Supervuoro Verkkolehti »

IPV 2016

Vs: IPV 2016

Kertokaa nyt vielä ne nousijasuosikit, jos IPV ei siihen joukkoon kuulu. Tulisi vähän enemmän konkretiaa tähän keskusteluun. Oleellista kun ei ole IPV:n taso sinänsä, vaan IPV:n taso suhteessa kilpailijoihin. Minusta kolme paperilla vahvinta vastustajaa ovat Kuopio, Hamina ja Ulvila jossain järjestyksessä. Käytännössä siellä on yksi paikka superiin jaossa, sillä karsinnoissa tuskin on tänäkään vuonna ykkösen joukkeilla jakoja. Siilinjärvi voi olla myös kova, jos saa muun muassa tuon kotiutusosastonsa toimimaan, enkä aliarvioisi Pöytyääkään. Tamperekaan tuskin on vain säilymistä tavoittelemassa.

Tietyllä tavallahan Hamina tässä on se päävastustaja, koska sitä vastaan on 12 pistettä jaossa ja myös siksi, että se on kai noista ainoana ilmoittanut vain nousun kelpaavan. Kyllä tuollaisilla motivaatiotekijöilläkin on oma merkityksensä. Lisäksi Haminalla on enemmän pysyvyyttä joukkueessaan ja toden totta paljon parhaassa iässään olevia pelaajia siinä missä IPV tukeutuu ehkä liikaa ikämiehiin sekä junioreihin ja on todellakin varsin loukkaantumisaltis porukka. Ensi viikolla kai nähdään, mitä mieltä pelinjohtajat ovat voimasuhteista. Harjoituspelit ovat tietysti tärkeitä, mutta ainakaan Kuoion turnauksen perusteella tuskin kannattaa vielä tehdä lopullisia johtopäätöksiä. Fakta kuitenkin on, että jo toukokuussa jaetaan arvokkaita pisteitä. Samanlaiseen sekoiluun ei ole varaa kuin esimerkiksi Kempeleessä viime kauden alussa.

No kyllä mun papereissa IPV on yksi nousijasuosikki. Joukkue on viime vuosina heilunut ykkösen kärkikahinoissa vuodesta toiseen vaikka kokoonpano on elänyt vuodesta toiseen.

Muiden jengien kokoonpanosta en vajavaisilla tiedoillani osaa sanoa mitään posilukien UPV joka vaikuttanee vahvemmalta kuin vuosi sitten ja sehän on jo tähän kauteen jo aika paljon kun superissa on kaksi joukkueellista enemmin pelaajia.

Ja tietty mä toivon, että HP olisi myös yksi niistä. Joukkueessa on näin kauden alla nyt aika monta kysymysmerkkiä pelikunnosta mutta onhan tässä nyt vielä pari viikkoa aikaa.

Sekä Redseille että HP:lle tuon 12 pisteen jakautuminen on iso juttu. Jos ottelut kääntyvät jommallekummalle niin sillä voi repiä sen tarvittavan eron sitten runkosarjan piikkipaikkkaan asti. En ole mitenkään iso fani näille paikalliskierroksille kun samaan aikaan on jaossa suora sarjanousu.

Pisteethän ovat viimeisenä kuutena vuonna menneet redseille vaikka eihän mennyt olekkaan tae tulevasta. Ulotin tuon 2010:n koska silloin HP teki paluun ykköseen ja Hamina Pesishän ei pariin vuoteen ollut silloin enää ykkösessä.

Vuosi HP - IPV
2015 1 - 5
2014 3 - 3
2013 5 - 1
2012 2 - 4
2011 3 - 2
2010 1 - 5
Yht 15 - 20

Star

Jos me nyt vaan sinnikkäästi joka vuosi veikataan IPV:tä sarjan hännille, niin kai se joskus toteutuu.

Itse en koe IPV:n olennaisesti heikentyneen viime kaudesta. Ja jotainhan se kertoo seuran onnistumisesta, että joukkue on kerta toisensa jälkeen ylittänyt ennakko-odotukset.

Star sanoi:
Jos me nyt vaan sinnikkäästi joka vuosi veikataan IPV:tä sarjan hännille, niin kai se joskus toteutuu.

Itse en koe IPV:n olennaisesti heikentyneen viime kaudesta. Ja jotainhan se kertoo seuran onnistumisesta, että joukkue on kerta toisensa jälkeen ylittänyt ennakko-odotukset.

