Mitään striimaus-tuottoja seurat eivät saa, koska pelit kuuluvat Ruudun pakettiin, mutta käsittääkseni seurat kyllä saavat tuottaa noita fanikamera-pelejä aika vapaasti ja myydä niihin mainoksia.
@Vince voi korjata, jos olen väärässä.
En kiellä sitä, että seuroilta jää lipputuloja saamatta, kun katsojat jäävät katsomaan pelejä kotiinsa Ruudun kautta ja näistä katsojista ei suoraan kilahda seuran kassaan mitään. Ehkä tämän voisi kuitenkin myös nähdä siten, että nämä katsojat putoavat ns. markkinoinnin hoivaukseen ja heidät voidaan houkutella tulemaan seuraaviin peleihin paikan päälle. Kerrotaan, että milloin on seuraava peli, liput kannattaa tilata tänään 10% alennuksella nettikaupasta ja sieltä saa myös seuran fanituotteita yms.
Monet seurat ovat lähteneet noihin peleihin tuottamaan sisältöä; vähän studiota ja tietysti ajavat myytyjä mainoksia vuoroparien välissä. En tiedä paljon tuollaisen pelit tuottaminen ns. laadukkaasti maksaa, mutta onhan noi kotipelejä jokaisella joukkueella runkosarjassa 15, josta muutema osuu päälähetykseksi eli noin 13 pelissä voidaan tehdä kaupallista yhteistyötä eri yritysten kanssa. Koplan tapauksessa tuohon tulee vielä ainakin muutema pudotuspelien puolivälierä, ja ehkä myös välieräpeli. Ajatuksen tasolla tuonne myös voisi saada erilaisia yhteistyökumppaneita, kun niitä jotka osatavat mainospaikkoja peliasuista ja kentän laidalta? Nuo pelit kuitenkin näkyvät koko maan laajuudella ja puolet katsojista on varmaan vierasjoukkueen kannattajia.
Uskon, että pelaajien lisäksi myös Superpesis-seura voisi saada merkittäviä lisätuottoja, jos se osaisi tuottaa kaupallista sisältöä laadukkaasti ja järkevillä kustannuksilla. Juha Puhtimäki tekee tätä jo henkilöbrändinsä tiimoilta todella hyvin ja yhteistyökumppaneita kyllä kiinnostaa, kun pystytään tekemään jotain vähän erilaista. Esimerkiksi Puhtimäki-Eronen Liveä katsoo IG:ssa yli 1000 katsojaa ja ei siitä synny mitään kustannuksia.