En muista lukeneeni mainitsemaltasi islantilaiselta kirjailijalta mitään. Kuitenkin, Islanti aiheena on kiinnostanut minua jossakin määrin ja olen lukenut joltakin muulta islantilaiselta jotakin ja katsellut lähinnä Yle Areenasta islantilaisia tv-sarjoja. Osa mainitsemistani on jäänyt kesken, ainoa Islanti-aiheinen jonka muistan on Satu Rämön kaksi Islantiin sijoittuvaa dekkaria, jotka on muutenkin olleet aika paljon esillä.No katohan, sen verran muistin oikein, että uusimmasta päästä tätä sarjaa oli... 🙂
Entä onko kirjaraati lukenu tämmöistä, kuin Lilja Sigurdardottir: Jääkylmä aurinko?
Itte taannoin lukasin, ja kehuihin nähden ylimainostettu, petyin. Kirjailijan nimestäkin voi päätel, että Islantiin mennään... Loppuikin niin kesken, että jatko-ossaa lienee Aroran etsivätyölle tulossa... 🤔
Nyt on pöydäl uusin Vares. Vareksista tykänny myös. Niissä rikosvyyhtien taustal myös rento turkkulaine tunnelma, Kaskenkadun Apoteekis ja Olkun paaris... 🙂👉
Reijo Mäen Vares-kirjoja olen lukenut. Ne ovat tiettyyn mielialaan sopivia rentoja dekkareita. Vähän samaan genreen liittyen teen kaksi kirjailijasuositusta, molempien etunimi on Ari. Ari Paulow on kaksikosta enemmän Vares-tyyppinen, hänen dekkarinsa sijoittuvat Oulun maisemiin, baarielämällä on oma keskeinen osansa. Toinen Ari on Ari Wahlsten. Hänen Kit Karisma -dekkarinsa ovat ehdottomia suosikkejaan. Wahlsten on ollut Lapinlahden linnut -ryhmän jäsen ja kirjojensa päähenkilö Kit Karisma on Helsingissä toimiva yksityisetsivä, on musta mies jolla on Suomen ja USAn kaksoiskansalaisuus. Nämäkin ovat varsin leppoisaa luettavaa, Karisman sanailu konnien kanssa ajoittain varsin hauskaa.