Supervuoro Verkkolehti »

Sotkamon Jymy 2016

Viestejä
689
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Tiedän, että näistä ei saisi puhua... Ja heti löytyy joku, joka sanoo tätä itkemiseksi. Mutta ei, en itke. Ihmettelen vain.

Miten on mahdollista, että Kohosen kahden palon lyöntivuoro vaihtui yhteen paloon ja tilanteen säilymiseen? En ole koskaan nähnyt sellaista. En toki ole nähnyt sitäkään, että joku saisi lyödä neljä lyöntiä yhdellä lyöntivuorolla kuten Komulainen Vimpelissä. Enkä sitä, että sama herrasmies voi juosta kolmoselta kotiin kiertämättä lippua, kuten viime vuoden finaaleissa tapahtui. Mutta nämä ovat toki jo vanhoja juttuja. Tuo Kohosen uusin tempaus on kyllä... Huhhuh. Uskottava on, että tuomarit ovat täysin Kohosen ja Jymyn taskussa. Eikö tälle kukaan voi tehdä mitään?
 
Viestejä
319
Vs: Sotkamon Jymy 2016

"Itke itke pikkupiru, mutta älä huku. " :D
 
Viestejä
19
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Kohosen kolmas lyönti tuomittiin kaksoislyönniksi eli laittomaksi ykkös / kakkostilanteessa jolloin Kohonen paloi itse ja muut etenijät palautettiin ykköselle ja kakkoselle ja tilanne jatkui ykkös kakkostilanteella eli tuomareilta täysin oikea tuomio , ei mitään epäselvyyttä tilanteessa sillä kaksoislyönti on ollut aina laiton lyönti !!!

Kyllähän vastaavanlaisia tilanteita näkyy aina silloin tällöin pesiksessä että kaksoislyönnistä poltetaan lyöjä viimeisellä lyönnillä ja tilanne jatkuu !!!
 

Paitsi että

Vs: Sotkamon Jymy 2016

Mary Lou sanoi:
Kohosen kolmas lyönti tuomittiin kaksoislyönniksi eli laittomaksi ykkös / kakkostilanteessa jolloin Kohonen paloi itse ja muut etenijät palautettiin ykköselle ja kakkoselle ja tilanne jatkui ykkös kakkostilanteella eli tuomareilta täysin oikea tuomio , ei mitään epäselvyyttä tilanteessa sillä kaksoislyönti on ollut aina laiton lyönti !!!

Kyllähän vastaavanlaisia tilanteita näkyy aina silloin tällöin pesiksessä että kaksoislyönnistä poltetaan lyöjä viimeisellä lyönnillä ja tilanne jatkuu !!!

Ei ollut kaksoislyönti ennen kuin Kohonen niin päätti...
 
Viestejä
1,590
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Paitsi että sanoi:
Mary Lou sanoi:
Kohosen kolmas lyönti tuomittiin kaksoislyönniksi eli laittomaksi ykkös / kakkostilanteessa jolloin Kohonen paloi itse ja muut etenijät palautettiin ykköselle ja kakkoselle ja tilanne jatkui ykkös kakkostilanteella eli tuomareilta täysin oikea tuomio , ei mitään epäselvyyttä tilanteessa sillä kaksoislyönti on ollut aina laiton lyönti !!!

Kyllähän vastaavanlaisia tilanteita näkyy aina silloin tällöin pesiksessä että kaksoislyönnistä poltetaan lyöjä viimeisellä lyönnillä ja tilanne jatkuu !!!

Ei ollut kaksoislyönti ennen kuin Kohonen niin päätti...

Jep ja samoin Kohonen on päättänyt viime vuodet, että Sotkamo on syksyisin mestari...
 
Viestejä
689
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Mary Lou sanoi:
Kohosen kolmas lyönti tuomittiin kaksoislyönniksi eli laittomaksi ykkös / kakkostilanteessa jolloin Kohonen paloi itse ja muut etenijät palautettiin ykköselle ja kakkoselle ja tilanne jatkui ykkös kakkostilanteella eli tuomareilta täysin oikea tuomio , ei mitään epäselvyyttä tilanteessa sillä kaksoislyönti on ollut aina laiton lyönti !!!

