Supervuoro Verkkolehti »

Hyvinkään Tahko 2024

Tahko Pesis Oy hallitus irtisanonut toimitusjohtaja Vuorenmaan.

Mielestäni ihan järkevä päätös. Itselläni ainakin sellainen mielikuva jäänyt ettei ole näkynyt oikein missään tuo toimarin kädenjälki. Ollut varmasti parannettavaa

Tahkon tiedote:

Tahko Pesis Oy:n hallitus on 31.8. tehnyt päätöksen nykyisen toimitusjohtajasopimuksen päättämisestä, joten Johanna Vuorenmaan tehtävä päättyy.
Esitämme kiitokset Johannalle kuluneesta vuodesta Hyvinkään Tahkon miesten superpesisjoukkueen mukana. Toivotamme hänelle onnea ja menestystä jatkoon tulevien tehtävien parissa.
Kulunut kausi oli urheilullisesta ja taloudellisesta näkökulmasta meille pettymys. Olemme kuitenkin jo suunnanneet huomiomme tulevaan vuoteen, ja aiomme palata uudistuvaan Pihkalaan aiempaa yhtenäisempänä Tahkon joukkueena.
Tahko Pesis Oy, hallitus

Itse kun olen useaan otteen Johannan tj-tehtävien hoitoa (ts. näkyvien tulosten puutetta ja takapakkia ottaneiden asioiden määrää) aiheesta kritisoinnut, niin sen lisäksi että totean tämän olevan täysin odotettavissa ollut ainoa oikea päätös, on pakko sanoa että ei tästä tj-pestissä epäonnistumisesta kyllä pelkästään Johannaa voi syyttää siinä mielessä, että alun alkaenkaan hän oli selvästi virherekrytointi, mikä oli ilmeistä heti kun uuden toimitusjohtajan nimi ja kokemus kerrottiin. Jos minut istutettaisiin lentämään ilmassa olevaa matkustajalentokonetta, ei olisi pelkästään minun syyni kun lentokone tippuu, eikä edes eniten minun syyni.

Uskallan myös epäillä ettei hänelle myöskään annettu onnistumisen edellytyksiä vaan suitset ovat olleet melkoisen lailla tiukat.

Mutta eteenpäin, toivottavasti tähän löytyy nyt hyvä korvaaja. Olisiko Österlund tuplaroolissa TJ & 2.pj?

Tämä muuten mielenkiintoinen kohta tuossa tiedotteessa:
aiomme palata uudistuvaan Pihkalaan aiempaa yhtenäisempänä Tahkon joukkueena.
Liittyykö tuohon Bragge-Huusko -sekoiluun ja/tai joihinkin muihin toimarin ja hallituksen tai toimarin ja joukkueen väliseen ristivetoon ja epäyhtenäistyteen. Vai mahdollisesti siihen että yhtiö ja ry -yhteistyö tiivistyisi.

Ymmärrän täysin TJ:n vaihdon, vaikka koko ajan olen häntä puolustellut siitä, että lähtökohdat olivat miltei mahdottomat. Lajista ei tiennyt mitään kun astui remmiin, viestintää tehnyt kaveri oli hävinnyt kuin tuhka tuuleen ja jättänyt vain kovalevynsä (ei ohjelmistoja, ei dokumentaatiota). En tiedä, miten sponssihankinta lienee sujunut, se kai hänen päätyönsä oli.

Suurin ongelma tuli kuitenkin siitä, että joutui setvimään tätä sovittelujuttua ja sitä kautta vielä Huuskonkin tulevaisuutta. Siihen meni varmasti kohtuuton määrä työpanosta, jonka olisi suonut käytettävän Tahkolle myönteisiin asioihin.

Kysymys onkin, miten tästä eteenpäin? On ollut vähän turhan tuulinen tuo pesti viime vuosina. Olisi syytä rauhoittaa, ja saada selkeä visio siihen, mihin joukkue siellä toimistolla pyrkii (ei-urheilullisesti). Ja sitten allokoida resurssit sen toteuttamiseen.

Janskilta ihan oikeat ja osuvat mietteet. Nyt juuri mitä kaipaisi olisi pääkallonpaikalla istuvan hallituksen pj Rätön ajatukset ja selvitykset, niin, ihan kaikesta tähän liittyvästä. Tulisivat ne sitten Tahkon omille sivuille tai lehden palstoille, tai kumminkin meidän kiinnostuneiden pesisseuraajien tietoon.

Aika pitkälti samaa mieltä, kuin Janskikin. Luulisi kuitenkin, että kyllä siellä jokainen on tiennyt, että aikaa mennyt Rantanen/Huusko caseen, että luulisi se otettu huomioon, kun irtisanomispäätöstä mietitty. Paino sanalla Luulisi!

