Jos vertaa muihin ei-juoksevalla-ajalla oleviin lajeihin, niin otteluiden kesto ei nykyisellään ole mikään ongelma. Syksyn tuloon taas voisi valmistautua otteluohjelman järkeistämisellä runkosarjan kustannuksella. "Paikallis"sarjat pois ja pudotuspelit aiemmin käyntiin.
Yksi lajin uniikki hienous on, että nuorimmat pesiskatsojat pääsevät jaksotauolla kentälle itse harjoittelemaan etenemisiä, mikä varmasti auttaa jaksamaan.
En todellakaan oikeasti itse pidä otteluiden kestoa ongelmana. Olen ryhtynyt pesistä seuraamaan aikuisiällä, ja hyvin muistan kun kaverin kanssa pelissä käytiin, minä silloin ensimmäistä kertaa vuosiin, ja totesin pelin jälkeen että pelin kesto on tässä lajissa aika mukava. Superi pelattiin siinä matsissa, mutta lätkätaustaiselle varmaan suurin vaikuttaja tässä oli vain yksi tauko. Tapahtuma rytmittyy eri tavalla kuin kahden tauon laji.
Vuoronvaihtojen kesto ei myöskään ole mikään ongelma ja joskus laskettiinkin, että niistä säästämällä saisi 2-4 minuuttia pois, vähän riippuen laskutavasta ja siitä, pelataanko nelosten tasoittavat. Pakotetut nopeat vaihdot todennäköisesti laskisi pelin tasoa, kun ne nopeat, etenkin sisäpelijoukkueen, "taktiikkapalaverit" lyhenisi. Lisäksi voitaisiin tosiaan nähdä sitä, että viimeisen lyöjän ollessa vaikka seiska, kun ykkösenä pelaavalla kopparilla tulee vähän kiire, ei hypätäkään kahta lyöjää yli vaan kasi lyö yhden läpäriyrityksen ja nostaa kopin, jotta kärki saa hetken aikaa.
Vuoronvaihto ei ole koskaan tuntunut tylsältä tai pitkältä paikalla, fanikamerassa toki. Mutta se ei ole syy muuttaa mitään, sitä ongelmaa paikkaa ennemmin lähetysten laadun parantaminen.
Lähtökohtaisesti turha korjata jotain, joka ei ole rikki, eikä kannata väkisin yrittää luoda kuvaa että jokin on. Mutta lajin säännöt on vuosien mittaan muuttuneet, ja toki niitä voi tarkastella, ainakin ajatuksena.