Kiinnostavaa dataa. Tehdäänpä pieni laskuharjoitus:Painetaan offtopicia mutta ei anneta sen haitata. Tekstistä tuli aikamoinen oksennus, koittakaa selvitä.
Aika vaikea lähteä syyttämään Ruutua merkittävästä katsojamäärien pudotuksesta varsinkaan kun samaa pudotusta on havaittavissa kaikissa lajeissa, oli niillä millaisia suoratoistopalvelusopimuksia tahansa. Fanikameralähetykset tulivat pesäpalloon kaikkien otteluiden osalta Ruutuun 2017 (Superpesis-tarjonta laajenee – Fanikameralla mukaan jokaisen ottelun sykkeeseen suorana). Nelosellehan oikeudet siirtyivät jo merkittävästi aikaisemmin kaudelle 2010 (Superpesiksen tv-oikeudet Neloselle), mutta en millään jaksa muistaa miten lähetyksiä tuli ennen tuota fanikameratoimintaa.
Alkuun katsojakeskiarvot superpesiksen runkosarjasta viimeiseltä 15 vuodelta. Lähteinä suurimpaan osaan Miesten Superpesis – Wikipedia ja pari viimeistä poimittu Ainoa mittari -sivustolta. Ennen vuotta 2007 oli useampi vuosi pientä kasvua sopupeliskandaalin aiheuttaman romahduksen jälkeen.
2007: 1393
2008: 1434
2009: 1839
2010: 1631
2011: 1535
2012: 1490
2013: 1589
2014: 1441
2015: 1389
2016: 1299
2017: 1285
2018: 1390
2019: 1324
2020: 925
2021: 1014
Pystyykö tuosta osoittamaan ajankohdan, jolloin Ruudun (tai vastaavan palvelun) lähetykset alkoivat syömään katsojamääriä? Sattumalta juuri 2009 eli ennen tv-oikeuksien siirtymistä Neloselle osui selkeästi suurin yleisökeskiarvo pitkään aikaan (1997 ja 1992 edelliset kerrat yli 1800), joten en ainakaan sen perusteella lähtisi tekemään minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Ylipäätään Ruudun suurin arvo seuroille lienee pesäpallon yleinen medianäkyvyys, jonka tuoman (rahallisen)hyödyn mittaaminen yksittäiselle seuralle on varmastikin äärimmäisen vaikeaa. Luultavasti someaktiivisuusanalyyseillä ja pesisuutismääriä laskemalla voisi havaita helpostikin trendejä pesäpallon yleisessä kiinnostavuudessa, mutta monetisaatio onkin . Seuran lienee myös vaikeaa tehdä järkeviä mainossopimuksia fanikameralähetyksiin, sillä paikallisten yhteistyökumppaneiden on usein varsin turha kohdentaa markkinointiaan toiselle puolen Suomea. Ruudun tuoma näkyvyys heijastuneekin selkeimmin superpesiksen pääyhteistyökumppanien hankintaan, sillä seitsennumeroinen striimien avausmäärä kiinnostaa varmasti joitain isompia yrityksiä. Mainonnan tavoittavuus ja starttimäärät hurjassa kasvussa Ruudussa | Sanoma B2B
Ruutu+ on ollut Sanoman vuoden 2020 vuosikatsauksen perusteella yli 300k tilaajaa (tilaajan määritelmä epäselvä, luultavasti väh. 1kk maksanut henkilö), joten saattaa sieltä joku satunnaiskatsojakin eksyä pesiksen pariin. https://www.sanoma.com/globalassets/wp-content/uploads/2021/03/sanoma_vuosikatsaus_2020.pdf s.9-10
Lähtökohtaisesti on muistettava, että tv-oikeuksien myyminen Sanomalle nykytoteutuksella on ollut strateginen valinta ja ilman sisäpiiritietoja sen onnistumista on mahdotonta arvioida. Eipä taida kukaan julkisesti tietää esimerkiksi tv-sopimuksesta maksettua hintaa.
Lyhyesti: ei olla tyytyväisiä, pakkasella ollaan tuon palvelun osalta. Myynti hieman hankalaa kun eihän siitä paikalliset firmat juurikaan saa hyötyä, olettaisin että isoin osa katsojista on ulkopaikkakuntalaisia. Ja noita isoja sponsseja on vähän harvemmassa, siis niitä ketkä toimii kansallisella tasolla
Kiinnostavaa dataa. Tehdäänpä pieni laskuharjoitus:
Ruudulla oli siis 300k tilaajaa. Lajeina ovat lähinnä talvella koris ja lentis ja kesällä futis ja pesis.