Kyllähän vastaavanlaisia tilanteita näkyy aina silloin tällöin pesiksessä että kaksoislyönnistä poltetaan lyöjä viimeisellä lyönnillä ja tilanne jatkuu !!!

Lyöntiä ei siis tuomittu laittomaksi ennen kuin Kohonen ja Jymy huomasivat, että olisi tulossa kaksi paloa. He päättivät, että se oli laiton lyönti. Kaksoislyönti on aina laiton lyönti. Mutta koskaan en ole nähnyt, että lyöjä saa päättää, milloin lyönti on laiton lyönti. Mitäpä luulet, että Kohonen olisi tehnyt, jos lyönti olisi onnistunut?

Aika surullista sinänsä, että Jymyn fanit ovat täysin sokeutuneet joukkueensa toiminnalle. Minä en ole nähnyt vastaavaa tuomarien kieputtamista minkään muun joukkueen taholta niiden 30 vuoden aikana, joina olen pesäpalloa seurannut. Sitä olen nähnyt, että tiukka pesäkilpa tuomitaan väärin (usein kotijoukkueen hyväksi), ja sen ymmärrän. Se on inhimillistä. Samoin syötön korkeuden kanssa on joskus heittoa. Sekin on inhimillistä. Mutta se, että pelaajat saisivat itse päättää, milloin lyönti on laiton... sitä en ole koskaan ennen tätä nähnyt.
 
Viestejä
1,590
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Sieppari Saaressa sanoi:
Mary Lou sanoi:
Kohosen kolmas lyönti tuomittiin kaksoislyönniksi eli laittomaksi ykkös / kakkostilanteessa jolloin Kohonen paloi itse ja muut etenijät palautettiin ykköselle ja kakkoselle ja tilanne jatkui ykkös kakkostilanteella eli tuomareilta täysin oikea tuomio , ei mitään epäselvyyttä tilanteessa sillä kaksoislyönti on ollut aina laiton lyönti !!!

Kyllähän vastaavanlaisia tilanteita näkyy aina silloin tällöin pesiksessä että kaksoislyönnistä poltetaan lyöjä viimeisellä lyönnillä ja tilanne jatkuu !!!

Lyöntiä ei siis tuomittu laittomaksi ennen kuin Kohonen ja Jymy huomasivat, että olisi tulossa kaksi paloa. He päättivät, että se oli laiton lyönti. Kaksoislyönti on aina laiton lyönti. Mutta koskaan en ole nähnyt, että lyöjä saa päättää, milloin lyönti on laiton lyönti. Mitäpä luulet, että Kohonen olisi tehnyt, jos lyönti olisi onnistunut?

Aika surullista sinänsä, että Jymyn fanit ovat täysin sokeutuneet joukkueensa toiminnalle. Minä en ole nähnyt vastaavaa tuomarien kieputtamista minkään muun joukkueen taholta niiden 30 vuoden aikana, joina olen pesäpalloa seurannut. Sitä olen nähnyt, että tiukka pesäkilpa tuomitaan väärin (usein kotijoukkueen hyväksi), ja sen ymmärrän. Se on inhimillistä. Samoin syötön korkeuden kanssa on joskus heittoa. Sekin on inhimillistä. Mutta se, että pelaajat saisivat itse päättää, milloin lyönti on laiton... sitä en ole koskaan ennen tätä nähnyt.

Tilanteesta en mitään tiedä (en ollut siis pelissä enkä ole raporttia lukenut), enkä todellakaan ole mikään Jymy fani, mutta olitko paikalla itse pelissä kun noin osaat kertoa?
 
Viestejä
19
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Sieppari saaressa , olitko muuten itse paikanpäällä seuraamassa ko. tilannetta vai perustuuko mielipiteesi kuulopuheisiin ja saako pelaaja päättää ehtiikö pesälle vai ei vaikka kuin protestoi , vastaus on ei saa päättää ?
On aivan sama tilanne että onko laiton lyönti vai ehtiikö pesälle tai muuta vastaavaa , tuomari päättää vaikka viiveellä tuomarikokouksen jälkeen !!!
 
