Supervuoro Verkkolehti »

Ruutu+

Heh heh.
Kyllä sieltä vain lipsahteli milloin mitäkin liittyen JoMan merkkiin; on päällä tai ei sekä ihan paljastuksia liittyen ulkopelikuvioihin ja -normeihin.

Kommentaattorin ei kuulu esitellä suorassa lähetyksessä suosikkijoukkueensa merkkiä ja toimintatapoja, kun olettaa että suuri osa katsojista on vierasjoukkueen kannattajia/taustajoukkoja

Viimeksi muokattu:
Äärineutraalina katsojana en havainnut päivän selostuksessa enkä kommentonnissa mitään värillisyyttä kumpaankaan suuntaan. Voisiko siis marina johtuakin marisijoiden omien lasien värillisyydestä? Ikään kuin yliherkässä tilassa kuullaan puheessa sävyjä, joita ei oikeasti ole.

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä, sanasta sanaan.

Joe

Kyllä mun mielestä näissä fanikameralähetyksissä pitää ja saa kuulua pieni kotiapäin veto. Kuitenkaan äänessä ei useinkaan ole ammattiselostajat. Mestiksen fanikameroissa kuuluu vielä selkeästi enemmän tälläista fanitusta, esim Tuton Säteriltä tulee aina näitä mausteita. Enkä nyt väitä että sotkamossa näin oli, mutta yleisesti näistä ei toinna mieltänsä pahoittaa. Pinnat sotkamoon hyvin tehdystä lähetyksestä.

Katoimpa et oli joku kommentoinu tämän päivän peliä, mutta olikin edellisestä. Eli my bad.

Viimeksi muokattu:
Minä en tästä suuntauksesta pidä, että tämä erinomainen neutraali valtakunnantason otteluiden lähetyspalvelu alkaa muuttua kylänsisäiseksi faniohjelmaksi, jota sitten muualla maassa katsellaan ikään kuin ulkopuolisina. Olen lunastanut Ruutu+-palvelun nähdäkseni vain otteluita kaikkialla maassa, en istuakseni jonkun kotijoukkueen fanikatsomossa.

Se nyt vaan on fakta, että silloin kun jotain katsotaan värilaseilla, ollaan vaihtoehtoisen totuuden alueella. Ei ole mukavaa seurata peliä, jossa jatkuvasti joutuu pohtimaan selostuksen näkemyksellisyyttä. Esimerkki äskettäin Pattijoelta: vierasjoukkueen lukkari pelaa loistokkaan ulkovuoron ja hyydyttää kotijoukkueen yritykset täysin. Faniselostus pohtii vain, kuinka joskus tulee näitä poskiosumia eikä lyönti mene sinne, mihin pitäisi, eikä edes tunne koko lukkaria.

Eikö teknisesti olisi melko helppoa tarjota mahdollisuus valita lähetys kunnollisilla kenttä-äänillä ilman värilasiselostajia.

Keskustellaan jatkossa asiallisesti.
Minä en tästä suuntauksesta pidä, että tämä erinomainen neutraali valtakunnantason otteluiden lähetyspalvelu alkaa muuttua kylänsisäiseksi faniohjelmaksi, jota sitten muualla maassa katsellaan ikään kuin ulkopuolisina. Olen lunastanut Ruutu+-palvelun nähdäkseni vain otteluita kaikkialla maassa, en istuakseni jonkun kotijoukkueen fanikatsomossa.

Se nyt vaan on fakta, että silloin kun jotain katsotaan värilaseilla, ollaan vaihtoehtoisen totuuden alueella. Ei ole mukavaa seurata peliä, jossa jatkuvasti joutuu pohtimaan selostuksen näkemyksellisyyttä. Esimerkki äskettäin Pattijoelta: vierasjoukkueen lukkari pelaa loistokkaan ulkovuoron ja hyydyttää kotijoukkueen yritykset täysin. Faniselostus pohtii vain, kuinka joskus tulee näitä poskiosumia eikä lyönti mene sinne, mihin pitäisi, eikä edes tunne koko lukkaria.

Eikö teknisesti olisi melko helppoa tarjota mahdollisuus valita lähetys kunnollisilla kenttä-äänillä ilman värilasiselostajia.
Vittu miten turhaa itkua. Laita saatana äänet pois jos noin itkettää.

Itse tykkäsin/tykkään fanikameralähetyksistä enemmän pelkillä kenttä-äänillä. Nyt pelaajien huudot, kaari, valmentajat, tuomarien vihellykset, yleisön äänet jne. jne. äänet kentältä peittyvät fanikameroiden selostuksen alle. Päälähetyksissä kuuluu sitten toki selostuksen ja kentän äänet molemmat.

Itse tykkäsin/tykkään fanikameralähetyksistä enemmän pelkillä kenttä-äänillä. Nyt pelaajien huudot, kaari, valmentajat, tuomarien vihellykset, yleisön äänet jne. jne. äänet kentältä peittyvät fanikameroiden selostuksen alle. Päälähetyksissä kuuluu sitten toki selostuksen ja kentän äänet molemmat.

