Supervuoro Verkkolehti »

Joni Rytkösen häirintätapaus

Sen on käytännössä pakko olla, muuten se tarkoittaisi sitä että on olemassa toinen samanlainen tapaus jonka jopa Urheilulehden toimitus tietää mutta seura ei.
Ei ole Rytkönen. Sitä en tiedä, tietääkö pelaajan seura vai ei.

Minä en voi ilmoittaa, jos uhri itse ei halua tehdä ilmoitusta. Suekin sääntöjen mukaan "asianomistajan tahtoa kunnioitetaan".
Siis tiedätkö kuka on kyseessä ja et tiedä tietääkö edes seura? Ilmoita vaikka seuralle asiasta, ettei vaan enää jatku enempää tuollainen ahdistelu.

Minä en voi ilmoittaa, jos uhri itse ei halua tehdä ilmoitusta. Suekin sääntöjen mukaan "asianomistajan tahtoa kunnioitetaan".
Ei näistä yksityishenkilön pidäkään mihinkään Suekiin olla yhteydessä vaan suoraan poliisiin, varsinkin kun kyseessä on alaikäisiin kohdistunut teko. Viranomaisillahan on nykyään ihan ilmoitusvelvollisuus näissä asioissa, ja myös yksityishenkilöt voivat ilmoituksen tehdä vaikka velvollisuutta ei olisikaan.

Pääasia että et suojele tekijää yhtään kauemmin, kun kerran hän on selvästikin tiedossasi. Omasta mielestäni tällaisten asioiden peittelijät ovat samaa sakkia tekijöiden kanssa. Nollatoleranssi näille.

Itseasiassa tuollainen alaikäiseen kohdistunut seksuaalinen ahdistelu, jota nykyään mm. alastonkuvien lähettely on, on ihan virallisen syytteen alainen rikos, ei asianomistajarikos. Eri asia, milloin teko on tapahtunut, laki päivitettiin mm. alastonkuvien osalta uutenavuotena.

Liitteet

• Screenshot_20230831-024452.png
    Screenshot_20230831-024452.png
    182.6 KB · kertaa luettu: 209
Ei näistä yksityishenkilön pidäkään mihinkään Suekiin olla yhteydessä vaan suoraan poliisiin, varsinkin kun kyseessä on alaikäisiin kohdistunut teko. Viranomaisillahan on nykyään ihan ilmoitusvelvollisuus näissä asioissa, ja myös yksityishenkilöt voivat ilmoituksen tehdä vaikka velvollisuutta ei olisikaan.

Pääasia että et suojele tekijää yhtään kauemmin, kun kerran hän on selvästikin tiedossasi. Omasta mielestäni tällaisten asioiden peittelijät ovat samaa sakkia tekijöiden kanssa. Nollatoleranssi näille.
Minä en ole poliisi, enkä sellaiseksi ryhdy. En liikenteessäkään ilmoita minnekään, jos joku ajaa moottoritiellä ohi 150 km/h. Reagoikoot ne, joita asia koskee, jos katsovat aiheelliseksi.

Minä en ole poliisi, enkä sellaiseksi ryhdy. En liikenteessäkään ilmoita minnekään, jos joku ajaa moottoritiellä ohi 150 km/h. Reagoikoot ne, joita asia koskee, jos katsovat aiheelliseksi.
Et näe mitään eroa alaikäisiin kohdistuvan ahdistelun ja ylinopeuden ajamisen välillä?

Jos oma lapseni joutuisi tällaisen tilanteen uhriksi ja selviäisi, että joku asiasta tiennyt on jättänyt siihen puuttumatta, niin pitäisin häntä osasyyllisenä.

Minä en ihan ymmärrä @Jippo tarkoitusperää. Kertoo, mutta ei kerro. Tämä saa aikaan sen, että käytännössä kaikkien miesten superin seurojen kaikki pelaajat ovat nyt epäiltynä vähintään epäasiallisesta käytöksestä, todennäköisesti jopa rikoksesta. Mikä on intressi?

Ylläpito

Ylläpidon jäsen
Jatketaan yleistä keskustelua tätä varten avatussa ketjussa, ja tässä ketjussa voi sitten yhä Joni Rytköseen liittyvästä tapauksesta, mikäli siitä on jotain keskusteltavaa.

Jos näet vaikkapa kaupungilla kävellessäsi jossakin puistossa maassa makaavan ihmisen, jota toinen ihminen lyö ja potkii, niin käveletkö vain ohi todeten "ei koske minua"? Vai soitatko häkeen?

Jos tiedät tasan varmasti, että joku lähti juuri ympäripäissään auton rattiin, niin toteatko vain että "ei koske minua" vai soitatko häkeen?

Rytkösen pelatessa Tahkossa, mutta ollessa hyllytettynä joukkueesta.
Niinpä. Ei nämä ihmiset kuitenkaan niin tyhmiä ole, että laittomuuksia julkisesti tekisivätkään. Samanlaisella logiikalla tapoista ja murhista syytetyt pitäisi vapauttaa, koska "Eihän ne vielä viisi vuotta sitten olleet ketään tappaneet".

Mitä Jipon juttuihin tulee, niin näinköhän olisi tämäkin tapaus Jomasta... Jipolla tuntuu olevan sisäpiiritietoa aika paljon.

Jos näet vaikkapa kaupungilla kävellessäsi jossakin puistossa maassa makaavan ihmisen, jota toinen ihminen lyö ja potkii, niin käveletkö vain ohi todeten "ei koske minua"? Vai soitatko häkeen?

Jos tiedät tasan varmasti, että joku lähti juuri ympäripäissään auton rattiin, niin toteatko vain että "ei koske minua" vai soitatko häkeen?
Jos on sellainen tilanne, jossa joku on akuutisti vaarassa, niin siitä on velvollisuus ilmoittaa lain nojalla. Kuten esimerkiksi rattijuoposta.

Nämä joskus aikanaan tapahtuneet asiat eivät aiheuta enää akuuttia vaaraa. Silloin on kyseessä olevan henkilön asia ilmoittaa tai olla ilmoittamatta.

Niinpä. Ei nämä ihmiset kuitenkaan niin tyhmiä ole, että laittomuuksia julkisesti tekisivätkään. Samanlaisella logiikalla tapoista ja murhista syytetyt pitäisi vapauttaa, koska "Eihän ne vielä viisi vuotta sitten olleet ketään tappaneet".

Mitä Jipon juttuihin tulee, niin näinköhän olisi tämäkin tapaus Jomasta... Jipolla tuntuu olevan sisäpiiritietoa aika paljon.
Tästä tapauksesta tiedän vain sen, kuka pelaaja on kyseessä. Ei ole JoMa. Muuta faktaa ei ole.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.