Täällä ei eilen mainittu mielestäni kauden tökeröintä näkemääni tuomarivirhettä, josta vastasi Antti Aine heti ottelun aluksi. Takaetenijä Erkkilä eteni 1-2-välin samaan aikaan, kun ottivat juoksijaa kotiin. Erkkilä haittaa Huuskon kiinniottoa, tuloksena johtojuoksu. Kakkostuomari näyttää estämisen välittömästi, vaan Aine kääntää tilanteen Kossun eduksi. En tiedä, oliko tuossa tilanteessa kaivamassa nenää vai mitä kaivoi, mutta peliä ei ainakaan katsellut.
Kävin tänä keväänä tuomarikurssin Jouni Ojalan johdolla, ja vaikka se olikin etäopetusta, eikä kaikkiin asioihin ehkä ehditty täysillä paneutua, yksi ensimmäisistä asioista mitä siellä painotettiin olivat estämistilanteet. Kiinniottoa tai heittoa suorittavaa ulkopelaajaa ei saa takaetenijä häiritä ikinä, vaan etenijän vastuu on kiertää ko. pelaaja vaikka itse palamisen uhalla. Nämä tilanteet on aina tuomittava ulkokentän eduksi. Aineen kokemuksella näiden pitäisi olla ihan jokapäiväisiä juttuja.
No, tilannehan ei ratkaissut yhtään mitään, mutta suututti henkilökohtaisesti tosi paljon, ja purin kyllä sitä suuttumustani Erkkilään sitten loppuillan ajan.
Itse otteista taas on hirmu vähän sanottavaa. Sisäpeli on tuskaista kuin kettinkiä paskoisi, ison osan aikaa. Täysin onnetonta läpsyilyä oli koko ensimmäinen jakso. Luulen, että Nurmion siirtäminen kakkoskärkeen oli lähinnä symbolinen asia, jotain oli tuollaisen jakson jälkeen tehtävä, vaikka sitten siksi, että näyttäisi että tehdään jotain. Kyllähän se siitä vähän virkistyi ja hanskakin kesti, vaikka olin aika varma, ettei kestä. Koren ratkaisu oli sitten kuin oppikirjasta ja tuskainen ilta päättyi tuuletuksiin.
Kun vastassa on vielä koko isojen poikien nelikko, joista KPL ja Vimpeli vieraissa, saadaan kyllä aika paljon jekkuja keksiä lyöntipeliin, että hommat vielä jatkuu. On totta, että kotisaldo on melko huikea, mutta sillä mitä eilen nähtiin, ei ole kyllä mitään jakoa Sotkamoa, saati Mansea vastaan.