Supervuoro Verkkolehti »

Kouvolan huutelutapaus

... Anteeksi, jos eksyin aiheesta.

Et varmastikkaan eksynyt aiheesta, tässä SuperPesis tulee nyt tienhaaraan kuinka lajin vetovoimaisuutta kehitetään. Pyllistetäänkö Skodan, Veikkauksen, Kouvolan kaupungin, Hartwallin ym. sponsoreiden tarpeille nostaa omaa imagoaan positiivisesti vai jääkö se tähän KPL puheenjohtajan sontatalikolla heilumiseen ... Lajin kulttuuri näyttää tässä KPL johdon käytöksessä amatöörimäiseltä vailla tarvetta yrityskumppanuuksille.

Nyt kun pj, Kopla ja puoli Kouvolaa on jo osan toimesta sanallisesti lynkattu; uutisissa nimien kanssa alleviivattu; valtamediassa tuotu julki ja totuudesta riippumatta muutettu täten todeksi, niin esitän yhden kysymyksen:
Entä, jos huutelija ei ollutkaan se, jota kaikkialla syytetään?

Nyt kun pj, Kopla ja puoli Kouvolaa on jo osan toimesta sanallisesti lynkattu; uutisissa nimien kanssa alleviivattu; valtamediassa tuotu julki ja totuudesta riippumatta muutettu täten todeksi, niin esitän yhden kysymyksen:
Esitän kysymyksen: voisiko se paskahousu kantaa vastuunsa?

Pallo muuntajalle

Toisena osapuolena pidän Sr Puhtimäkeä siten, että hän tämän homman toi julkisuuteen. Ja tuskin on itsekään sanattomaksi jäänyt.
Markku kommentoi asiaa myöhään illalla some-kanavissa, kyllä. Asian varsinaisesti julkisuuteen (muunkin kuin pesiksen pienten some-piirien ulkopuolella) toivat Manse PP tiedotteellaan ja Juuso Myllyniemi omilla kommenteillaan. Niiden seurauksena asiaa käsitellään nyt laajemmin.

Myllyniemi on ennenkin saanu kommentia etuleegoistaan. Oisi syytä keskittyä silti peliin. Toki henkilökohtaset huutelut on oma maailmansa ja monasti tarpeentonta henkilökohtaista
Niinhän hän on tehnytkin.

Vai tarkoittaako tämä "keskittyä peliin" itse asiassa "pitää turpansa kiinni, ei likapyykkiä julkisuuteen, haudataan vain koko juttu"?

Viittaan tässä Tahko - Manse -otteluun alkukaudesta, jossa järjestysmiehet tulivat katsomonosaamme sanomaan, että tuomari oli huomauttanut kuulleensa rasistista käytöstä. Joku yksittäinen huuto sieltä kuului ravihevosista ja pelaajapalkkioista, kun Puhtimäki oli kakkosella. Ei ehkä älykkäintä huutelua, mutta ei tämän tapauksen kaltaisesti minusta edes henkilökohtaisuuksiin menemistä. Eikä nyt ainakaan missään nimessä rasismia.
Porttilan horinat ovat viime vuosina menneet aika usein... horinoiksi. Esimerkiksi viime viikon julisti suurinpiirtein sotaa Lentopalloliittoa ja Mestaruusliigaa vastaan, kun eivät ole kieltäneet kymmenien venäläispelaajien sarjaan osallistumista. Kun lukuisat lentisihmiset kävivät yksi toisensa jälkeen sanomassa, että liigassa pelaa yksi Venäjän kansalainen ja hän on oleskellut Suomessa parikymmentä vuotta, suuttui kahta kauheammin.

Mutta kun kaikenlaista katsomohuutelua useissa eri lajeissa olen kuunnellut kasarilta asti niin... aika usein tuollaisiin ravijuttuihin tapaa lipsahtaa tavalla tai toisella "mannet". Olisiko niin voinut olla tässäkin tapauksessa.

Ja joo, ei nyt varsinaisesti liity tähän aiheeseen mitenkään muuten kuin Sporden mielikuvituksessa.

Lehdolla on ollut tilaisuus joka medialle, Manselle, siellä somessa eilen, KPL:n omassa tiedotteessa kertoa, että hän ei ole tällaista huudellut.

Sen sijaan eri yhteyksissä hän on kommentoinut että a) Markku Puhtimäki oli huonosti käyttäytyvä henkilö ja b) "Somekirjoitteluja en edes kommentoi. En ota mitään kantaa, en lähde tähän leikkiin ollenkaan."

