Toinen yhtä tärkeä on se lukkari ja Sikiö on odotetusti ollut sarjan heikoimpia siinä roolissa. Uskoin selvempään tasonnostoon ja nyt hiukan epäilyttää onko sitä edes tulossa. Surakka vaikuttaa paljon lahjakkaammalta, mutta onko vielä ensi vuonna kypsä ottamaan ison roolin? Mielestäni lukkari on yksilönä ehdottomasti joukkueen tärkein pelaaja, jos olet hyvä, niin joukkue menestyy, jos olet keskinkertainen tai heikko, niin hyväkään joukkue ei menesty.
Tämä helppo allekirjoittaa. Kyllähän lukkaripeli näyttelee valtavaa roolia pesäpallossa. Tavallaan outoa kritisoida sitä, kun ollaan sarjassa laskettu kohtuullisen vähän juoksuja mutta kun huomioidaan että Jussila jättää joukkueen tämän kauden jälkeen suurella todennäköisyydellä niin ulkopeliin jää taas niin iso aukko että lukkarin rooli nostaa päätään.
Voisi ajatella että IPV:llä on hyvä lukkaritilanne, kun kaksi nuorta lukkaria kokoonpanossa. Itse en valitettavasti näe asiaa ihan yhtä ruusuisena.
Pelkään että Sikiön potentiaali on saavutettu lukkarina. Taso riittää superiin, mutta ei ole sen tason lukkari jonka taso riittää pudotuspelijoukkueeseen. Eikä voida mielestäni enää puhua "nuoresta lupaavasta" lukkarinalusta. Taktisesti ihan kohtuullinen, käsi ei vaan riitä ja ei ole kesyttänyt lautasta sillein että pystyisi syöttötyöskentelyllä vaikeuttamaan oleellisesti vastustajan pelaamista. Minun mielestä Sikiö on nyt nähty kortti lukkarina, pari kautta tässä nyt hukkaan meni, mutta jatkossa toki jokeri etenijänä/vaihtajana käyttökelpoinen.
Surakka on eittämättä yllättänyt allekirjoittaneen positiivisesti. Näen paljon potentiaalia, mutta myös hieman kysymysmerkkejä. Minun on vaikea hyväksyä että "pyritään" pudotuspeleihin Superissa ja lautasen ääressä häärii kaveri joka lukkaroi valtakunnan kolmanneksi korkeimmalla sarjatasolla numero 8 hihassa ja ei mahdu lautasen ääreen nostelemaan nuorten superpesiksessä. En ole seurannut niin tarkkaan nuorten pelejä, mutta mikä on Surakan talentin taso noin niinkuin valtakunnallisesti? Olen antanut itseni ymmärtää että esimerkiksi Ville Liukku oli lukkarina selvästi lahjakkaampi tullessaan Imatralle tai Toni Laakso kun häntä aikanaan käytiin sisäänajamaan Ykkösessä. Oli miten oli, niin nuorten kehityksessä voi tapahtua todella isoja harppauksia todella nopeasti. Ei tässä nyt Perttu Ruuskan tapaisesta talentista puhuta, mutta voi varmasti olla kaveri josta on IPV:lle iloa pitkäksi aikaa.
Tavallaan ollaan kiinni näissä omissa nuorissa lukkareissa. Olisi järjetöntä olla antamatta näille mahdollisuutta, mutta pahimmassa tapauksessa hukataan useita kausia mikäli kehitys ei ole toivotunlaista, kuten nyt ehkä hieman on käymässä Sikiön suhteen. Tietysti on hyvä muistaa, ettei huippulukkareita markkinoilla ole rajattomasti tarjolla puhumattakaan olisiko seuralla pelimerkkejä niihin kiinnittääkkään.