Mutta tuo perisynti eli tilanteiden hukkaaminen väärillä kameravalinnoilla/hidastuksilla pilaa tuota päälähetyksen tunnelmaa, vaikka sinällään asiantuntijoiden kommentit pääosin hyvä lisä haastatteleluineen kaikkineen. Elikäs perus fanikameralähetykset ovat jopa paremmat kunhan kamera ja äänet ovat kohdillaan.

Kenttä-äänet ovat hyvä juttu, mitä nyt useammalla paikkakunnalla joku vanha juoppo örisee suoraan siinä mikrofonin vieressä. Sitä ei jaksaisi aina, mutta kai sekin kuuluu asiaan.Kiteellä se on nyt onneksi loppunut, kun Partanen vaihtoi maisemaa...

Yhtään "selostettua" fanikameraa en ole vielä katsonut. Huomasin sellaisen olemassaolon Pattijoella, kun Ruutu jäi vahingossa auki jonkun katsomani pelin jälkeen ja siirtyi sitten automaattisesti sinne.

Siinä saattaa tulla jotain lisäinfoa tai arvoa, todennäköisesti kuitenkaan ei. Olen kuietnkin viimeksi kirjoittaneiden kanssa sikäli samoilla linjoilla, että olen hankkinut Ruudun nimenomaan nähdäkseni oman joukkueen vieraspelit, ikään kuin olisin paikalla silloinkin kun en paikalle pääse. Kyllä, jos tässä aletaan sitten jotenkin erityisesti vielä kotiinpäin vetämään, niin äänet uhkaa kyllä mennä mutelle. Toistaiseksi ne on mutella tänä vuonna ainoastaan Kouvolan lähetyksissä, koska Maaaaaaaaaaaaaaaaaaarkuuuuuuuuuus. ;)

Kenttä-äänet ovat hyvä juttu, mitä nyt useammalla paikkakunnalla joku vanha juoppo örisee suoraan siinä mikrofonin vieressä. Sitä ei jaksaisi aina, mutta kai sekin kuuluu asiaan.Kiteellä se on nyt onneksi loppunut, kun Partanen vaihtoi maisemaa...

Yhtään "selostettua" fanikameraa en ole vielä katsonut. Huomasin sellaisen olemassaolon Pattijoella, kun Ruutu jäi vahingossa auki jonkun katsomani pelin jälkeen ja siirtyi sitten automaattisesti sinne.

Siinä saattaa tulla jotain lisäinfoa tai arvoa, todennäköisesti kuitenkaan ei. Olen kuietnkin viimeksi kirjoittaneiden kanssa sikäli samoilla linjoilla, että olen hankkinut Ruudun nimenomaan nähdäkseni oman joukkueen vieraspelit, ikään kuin olisin paikalla silloinkin kun en paikalle pääse. Kyllä, jos tässä aletaan sitten jotenkin erityisesti vielä kotiinpäin vetämään, niin äänet uhkaa kyllä mennä mutelle. Toistaiseksi ne on mutella tänä vuonna ainoastaan Kouvolan lähetyksissä, koska Maaaaaaaaaaaaaaaaaaarkuuuuuuuuuus. ;)

Tuo Kouvolan kenttäkuuluttaja on kuitenkin ihan omassa kastissaan, en tiedä tekeekö työtään ihan tosissaan vai vain ärsyttääkseen. Jo pelkästään sitä ajatellessa alkaa verenpaine kiehumaan. "Ja lyömään tulee Mikkooo KkkanalaaaaahhhHHH"

Onhan näistä kuuluttajista puhuttu täällä ennenkin, ei varsinaisesti edes Ruutuun liittyen. Kukin tietysti tyylillään. Raahessa taitaa vielä olla se kuuluttaja, joka tahallaan v*ttuilee vierasjoukkueelle, niin että maltillisten kotikannattajienkin mielestä se ampuu yli, virallinen organisaation edustaja kun on. Onneksi valtaosa on täysin asiallisia ja vain ikään kuin infoaa meneillään olevan tilanteen. Se on kuitenkin kuluttajan tärkein työ. Tällaisetkin asiat voivat vaikuttaa siihen lähteäkö paikalle vieraspeliin vai ei, jos on vähän kahden vaiheilla. Tästäkään syystä en kaipaa kotijoukkueen fanittajia selostelemaan harrastuksekseen Fanikamerassa. Jos ei muuta, niin mietin sen niin päin, että tuskinpa muu Suomi hirveästi hyppisi ilosta, jos minä selostaisin pelit Pihkalassa nettiin. :D

Jymyllä hyvin tehty lähetys, oli mennyt ainakin mainoksia kaupaksi, eikös se ole fanikameralähetysten ainut tulonlähde seuroille. miten lie muilla en ole paljon katsellu? Jos katsomosta väki vähenee fanikameran takia tai muusta syystä, kannattaa lähetys tehdä niin hyvin, että siihen kehtaa mainoksia myydä ja mainostaja mainosaikaa ostaa.

