Vs: Finaalit 2015
Piti nimimerkki tehdä kun tuntui olevan lukemisen lisäksi myös itse asiaa tapahtumiin. Sotkamo oli tänään parempi, sitä ei varmaankaan kukaan kiellä, eikä myöskään sitä, että olisi ollut ihme, jos Vimpeli olisi voittanut ilman Haapakoskea, sen jälkeen kun ulkokentälle jouduttiin laittamaan täysin ulkopeliä kokematon pelaaja (kaikki kolme jokeria puhtaita jokereita). Tämä on fine, Vimpelin pelaajat eivät tällä tappiota selittäneet vaan olivat asianmukaisia haastatteluissaan.
Toinen asia, olen seurannut urheilulajeja pitkään ja monipuolisesti, mutta en ole ikinä nähnyt noin munatonta ratkaisua lajin finaalissa ja kun kyseessä on kokenut tuomari. Olen usein ihmetellyt pesäpallo-otteluita katsoessani kuinka tuomari ei ole varma kuinka monta paloa on tullut. Itse tekisin niin, mikäli muistissa on vikaa, ottaisin esim kolme kiveä taskuun vuoron alkaessa ja pudottaisin yhden pois jokaisen tuomitun palon jälkeen (en tiedä onko pesäpallotuomareilla vastaavia muistikikkoja?). Jotenkin ymmärtää inhimillisen erehdyksen nuorelle tuomarille, mutta että miesten finaaliottelussa, jossa pitäisi olla maan parhaimmat tuomarit. Ei mene jakeluun... Olen itse koripalloerotuomari ja laji on tuomarille nopeatempoisempaa kuin pesäpallo tuomarille. Koripallossa yhdellä tuomiolla ei ratkaise ottelua. Pesäpallossa vastaavasti kyseinen moka olisi voinut olla ratkaiseva. Tällä kertaa onneksi ei ollut. Mutta on täysin epäinhimillistä että Vimpeli joutui kärsimään a) vastustajajoukkueen tulostaulun pitäjän ja b)tuomarin huolimattomuudesta, kun ei tarkistanut palon näyttäessään että se merkattiin tulostaululle. Olenko jotenkin tyhmä kun ajattelen että tuomarin olisi loogista palo näytettyään kirjurin suuntaan, myös tarkistaa että se merkataan taululle. Ja rehellisyyden nimissä vaikka tuomari ei näemmä osaa laskea kolmeen, on vastustajan pelaajat/pelinjohto varmasti niin kauan pelannut pesäpalloa että tietää milloin on minkä verran paloja. Selitys siitä että sisäjoukkue olisi pelannut eri tavalla, on oksettava. Reilun hengen ja järjen vastainen tuomio, ainut positiivinen asia on että juoksu ei ollut niin ratkaiseva kuin se olisi voinut olla, se ei silti vähennä väärän tuomion vakavuutta.
Toinen mistä haluan mainita on Jani Komulainen. Pelaaja joka aikoinaan häpäisi koko pesäpallon sopupeleillään. Itse olen kotoisin Tampereelta, ja puolueeton näihin finaaleihin, mutta se että joku häpäisee koko lajin, herättäisi minulle vastenmielisiä tuntemuksia, olisin vaikka Sotkamosta kotoisin. Herra, joka on rehellisyyden, suomalaisen sisun, urheilijan, ja ihmisen irvikuva, ei pitäisi olla edes oman joukkueen sankari, hävettää toden teolla jos huhut hänen sanomisistaan Rantalahdelle on totta. Voittakoon vaikka 20 suomenmestaruutta mutta mielummin itse omistaisin arvokkuuden kuin kultamitalikasan.
Lauantaina jatkuu, toivottavasti molemmilla joukkueilla on paras mahdollinen kokoonpano ja peli ratkaistaan hyvillä suorituksilla, eikä vastustajan epäonnistumisilla. Toivotaan myös Nupposelle ja crewlle hyvää kisakatsomoa kotisohvalle.