Ymmärrän täysin TJ:n vaihdon, vaikka koko ajan olen häntä puolustellut siitä, että lähtökohdat olivat miltei mahdottomat. Lajista ei tiennyt mitään kun astui remmiin, viestintää tehnyt kaveri oli hävinnyt kuin tuhka tuuleen ja jättänyt vain kovalevynsä (ei ohjelmistoja, ei dokumentaatiota). En tiedä, miten sponssihankinta lienee sujunut, se kai hänen päätyönsä oli.

Suurin ongelma tuli kuitenkin siitä, että joutui setvimään tätä sovittelujuttua ja sitä kautta vielä Huuskonkin tulevaisuutta. Siihen meni varmasti kohtuuton määrä työpanosta, jonka olisi suonut käytettävän Tahkolle myönteisiin asioihin.

Kysymys onkin, miten tästä eteenpäin? On ollut vähän turhan tuulinen tuo pesti viime vuosina. Olisi syytä rauhoittaa, ja saada selkeä visio siihen, mihin joukkue siellä toimistolla pyrkii (ei-urheilullisesti). Ja sitten allokoida resurssit sen toteuttamiseen.

Kyllä minä olen Janskin kanssa melkein täysin samaa mieltä. Johannan lähtökohdat olivat huonot. Musta tästä jää kyllä vaikutelma, että hallitus teki Johannasta syntipukin ja pesi itse kätensä. On se kummaa, että toimarilla on vain yksi kausi aikaa näyttää kykynsä. Yksi kausi menee ihan joukkueeseen ja asioihin tutustuessa.

Toimittaisiinko Sotkamossa tai Vimpelissä yhtä hölmösti ja amatöörimäisesti kuin Tahkossa? No ei taatusti sanon minä.

Niin, avoin haku oli ihan hyvä idea sen jälkeen, kun Tahko maksoi "konsulttiyhtiölle" sievoisen summan tehtävän tekemisestä ja oli kovin salamyhkäinen siitä, mitä tuolla investoinnilla saa. Paskaa jäi käteen siitäkin.

Nyt ei vaan kaikki tähdet osuneet kohdalleen, ja ehkä *kröhöm* seuran johtokunnassa on peiliin katsomisen paikka sikäli, että miksi kaikki haluavat seuran toimiston jättää?

No, mutta tätä myötä nämä ovat oikeastaan 2023-ketjuun kuuluvia juttuja. Mennään eteenpäin

Nyt juuri mitä kaipaisi olisi pääkallonpaikalla istuvan hallituksen pj Rätön ajatukset ja selvitykset, niin, ihan kaikesta tähän liittyvästä. Tulisivat ne sitten Tahkon omille sivuille tai lehden palstoille, tai kumminkin meidän kiinnostuneiden pesisseuraajien tietoon.

Tismalleen. Rättö ja koko hallitus voisi ottaa mallia vaikkapa Kossun superpesisjaoston puheenjohtajasta Jani Karvosesta Superista tippumisen ratkaisseen ottelun lehdistötilaisuudessa ja seuraava päivänä seuran nettisivuilla julkaistussa rehellisen reflektoivassa ja eteenpäin katsovassa kirjoituksessa. Rehellistä ja läpinäkyvää, kannattajakuntaa puhuttavaa ja sitouttavaa toimintaa.

On se kummaa, että toimarilla on vain yksi kausi aikaa näyttää kykynsä. Yksi kausi menee ihan joukkueeseen ja asioihin tutustuessa.
Kyllä tässä tapauksessa ihan tarpeeksi näyttöaikaa jo oli. ”100 ensimmäistä päivää” on se perinteinen malli johtotehtävissä siihen missä aikaikkunassa pitää jo näkyvää saada aikaan.

Toimitusjohtajilla ei ole juurikaan irtisanomissuojaa. Tämän vastapainoksi toimitusjohtajan ja yrityksen välille on yleensä jo työsuhteen alussa tehty johtajasopimus, jossa on sovittu korvauksesta, mikä tj:lle maksetaan irtisanomistilanteessa. Harvempi tj suostuu hommaan ilman johtajasopomusta. Olisi hauska tietää, onko Tahkolla ja Vuoremaalla ollut ns johtajasopomusta

Juuri noin. Osakeyhtiön toimitusjohtaja on toimielin eikä työntekijä lain kirjaimessa. Voidaan sanoa irti hallituksen niin halutessa. Siksi ns. kultainen kädenpuristus eli palkkaa maksetaan kotiin x kuukautta on normaalia. Urheilubisneksessä tällä tasolla ei varmaan vuosia...eli rekrytointi maksaa aina ja väärin tehty rekrytointi tai huonosti johdettu hallituksen tuki eniten. Kaikille osapuolille.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.