Kyllähän aika usein kotijoukkuen kuuluttaja ihan paikan päälläkin hehkuttaa nimenommaan kotijoukkuetta! Joka täysin luonnollista, eikä mua ainakaan haittaa, jos vieraspeliä katson. Niin paikan päällä kuin fanikamerassakaan... Siis jos fanikamerassa kotijoukkuepainoitteinen selostaja, niin so not?

Ainahan kotijoukkue tulee musalla, kuuluttaja sytyttää yleisöä yms yms.
Ja mahdolliset juoksumusiikit yms nostatukset tulee vaan kotijengille.

Eli itse en nää tässä ongelmaa, mutta makuasioita nämäkin... 🙂

Ja harvoin olen minäkään fanikamerassa selostukseen edes törmännyt. Olikohan kerran keväällä, joku Feran vieraspeli... muistaakseni Pesäysejä vastaan?

Ja kuten mainittiinkin, Mestis-kiekossa näin on liki joka pelissä. Edelleen mainittu Säteri muuten mainio persoona! 👍

Kyllähän aika usein kotijoukkuen kuuluttaja ihan paikan päälläkin hehkuttaa nimenommaan kotijoukkuetta! Joka täysin luonnollista, eikä mua ainakaan haittaa, jos vieraspeliä katson. Niin paikan päällä kuin fanikamerassakaan... Siis jos fanikamerassa kotijoukkuepainoitteinen selostaja, niin so not?

Ainahan kotijoukkue tulee musalla, kuuluttaja sytyttää yleisöä yms yms.
Ja mahdolliset juoksumusiikit yms nostatukset tulee vaan kotijengille.

Eli itse en nää tässä ongelmaa, mutta makuasioita nämäkin... 🙂

Tottakai, mutta rajansa kaikella. Jostain Chicago Bullsin 90-luvun dynastiasta ja siellä etenkin joukkueen sisääntulosta, sekä nyrkkeilystä ("Let's get ready to RUMBLE!") tuo armoton huuto ja nimien venyttely on ensin levinnyt muihin lajeihin ja sieltä sitten kaikista maailman paikoista pienellä viiveellä Kouvolaan. Mihinkään lajiin Suomen mittakaavassa tuo "ison maailman meinninki" ei oikein sovi, kaikkein vähiten pesäpalloon, jossa se on helppo nähdä lähinnä satiirina omasta itsestään. Kouvolan peleissä käy 2 100 ihmistä. Madison Square Gardenilla 21 000. Mutta joku on ihan pähkinöinä tästäkin. Meitä on moneksi. Itseäni se ottaa päähän.

Tarkoitin sitä, että sen selostamisen ja yleisön "villitsemisen" (heh) pitää tapahtua niin, että siinä on kunnioitusta myös vierasjoukkueelle, eikä niin että saa verenpaineet nousemaan, syystä tai toisesta. Vittuilua ja velmuilua voi sitten olla katsojien kesken yleisön puolella, mutta kyllä minkä tahansa organisaation pitäisi toivottaa vieraansa tervetulleeksi, eikä vaivaantuneeksi.

Ja itseäni toistaen, mielestäni fanikamera on ensisijaisesti palvelu vierasjoukkueen kannattajille, jolloin kotinäkökulmasta tehdyt "studiot" ja muut on vähän kummallinen asia. Niistä kiinnostuneiden tyyppien pitäisi istua siellä lehtereillä. Ehkä siellä pitäisikin tulla bussissa joku vierasjoukkueesta perillä oleva tyyppi hölisemään sinne kameraan, jos sinne jotain pitää hölistä?

Kouvolan peleissä käy 2 100 ihmistä. Madison Square Gardenilla 21 000.

Noo, kaikki on suhteellista.

Madison Square Garden on New Yorkissa jossa asuu noin 8 623 000 ihmistä ja Kouvolassa noin 83 000. Luulen (siis en tiedä), että Rangersien, Knicksien ja St John's Red Stormien organisaatiot olisivat ihan pähkinöinä jos matsiin MSG:lle pyrkisi tollaset 180 000 katsojaa. Ja varmaan pykättäs jo isompaa areenaa.

Ja silti ViVe:n tai jopa HP:hen verrattuna Kopla jää jalkoihin jos mitataan kiinnostusta suhteessa asukaslukuun.

Eiköhän sitä kaikilla joukkueilla ole sama määrä kotiotteluita, tehköön jokainen kotijoukkue niin huonon fanilähetyksen kuin osaa. Jos ei kestä hermot kuunnella selostuksia hieman kotijoukkueen vinkkelistä niin kannattaa kävellä peilin eteen. Itse seuraan otteluita usealta paikkakunnalta ja eniten häiritsevät nämä ääääää, ööööööööö, kuolee... mölisijät. Mute näppäin auttaa siinäkin asiassa.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.