Jos huutelija onkin ollut joku muu, olisi siis todella erikoista, että nyt 24 tunnissa ei olisi saanut sitä kerrottua.

Nimimerkkien henkilöllisyyden arvailu on kiellettyä.
Myllyniemi on ennenkin saanu kommentia etuleegoistaan. Oisi syytä keskittyä silti peliin. Toki henkilökohtaset huutelut on oma maailmansa ja monasti tarpeentonta henkilökohtaista
Mitä veetä😀😀😀 Ettei vaa ois ite pj siellä kännipäissää kirjottelemassa

Lehdolla on ollut tilaisuus joka medialle, Manselle, siellä somessa eilen, KPL:n omassa tiedotteessa kertoa, että hän ei ole tällaista huudellut.

Sen sijaan eri yhteyksissä hän on kommentoinut että a) Markku Puhtimäki oli huonosti käyttäytyvä henkilö ja b) "Somekirjoitteluja en edes kommentoi. En ota mitään kantaa, en lähde tähän leikkiin ollenkaan."

Jos huutelija onkin ollut joku muu, olisi siis todella erikoista, että nyt 24 tunnissa ei olisi saanut sitä kerrottua.

Seura ja liitto selvittäköön asian todellisen laidan, mutta Lehto on huutelun kyllä itse kiistänyt.

1659567432981.png

Vai rasismia? No ehkä se kohdistu majaviin lähinnä. Koko laji nykyään aivan turhaa ajan ja rahan haaskausta. Tämä laji on sellainen setämiesten ”raaputa mun selkää niin mä raaputan sit sun” -kerho. Montako tapausta on viety suoraselkäsesti, avoimesti loppuun koskaan kyseisessä lajiliitossa?

Turha takertua rasismi sanaan. Tässä yhteydessä se ei liene ihan oikea termi. Ulkonäöstä irvaileminen kuitenkin on mielestäni ihan yhtä vakavaa kuin esim. etniseen taustaan puuttuminen.

Nyt jarruja päälle kaikki syyttelijät. Ensin asia tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan. Kuinka moni näistä kirjoittelijoista on todella kuullut nuo huutelut ?
Myös perättömistä syytöksistä voi joutua edesvastuuseen.
Olin itse pelissä ja siellä oli minusta hieno tunnelma ja mukavasti katsojia paikalla. Henkilökohtaisia solvauksia ei kantautunut minun korviini.

Tässä jutussa on tosiaan muutama vähän outo juttu, mutta minulla ei sinällään ole syytä epäillä etteikö Lehto olisi jotain möläyttänyt viitaten vaikkapa hänen aiempaan käytökseensä internetissä. Silti tuo tarina asettaa ilmoille muutamia asioita joita on relevanttia kyseenalaistaa.

1. Oletettavasti huutelu on tapahtunut terassikatsomosta. Juuso Myllyniemi kertoo kuulleensa huutelut, mutta tosiasiassa huuto pitäisi olla aika kova että se kantautuu kakkospesälle asti kun kakkospuolen katsomostakin tulee sekalaista äänimelua jonkin verran. Tapahtuiko huuto pelin aikana vai esim. alkulämmittelyissä? Itse en ole kuullut huutoa enkä ole toistaiseksi kuullut vielä yhtäkään sivullista katsojaa joka olisi tämän vahvistanut.

2. Kuuliko Myllyniemi todellisuudessa huutoa vai menikö Myllyniemi tässä Puhtimäen Sr:n tarinaan vain mukaan? Todistettavasti Myllyniemi on viime kaudella saanut Majava-huutoja Kouvolassa joten täyttyikö mitta vain ja hän luotti Puhtimäen Sr:n sanaan?

3. Se, mitä tiedämme on että Lehdolla ja Puhtimäki Sr:lla on ollut jotain sananvaihtoa ilmeisesti pelin tuoksinnassa. Lehto on voitetun ottelun jälkeen tiedettävästi käynyt kääntämässä veistä Puhtimäki Sr:n haavassa jollain halpamaisella kasvatuskommentilla. Onko mahdollista että Lehto on kutsunut Myllyniemeä Puhtimäki Sr: kuulleen majavaksi tai jopa puhunut hänelle suoraan mutta ei varsinaisesti ole huutanut sitä kentälle ja Puhtimäki Sr on päättänyt että nyt laitetaan tuo ukko vastuuseen jonka jälkeen some on alkanut laulaa ja kierre on syntynyt?