Siinähän on miltei täydellisesti menty kolmen vuoden sykleissä: 2007–09 yli odotusten, 10–11 ali ja 13–15 yli. Ainoa kauneusvirhe oli 2012, jolloin jumbosija tuli odotusten mukaisesti. Eipä sitä rimaa tietysti ollut mahdollistakaan alittaa.

Morjens!

Nyt on niin niiiin mielenkiintoista juttua, en malta sitä keskeyttää omilla kommenteillani! Ai miksikö? Olen huomannut, aina kun tänne jotain kirjoitan, juttu loppuu kuin kananlento!

Matti Mansikka sanoi:
Nyt on niin niiiin mielenkiintoista juttua, en malta sitä keskeyttää omilla kommenteillani! Ai miksikö? Olen huomannut, aina kun tänne jotain kirjoitan, juttu loppuu kuin kananlento!

No mikä ihme toi nyt on Matti, kun noin myöhään kirjoitat ;D

Toinen asiaan vaikuttava voi olla että mun kaltaisten mutujannujen on paha väitellä faktoja vastaan - tosiasioista on huono kiistellä - mielipiteistä helpostikin.

Mutta ne joukkueiden mahdollisuudestaan ovat myös mielipideasioista, jos se olisi vain faktaa niin koko sarjaan ei tarttuisi pelata.

Kyllä mulle sun mielipiteesi kelpaisi kuulla.

Ikävää todeta KPL A - HP pelin nähneenä: HP:n pitää parantaa paljon, jotta se sijoittuisi sarjassa 4 parhaan joukkoon. Joukkueessa on liian monta täytepelaajaa. Ko. pelissä Koplan nuoret rakensivat tilanteita liukuhihnalta ja paljon enemmän kuin HP. HP:n joukkueessa näyttäisi muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta olevan enemmän lihasta ja kankeutta kuin taitoa ja nopeutta. Mutta voihan se olla, että joukkue vielä vetreytyy. Mikä on muuten ykkösen ja A- poikien superin tasoero? Tuntuisi siltä, että poikien kärkipään ja ykkösen häntäpään välillä ei eroa ole.

Tilastoniilo sanoi:
Mikä on muuten ykkösen ja A- poikien superin tasoero? Tuntuisi siltä, että poikien kärkipään ja ykkösen häntäpään välillä ei eroa ole.

Mun mielestä A-poikien Superpesis sijoittuu Ykköspesiksen ja SuomiSarjan välimaastoon. Kärkijoukkueet ovat Ykkösen keskitasoa, ja heikommat joukkueet SuomiSarjan alempaa keskikastia. Tai näin ainakin itse asiaa tutkiskelin joitain vuosia sitten, ja pätee mielestäni varsin hyvin edelleen. Nyt toki lähti kaksi joukkueellista pelaajia Ykkösestä Superpesikseen, joten en tiedä uskaltaisiko jo A-poikien Superin kärjen olevan Ykkösen ylempää keskitasoa.

Ennakkoa huomiseen:

http://www.ipv.fi/ulkopelikausi-avataan-kuopiossa/

Hämäläinen ei siis käsittääkseni mahdu tuohon 14 pelaajan ryhmään. Ninoa on ilmeisesti taas tarkoitus peluuttaa takana kuten tähänkin asti.

Lattu on muuten ilmeisesti pudonnut Kiteen ringistä. En osaa näin Redsien kannattajana asiaa suuremmin surra. Vielä pitäisi kai tehdä farmisopimus KiPan kanssa, jotta voidaan peluuttaa noita sinne jostain kumman syystä määräaikaisesti siirrettyjä junioreita. Ainakin luulisin sitä vaadittavan. Rinnevuori ja Simo Vainikainenhan tosiaan siirtyivät määräaikaisesti Kuopiosta Kouvolaan ja ovat siis mukana ko. seurojen farmisopimuksessa.

Star

No niin siinä sitten kävi. Kaudesta on tulossa IPV:lle suuri pettymys.

IPV:hän on joko ylittänyt tai alittanut ennakko-odotukset. Nyt on vuorossa jälkimmäinen, koska edellinen ei ole mahdollista.

Pj:t arvioivat IPV:n selkeäksi nousijakandidaatiksi.

Vanha jäärä

Kaakkoisrintamalla ei mitään uutta! Samat tyypit, samat laulut vuodesta toiseen. Lopputulema syksyn mittaan ei kuitenkaan useinkaan ole ollut näiden negativistien maalaama katastrofi.

