Kun Roihun suunnalta ei näytä tulevan vielä uutisia uusista pelaajista, kirjoitetaan vielä vanhoista. Ellen Kentala on kiitelty ja siirtyy Haminaan. Hänestä on vähän vaikea sanoa kuinka suuri menetys hän on joukkueelle. Selvää on kuitenkin, että Kentala on kehittynyt superissa pelatessaan ja jos kehitys jatkuu, on hän Haminalle hyvä hankinta.
Vuonna 2021 oli Kentala käytännössä ulkopelijokeri eikä siinä kovinkaan hyvä, mutta on sittemmin saanut isompaa roolia sekä ulkona että sisällä. Tällä kaudella Kentala pelasi koko ulkokauden numerolla kolme ja oli minusta hyvä etutilanteen purkaja. Ykköstilanne tuotti vaikeuksia eikä Kentala kuulu joukueen parhaisiin etenijöihin. Loppukaudesta Kentala siirrettiin kakkoskärkeen, mutta tämä liittyy enemmän juuri etenemiseen kuin vaihtolyöntiosaamiseen. Samaten ulkopelivastuu väheni ehkä hieman. Kaudella 2022 Kentala pelasi osan kaudesta takalukijana ja pärjäsi siinä minusta paremmin kuin monet muut. Tällä kaudella suurin osa peleistä meni kakkos- tai kolmosvahtina.
Jos katsotaan joukkueen kärkilyöntejä on Kentala joukkueen keskikastia. Kärkilyöntiprosentti on hieman alle koko sarjan keskiarvon. Höglundit ja Reiman suoriutuivat parhaiten, mutta hieman niistä pelaajista, joilla on hieman enemmän yrityksiä, on Kentala seuraavana tilastoissa. Tässä kuvassa kyllä näkyy Roihuttarien ongelmat, kun käytännössä vain kolme runkopelaajaa on yli sarjan keskiarvon.
Mutta kakkostilanteen purussa Kentala oli itse asiassa joukkueen paras jos otetaan huomioon ne joilla yrityksiä on yli kymmenen. Yllättävää tässä oli ainakin minulle se, että Kentalan prosentti kakkosen purussa oli parempi kuin Camilla Höglundillä. Ongelma tietysti oli se, että jos Kentala joutui ykköstilanteen purkuun, oli tämä hänelle hankalampaa ja Höglund on toki myös paljon parempi etenijä. Minä tavallaan ymmärrän jos Kentala turhautui loppukaudesta kun ei päässyt pelaamaan ykköskärjessä. Hän joutui tavallaan kamppailemaan paikasta Ella Kuusiston ja Sohvi Korhosen kanssa. Kentalalla oli koko kaudella Sohvi Korhosta (58) lukuunottamatta enemmän KL3 yrityksiä (44) ja onnistumisprosentti 16 prosenttiyksikköä sarjan keskiarvoa parempi. (Korhonen toki joutui vaihtamaan usein aika epätoivoisissakin tilanteissa.)
Ei tässä kai muuta kun, että toivotaan Kentalalle hyviä pelejä Haminaan.