Supervuoro Verkkolehti »

Kuinka saada yleisöä lisää Superpesikseen?

Eikös tuo nyt ollut päätetty jo viime vuonna.

Tuo kommentti, mihin vastasit, oli kirjoitettu jo viime lokakuussa. Superpesiksen tiedote on joulukuulta.

katso liitettä 2752
Vuosien 1987–2023 satoa aiheesta juoksumäärän vaikutus yleisömäärään miesten runkosarjan osalta graafisessa muodossa. Korrelaatiokerroin on -0,30. Säästän lukijan toiselta esitykseltä, mutta otettaessa juoksumäärä edeltävältä kaudelta mennään vielä selvästi enemmän pakkasen puolelle.

Aloitusvuosi on tuo, koska silloin alettiin pelata varsinaisia pudotuspelejä.
Yllättävä tulos, laitapa se toinenkin kuva. Olis kuvitellut että paljon juoksuja=paljon tapahtumia kentällä=viihdyttävä peli. Mutta näköjään juuri päinvastoin.

Yllättävä tulos, laitapa se toinenkin kuva. Olis kuvitellut että paljon juoksuja=paljon tapahtumia kentällä=viihdyttävä peli. Mutta näköjään juuri päinvastoin.

Analysoin tilastoa n. 10 sekuntia ja tulin loogiseen lopputulokseen:

- Pelit missä on hirveä määrä juoksuja ovat yleensä kärkijoukkue vs jumbojoukkue -tasoa missä toinen saa 20-0 turpaan
- Huippuottelut ovat usein aika vähäjuoksuisia, tasaisia vääntöjä kiitos molemminpuolisen laadukkaan ulkopelin

Se taas on ilman tilastojakin selvä asia että kahden kärkijoukkueen kohdatessa yleisömäärä on korkeimmillaan, joten lopputuloksena muodostuu kuvan kaltainen tilasto.

- Pelit missä on hirveä määrä juoksuja ovat yleensä kärkijoukkue vs jumbojoukkue -tasoa missä toinen saa 20-0 turpaan
- Huippuottelut ovat usein aika vähäjuoksuisia, tasaisia vääntöjä kiitos molemminpuolisen laadukkaan ulkopelin

Se taas on ilman tilastojakin selvä asia että kahden kärkijoukkueen kohdatessa yleisömäärä on korkeimmillaan, joten lopputuloksena muodostuu kuvan kaltainen tilasto.
Ko. kuvassa näyttäisi olevan vain 1 mittauspiste per vuosi eli kunkin kauden yleisö- ja juoksukeskiarvoja käytetty? Kiinnostavaa olisi nähdä vastaava kaavio, jossa olisi kaikki ottelut mukana, niin näkisi, onko tuo päätelmä kuitenkin oikea. Voi olla aika työlästä koota nuo datat, mutta ehkä voisi koostaa ihan vain viimeisimmiltä vuosilta?

LBC

taas on ilman tilastojakin selvä asia että kahden kärkijoukkueen kohdatessa yleisömäärä on korkeimmillaan, joten lopputuloksena muodostuu kuvan kaltainen tilasto.
Niin, mulla nyrjähti ajatus jo alkumetreillä, kuinka katsojat valkkaavat pelin juoksujen perusteella... kai se mieluummin noin menee

Niin, mulla nyrjähti ajatus jo alkumetreillä, kuinka katsojat valkkaavat pelin juoksujen perusteella...
Et ole koskaan kuullut teoriaa, että pitää saada lisää juoksuja, jotta saadaan lisää yleisöä, koska ne tulevat katsomaan runsasjuoksuista peliä? Supervuoroparin poistohan nyt tosin laskee juoksukeskiarvoa jo itsessään hiukan.

Ko. kuvassa näyttäisi olevan vain 1 mittauspiste per vuosi eli kunkin kauden yleisö- ja juoksukeskiarvoja käytetty?
Juuri näin.

Pesäpalloliiton johto on valmis myymään vaikka sielunsa saadakseen lisää katsojia. Ei sillä nyt niin väliä ole, jos lapsi menee pesuveden mukana.
Tätähän se on ollut koko omankin pesäpallohistorian ajan, välillä onnistuneita muutoksia, välillä ei. Kait tämä ainakin lyhentää pelejä jos sitä haetaan kun nykyihmisellä ei ole enää aikaa maratonpeleihin.

