Itse taas oon alkanut miettiä sitä, että päälähetysten kommentaattori (ei siis selostaja, vaan selostajan lisäksi studiossa kommentoiva asiantuntija, nykyoloissa Tokkari ja Eteläpää) on usein aika tavalla turha. Ei kai lätkän liigalähetyksissäkään sellaisia normisti ole? -- lisäksi jostain Ärjen haastattelusta opin, että lätkäselostajat saattaa istua katsomassa esim. MM-kisojen videonauhoitusta jossain Pasilan kopissa kaukana itse kisapaikalta. Eikä se vaikuta tahtia haittaavan.
Tottakai parhaimmillaan asiantuntijakommentaattori antaa lähetykselle lisäarvoa, mutta aina se ei edes niin ole. Pahimmillaan ne kilpailevat paikastaan eetterissä tai naljailee selostajalle, joka puolestaan naljailee kommentaattorille, niin että hommasta tulee levotonta ja raskasta kuultavaa ja itse peli jää sivuosaan.
Kommentaattoria voisi toki yhä käyttää esim. loppukilpailuissa. Asiantuntija on kiva myös supermaanantain studioissa, joissa avataan lajin hienouksia, mutta miksi sen pitää väenvängällä olla mukana jokaisessa päälähetyksessä, kun kerran Ruudun pesisbudjetti on rajallinen? Toisaalta sekä Tokkari että Eteläpää ovat mainioita, asiansa tuntevia ja sanavalmiita tyyppejä, jotka ilmiselvästi tykkää viettää kesäiltojaan pesäpallomatsien parissa, varsinkin siedettävällä säteellä omista kotikulmistaan. Olisiko siis mahdollista ajatella, että Tokkari ja Eteläpää ylennettäisiin (? no joku tietysti voi ajatella asian toisinkin) selostajiksi, jotka kykenisi hoitamaan hommansa suvereenisti yksinkin. Tokkari kai on jotain Seinäjoen fanikameroita tai jotain vastaavaa joskus selostanut, ja varmaan hyvin meni.