkuin joskus saadaan uudet rakennelmat Kauppiin.
Muikkuverkkoja tarvitaan, eikä millään superpesispaikkakunnalla yleisö ei pääse yhtä lähelle pelaajia kuin Kaupissa, ja se on yksi Manse PP:n vahvuuksista, kunhan yleisö osaa ottaa asiasta vaarin. Kannustakaa omia ja hiillostakaa vastustajia.

Petteri Alanen on tosiaan yllättänyt nuoresta iästään huolimatta kypsällä pelillään. Peetu ja veljensä Pyry ovat molemmat seuraavat kymmenen vuotta Superpesiksen huippua - jos pysyvät terveinä. Pyryllä on jo ollut terveysongelmia.

Tosiasia Tervon" märistä päiväunista" on se, että hän todellakin sai siitä palautetta seurajohdolta sen jälkeen, kun lapset alkoivat kysellä vanhemmiltaan, mitä märkä päiväuni tarkoittaa. Lasten vanhemmat antoivat palautetta seurajohdolle, ja seurajohto tämän johdosta Tervolle. Tämä on fakta, johon voitte saada vahvistuksen Tervolta itseltään ja seurajohdolta. Kyse ei siis ole tosikkomaisuudesta eikä huumorintajun puutteesta.

Totta on, että tämänvuotinen juontaja ei ole yhtä vauhdikas (onneksi) kuin Tervo eikä pyri kovalla mekastuksella varastamaan huomiota itseensä, vaan antaa enemmän tilaa yleisölle. Yleisö on kannustanut ihan spontaanisti parissa ensimmäisessä ottelussa, vaikka kukaan ei ole vaatinut nahan lotinaa. Tervo tosiaankin käytti termiä "nahan lotina" joka ikisessä kotijoukkueen sisävuorossa - joskus useastikin. "Märät päiväunet" rajoitettiin seurajohdon vaatimuksesta loppukaudesta yhteen/jakso (vai olisko ollut yksi/ottelu).

Pysyn kannassani, että Kauppiin mennään katsomaan pesäpalloa ja kannustamaan omaa joukkuetta, eikä kuuntelemaan äänekästä yhden miehen show`ta. On mukava keskustella ystävien kanssa ottelun tuoksinnassa ilman liian kovaa taustahälyä ja osallistua kannustamiseen silloin, kun se paikka tulee.

Nykyinen otteluiden juontaja "Ruuska" ei onneksi ole yhtä paljon äänessä kuin Tervo. Ruuskalle on annettava propsit siitä, että hän kertoo eri pelitilanteissa "sääntöoppia", mikä on tarpeen, kun tamperelaisia opetetaan pelin saloihin ja lajia yritetään juurruttaa tulevaan pesäpallon pääkaupunkiin. Toivottavasti Ruuska jatkossa kertoisi myös vastustajan pelaajien taustoista (kasvattajaseura, vuodet superissa, jne). Omista pelaajistahan me jo tiedämmekin jo kaiken. 😂 :unsure:

Olisi toivottavaa, että Kaupin katsomon jokaiseen lohkoon (ykkös-kolmospuoli, päätykatsomo kakkospuoli ja keisarikatsomo) saisi synnytettyä isompia (yli 10 hlöä) kannustusryhmiä vähän samaan tapaan kuin Keisarikunnan 3-8 henkilön ryhmä on toteututtanut jo muutamana vuonna ykköspesän puolella. Tuo naisvoittoinen porukka on saanut kiitettävästi ääntä aikaan pienestä koostaan huolimatta. Mielestäni yleisön on tehtävä Kaupin stadionista vieraille vaikea - ei kenttäkuuluttajan.

Pelkään, että Tervon myötä Kaupista on kadonnut myös viihde ja villeys ja jäljelle on jäänyt vain pesäpallo. Fanikameran perusteella on vaikea tehdä tarkkoja johtopäätöksiä, mutta näin on käynyt ainakin seuran somekanaville. Pitää mennä huomenna tarkistamaan asia ensimmäistä kertaa tällä kaudella paikanpäälle Kauppiin.

Kannustusryhmien syntymistä eri katsomon lohkoihin ei ainakaan edesauta nykyisen seurajohdon nuiva suhtautuminen kannattajaryhmään (Keisarikuntaan).

Jotain seuran nykytilasta kielii myös se, että moni pitkän linjan tekijä on huhujen mukaan astunut sivuun.