Supervuoropari tuli pesäpallon (runkosarjaotteluihin) vuonna 1990, jaksopeli vuonna 1994 ja kotiutuslyöntikilpailu vuonna 1996.
Jos ottelua halutaan lyhentää, olisin itse jättänyt supervuoroparin mutta lopettanut kotiutuslyöntikilpailut runkosarjaottelujen osalta. Jos peli olisi supervuoroparin jälkeen tasan, ottelun lopputulos olisi tasapeli ja pisteet jaettaisiin 1-1 kuten tehtiin ennen vuotta 1996. Analogiana jalkapallossakin on tasapeli mahdollinen ja varsin yleinen lopputulos (paitsi kun pelataan cup-muotoista sarjaa).

Niin tai sitten vesisateella tulee vähän katsojia ja vähän juoksuja, aurinkoisella ilmalla päinvastoin.

LBC

Supervuoropari tuli pesäpallon (runkosarjaotteluihin) vuonna 1990,
olikohan runkosarjaotteluissa, vielä 1993 oli 9 vuoroparin tasureita.
Minäkin olisin ollut useamman tasapelin ja pelkän pesäpallon eli vuoroparin kannalla. Mutta anyway mun mielestä hyvä, että jompikumpi lähti.

LBC

Et ole koskaan kuullut teoriaa, että pitää saada lisää juoksuja, jotta saadaan lisää yleisöä, koska ne tulevat katsomaan runsasjuoksuista peliä?
Niin tai sitten vesisateella tulee vähän katsojia ja vähän juoksuja, aurinkoisella ilmalla päinvastoin.
Tai alkukauden kylmillä, jolloin pallo ei liiku. tekijöitä on paljon.

kieltämättä:
Lähimenneisyydestä kausi 2018 oli runsasjuoksuinen, mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lämmin keli pitkin kesää => yleisö tykkää => kentät kimmoisia => juoksuja => yleisö tykkää. Mailatkin taisi uudistua just sopivasti särkyviksi mutta tehokkaiksi. Hamina kävi sarjassa nostamassa yleisömääriä. Joensuu sai uuden stadionin käyttöönsä ja melkoinen buumi alkoi syntyä, kunhan tajusivat, että mennään nyt sillä Pennasella.

Itse virnuilin siis sitä, että joku satunnaisesti runsasjuoksuisessa ottelussa ollut katsoja innostuu lajista ja alkaa miettimään, milloinkas se seuraava isojuoksuinen peli onkaan? no ei vielä tuo eikä tuo, mutta kahden viikon päästä taas tulee. Noin kärjistetysti.

Mielestäni Superpesis on mennyt viime vuosina oikeaan suuntaan pelitapahtumien kiinnostavuuden lisäämisessä esimerkiksi miesten sarjassa joukkuemäärän vähentämisellä ja tänä vuonna jatkosarjan ottamisena jälleen mukaan kuvioihin.

Itse ottelutapahtumien sisään toisin enemmän tietouden lisäämistä pesäpallon taktisesta puolesta. Olen muutaman kerran ollut katsomossa täysin ummikkojen kanssa ja luonnollisesti joutunut koko pelin ajan selostamaan miksi koppeja lyödään tai lukkari heittelee paljon jne. Mutta kun olen taktisuutta avannut, niin ystäväni ovat olleet innoissaan pelistä ja ajatelleet heti tulevansa vielä uudelleenkin katsomoon. Eli itse laji on näyttävää ja mielekästä seurata paikan päällä.

Nykyaikana suurimmalla osalla kentistä on jo käytössä sähköiset "mainostaulut" joissa voisi esim. vuoronvaihtojen aikaan käydä läpi erilaisia tilanteita kentällä taktisesta näkökulmasta. Esim. mitä katsojan kannattaa seurata eri tilanteissa. Palvelisivat sekä uusia lajista tietämättömiä, mutta täyttäisivät myös tyhjiä hetkiä ottelutapahtumiin, jolloin normaalisti kuunnellaan mainoksia.

Toinen asia, jonka näkisin pesäpallon kaltaisessa lajissa toimivan olisi jääkiekon tyyliin tuotavien pelinaikaisten tilastojen jakaminen katsojille. Esim. etenijöiden liikkuminen pesänväleillä ja lyöntien nopeudet. Olisi itselleni ainakin katsojana mielenkiintoista saada pelin aikana dataa siitä, kuinka nopeasti kärkietenijät tulevat kolmoselta kotiin ja kuinka lujaa palloa lyödään. En osaa sanoa kuinka vaikea tämä olisi toteuttaa, mutta nykyajan tekniikkaa hyväksi käyttämällä en uskoisi olevan mahdotonta. Vaatisi toki halua toteuttaa tai mahdollisesti innovoida uutta ja viedä lajia sitäkin kautta eteenpäin.

