Ei kertonut eikä etenemispakkoa ollut. Pojat tekivät päätöksen ihan itse. En tiedä, kuuluuko tuollaisen ilmoittaminen ja sääntöjen opettaminen tuomarin velvollisuuksiin. Tuomari vaan tuomitsee sääntöjen mukaan. Jos pallo olisi heitetty pesälle ja yritetty polttaa niin tuomari olisi nostanut vaan kämmentä pystyyn ja peli olisi jatkunut.
Tämä selittää koko homman.
Tuomari ei itseasiassa saa kertoa tilanteen aikana esim. että nyt on muuten vielä ajolähtö päällä ja nuo pesillä olevat pelaajat on pallotettavissa / poltettavissa. Pelaajien ja valmentajien täytyy tämä keksiä itse.
Pari "hyvää" esimerkkiä.
1) Pesät ovat täynnä ja lukkari saa kärpäsen ykköseltä ensimmäisen syötön jälkeen, joka on taktinen väärä. Lyöjä ei siis ole lyönyt yhtään lyöntiä (tai vaikka löisi ensimmäiseen taktiseen väärään, niin eroa ei ole). Ykköspesä on tyhjä ja lyöjä lyö kolme lyöntiä ja viimeisellä lyönnillä kopin takakentälle. Kolmoselta eikä kakkoselta edetä mihinkään.
Lukkari saa pallon ja
a) heittää käyttöheiton ykköselle ja syöttää seuraavalle lyöjälle = nolla paloa, ja takatilanne jatkuu.
b) heittää käyttöheiton kolmoselle ja on aikeissa syöttää seuraavalle lyöjälle = piip piip, eli palo heti pallon saapuessa kotipesään.
Tässä vaiheessa lukkarin pitäisi ymmärtää toimittaa pallo kakkoselle ja sitten kolmoselle, jolloin kuuluisi toinen piip piip. Jos lukkari kuitenkin syöttää, niin kakkosella oleva ei pala.
2) Pesät ovat täynnä ja lukkari saa kärpäsen ykköseltä ennen ensimmäistä syöttöä, joka on taktinen väärä. Lyöjä ei siis lyö (tai vaikka löisi niin eroa ei ole). Ykköspesä on tyhjä ja lyöjä lyö kolme lyöntiä ja viimeisellä lyönnillä kopin takakentälle. Kolmoselta eikä kakkoselta edetä mihinkään.
Lukkari saa pallon ja
a) heittää käyttöheiton ykköselle ja syöttää seuraavalle lyöjälle = nolla paloa
b) heittää käyttöheiton kolmoselle ja on aikeissa syöttää seuraavalle lyöjälle = mitään vihellystä ei kuulu, nolla paloa.
Tässä vaiheessa lukkari "ymmärtää" ja toimittaa pallon kakkoselle ja sitten kolmoselle, mutta tuomari ei vihellä pillinsä.
Miksi? Tilanne ei ollut ajolähtö, koska ensimmäisen syötön irrotessa lukkarin kädestä ykköspesä oli tyhjä.
Lisätään, että itse ainakin tuomarina joka kerta kertoisin junioreille jälkikäteen tilanteen ja mitä siinä kävi, sekä mitä vaihtoehtoja oli olemassa. Etenkin, jos he siitä tulevat keskustelemaan. Mutta en tietenkään tilanteen ollessa käynnissä.