Supervuoro Verkkolehti »

Tyhmät kysymykset pesäpallosta

Vielä on jäljellä viimeisimpänä tempun tehnyt, nousun jälkeen 3 mestaruutta putkeen voittanut, Sotkamolle mallia näyttänyt sekä pari muuta vanhan ajan joukkuetta.

Sotkamon Jymy 1963 oli joukkue, joka voitti mestaruuden heti nousun jälkeen seuraavalla kaudella. Ja putosi seuraavalla.

Mitkä muut joukkueet pesäpallon miesten tai naisten pääsarjassa ovat voittaneet mestaruuden heti nousua seuraavalla kaudella? Onko Sotkamon lisäksi muita heti mestaruuden jälkeen pudonneita?
Ainakin PuMu: mestaruus 1973, putoaminen 1974.

Ilmajoen Kisailijat
Mestari 1962
Putoaja 1963

Yllä olevien lisäksi historian hämäristä löytyvät seuraavat salamamestaruuden tai -putoamisen kokeneet joukkueet:

-nousu - mestaruus: 1938-39 HP, (1942 Valtion Lentokonetehdas), 1959-60 TMP, 1999-2000 PattU
-nousu-mestaruus-putoaminen: HPK 1935-37

-HPK teki 30-luvulla samanlaisen tempun kuin Sotkamo sitten myöhemmin. Vuoden 1937 Suursarjan länsilohko, josta HPK putosi, oli tasainen, sillä kaikki 6 joukkuetta olivat 4 pisteen sisällä (8…12 pistettä kymmenessä ottelussa).

-Valtion Lentokonetehdas ei varsinaisesti noussut vaan nostettiin Valtakunnan sotasarjaan, joka silloin oli pääsarjan nimenä, ja voitti ensimmäisellä kaudella noston jälkeen 1942 mestaruuden. Vuonna 1941 sota keskeytti pesäpallosarjat kesäkuussa ja vuodeksi 1942 pääsarjaan saivat kasattua joukkueen vain neljä edellisvuoden pääsarjaseuraa. Siksi pari joukkuetta nostettiin ”alemmasta” sarjasta.

-PattU voitti mestaruuden ensimmäisellä kaudellaan 2000 naisten Superpesiksessä

-TMP voitti samaan putkeen nousun jälkeen kolme mestaruutta naisten mestaruussarjassa 1960-62

Mikä on lukkarin "alkuasento"?
Tuolla liiton sivulla on linkki pelisääntöihin ja siellä säännöissä on pykälä §25 Syötön tekninen suoritus jonka toinen momentti (?) määrittelee alkuasennon.

1738837014076.png

Tuolla liiton sivulla on linkki pelisääntöihin ja siellä säännöissä on pykälä §25 Syötön tekninen suoritus jonka toinen momentti (?) määrittelee alkuasennon.

katso liitettä 3486
Nyt muuten luin sanasta sanaan tuon pari sivua taas pitkän ajan jälkeen. Viimeiseen sääntökirjaan onkin näköjään kivasti lisätty noita tulkintaesimerkkejä (marraskuulta -24?). Hyvä, kun olen usein valitellut ettei niitä kirjoiteta auki vaan tiedot liikkuvat ainoastaan tuomareiden sisäpiirikeskusteluissa!

Meillä on kyllä ihan valtavasti porukkaa katsomossa, mutta myös kentällä, jotka ei ole tuota teosta koskaan lukeneet ajatuksella, tai edes puolivillaisesti. Ei tästä tolppasyötön teknisestä suorittamisesta olisi pitänyt näin iso haloo tulla kuin tuli, jos asianomaiset olisivat lukeneet nämä sivut riittävän tarkasti-

Nyt muuten luin sanasta sanaan tuon pari sivua taas pitkän ajan jälkeen. Viimeiseen sääntökirjaan onkin näköjään kivasti lisätty noita tulkintaesimerkkejä (marraskuulta -24?). Hyvä, kun olen usein valitellut ettei niitä kirjoiteta auki vaan tiedot liikkuvat ainoastaan tuomareiden sisäpiirikeskusteluissa!

Meillä on kyllä ihan valtavasti porukkaa katsomossa, mutta myös kentällä, jotka ei ole tuota teosta koskaan lukeneet ajatuksella, tai edes puolivillaisesti. Ei tästä tolppasyötön teknisestä suorittamisesta olisi pitänyt näin iso haloo tulla kuin tuli, jos asianomaiset olisivat lukeneet nämä sivut riittävän tarkasti-

No mun rajoitetulla tuomarikokemuksella - joista on jo aikaa ja korkein sarjatasokin taisi olla naisten ykkönen pesätuomarina - sanoisin, että jos kentällä lukijat lukisivat edes ne säännöt niin auttaisi jo paljon. Tulkintojen luku ajatuksella on uskoakseni toiveajattelua kaikille kenttäalueella oleville.

Pesät ovat täynnä ja kuuluttaja kertoo: syntymässä on ajolähtö. Miten niin syntymässä? Eikö se ole ajolähtö, kun tullaan lyömään pesien ollessa täynnä? Mitenkä se ei tuossa tapauksessa olisi ajolähtö?

Pesät ovat täynnä ja kuuluttaja kertoo: syntymässä on ajolähtö. Miten niin syntymässä? Eikö se ole ajolähtö, kun tullaan lyömään pesien ollessa täynnä? Mitenkä se ei tuossa tapauksessa olisi ajolähtö?

Ajolähtö syntyy vasta kun seuraavana lyöntivuorossa oleva lyöjä saa ekan syötön. Sitä ennenhän voi tulla palo tai vaikka juoksu harhaheitolla tms. Tällöin ajolöhtöä ei synn6 eikä myöskään ole vaihtopakkoa.

Asialla on merkitystä koska ajolähdössä etenijöiden ja lyöjän pitää joko saada pesäturva seuraavalta pesältä tai päätyä lopulliseen ratkaisuun ennenkuin seuraava lyöjä saa ensimmäisen syötön, muutoin he ovat poltettavissa seuraavalle pesälle pesäturvan menettämisen jälkeen. Ajolähtö voi purkautua myös seuraavan lyöjän saamaan syöttöön jolloin vielä voimassaolevat vaihtopakot raukeavat.

Ajolähtö syntyy vasta kun seuraavana lyöntivuorossa oleva lyöjä saa ekan syötön. Sitä ennenhän voi tulla palo tai vaikka juoksu harhaheitolla tms. Tällöin ajolöhtöä ei synn6 eikä myöskään ole vaihtopakkoa.

Asialla on merkitystä koska ajolähdössä etenijöiden ja lyöjän pitää joko saada pesäturva seuraavalta pesältä tai päätyä lopulliseen ratkaisuun ennenkuin seuraava lyöjä saa ensimmäisen syötön, muutoin he ovat poltettavissa seuraavalle pesälle pesäturvan menettämisen jälkeen. Ajolähtö voi purkautua myös seuraavan lyöjän saamaan syöttöön jolloin vielä voimassaolevat vaihtopakot raukeavat.
Kiitos valistuksesta. On tuo @MieVaan melkoinen "kätilö" tässäkin synnytysasiassa.

Onko jotain erityistä syytä, miksi lauantait ovat todella hiljaisia pelipäiviä? Olen itse aina ajatellut syyn olevan se, että kesäaikaan on kaikkia häitä/valmistumisia tms lauantaina, jonka vuoksi yleisöä ei löytyisi niin paljoa.

Minua aina vähän hirvivttää, kun mailoja heitellään surutta. Ne ilmeisesti eivät kuitenkaan käsittelystä ole moksiskaan?

Ajolähtö syntyy, kun lukkari antaa ensimmäisen syötön seuraavalle lyöjälle.

Eli jos lukkari onnistuisi käräyttämään jonkun etenijöistä ennen ensimmäistä syöttöään, ei ajolähtöä synny.

Yleensä kuuluttaja tuon kuuluttaa kopinpudotuksen/kysymysheiton aikana, jolloin ajo ei tosiaan ole vielä päällä.

Onko jotain erityistä syytä, miksi lauantait ovat todella hiljaisia pelipäiviä? Olen itse aina ajatellut syyn olevan se, että kesäaikaan on kaikkia häitä/valmistumisia tms lauantaina, jonka vuoksi yleisöä ei löytyisi niin paljoa.
Varmaan juhlatkin syy. Itse olen kuullut selityksiä ihmisten mökkeilystä kesälauantaisin. Itse mieluiten juuri lauantaisin istuisin katsomossa.

Lauantaita on kokeiltu pelipäivänä ja siitä saadun datan perusteella todettu, että sunnuntait vetävät enemmän porukkaa, lauantait ovat riski.

Kesämökit ovat tosiaan yksi vakioselitys, lauantain saunavuorot toinen. Mutta yleisesti kilpailua ihmisten vapaa-ajasta on kiistatta lauantaisin eniten. Kuka näistä tietää? Itsekin kyllä näkisin lauantain hyvänä pelipäivänä (edit: mitä aiemmin sen parempi, jotta jos on rientoja, niin niihin vielä ehtisi), mutta en varmaan edusta keskiarvoa tässä. Onhan niitä lauantaitakin tulevana kesänä muutamia.

Ajolähtö syntyy, kun lukkari antaa ensimmäisen syötön seuraavalle lyöjälle.

Eli jos lukkari onnistuisi käräyttämään jonkun etenijöistä ennen ensimmäistä syöttöään, ei ajolähtöä synny.

Yleensä kuuluttaja tuon kuuluttaa kopinpudotuksen/kysymysheiton aikana, jolloin ajo ei tosiaan ole vielä päällä.

Tämä on hämmentävän yleinen kysymys peliin liittyen.
Lisäisin tähän toisaalta myös jatkoksi sen, että vaikka joku sieltä pesiltä ajolähdön aikana palaa vaikkapa kärpäsellä, niin ajolähtö jatkuu kolmanteen lyöntiin asti, ellei sitä ennen tule kolmatta paloa. Ajolähtö ei siis tarkoita pelkästään pesien täynnä olemista.

Kaikkien pesillä olevien etenijöiden, joka myös lyöjästä tulee, tulee päästä sääntökirjasta tuttuun "lopulliseen ratkaisuun" ennen kuin ajolähtö purkautuu ja ehkä syntyy uusi. Ajolähdön voi purkaa kopilla, lyöjän viimeisellä laittomalla, paloilla pesäväleiltä, tai sitten tosiaan tavoitteen mukaisesti kaikkien juoksijoiden päästyä vähintään se yksi pesänväli eteenpäin.

Viimeksi muokattu:

LBC

Tahkon langassa tuli puheeksi taas käsite saranapelaaja. Lieneekö tuolle ihan tyhjentävää määritettä? tällä foorumillakin sanaa on käytetty suht harvoin. Niminä saranapelaajaksi on tarjottu:
Lassi Vuorela
Aapo Komulainen
Aleksanteri Huotari
Arttu Ruuska
Akseli Pitkänen
Henri Puputti
Mikko Kosonen
Veeti Kokko
Hannes Pekkinen

Mikä näitä pelaajia yhdistää? Olen itse käsittänyt tämän niin, että saranan kohdalla peluuttaminen ratkaisee kakkoskärjen käytön, jos ykköskärjellä on syntynyt jonkinlainen tilanne. Onko saranapelaaja ei niin pääkotiuttaja eikä päävaihtaja, mutta kelvollinen molempiin?

Tahkon langassa tuli puheeksi taas käsite saranapelaaja. Lieneekö tuolle ihan tyhjentävää määritettä? tällä foorumillakin sanaa on käytetty suht harvoin. Niminä saranapelaajaksi on tarjottu:
Lassi Vuorela
Aapo Komulainen
Aleksanteri Huotari
Arttu Ruuska
Akseli Pitkänen
Henri Puputti
Mikko Kosonen
Veeti Kokko
Hannes Pekkinen

Mikä näitä pelaajia yhdistää? Olen itse käsittänyt tämän niin, että saranan kohdalla peluuttaminen ratkaisee kakkoskärjen käytön, jos ykköskärjellä on syntynyt jonkinlainen tilanne. Onko saranapelaaja ei niin pääkotiuttaja eikä päävaihtaja, mutta kelvollinen molempiin?
Luulenpa, että termin käyttäjät eivät itsekään tiedä, mitä se tarkoittaa. On vaan niin kivan trendikäs sana ja luo puhujasta asiantuntevan vaikutelman. 😂

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.