Minun mielestä kaikki vaihtoehdot ovat yhtä todennäköisiä mutta silti ihmettelen miten Myllyniemi on a. ) kuullut huudon b.) ollut 100% varma että huutaja oli Lehto, mutta samaan aikaan ei löydy ketään muuta joka olisi kuullut huudon? Terassikatsomossa on paljon väkeä ja jos sieltä on huudettu niin että se on kuulunut kakkospesälle niin luulisi että joka täältäkin löytyisi joka sanoi että kyllä tämä tilanne tapahtui.

Tapahtui sitten huuto, kommentti Puhtimäki Sr:lle, tai pelkästään kaverille niin ihan yhtä järjettömyyttä on tuollaisessa asemassa käyttää julkisesti majava-sanaa kenestäkään jos niin on tapahtunut.

Onhan tässä se pieni mahdollisuus toki, että siellä ollaan erehdytty henkilöstä, mutta kummallista ettei tuossa Iltasanomien jutussa kiistänyt vaan kierteli.

Perseestä koko homma, meni miten meni. Mutta joo, itse olin kotipesän takana joten sinne ei tämmöisiä kuulunut. Sen mitä olen itse terassikatsomossa ollut niin kakkoskopparille saattaa saada kuittailtua, ainakin ne välillä morjestelee takaisin mitä olen seurannut.
Toivottavasti huutelija(t) saadaan vastuuseen ja sanktioidaan. Toivon myös, että jos kyseessä ei ole Lehto(oli miehestä sitten mitä mieltä tahansa), niin sitten nämä osoittelijat laitetaan kanssa vastaamaan aloittamastaan myllystä.

Tuskin Manse seurana lähtee tuollaisia väitteitä heittelemään ellei olisi aivan varma siitä että huutaja on Lehto. Kovin hankala on kyllä nähdä että Lehto pystyisi jatkamaan puheenjohtajana tälläisen myllytyksen jälkeen.

Toivottavasti huutelija(t) saadaan vastuuseen ja sanktioidaan. Toivon myös, että jos kyseessä ei ole Lehto(oli miehestä sitten mitä mieltä tahansa), niin sitten nämä osoittelijat laitetaan kanssa vastaamaan aloittamastaan myllystä.
Miten tässä sitten lopputulos saadaan edes aikaiseksi? Lehto todennäköisesti kiistää majavahuutelut, mutta myöntää että on vähän kuittaillut Puhtimäki sr:lle Puhtimäen viimeisestä lyönnistä. Mitä sitten tapahtuu? Jos ei muita todistajia löydy, niin todennäköisesti ei tapahdu oikein mitään.

Käykää katsomassa Englannissa jalkapallo-ottelu, niin tiedätte mitä on huutelu. Vastustajan pelaajille lauletaan pilkka-lauluja kaikesta mistä vain keksitään. Ulkonäöstä, siviilitoilailuista ym. Ei mitään porstuaa niissä jutuissa. Niemen Juhalle luukutettiin joku vuosi sitten pizzan syönnistä. Niemi vastasi huutelijoille lyömällä muistaakseni 4 juoksua vastustamattomilla lyönneillä. Huutelu loppui siihen. Paras keinohan näihin huuteluihin on se, että pelaa niin vitun hyvin, että ei jää epäselvää. Nythän Myllyniemi varmisti sen, että joka paikassa tulee extraluukutusta, koska selvästi tämä juttu meni ihon alle. Ja mainittakoon, että pidän tätä majava-huutelua äärimmäisen typeränä, varsinkin kun se tulee seuran puheenjohtajalta. Enkä itsekään pidä siitä, että pelaajien ulkonäöstä huudellaan.

Tässä jutussa on tosiaan muutama vähän outo juttu, mutta minulla ei sinällään ole syytä epäillä etteikö Lehto olisi jotain möläyttänyt viitaten vaikkapa hänen aiempaan käytökseensä internetissä. Silti tuo tarina asettaa ilmoille muutamia asioita joita on relevanttia kyseenalaistaa.

1. Oletettavasti huutelu on tapahtunut terassikatsomosta. Juuso Myllyniemi kertoo kuulleensa huutelut, mutta tosiasiassa huuto pitäisi olla aika kova että se kantautuu kakkospesälle asti kun kakkospuolen katsomostakin tulee sekalaista äänimelua jonkin verran. Tapahtuiko huuto pelin aikana vai esim. alkulämmittelyissä? Itse en ole kuullut huutoa enkä ole toistaiseksi kuullut vielä yhtäkään sivullista katsojaa joka olisi tämän vahvistanut.