Kauppiin menen pesäpallon vuoksi ja aiemmin erityisesti sen tunnelman vuoksi. Nyt se on hieman äänetöntä, hajutonta ja mautonta kuin väljähtynyt äänetön pieru. Ei ne selostukset ole koskaan peliä häirinneet, ainakaan minua. Pesäpallo on nimenomaan tunnepeli ja luulen ja uskon että Tervo sytytti myös pelaajia värikkäällä hehkutuksellaan. Ei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta onhan se sellaista virkamiesmäistä et ainoa tunne joka siellä tulee on nälän, silloin kun tuulee makkarakioskilta päin. Rosenberg selosti viime vuonna naisten pelit ja nyt tosiaan miestenkin... Taisi muuten osa Keisarikannattaja-ryhmästäkin jättää leikin sikseen? Tuntuu ettei siitä porukasta ei enää lähde samalla tavalla ääntä eikä täten saa katsomoa samalla tavalla mukaan? Istun normaalisti vähän eri puolella kuin tuo porukka, niin en tiedä keitä siihen kuuluu/kuului.

Sitten hieman asiaa pelaajista ja pelaamisesta.

Mahtava sisääntulo Torpalta viime sunnuntaina kakkoskoppariksi! Aivan jäätävän hyvin mennyt kentälle, varsinkin Kankaanpään pelissä! Räpyläkin pitänyt ja uskaltanut tulla rohkeasti hakemaan välilyöntejä. Jo viime kaudella näki et kentällemeno on parantunut huomattavasti ja ottanut vielä askeleita lisää! Tuomistolla taitaa olla hermojen kanssa taistelua, kun ekat kaksi peliä otti kropalla enemmän palloa kiinni kuin räpylällä, mutta onneksi KaMa otteluun jo alkoi tarttumaan räpylään ja komea syöksykoppikin kaupan päälle. Vähän samaa ollut havaittavissa aiemmissa superikarsinnoissa. Tätä varmempaa Tuomistoa on totuttu näkemään ykkösessä. KC oli hyvä Kouvola-peleissä sekä sisällä että ulkona. Hotakaisen kädestä on tullut se yksi juoksu, ei sen enempää, melko tasaista suorittamista mutta mailan varressa odotan vielä enemmän. Tuohisaaren räpylä on vuotanut huolella ekat kaksi peliä, mutta hänelläkin jo askel parempaan KaMa pelissä. Lisäksi kentällemeno takkuili ekat pari peliä. Myllyniemi vaikuttaa erittäin pätevältä kaverilta, niin ulkona kuin sisälläkin ja nopeutta näyttäisi riittävän. Eirola, Luoma, Haukkala ei kovin montaa suoritusta, niin en osaa vielä sanoa. Niemellä on ollut paikkoja, mutta ei vielä ihan hirveän tasaista suorittamista... sitä kaipaisi lisää. Ukkosen jumala Malinen on ollut itselleni se positiivisin yllättäjä. Sen verran monta ykkösen peliä nähnyt Maliselta mailan varressa, että olin jo valmis lyttäämään kaverin aivan täysin. Viime vuosina jäi kakkosjokeriksi kauden edetessä, kun ei vaan pallo käynyt mailaan tai toisinpäin. Alasen veljeskatraan nuorempi lukkari on kanssa esiintynyt edukseen siihen nähden et lähti kauteen kolmoslukkarina (?). Uskoisin et jos Lassila on terveenä, niin hän syöttäisi. Parempi käsi ja enemmän annettavaa sisällä kuin Alasella. Kama-pelissä oli jo jokerina, kenties pakon sanelemana tai sitten vain testaamassa kuntoaan.

Merkkivirheitä tulee vieläkin yllättävän paljon, se on hämmentävää. Iivariselta löytyy enemmän yllätyksellisyyttä viuhkasta kuin Kumelta. KaMa voittopeli oli kyllä kokonaisuutena huonoin näistä ensimmäisistä peleistä, mutta tärkeään paikka pisti Myllyniemi läpärin 1+1. Jaksovoiton ratkaisi Luoman Japi, joka paiskas merkistä väliin. Tästä on hyvä jatkaa eikä nyt ekojen pelien perusteella mikään heittopussi olla. Toivottavasti saadaan ehjä kausi ja et jätkät pysyisi terveinä.
Siinäpä otteluselostus - kaikenlaisia havaintoja tuli kerrotuksi. Kopparin tontti on sellainen, että jos et saa palloa kiinni, pysäytä se! Tuomisto ei päästänyt palloa läpi, vaan pysäytti sen, ja hyvä näin.