Viestejä
689
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Mary Lou sanoi:
Sieppari saaressa , olitko muuten itse paikanpäällä seuraamassa ko. tilannetta vai perustuuko mielipiteesi kuulopuheisiin ja saako pelaaja päättää ehtiikö pesälle vai ei vaikka kuin protestoi , vastaus on ei saa päättää ?
On aivan sama tilanne että onko laiton lyönti vai ehtiikö pesälle tai muuta vastaavaa , tuomari päättää vaikka viiveellä tuomarikokouksen jälkeen !!!

En ollut paikalla. Tuolta se on nähtävissä: https://vimeo.com/174598931

Kohdasta 1h 38 minuuttia eteenpäin. Aivan selvä tilanne. Jymyn hyväksi. Lyöntiä ei vihelletty laittomaksi. Syöttötuomarille siis kerrottiin jälkeenpäin, että lyönti oli laiton.
 
Viestejä
1,590
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Sieppari Saaressa sanoi:

En ollut paikalla. Tuolta se on nähtävissä: https://vimeo.com/174598931

Kohdasta 1h 38 minuuttia eteenpäin. Aivan selvä tilanne. Jymyn hyväksi. Lyöntiä ei vihelletty laittomaksi. Syöttötuomarille siis kerrottiin jälkeenpäin, että lyönti oli laiton.

No kyllähän näitä protestointeja lähes joka pelissä sattuu, harvemmin johtavat mihinkään.. Mutta kyllä tilanteessa ei aluksi tuomarit reagoineet tähän kaksariin.. Oliko sitten tuomio oikea vai ei on kokonaan toinen juttu..
 
Viestejä
689
Vs: Sotkamon Jymy 2016

nastafiilis sanoi:
Sieppari Saaressa sanoi:

En ollut paikalla. Tuolta se on nähtävissä: https://vimeo.com/174598931

Kohdasta 1h 38 minuuttia eteenpäin. Aivan selvä tilanne. Jymyn hyväksi. Lyöntiä ei vihelletty laittomaksi. Syöttötuomarille siis kerrottiin jälkeenpäin, että lyönti oli laiton.

No kyllähän näitä protestointeja lähes joka pelissä sattuu, harvemmin johtavat mihinkään.. Mutta kyllä tilanteessa ei aluksi tuomarit reagoineet tähän kaksariin.. Oliko sitten tuomio oikea vai ei on kokonaan toinen juttu..

Nimenomaan protestointeja sattuu. Yleensä tosin niin päin, että ei olisi ollut kaksoislyönti. Mutta milloinkaan en ole nähnyt tuomarin muuttavan kantaansa tällä tavalla. Ei tästä nyt tämän enempää. Toivottavasti joku taho on kuitenkin hereillä, että tuomareille kasvaisi selkäranka ennen pudotuspelejä.
 
Viestejä
488
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Sieppari Saaressa sanoi:
En ollut paikalla. Tuolta se on nähtävissä: https://vimeo.com/174598931

Kohdasta 1h 38 minuuttia eteenpäin. Aivan selvä tilanne. Jymyn hyväksi. Lyöntiä ei vihelletty laittomaksi. Syöttötuomarille siis kerrottiin jälkeenpäin, että lyönti oli laiton.
Tarvitaan kyllä melkoista mielikuvitusta jos tosta saa kaksoislyönnin.
 
Viestejä
1,590
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Nicor sanoi:
Sieppari Saaressa sanoi:
En ollut paikalla. Tuolta se on nähtävissä: https://vimeo.com/174598931

Kohdasta 1h 38 minuuttia eteenpäin. Aivan selvä tilanne. Jymyn hyväksi. Lyöntiä ei vihelletty laittomaksi. Syöttötuomarille siis kerrottiin jälkeenpäin, että lyönti oli laiton.
Tarvitaan kyllä melkoista mielikuvitusta jos tosta saa kaksoislyönnin.