Mielestäni hyvä kirjoitus yhdestä ketjusta eräs käyttäjä oli kirjoittanut.

"Meillä tulee aina olemaan vanhan liiton jääriä, joille nykypesis ei tule kelpaamaan. Onneksi se tarkoittaa, ettei tarvitse tulla Pihkalaan tai minnekään muuallekaan, jos pesis ei kiinnosta. Kaikille parempi niin. Säännöt eivät näillä annetuilla argumenteilla muutu."

Tästä täysin samaa mieltä. Itse en ainakaan katsele peruutuspeilistä ja haikaile takaisin vanhaan maailmaan. Mielestäni hyvä, että nyky pesäpallossa ottelun voittaja kuuluu ratkaista eikä jättää ottelua kesken. Jos kerta ottelu kestää liian pitkään siihen on helppo ratkaisu miksi seuraa pesäpalloa ja vaivaantuu sitä katsomaan ja vaivautuu edes kömpimään paikan päälle. Jos ottelu kestää pitkään ei varmaan kannata seurata lajia. Veikkaan että aika moni tätä kestoa ei koe ongelmaksi ku muutama vanhan liiton jäärä.

Itse en koskaan "vaklaa" otteluita sillä perusteella missä pelissä tulee juoksuja aivan helkutisti. En koskaan ole miettinyt asiaa. Itse valitten joukkueen mukaan Vimpeli, Manse, Joma, Sotkamo kärkijoukkueista eniten kiinnostaa sekä ankkurit, ja pattu noista muista porukoista.

Jos lähden Vimpeliin kattoo peliä niin kyllä se on jymy ja Manse joita tulee lähdettyä kattomaan.

Itse koe että pesäpallo peli kestäisi kauan, mielestäni siinä ei ole ongelmaa. En ole koskaan kokenut ongelmaa. Enkä koe että säntöjä pitäis alkaa muuttaa. Eli jatketaan samalla tavalla ku ennenkin.

Mielestäni hyvä kirjoitus yhdestä ketjusta eräs käyttäjä oli kirjoittanut.

"Meillä tulee aina olemaan vanhan liiton jääriä, joille nykypesis ei tule kelpaamaan. Onneksi se tarkoittaa, ettei tarvitse tulla Pihkalaan tai minnekään muuallekaan, jos pesis ei kiinnosta. Kaikille parempi niin. Säännöt eivät näillä annetuilla argumenteilla muutu."

Tästä täysin samaa mieltä. Itse en ainakaan katsele peruutuspeilistä ja haikaile takaisin vanhaan maailmaan. Mielestäni hyvä, että nyky pesäpallossa ottelun voittaja kuuluu ratkaista eikä jättää ottelua kesken. Jos kerta ottelu kestää liian pitkään siihen on helppo ratkaisu miksi seuraa pesäpalloa ja vaivaantuu sitä katsomaan ja vaivautuu edes kömpimään paikan päälle. Jos ottelu kestää pitkään ei varmaan kannata seurata lajia. Veikkaan että aika moni tätä kestoa ei koe ongelmaksi ku muutama vanhan liiton jäärä.

Itse en koskaan "vaklaa" otteluita sillä perusteella missä pelissä tulee juoksuja aivan helkutisti. En koskaan ole miettinyt asiaa. Itse valitten joukkueen mukaan Vimpeli, Manse, Joma, Sotkamo kärkijoukkueista eniten kiinnostaa sekä ankkurit, ja pattu noista muista porukoista.

Jos lähden Vimpeliin kattoo peliä niin kyllä se on jymy ja Manse joita tulee lähdettyä kattomaan.

Itse koe että pesäpallo peli kestäisi kauan, mielestäni siinä ei ole ongelmaa. En ole koskaan kokenut ongelmaa. Enkä koe että säntöjä pitäis alkaa muuttaa. Eli jatketaan samalla tavalla ku ennenkin.
Sulla on täys oikeus omaan mielipiteeseen ja niin on mullakin. Mulle on ihan sama, jos sun tai Janskin tai jonkun muun mielestä mun ei tarvitse tulla peliä katsomaan. Tulen jos tulen ja silloin kun huvittaa, voi olla etten tule. Sääntöjä pitäisi kuitenkin muuttaa, se on mun mielipide. Ei tarvi kutsua jääräksi kuitenkaan. En minäkään kutsu teitä jääräksi, jos te haluatte väkisin pysyä nykyisissä säännöissä.