Niin, intohimoa Manse PP:tä kohtaan löytyy kyllä, kun puhutaan itse joukkueesta, mutta seurasta puhuttaessa on vaikea sanoa samaa. Kuten tuossa jo @taukomakkaran toimesta mainittiin, niin nykyseurajohdon suhtautuminen faneihin on vähintäänkin erikoista, kun puhutaan yleisesti urheilukulttuurista ja fanien merkityksestä urheiluseuroille. Mitä seura on ilman faneja? Jos kukaan ei välitä ja kannusta, niin kauanko sitä kiinnostaa pelaajienkaan pelata? Aika onttoa olisi ilman meitä kannattajia.

Kauanko pesäpallo jaksaa kiinnostaa Tampereella niitä, joilla ei sitä intohimoa ole entuudestaan? Vaikea kuvitella suuremman yleisön innostuvan tällä meiningillä, kun ottelutapahtuma ja somemateriaali ovat sitä samaa harmaata massaa kuin muuallakin (paria paikkakuntaa lukuunottamatta), ja se ei kyllä montaa innosta. Pidemmän päälle tässä hommassa ei nimittäin käy niin, että väen vähetessä pidot paranisivat, vaan homma loppuu kokonaan. Nyt kun ylin sarjataso on saavutettu, niin olisi suotavaa kehittyä entistä paremmaksi ja tarjota sitä viihdettä ja villiä pesistä myös tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.

Tänään on taas sellainen päivä, jolloin pallo nousee Kaupissa ilmaan ja pisteiden kartuttaminen olisi helkkarin hieno homma. Ei muuta kuin äänenavaus kuntoon ja paikalle!

Jotain seuran nykytilasta kielii myös se, että moni pitkän linjan tekijä on huhujen mukaan astunut sivuun.

Tuo on pistänyt itsellekin silmään, että monet jo pitkään mukana olleet ovat loistaneet nyt poissaolollaan. Esimerkiksi Mansen pitkäaikainen(?) yhteistyökumppani Korpelan lihajaloste on näköjään vaihtunut nyt Superin kynnyksellä toiseen firmaan. Ymmärtääkseni Korpelat ovat olleet vahvasti mukana Mansen toiminnassa aiemmin jopa pelinjohtotasoa myöten, mutta nyt ovat jääneet sivuun. Toki voi olla kyseessä luonnollinen siirtyminen pois yhteistyökumppanin pallilta, mutta ymmärtääkseni Korpela olisi rahallisesti panostanut paljon Mansen toimintaan ja tuntuu oudolta, että tuo panostus lopetetaan juuri Superiin nousun jälkeen. Kuulin myös, että Helimon toiminta Kumea kohtaan oli hieman ristiriitaista nousun jälkeen. Siinäkin saattaa olla yksi syy miksi näitä pitkän linjan tekijöitä on jäänyt pois.

Kopparin tontti on sellainen, että jos et saa palloa kiinni, pysäytä se! Tuomisto ei päästänyt palloa läpi, vaan pysäytti sen, ja hyvä näin.
Eikai se räpylä pelkästään koristeena ole =D Mun pointti oli se, että Tuomisto pelasi ykkösessä ulkona kaikki pelit erittäin vakuuttavasti poislukien superikarsintapelit. Tein siis olettamuksen, että hieman on hermojen/jännityksen kanssa hänellä tekemistä. Kuten aiemmin sanoin, niin paljon totutumpaa Tuomistoa oli jo KaMa pelissä.

No, se on hyvä, että on olemassa YouTube ja sieltä saattaa löytyä vanhoja otteluvideoita. Ensimmäinen täysi ottelu, joka tuli vastaan hakusanalla "Manse PP" oli tämä Jymyn kakkosjoukkuetta vastaan 2018 pelattu kotipeli, jossa Janne Tervo kuuluttajana (Manse PP:n kuuluttaja ainakin 2013-2019):

Katsoin tuon ja vetäsin pienen yhteenvedon noiden härskeimpien humorististen termien osalta ("Märkä päiväuni", "nahan lotina" ja "tyttöystävän tsemppaaminen"). Viivalla merkitty vuoroparit, joissa ei ollut mitään noista ja ajoilla 10 s tarkkuudella ja suluissa merkitty joissa oli jotain noista:

1J1VP: -
1J2VP: -
1J3VP: 36:29 (nahan lotina), 38:30 (nahan lotina)
1J4VP: 1:01:10 (nahan lotina)
2J1VP: -
2J2VP: -
2J3VP: 1:29:50 (märkä päiväuni), 1:30:30 (nahan lotina)
2J4VP: -

Yhteenvetona kahdeksasta vuoroparista kolmessa oli jotain (eli viidessä vuoroparissa ei ollut mitään). Mitään muuta Superiin sopimatonta mielestäni tuossa kuulutuksessa ei ollut, vaan taso oli muuten erinomainen. Itse en pidä edes tuota "nahan lotinaa" asiattomana ilmauksena, mutta ymmärrän jos yleisen mielipiteen mukaan se on asiaton. Lisäksi omasta mielestäni tässäkin pelissä oli enemmän noita ilmauksia kuin viime kauden (2019) peleissä keskimäärin. Kyllähän Tervo on koko ajan mielestäni karsinut tuota härskeintä humoristista sisältöä sitä mukaan, kun katsojakunta on laajentunut siitä alkuperäisestä (2013) Suomisarjan äijäporukasta kohti monenlaista erityyppistä katsojaa ja seuran juniorimäärät on moninkertaistuneet.

Että nämä kommentit eivät vain yksinkertaisesti ole totta (sori, mutta näin asia vain on, voi itse katsoa tuosta yltä, jos ei usko):
Tervo tosiaankin käytti termiä "nahan lotina" joka ikisessä kotijoukkueen sisävuorossa
Lisäksi esimerkiksi tuon pelin 1J4T (57:40) Mansella oli paloton ajolähtö eikä ollut "Märkä päiväuni" -ilmausta.

Tosiasia Tervon" märistä päiväunista" on se, että hän todellakin sai siitä palautetta seurajohdolta sen jälkeen, kun lapset alkoivat kysellä vanhemmiltaan, mitä märkä päiväuni tarkoittaa.
No tässä on ihan pätevä argumentti ja en itsekään ainakaan tuota ilmausta olisi Superissa jatkanut juuri tuon takia.

Lasten vanhemmat antoivat palautetta seurajohdolle, ja seurajohto tämän johdosta Tervolle. Tämä on fakta, johon voitte saada vahvistuksen Tervolta itseltään ja seurajohdolta. Kyse ei siis ole tosikkomaisuudesta eikä huumorintajun puutteesta.
"Märät päiväunet" rajoitettiin seurajohdon vaatimuksesta loppukaudesta yhteen/jakso (vai olisko ollut yksi/ottelu).
Pitääpä kysyä. Näillä perustein en näitä kommentteja ihan usko, koska nuo aiemmat kuvauksesi, että "märkiä päiväunia" oli aina palottomissa ajolähdöissä ja "nahka lotisi" jokaisessa sisävuorossa osoittautuivat jo epätosiksi tuossa YouTube -videossa.

Kyllä Tervokin esitteli pelaajia ja sääntöjä, mm. tuossa YouTube -videossa mainitsi, että Jymy Jaguarseissa pelannut Kuosmanen on Mikko Kuosmasen poika. Mutta ei katsojat mielestäni mene urheilutapahtumiin pääosin niiden esittelyjen takia, ne voi lukea netistäkin, vaan sen tunnelman. Tämä "pesäpallon pääkaupunki" on hyvä tavoite, mutta uhkaa jäädä vain poliitikkomaiseksi sanahelinäksi, jos peleissä ei ole parempi tunnelma kuin muilla pesäpallopaikoilla.

Ja kyllä mä edelleenkin oletan/arvaan/luulen, että Tervolle ei ole tehty ehdotusta, että karsisi nuo edellä mainitut asiat pois, niin voisi kuuluttaa Superia.

No tuosta YouTube -videosta voi jokainen katsoa ja tehdä omat päätelmät, että olisiko tuo hyvää vai huonoa kuuluttamista Superiin. Omasta mielestäni olisi erinomaista kuuluttamista Superiin, kun nuo härskeimmät humoristiset jutut ottaisi pois. Mielellään kuulisin mielipiteitä myös Manse PP:n kannattajien ulkopuolelta (esim. pesäpallosta paljon ymmärtävältä @MieVaan :lta). Voi myös tykätä tästä viestistä, jos on sitä mieltä, että Tervon kuulutus Superissa (jos jättäisi nuo härskeimmät humoristiset ilmaukset pois) olisi positiivinen asia.

Viimeksi muokattu:
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.