2. Kuuliko Myllyniemi todellisuudessa huutoa vai menikö Myllyniemi tässä Puhtimäen Sr:n tarinaan vain mukaan? Todistettavasti Myllyniemi on viime kaudella saanut Majava-huutoja Kouvolassa joten täyttyikö mitta vain ja hän luotti Puhtimäen Sr:n sanaan?

3. Se, mitä tiedämme on että Lehdolla ja Puhtimäki Sr:lla on ollut jotain sananvaihtoa ilmeisesti pelin tuoksinnassa. Lehto on voitetun ottelun jälkeen tiedettävästi käynyt kääntämässä veistä Puhtimäki Sr:n haavassa jollain halpamaisella kasvatuskommentilla. Onko mahdollista että Lehto on kutsunut Myllyniemeä Puhtimäki Sr: kuulleen majavaksi tai jopa puhunut hänelle suoraan mutta ei varsinaisesti ole huutanut sitä kentälle ja Puhtimäki Sr on päättänyt että nyt laitetaan tuo ukko vastuuseen jonka jälkeen some on alkanut laulaa ja kierre on syntynyt?

Minun mielestä kaikki vaihtoehdot ovat yhtä todennäköisiä mutta silti ihmettelen miten Myllyniemi on a. ) kuullut huudon b.) ollut 100% varma että huutaja oli Lehto, mutta samaan aikaan ei löydy ketään muuta joka olisi kuullut huudon? Terassikatsomossa on paljon väkeä ja jos sieltä on huudettu niin että se on kuulunut kakkospesälle niin luulisi että joka täältäkin löytyisi joka sanoi että kyllä tämä tilanne tapahtui.

Tapahtui sitten huuto, kommentti Puhtimäki Sr:lle, tai pelkästään kaverille niin ihan yhtä järjettömyyttä on tuollaisessa asemassa käyttää julkisesti majava-sanaa kenestäkään jos niin on tapahtunut.

Tästä olen samaa mieltä. En usko, että Myllyniemi asiasta valehtelisi, mutta toisaalta voiko olla 100% varma huutelijasta? Tuo anniskelu alue ei kuitenkaan ole aivan kentässä kiinni. Toki oli tämä törkeyksien huutaja kuka tahansa niin se ei kuulu pesis- tai muihinkaan urheilukatsomoihin.

Niin tai näin niin syyllisiähän nyt iso yleisö haluaa löytää joten mikä ratkaisuksi tässä sana vastaan sana tilanteessa? Mielestäni Koplalla olisi mahdollisuus tässä kohtaa irtaantua ongelmallisessa maineessa olevasta pjstään. Mutta toisaalta JOS hän onkin syytön niin onko tämäkään oikein? Odottaisin tässä kohtaa vähintäänkin jonkinlaista määräaikaista hyllyttämistä.

Minun mielestä kaikki vaihtoehdot ovat yhtä todennäköisiä mutta silti ihmettelen miten Myllyniemi on a. ) kuullut huudon
Helposti kuuluu kakkospuolen kaljakatsomosta huudot kentälle kakkospuolelle. Etenkin hiljaisen / pysähtyneen hetken aikana pelissä, jollaisia väistämättä tulee. Varsinkin silloin kun huutaa, niin aivan varmasti sieltä kentälle kuuluu.

Helposti kuuluu kakkospuolen kaljakatsomosta huudot kentälle kakkospuolelle. Etenkin hiljaisen / pysähtyneen hetken aikana pelissä, jollaisia väistämättä tulee. Varsinkin silloin kun huutaa, niin aivan varmasti sieltä kentälle kuuluu.
Joo, kyllä kova huudot kuuluu, mutta sehän tässä ihmetyttää että kukaan muu ei ole sitä huutoa kuullut vaikkapa kakkospuolen katsomossa.

Nythän Myllyniemi varmisti sen, että joka paikassa tulee extraluukutusta, koska selvästi tämä juttu meni ihon alle. Ja mainittakoon, että pidän tätä majava-huutelua äärimmäisen typeränä, varsinkin kun se tulee seuran puheenjohtajalta. Enkä itsekään pidä siitä, että pelaajien ulkonäöstä huudellaan.
Sama juttu meni ihon alle myös viime kaudella: . Mutta kyllähän sikäli tilaus varmasti meni perille että Juuson nimeä tullaan huutamaan seuraavassa kohtaamisessa entistä kovempaa, mutta toivottavasti vain nimeä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.