Sulla on täys oikeus omaan mielipiteeseen ja niin on mullakin. Mulle on ihan sama, jos sun tai Janskin tai jonkun muun mielestä mun ei tarvitse tulla peliä katsomaan. Tulen jos tulen ja silloin kun huvittaa, voi olla etten tule. Sääntöjä pitäisi kuitenkin muuttaa, se on mun mielipide. Ei tarvi kutsua jääräksi kuitenkaan. En minäkään kutsu teitä jääräksi, jos te haluatte väkisin pysyä nykyisissä säännöissä.
En tietääkseni puhunut kenestäkään nimellä. Joten et voi tietää ketä tarkotin. Se että lainasi janskin viestin joka kritisoi sinua tahkon ketjussa ei tarkoita, että olisin tässä ketjussa tarkoittanut sinua.

Sille en voi mitään jos pahoitit mielesi tästä asiasta. Olet oikeutettu mielipiteesi niikun minäkin. Puhuin nyt lähinnä pelin kestosta enkä sinun kannastasi. Toki se ei oikeuta ketään kutsumaan jääräksi mutta en keksinyt muutakaan osuvaa nimeä.

Mielenkiintoinen ajatus tuli isältäni tuossa yksi päivä. Pitäisi olla myynnissä myös kausikortteja, jotka sisältävät joukkueen kaikki ottelut, siis vierasottelutkin. Toki näillä olisi sitten hintalappuakin enemmän ja seurat joutuisivat keskenään neuvottelemaan rahojen jyvityksestä, mutta innostaisi matkailuun ja turismiin kun noita olisi pieni määrä jokaisella joukkueella myynnissä, ja velvoite raapaista pieni osa katsomosta aina vieeaskannattajien käyttöön. Lisäisi myös yhteisöllisyyden tunnetta.

Tuo Kertsinpompun ehdotus taktisen tietämyksen selostamisesta tavan katsojalle on tosi hyvä. Vaikka luulen olevani keskivertokatsojaa paremmin perillä pelin sisällöstä, niin siltikin olisi kiva, jos avattaisiin jotenkin pelin hienouksia. Tavan katsojalle voi olla aika hämärän peitossa, miksi ulkokentällä pelaajat vaihtavat paikkoja yms. juttuja voisi jotenkin avata. Sitä en kyllä keksi miten se käytännössä tehtäisiin, mutta hyvä idea.

Pitäisi olla myynnissä myös kausikortteja, jotka sisältävät joukkueen kaikki ottelut, siis vierasottelutkin.
Tuskin olisi mikään myyntimenestys. Esim. Hyvinkäältä on ajallisesti matkaa Sotkamoon ja Raaheen yli 6 tuntia. Tai mikäs siinä körötellessä kesäyössä, jos ei aamulla tarvitse töihin mennä. Itse kyllä mieluummin katsoisin pelin kotisohvalla, kuin ajaisin yli 6 tuntia suuntaansa.

Tuo Kertsinpompun ehdotus taktisen tietämyksen selostamisesta tavan katsojalle on tosi hyvä. Vaikka luulen olevani keskivertokatsojaa paremmin perillä pelin sisällöstä, niin siltikin olisi kiva, jos avattaisiin jotenkin pelin hienouksia. Tavan katsojalle voi olla aika hämärän peitossa, miksi ulkokentällä pelaajat vaihtavat paikkoja yms. juttuja voisi jotenkin avata. Sitä en kyllä keksi miten se käytännössä tehtäisiin, mutta hyvä idea.
Tampereella ottelukuuluttaja on useasti (ja ehkä vielä pari-kolme vuotta sitten enempi) selittänyt yleisölle, mitä kentällä tapahtuu. Ei siis vain "väärä", vaan mikä se tuomio oli, mikä syötössä oli väärin jne.

Tästä toki moni kokenut vieraskatsoja on myös valittanut, että tällainen vasta-alkajille tarkoitettu ei peliin kuulu...

Koplan matseissa oli joskus 6 v tms kotiotteluita joissa kakkospuolen katsomon viimeiseen nurkkaan oli tuotu pari kajaria ja mikrofoni ja siellä sitten pesiksen saloja tunteva taho selitti mitä tapahtuu ja miksi, mitkä ovat taktiset vaihtoehdot jne. Olisiko ollut vielä joku flyerikin jaossa jossa sääntötiivistelmä tms. Etukäteen sitten ilmoitettiin, että moinen palvelu on tarjolla ja asiasta mainittiin ottelun alussa. En osaa sanoa kuinka paljon sinne tuli katsojia nimenomaan tuon takia. Mutta kyllä mä aina mahduin suunnilleen omille nurkilleni mistä tykkään KSS Areenalla seurata.

Tuota ei tainnut olla kuin yhden kesän eikä kyllä kaikissa matseissakaan mielestäni.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.