Väitätkö siis että pystyt tuon laatusesta videosta näkemään yhtään mitään? En siis edelleenkään sano onko siinä kaksoisosumaa, koska minä en osaa tuosta videosta sitä sanoa. Mutta se on totta, että näyttää siltä ettei tuomari siihen ainakaan heti reagoinut
 
Viestejä
724
Vs: Sotkamon Jymy 2016

Tärkeintä lienee kuitenkin, että tuomarien päätös menee lopuksi oikein. On jonkinlaista fiksuutta, jos tuomarikin pystyy myöntämään ensin erehtyneensä.

Tähän ei ehkä Sotkamon kannattajien kannata kovin isolla vakavuudella puuttua. Enemmän kuin mistään muusta, kyse on siitä, että Vimpelin puolelta halutaan tarkoituksella luoda käsitystä, että Sotkamo jotenkin hyötyisi tuomareista ja saada tuomarit varpailleen. Kaikki keinot on silläkin suunnalla käytettävä, kun menestys on pelaamalla jäänyt uupumaan.

Toinen syy Vimpelillä ja kannattajilla siihen, että sapelin taistoon tuomareiden ennakkoasenteista pitää lähteä näin kaukaa (kannattajien kautta) kiertäen, on se, että jos keskustelut tuomioista ja tulkinnoista jäävät kenttätasolle, vimpeliläiset eivät niissä pärjää. Siellä ei pelaajistosta löydy samanlaista keskustelijaa ja verbaalista fiksuutta kuin Sotkamolta esim. Kohonen, Komulainen ja Rautiaisen veljekset. Rantalahti oli edellisvuosina ainoa, jolla oli taitoa esittää asiansa kiistatilanteissa suurin piirtein vakuuttavasti. Nykyinen pelinjohtaja voisi olla, mutta hän tahtoo edelleen olla pelitilanteessa liikaa tunteidensa vietävissä, ja silloin tuomarit eivät miehen tulkintoja ota vakavissaan.

Pelaajien ja tuomareiden vuorovaikutukseen kentällä pätevät samat säännöt kuin mihin tahansa ihmisten vuorovaikutukseen. Kumpaa itse mieluummin kuuntelisit: henkilöä joka huutaa sinulle kaikissa mahdollisissa väleissä naama punaisena ja malttinsa menettäneenä vittua, vaiko henkilöä joka sanoo painavasti, mutta asiallisesti silloin kun siihen on kunnon syy? En usko, että tuomarit antavat pelaajien kovin paljoa vaikuttaa päätöksiinsä, mutta edellisen perusteella kyllä on helppo ymmärtää, miksi Kohosta kuunnellaan tuomareiden puolelta helpommin kuin esimerkiksi Puputtia. Fiksuus on sellainen tekijä, joka aina ennemmin tai myöhemmin hyödyttää kantajaansa. Sotkamolaiset tuntevat lajinsa ja sen säännöt, ja osaavat puuttua asioihin (perustellen) silloin kun selvä virhe näyttää tapahtuneen.
 

Sulje silmät

Vs: Sotkamon Jymy 2016

Tuulenmies sanoi:
Tärkeintä lienee kuitenkin, että tuomarien päätös menee lopuksi oikein. On jonkinlaista fiksuutta, jos tuomarikin pystyy myöntämään ensin erehtyneensä.

Tähän ei ehkä Sotkamon kannattajien kannata kovin isolla vakavuudella puuttua. Enemmän kuin mistään muusta, kyse on siitä, että Vimpelin puolelta halutaan tarkoituksella luoda käsitystä, että Sotkamo jotenkin hyötyisi tuomareista ja saada tuomarit varpailleen. Kaikki keinot on silläkin suunnalla käytettävä, kun menestys on pelaamalla jäänyt uupumaan.

Toinen syy Vimpelillä ja kannattajilla siihen, että sapelin taistoon tuomareiden ennakkoasenteista pitää lähteä näin kaukaa (kannattajien kautta) kiertäen, on se, että jos keskustelut tuomioista ja tulkinnoista jäävät kenttätasolle, vimpeliläiset eivät niissä pärjää. Siellä ei pelaajistosta löydy samanlaista keskustelijaa ja verbaalista fiksuutta kuin Sotkamolta esim. Kohonen, Komulainen ja Rautiaisen veljekset. Rantalahti oli edellisvuosina ainoa, jolla oli taitoa esittää asiansa kiistatilanteissa suurin piirtein vakuuttavasti. Nykyinen pelinjohtaja voisi olla, mutta hän tahtoo edelleen olla pelitilanteessa liikaa tunteidensa vietävissä, ja silloin tuomarit eivät miehen tulkintoja ota vakavissaan.

