Olet ymmärtänyt väärin. Vertaa kahta tilannetta.
1. Seura A tekee kasvatustyön ja seura B saa kasvatustyön tuloksen ilmaiseksi.
2. Seura A ei tee kasvatustyötä. Seura B:n pitää tehdä kasvatustyö itse.
Seuran A tekemällä kasvatustyöllä on vaihtoehtoiskustannus. Se on seuran B tekemä kasvatustyö.
Menee aivan ohi aiheen mutta vastailen tänne kuitenkin.
Minun on vaikea nähdä tätä vaihtoehtoiskustannuksena, sillä ymmärtääkseni toiminta ei vaadi kummallekaan kasvatusta tekevälle seuralle sellaisia resursseja, joita olisi mahdollista käyttää junioritoiminnan sijaan jollain toisella tavalla. Käsitykseni mukaan kaikki junioritoiminnan vaatimat asiat kustannetaan nollatuloksella vanhempien lompakoista, eikä seuran tarvitse itse käyttää varoja junioritoiminnan ylläpitämiseen. Näitä vanhempien varoja ei siis olisi seuralla edes käytettävissä, mikäli seura ei pyörittäisi junioritoimintaa, joten olemattomalla resurssilla ei voi olla vaihtoehtoiskustannusta.
Esimerkkiäsi mukaillen:
- Kun kaksikymppinen superpesikseen valmis oleva pelaaja tulee seuraan B, hän tulee seuran A juniorimyllystä siirrolla eikä hän maksa seuralle B mitään.
- Vaihtoehtoisesti hän tulee seuran B omasta juniorimyllystä. Sekään ei maksa seuralle B mitään, sillä kaikki myllystä aiheutuvat kustannukset hoidetaan kokonaan ylimääräisillä, vanhempien maksamilla rahoilla. Tätä rahaa ei ole mahdollista käyttää mihinkään muuhun, sillä sitä rahaa ei ole ilman junioritoiminnan ylläpitoa.
Tämä kaikki perustuu siihen oletukseen, että vanhempien maksamat maksut riittävät kasvatustyön pyörittämiseen, eikä seuran tarvitse käyttää omia varoja junioritoiminnan ylläpitoon. Mikäli asia on toisin eivätkä vanhempien maksamat rahat riitä junioritoiminnan ylläpitoon vaan seura joutuu käyttämään siihen lisäksi omia varojaan, silloin ymmärrän näkemyksesi.