Star

Jos minuun viittasit, niin viestini oli ironinen.

Ei minun kompetenssini riitä pelinjohtajien asiantuntemuksen kumoamiseen.

Varovaisen toiveikas olen siitä, että Suomen hienoimmalla stadionilla pelattaisiin pesäpallon Superpesistä ensi vuonna.

Ollaan Redsien iskukyvystä mitä mieltä tahansa, pitäisi materiaalin kuitenkin mahdollistaa nähtyä parempi suorittaminen. Ainakin noissa pelinjohtajien arvioissa eri paikkojen/roolien parhaista IPV oli varsin hyvin edustettuna:

Paras pelaaja
Kokkonen 4
Huuhtanen 1
Lattu 1
Liukku 1

Läpimurtopelaaja
Sikiö 2
Muuruvirta 1

Lukkari
Liukku 3
Sikiö 1

Etukenttäpelaaja
Myyryläinen 2
Nieminen 1

Linjapelaaja
Huuhtanen 5

Koppari
Kokkonen 2
Luostarinen 1

Etenijä
Lattu 3
Nieminen 1

Vaihtolyöjä
Kokkonen 7
Lattu 1
Liukku 1

Kotiuttaja
Rönkkö 1

Moi,

jos työ nyt jokkuu kertositte miulle, miksi joku joukkue voisi olla vahvempi nousijaehdokas kuin IPV kaudelle 2017 superiin. Tähän EI RIITÄ selityksesi talven ja kevään harjoituspelien tulokset.

Olen NYT teidän näkemyksistä kiinnostunut!

täh

Perustelisitko sinä Matti, miksi juuri IPV olisi suurin nousijaehdokas. Harjoituspelien perusteella ei ihan hirveästi ole vakuuttanut.

Jora

Muutaman ipv pelin nähneenä sarjan kärkiporukalta ei kyllä näytä. Mutta kesää kohti ipv on kyllä aina parantanut.

Matin arvio perustuu nyt varmaankin aikalailla Kokkosen onnistumisen varaan. Toki IPV:llä on riveissään sarjan varmasti kovin pelimies....mutta....säilyykö ehjänä koko kauden?? Muistaakseni kovasti ollut vaivoja, joten aikalailla epävarmana pidän, että säilyy ehjänä koko kauden. Toki toivon että säilyy ;). Kokkosen puuttuminen vaikuttaisi IPV:n iskukykyyn merkittävästi ja lähimainkaan yhtä hyvää paikkajaa ei joukkueesta löydy.
Sarja tulee varmasti olemaan tosi tasainen ja pelejä pelataan ristiin. Mitään yksittäistä suosikkia ei oikein pysty nimeämään. Treenipelien perusteella PuPe ja Ylivieska ovat hyvässä iskussa. Seuraavina SiiPe ja Pöytyä. Tosipelit alkaa kuitenkin vasta ensi viikolla ja kesäkuun puolella ollaan jo paljon viisaampia joukkueiden voimasuhteista.

Koukku Ruudussa sanoi:
Matin arvio perustuu nyt varmaankin aikalailla Kokkosen onnistumisen varaan. Toki IPV:llä on riveissään sarjan varmasti kovin pelimies....mutta....säilyykö ehjänä koko kauden?? Muistaakseni kovasti ollut vaivoja, joten aikalailla epävarmana pidän, että säilyy ehjänä koko kauden. Toki toivon että säilyy ;). Kokkosen puuttuminen vaikuttaisi IPV:n iskukykyyn merkittävästi ja lähimainkaan yhtä hyvää paikkajaa ei joukkueesta löydy.

Mitähän paikkaajaa tässä haetaan? Ulkopelissä pitäisi kyllä löytyä ihan kelvollinen takakenttä ilman Kokkostakin. Kotiuttajapuolella toki on hiukan kapea materiaali, mutta Liukku on sentään ollut neljä kautta putkeen sarjan viiden parhaan kärkilyöjän joukossa ja viime kauden tilastossa on selvä ykkönen sarjassa jatkavista pelaajista. Jostain syystä noita ääniä on muillekin IPV-pelaajille yllättävän paljon kertynyt.

Ja toisaalta, onko Kokkonen ollut kovinkin paljon peleistä pois menneinä vuosina? Toki viime kauden pelasi puolikuntoisena.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.