Pelaajien ja tuomareiden vuorovaikutukseen kentällä pätevät samat säännöt kuin mihin tahansa ihmisten vuorovaikutukseen. Kumpaa itse mieluummin kuuntelisit: henkilöä joka huutaa sinulle kaikissa mahdollisissa väleissä naama punaisena ja malttinsa menettäneenä vittua, vaiko henkilöä joka sanoo painavasti, mutta asiallisesti silloin kun siihen on kunnon syy? En usko, että tuomarit antavat pelaajien kovin paljoa vaikuttaa päätöksiinsä, mutta edellisen perusteella kyllä on helppo ymmärtää, miksi Kohosta kuunnellaan tuomareiden puolelta helpommin kuin esimerkiksi Puputtia. Fiksuus on sellainen tekijä, joka aina ennemmin tai myöhemmin hyödyttää kantajaansa. Sotkamolaiset tuntevat lajinsa ja sen säännöt, ja osaavat puuttua asioihin (perustellen) silloin kun selvä virhe näyttää tapahtuneen.

Sulkekaa Jymyn kannattajat silmänne faktoilta ja olkaa niin kuin teille kerrotaan, niin ovat tuomaritkin... Jymyn pojat ne vaan ovat eri reiluja kavereita! <3
 

En

Vs: Sotkamon Jymy 2016

en jaksa katsoa vimeosta mutta oliko se lyhytkätinen mies syöttötuomarina, ainakin viimekesänä hän veti jymyyn päin kun joma oli vierailulla.
 

käpyjen keräilijä

Vs: Sotkamon Jymy 2016

Tuulenmies sanoi:
Tärkeintä lienee kuitenkin, että tuomarien päätös menee lopuksi oikein.

Menikö se oikein? Jos tuomari ei näe kaksoislyöntiä niin miten se voi muuttaa jälkeenpäin näkemystään? Ehkä se katsoi päänsä sisällä tilanteen uudelleen hidastettuna?
 

raitapaita

Vs: Sotkamon Jymy 2016

Näillä esityksillä Nupponen&Muurainen kaksikko joutuu jättämään leikin kesken hyvin pian superin tasolla.
Ristus mitä pelleilyä! Vitun apinoita!

Finaaleissakin vimpeli joutui tekemään sotkamoa vastaan 4 paloa ennenkuin vuoro vaihtui. Itse seurasin kyseistä ottelua sekä bittilähteestä että nelonen pron välityksellä. Kaikki oli siihen asti kunnossa kunnes Nupponen meni muuttamaan palojen määrää, vaikka kaikki aluksi oikein. Nupponen kaivoi palojen määrän hatusta, kun ei viitsinyt itse kiivetä kirjurinkoppiin katsomaan että mikä on homman nimi. Paska toimintamalli ja siihen johtanut tuomio! Meni aivan perseelleen!

Tunnustatteko sotkamon kannattajat heti tuon mainitsemani tuomarivirheen?
Vai vasta syksyllä kun vive vetää tikkarin suukusta?
 

raitapaita

Vs: Sotkamon Jymy 2016

Tunnustakaa pois!
Se helppo sotkamalaisten nyt lässyttää muiden kustannuksella. Menkää keräämään rahaa siihen katettuun katsomoon.
 
Viestejä
74
Vs: Sotkamon Jymy 2016

No eihän tuonyt mennyt alkuunsakaan oikein. Huomasitte varmaan toisenkin sotkamolaisten kieroilun eli aikalisän jälkeen pelaajat menivät lähtöpsielleen eli saivat edun palata sen laittomaksi tuomitun jälkeen pesille. Eihän tuo aikalisä tuohon olisi pitänyt mitenkään vaikuttaa. Ja tämäkin upposi tuomareille ihan täydestä...Huhhuh tuota tuomariston touhua.
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös