Supervuoro Verkkolehti »

Parhaat ja huonoimmat pelipaidat?

En nyt ihan puhuisi samassa lauseessa näistä tyylittömistä tilkkutäkeistä ja fudisjengien paidoista...

Kyse oli kai siitä että haluaako joku mainostaa jotain firmaa ilmaiseksi, sitten jos mennään siihen että Spotifyn, Jeepin tai TeamViewerin jättilogo kelpaa mutta Prisman logo ei tai että logoilla on maksimimäärä niin ollaankin vähän eri keskustelussa.

Kun vaatetuksesta kyse niin kai se loppujen lopuksi pyörii aina siihen ulkonäköön että onko se paita tyylikäs ja minkälaisesta kukin tykkää. Kun myytäisiin replika-paitoja ja logottomia fanipaitoja rinnakkain niin selviäis että mikä myy eikä siihen olis sponsoreilla sanomista jos on lisäksi pelipaitaa muistuttava paitamalli mitä ei varsinaisesti pelipaitana myydä.

"Puhtaissa" paidoissa se etu myynnin kannalta, että niitä ei tarvitsisi samaan tapaan päivittää joka vuosi. Pohja kuitenkin säilyy useimmilla seuroilla pitkään samana. Joten ei haittaa vaikka kauden päätteeksi jäisikin myymättömiä paitoja käteen, kun samoja riepuja voisi kaupata koko ajan.

Sponssit on välttämätön paha ja ellei löydy yhtä riittävän isoa, on se paitamainos edelleen myyvin ja siten tuo rahaa sisään parhaiten. Erinomaisen vanhakantaista mutta niin on koko lajikin. Aika vähän on isompia mullistuksia tullut vuosien varrella, viimeisimpänä nuo pelaajien pelinumerot. Minusta ne on kertakaikkiaan typerät. Ihan keksimällä keksityt numerot millä ei ole mitään tekemistä pelin tai tapahtuman kanssa. Ei ne ainakaan mua auta tunnistamaan sitä pelaajaa jos se oli tarkoitus. Ja sillä numerolla itsessään ei ole merkitystä kuin kantajalle itselleen. Ei jatkoon. Sama "laatikkomainoksille", se on puhtaasti suunnittelijan laiskuutta ja näyttää ihan kamalalle. 10v lapsi tekee noi MS Paintilla ja siltä noi nyt näyttääkin.

Sponssit on välttämätön paha ja ellei löydy yhtä riittävän isoa, on se paitamainos edelleen myyvin ja siten tuo rahaa sisään parhaiten. Erinomaisen vanhakantaista mutta niin on koko lajikin. Aika vähän on isompia mullistuksia tullut vuosien varrella, viimeisimpänä nuo pelaajien pelinumerot. Minusta ne on kertakaikkiaan typerät. Ihan keksimällä keksityt numerot millä ei ole mitään tekemistä pelin tai tapahtuman kanssa. Ei ne ainakaan mua auta tunnistamaan sitä pelaajaa jos se oli tarkoitus. Ja sillä numerolla itsessään ei ole merkitystä kuin kantajalle itselleen. Ei jatkoon. Sama "laatikkomainoksille", se on puhtaasti suunnittelijan laiskuutta ja näyttää ihan kamalalle. 10v lapsi tekee noi MS Paintilla ja siltä noi nyt näyttääkin.
Tuohan on helppo yhtälö. Jos pelipuvussa on kiinni sanotaan nyt vaikka 80 tonnia, niin sillähän siitä päästään, että yksi ostaa sen kokonaan. Tai edes sen 50 donaa. Lopuille sponsoreille löytynee se kolmenkympin vastine jostain? Muutenhan tuo ei taida onnistua kovin helposti.

Outoa, että jotkut haluavat sellaisen pelipaidan, joka ei ole kenenkään pelipaita. Logoista puhdistettu paita ei ole pelipaita, vaan paita, jossa on seuran logo. Kuinkahan moni oikeasti haluaa ostaa kannattamansa pelaajan nimellä varustetun pelipaidan ns. "puhtaana"? Pelipaita on pelipaita ja on turha hävetä tai vieroksua siihen kuuluvia painatuksia.

Itse olen aina pitänyt Ankkureiden väriyhdistelmästä enkä ole koskaan yhdistänyt sitä ruotsalaisuuteen kun sillä tuskin on mitään tekemistä sen kanssa paitsi sanojan omassa mielikuvituksessa.

Siisteimmän peliasun jakavat omaan silmään Tahko ja Manse.
Olen aina tykännyt kun pelikentille tulee raikasta sinikelta-asua, Ukraina, Ruotsi, AA, taitaa olla Gnistankin.

HJK:n kakkosasu on sinikeltainen, KuPS:n pääasu on keltainen, FC KTP:n kakkosasu taitaa olla keltainen - eli onhan noita.

HJK:n kakkosasu on sinikeltainen, KuPS:n pääasu on keltainen, FC KTP:n kakkosasu taitaa olla keltainen - eli onhan noita.
Jos nyt pilkkua halotaan niin HJK:n kakkosasu on tällä kaudella keltainen sinisillä teksteillä ja Adidasraidoilla :). Jalkapallossa useampi joukkue pelaa välillä kokovalkoisilla tai keltaisilla vierasasuilla kun taas KuPS:n värit ovat keltainen ja musta mutta pelaavat kyllä valkoisillakin housuilla ja sukilla vastustajan väreistä riippuen. Keltasinisiä, joista tässä oli kyse, ei yhtäkkiä tule lisää mieleen.

Mikä niistä numeroista niin tyylittömiä tekee?
Mainosko siinä tilalla pitäisi olla?

Itse pidän Hyvinkään kotipaitaa tyylikkäänä, mutta vieraspaidan valkoinen ei oikein minun silmääni sovi.
No, jos halutaan saada kopioitua jääkiekko tai futislookkia, niin sitten varmaan tarkoituksen ja arvostuksen mukainen paita. Arvostan sen verran lajihistoriaa, etten tuollaisesta välitä. Hyvinkään ja Joensuun paitojen väritykset muuten kuitenkin oikein hyvät.

Samaa mieltä takavääränhuutajan kanssa. Tahkon paita komein, miinuksena ne typerät selkänumerot, toivottavasti ei yleisty muille kun JoMalle.

Ihannetilanne olisi se, että Superin paidoissa ei olisi ainuttakaan näkyvää sponsoria, ainoastaan joukkueen logo ja sitten pohja suunniteltuna kenellä mitenkin. Tähän ei tulla ikinä pääsemään, mutta jospa päästäisiin joskus edes siihen, että olisi yksi iso sponssi ja se ois sitten siinä, kuten vaikkapa Valioliigassa on.

Siksi on pakko sanoa, että ylivoimaisesti lähinnä tätä ajatusmallia edustavat JoMa ja Tahko parjattuine paitanumeroineen. Ihan mainoksettomaan ei päästä kummassakaan (Tahko ainakin on teettänyt baseball- mallin fanipaitoja ilman mainoksia katsojille), mutta peliliivi ei ole ainakaan yksi helvetillinen tilkkutäkki, kuten kaikilla muilla.

En kyllä tajua, miksi laittaisin päälle itse tuollaisen paidan, jossa paljon sponsorit näkyvät. Eihän minulle makseta yhtään mitään jonkun paikallisen autoliikkeen, pankin tai hammaslääkärin mainostamisesta.

Sen suhteen olette oikeassa, että jos niitä logoja on, niin ne pitäisi AINA(!) olla painokelpoisesti transparentilla pohjalla, jotta ne voidaan upottaa haluttuun paitaväriin. Kaikki muu on rikos ihmisyyttä kohtaan.
+ että mainokset vaihtuu useimmilla vuosittain.

Joma ollut tässä poikkeus, sen fanipaita ei menisi vanhentuneeksi vuodessa.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.