Olen saanut paljon arvostelua osakseni tällä palstalla kun olen kirjoittanut KPL:n pelaajapolitiikasta ja pelaajista. Mutta koska tämä on keskustelupalsta, jolla saa ja pitää esittää mielipiteitä, niin jatkan aiheesta. Olen kritisoinut KPL:n johtoa siitä, että lupaaville ja ison potentiaalin omaaville nuorille ei juurikaan anneta vastuuta, vaan panostetaan vanhoihin sotaratsuihin lyhyen aikavälin tavoitteet silmissä. Esimerkkinä mm. edellä mainittu Hacklin. Varmasti hyvä pukukoppipelaaja, mutta kentällä ei koskaan ns. voittava kovien matsien mies, joka kannattelee joukkuetta ja ottaa joukkueen reppuselkään kun sitä tarvitaan. Eikä kyse ole pelkästään yhdestä pelaajasta. Täksi kaudeksi KPL hankki Antti Hartikaisen, hidastuvan ja uransa ehtoopuolella olevan vastuunkantajan polttolinjaan ja ykköskärkeen. Tyypillinen Koplan lyhyen tähtäimen ratkaisu. Samaan aikaan joukkueesta päästetään pois Nurmio ja Hyötyläinen, joiden potetiaali on tajuttu muualla. Ja kun katsoo roolia ja tehoja, jolla he ovat Imatralla pelanneet, niin ymmärtää he kuuluvat niihin pelaajiin, joissa on pesiksen tulevaisuus kunhan saavat vastuuta. Kouvolassa sitä ei uskallettu antaa. Samaan aikaan kun Sotkamosta Koplaan siirtyi Hartikainen, Sotkamoon siirtyi Rytkönen. Pelaaja, jota täällä ei osattu käsitellä, vaan heitettiin tylysti sivuun kun tuli hieman vaikeuksia, vaikka kyseessä oli eittämättä todella lahjakas pelaaja. Ja mikä on lopputulos, sen näkee jokainen, joka on katsonut Sotkamon pelejä. Ja jos ei ole, niin tilastot kertovat kaiken oleellisen. Hartikainen on hyvä pelaaja, ja ollut viime peliä lukuunottamatta ehkä jopa joukkueen paras pelaaja, siitä ei ole kyse. Hartikaisessa ei ole kuitenkaan tulevaisuus. Tulevaisuus on Nurmion, Hyötyläisen ja Rytkösen kaltaisissa lahjakkaissa ja edelleen kehittyvissä pelaajissa. Koplan perusrunko Lammila, Latvala, Hartikainen, Hacklin, Laakso, on näin näppituntumalta mestaruutta tavoittettevista joukkueista vanhin, eikä ole oletettavaa että taso olisi nousussa. Tätä taustaa vasten tuntuu erikoiselta, että lahjakkuudet päästetään (lue: ajetaan) pois, ja tilalle otetaan Koskelaisia ja Pesuja jostain alasarjoista. Mutta kuten sanottu, tämä on yksi näkemys ja mielipide. Joukkuetta rakentavilla tahoilla on varmasti hyviäkin syitä miksi näin on toimittu. Jokainen uskoo omaan strategiaan. Olen aina ihaillut Vimpelin ja Sotkamon rohkeutta antaa vastuuta nuorille pelaajille senkin kustannuksella, että pelejä on aina silloin tällöin hävitty näiden kokemattomien pelaajien tekemiin virheisiin.