Jos 300k tilaajasta vaikka kuudesosa eli 50k tilaa Ruudun pesiksen takia touko-syyskuuksi, se tarkoittaa 50k x 50 euroa = 2,5 miljoonaa euroa tuloa pesiskatsojilta Sanomalle.
Jos paketin hinta tuplattaisiin ja lisätulo tilitettäisiin pesisseuroille, ehkä 20 % säikähtäisi korotusta ja lähtisi, mutta suurin osa, arviolta 80 %, jäisi. Pesiksestä tuleva tulo kasvaisi 2,5 miljoonasta 4 miljoonaan, josta 1,5 miljoonaa voitaisiin tilittää pesisseuroille.
Ei paha.
Peli päättyi Koplan 0-2 voittoon 💪
Jaksot 0-8, 0-2
Hyvin alkoi tuloksellisesti ja Hacklin on ilmeisesti saanut talven lyöntitreeneissä kupperin valikoimaansa. 😅
Aika paljon Haimi kierrättää pelaajia, kun 14 pelaajan rosterista huolimatta tänään oli Pitkänen, Laine ja Kinnunen nuorista mukana. Johtuiko tämä karanteeneista?
MIksi pesäpalloliitto on tehnyt järjettömän pitkän sopimuksen? Pitkässä sopimuksessa pitäisi olla jonkinlaisia tarkistamisehtoja esim. hinnan suhteen. Tarkoitan esim. tilannetta, jossa ottelujen tarjonta, laatu ja katsojamäärät oleellisesti muuttuvat. Otteluja lienee nykyisin alkuajankohtaan verrattuna enemmän tarjolla, monet seurat ovat kehittäneet lähetyksiä mm. selostusten ja kommentaattoreiden muodossa ja katsojamäärät lienevät kasvaneen. Siksi pitäisi olla mahdollista neuvotella sopimus uusiksi. Jos tämä ei ole mahdollista, on alettava kehittää kokonaan itse tuotettavia lähetyksiä. Tosin epäselvää on, mitä nykyinen sopimus sanoo kilpailevasta tarjonnasta. Mitä sopimus sanoo seurojen velvollisuudesta tuottaa fanikameralähetyksiä? Ykköspesiksen ottelujahan ovat seurat tuottaneet itse ja keränneet niistä rahaa suoraan seuran kassaan. Tuottamalla itse fanikameraa tasokkaampia lähetyksiä selostuksineen ja myymällä niitä esim. hintaan 8 euroa per ottelu (mainostulot päälle), olisi lopputulos rahallisesti vähintään samaa tasoa kuin nyt Ruudun kautta. Tällainen uhka pitäisi olla motiivi Sanomalle tarkistaa nykyistä sopimusta. Omassa tuotannossa voisivat eri lajit - esim. jalkapallo, pesäpallo ja koripallo- perustaa yhteisen yhtiön, jolla olisi isommat resurssit satsata tarvittavaan infraan. En tiedä tarpeeksi asiasta ja vaadittavista investoinneista tekniikkaan, mutta tulee mieleen ajatus, olisiko mahdollista ohittaa koko Ruutu?Palaten lyhyesti Ruutu-asiaan, tämä julkaistiin tänään ja liippaa läheltä sillä Veikkausliiga on ollut ihan identtisessä tilanteessa.
Voi olla että 2026 tulee olemaan pesäpallonkin osalta enemmän kilpailua jolloin on mahdollista solmia parempi diili kuin jos on vain yksi kiinnostunut toimija, vaikka Ruutu lopulta jatkaisikin.
Veikkausliigan tv-oikeuksista tapeltiin loppuun asti – seuraava koti selvillä
Kotimaisen jalkapalloliigan televisioinnista käytiin vääntöä.www.iltalehti.fi
Veikkausliigan tv-oikeussopimusneuvotteluissa oli mukana useampikin mediayhtiö.
MTV ja Sanoma tiettävästi kilpailivat tv-oikeuksista loppusuoralle asti.
Oikeudet pysyvät Iltalehden saamien tietojen mukaan Sanoma Media Finlandilla usean vuoden mittaisella sopimuksella.